Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Budapest, 2009. december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Dr.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Budapest, 2009. december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Dr."— Előadás másolata:

1 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Dr. Kadocsa László: Felsőfokú szakképzés helyzete „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„

2 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/ szemeszter/ 180 kredit Doktori képzés (PhD) Osztatlan képzés 4 + szemeszter/ 120 kredit Mesterképzés (Master) 6 + szemeszter/ 180 (+30) kredit Felsőfokú Alapképzés (Bachelor) 4 szemeszter/ 120 kredit Felsőfokú Szakképzés A többciklusú képzési rendszer Munkaerőpiac Más OKJ-s képzés Szakirányú továbbképzés + kompetencia

3 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008

4 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008

5 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Jelenlegi helyzetről Program kezdeményezés: felsőoktatási intézmény –Felsőoktatási intézmény + gazdasági, szakmai kamara Programok MAB akkreditációja megszűnt – Indítás: OKM nyilvántartásba vétel – befogadó szak v. tudományág szerint –Oktatási Hivatal regisztrál

6 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Jelenlegi helyzetről Központi program –Felelős tárcák ajánlott képzési programot készítenek –Minden intézmény maga dolgozza ki Szenátus dönt intézményi szinten –Elágazásos rendszer, egész OKJ-ra kiterjedő modulrendszer

7 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Fejlesztés A programok illesztése az új OKJ rendszerébe –Modularitás, elágazások Szakmai gyakorlatok általánossá tétele és finanszírozása –Szakképzési hozzájárulás felhasználása –Hallgatói szerződések rendszerének bevezetése (megtörtént) –TISZK-ek keretében közös gyakorlati bázis fejlesztése (folyamatos) Az új FSZ-programok illesztése az új alapképzésekhez Részidős és blended képzés arányának növelése –FSZ mint felnőttképzés

8 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Fejlesztés Tanári követelmény, illetve továbbképzés rendszerének kidolgozása Beillesztés a diplomás pályakövetés rendszerébe Szükség szerint új programok kidolgozása Felsőoktatás és szakképzés egésze közötti viszony fejlesztése

9 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Eredmény Erőteljes létszám növekedés Több mint 70 új OKJ kimenet Csökkenő lemorzsolódás Felsőfok és középfok együttműködése

10 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Kritika Kevés a gyakorlati képzés A szakmai gyakorlat időtartama nem elegendő Túlzott továbbtanulási igény Elégtelen érdeklődés (általában a szakképzés iránt) Minőség Kétfajta jogviszony

11 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Elemeztük az elmúlt 10 év hazai szakképzés szerkezeti változását különös tekintettel az FSZ re, Az FSZ képzési rendszerben elfoglalt helyét, ennek munkaerő-piaci hátterét, igényeket. Vizsgáltuk a hazai nagyvállalatok, vállalkozások igényeit az FSZ képzésre vonatkozóan, valamint Kidolgoztuk a képzési-igény felmérés modelljét és Erre alapozottan megvalósítottunk egy kompetencia fejlesztő kísérleti képzési modellt. Az „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására„ c. projekt főbb vizsgálati területei:

12 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Az FSZ képzés megfelelő előképzettséget jelent a BSC szakra való belépéshez Az FSZ helyettesítheti a technikus képzést Az FSZ-nek megvan a helye a hazai szakképzési struktúrába A munkaerőpiac komoly elvárásokat támaszt az itt végzettekkel szemben, igényli ezt a fajta szakképesítés jelenlétet a képzésben és könnyebben be is kapcsolódik a képzésbe Az FSZ képzés gyorsabban reagál a munkaerő-piaci igényekre, képes a gyors adaptációra Nagyobb a munkaerő-piaci kereslet az FSZ mint a BSc irántA nemzetközi tapasztalat tartalmaz az FSZ képzésre vonatkoztatott best practice-t, képzési módszereket, a hazai alkalmazásra alkalmas információkat Az FSZ képzés célja nemcsak a BSc és MSc képzésre való felkészítés, hanem közvetlenül a munkaerő-piacra vezető gyakorlati szakemberek képzése. Az FSZ képzés gyakorlatias jellegét kell erősíteni a főiskolai képzésre felkészítő elméletiesség helyett. A gyakorlatorientált képzés vizsgálata, mely jelenti a képzési infrastruktúrájának és az oktatási tanulási módszerek, formák vizsgálatát, abból a szempontból, hogy megvalósulhatnak-e az elvárt kompetenciák (learning outcomes). Hipotézisek

