Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Érzékenyítés Értelmifogyatékosok, autisták, halmozottan fogyatékosok.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Érzékenyítés Értelmifogyatékosok, autisták, halmozottan fogyatékosok."— Előadás másolata:

1 Érzékenyítés Értelmifogyatékosok, autisták, halmozottan fogyatékosok

2 I. Értelmi fogyatékosok :

3 1. Értelmi fogyatékosok definíciója: Nehéz egyértelmű és általánosan elfogadható definíciót adni. Az orvosi szemlélet szerint intelligenciacsökkenésről van szó. Az intelligenciára nézve ez a tanulási zavarok kiszélesedésének és fokozódásának felel meg. Más definíciók inkább az érintett embernek a környezettel való kapcsolatára összpontosítanak. A BNO-10 (Betegségek Nemzetközi Osztályozása) három kritériumot fogalmaz meg: Jelentősen átlag alatti intellektuális teljesítmény (IQ 70 vagy az alatti) Az adaptív működés deficitje, vagy károsodása az alábbiak közül legalább két területen: kommunikáció, önellátás, családi élet, szociális/kapcsolati készségek, önmaga irányítása, iskolai készségek, munka, szórakozás, egészség, biztonság 18 éves kor előtt jelentkezik

4 1. Értelmi fogyatékosok definíciója: Jellemzően a teszteken 70 alatti IQ-t mutatókat tekintik értelmi fogyatékosnak. 80 feletti IQ már közel normális, de még sok ilyen esetben is előfordul sérülés, például enyhe retardáltság (a gyógypedagógia sem ezt a fogalmat, sem a debilis fogalmat - érthetően - már nem használja). határeset (régen: retardált): IQ enyhén értelmi fogyatékos: IQ középsúlyosan értelmi fogyatékos: IQ súlyosan értelmi fogyatékos: IQ legsúlyosabb értelmi fogyatékos: 19 IQ, illetve az alatt A súlyosan értelmi fogyatékos kategóriába tartozók gyakran súlyosan- halmozottan értelmi fogyatékos emberek: pl.: - értelmi sérülés + mozgássérülés, - értelmi sérülés + látássérülés

5 2. Tünetei iskolai tanulási problémák a gyermekkori érzelmi, értelmi és szociális fejlődés lelassulása és az elvonatkoztatási képesség korlátozottsága értelmi fogyatékosságot gyerekkorban a rossz motorikus és nyelvi képességek, felnőttként az átlagosnál jelentősen kisebb szellemi kapacitás jellemzi gyakran kapcsolódik más zavarokhoz, mint amilyen például autizmus, agyi születési rendellenességek, tanulási zavarok, mozgás és nyelvi problémák,

6 3. Fokozatai: Hagyományosan három fokozatát különböztetjük meg súlyossági fok szerint: enyhe értelmi fogyatékos középsúlyos értelmi fogyatékos súlyos értelmi fogyatékos

7 4. Beszéd: A legtöbb értelmi fogyatékos beszédhibás is. A beszédhiba súlyossága összefügg az értelmi fogyatékosság súlyosságával: az enyhe értelmi fogyatékosok beszéde akár tiszta is lehet, legsúlyosabb értelmi fogyatékosok némák, –hangadással –jelbeszéddel –képcserével kommunikálnak előfordulhat pöszeség, dadogás vagy hadarás gyakori a megkésett beszédfejlődés

8 5. Okai: Az értelmi fogyatékosság okai közé tartoznak egyes belső tényezők, többségében örökletesek, vagy kromoszómarendellenességek, mint amilyenek például a Down szindróma – veleszületett kromoszóma eltérés a Satos szindróma - veleszületett kromoszóma eltérés vagy a Cri du chat szindróma – „macskanyávogásos betegség” A külső tényezők a szerzett agysérülések, ezek pl: baleset születéskori oxigénhiány, vagy agyhártyagyulladás következtében léphetnek fel.

9 6. Következményei: Az értelmi fogyatékosság gyakran társul más fogyatékossággal, pl: nagyothallással, vagy mozgássérüléssel, sokuk epilepsziában szenved, vagy testileg is eltorzult

10 6. Következményei: Az értelmi fogyatékosság következményei egyrészt a fogyatékosság súlyosságától, másrészt attól függnek, hogy a környezet mennyire befogadó. Az értelmi fogyatékos felnőttek sokszor a gondnokság különféle fajtái alá kerülnek: cselekvőképességet kizáró gondnokság, cselekvőképességet korlátozó gondnokság

11 7. Érdekképviselet : ÉFOÉSZ Kézenfogva Alapítvány

12 8. Fejlesztés : Az értelmi fogyatékos gyerekek számára elérhető a korai fejlesztés

13 II. Autizmus

14 1. Autizmus definíciója: Az autizmus egy teljes személyiséget átható fejlődési zavar, melynek pontos okai napjainkban is tisztázatlanok. A jelenleg is folyó kutatások szerint az eltérő fejlődés hátterében alapvetően genetikai okok állnak, de a környezeti faktorok hatása sem zárható ki egyértelműen. Amit biztosan tudunk az az, hogy az autizmus kialakulásáról a szülők nem tehetnek. Görög orvosok már Hippokratész idejében leírták, és isteni vagy sátáni erők megnyilvánulásának tartották.

15 2. Típusai: Régen: Kanner-szindrómát, Asperger-szindrómát különböztettek meg Napjainkban: autisztikus zavart, Asperger-szindrómát különböztetnek meg

16 3. Tünetei: A főbb tünetek a következők: autisztikus magány: ez egyfajta szellemi egyedüllét feltűnően korlátozott tevékenység és érdeklődés a kommunikációspeciális károsodása: –általában –a szociális interakcióban - a képzelőerőt igénylő tevékenységekben

17 4. Kommunikáció: A legtöbb autista beszéde jellegzetesen zavart. Sokat segíthet például: az írásbeli kommunikáció, a rajzolás és a festés. A beszédfélelmen segíthet a hangfelvételek visszajátszása és a számítógép használata.

18 Kommunikáció képekkel Kézmosás-folyamatábra

19 5. Okai: A különböző kutatások arra utalnak, hogy az autizmusnak genetikai okai vannak.

20 6. Következményei: Az autizmus súlyos formája zavart okoz az észlelésben és a kommunikációban. Az autisztikus magány megnehezíti a szociális kapcsolatok létrejöttét és a beilleszkedést a családba és az iskolába. A szociális szabályok megfelelő alkalmazására való képtelensége sok stresszt okoz. Az autista gyerek nevelése nehéz, és a gyerek sokszor felnőttként is képtelen lesz az önálló életre.

21 7. Fejlesztési lehetőségek: Az autisták számos esetben fejlődhetnek a memória terén, így képesek lesznek számolási és memóriafeladatokat megoldani, olykor az egészséges emberek között is kiemelkedő eredménnyel. Tudatosan fejlesztik az érzékelés egymásra épülő folyamatait, aszenzoros integrációt Terápiás eszközként alkalmaznak sok szabadidős tevékenységet: ilyen az állat-, a báb-, a zene-, a játék- és a kézműves-terápia.

22 8. Híres autisták (Aspergeresek) Albert Einstein Isaac Newton Benjamin Franklin Bonaparte Napóleon Abraham Lincoln Daryl Hannah

23 9. Autizmus a kultúrában: Filmek: Barry Levinson: Esőember (Rain Man). Peter Næss: Hóbortos szerelem (Mozart and the Whale) Harold Becker: A kód neve: Merkur (Mercury Rising) Jessie Nelson: Nevem Sam (I Am Sam) Könyvek: Leonore Fleischer: Rain man (Esőember) Donna Williams: Léttelenül – Egy autista nő naplója Donna Williams: Eszmélés – Kitörés az autizmusból Seth F. Henriett: Autizmussal önmagamba zárva

24 Felhasznált irodalom: https://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%89rtelmi_fogyat%C 3%A9koss%C3%A1g ( :35)https://hu.wikipedia.org/wiki/%C3%89rtelmi_fogyat%C 3%A9koss%C3%A1g https://hu.wikipedia.org/wiki/Autizmus ( :27)https://hu.wikipedia.org/wiki/Autizmus folyamatabra ( :21)http://tdori.blogger.hu/2013/08/12/kezmosas- folyamatabra zi_otthona/13544/139/ ( :44)http://www.kispest.hu/news/unnepelt_a_csillagok_napko zi_otthona/13544/139/ kecskemeti-platan-otthonban ( :17Öhttp://www.keon.hu/kecskemet/uj-foglalkoztato-a- kecskemeti-platan-otthonban

25 Köszönöm megtisztelő figyelmét Szente Judit


Letölteni ppt "Érzékenyítés Értelmifogyatékosok, autisták, halmozottan fogyatékosok."

Hasonló előadás


Google Hirdetések