13 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/ Szakirodalmi kutatás: hazai elméleti előzmények nemzetközi előzmények helyi / intézményi FSZ előzmények kutatási előzmények 2. Fókuszcsoportos vizsgálat 3. Workshop – PTE FEEK FSZ kutatása 4. Kvantitatív kutatás jelenlegi hallgatói vizsgálatokvolt hallgatók vizsgálatamunkáltatói felmérések 5. Kvalitatív kutatás: szakértői interjúkönkormányzati interjúkhallgatói interjúkfelsőoktatási intézmények interjúi 6. Összegzés: zárókonferencia, zárókötet A kutatás modellje:

14 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 A kérdőíves vizsgálat mintavétele: 1. Jelenlegi hallgatók: Dunaújvárosi Főiskola 6 felsőfokú szakképzési szak (médiatechnológus, általános rendszergazda, idegenforgalmi szakmenedzser, logisztikai menedzserasszisztens, műszaki informatikai mérnökasszisztens, intézményi kommunikátor) Budapesti Műszaki Főiskola villamosmérnök asszisztensi és médiatechnológus szak Pécsi Tudományegyetem Pollack Mihály Műszaki FK Kartelevíziós műsorgyártó szakasszisztens és médiatechnológus szak A mintavétel nem a reprezentativitás szabályai szerint (mindhárom intézmény db kérdőív) Problémák a megkérdezés kapcsán (elutasítás, hiányos kitöltés) 90 db kérdőív

15 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/ Végzett hallgatók: 2 felsőoktatási intézmény: a Budapesti Műszaki Főiskola, Dunaújvárosi Főiskola -jelentős elmaradás a hallgatói aktivitás tekintetében -mindösszesen 26 db kérdőív 3. Munkáltatók: -a Dunaújvárosi Főiskola felsőfokú szakképzési szakokat gondozó intézeteinek adatbázisa alapján (gyakorlati helyek és szakdolgozati külső konzulensek) -telefonos és személyes megkeresés is -24 db visszaérkezett kérdőív

16 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Az összesített SWOT-analízis eredménye – a volt és jelenlegi hallgatók szerint Erősségek Korszerű gépek, eszközök Rövid képzési idő Oktatók felkészültsége jó Jó munkábaállási lehetőség Teljesíthető követelmények Az elméleti képzés jó szinvonala Gyengeségek A gyakorlatok színvonala Túlzott tananyag mennyiség Az oktatók alkalmazott módszertana Nem ad diplomát Munkaerő-piaci érték Bonyolult, nem jól szervezett gyakorlat A gyakorlat szempontjából korszerűtlen és felesleges ismeretek mennyisége a tananyagban Lehetőségek Gyakorlatiasság fokozása Rövidebb képzési idő Színvonal növelése Hallgatói juttatások fokozása Továbblépés diplomás képzésekre Munkaerő-piaci igények követése Veszélyek Elhelyezkedési esély romlás Lemorzsolódás, bukás növekedése Képzési színvonal csökkenés Romlik a képzés gyakorlat orientáltsága, gyakorlatiassága Munkaerő-piaci ismeretlenség Szakmai telítettség

17 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 A legfontosabb megállapítások: (a jelenlegi és a volt hallgatók véleménye alapján) Változtatni kell a képzésben szerzett ismeretek tartalmát - korszerűsítés Az ismeretek egymásra épülése nem megfelelő Javítani kell a gyakorlatok szervezésén, növelni a gyakorlatiasságot Szükséges a nyelvoktatás erősítése A oktatás-módszertani színvonal csak közepes A hallgatók egynegyede továbbtanulást tervez a közeljövőben, elsősorban BSc szakon

18 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Fókuszcsoportos vizsgálat szempontjai: Az FSZ képzés ismertsége, elterjedése, munkaerő-piaci relevanciája Az FSZ képzés helye a szakképzésben FSZ képzés erősségei, gyengeségei, lehetőségei, veszélyei Az FSZ képzés gyakorlatorientáltsága Az FSZ képzésben való részvétele: pl. közvetítő- gyakorlat, fenntartó, képző, gyakorlati képzésben résztvevő, együttműködési megállapodás az FSZ képzésben FSZ végzettségűek alkalmazási lehetőségei, tapasztalatok a gyakorlatokról és a munkavállalóként való alkalmazásról FSZ képzésben résztvevő hallgatók erősségei, gyengeségei, kompetenciaprofiljuk FSZ képzés problémái, megoldási javaslatok

19 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 A fókuszcsoportos vizsgálat eredményeinek összegzése Erősségek: Rövid képzési idő (szakmai változások követése) Motivált hallgatók Állam által támogatott; Továbbtanulásra való felkészítés Juttatások a képzésben résztvevők számára Működő beszámítási rendszer (kreditek); Tananyag- és tankönyv-fejlesztés Szakelméleti és szakmai gyakorlati tanulás együtt jelenik meg; Szakmai gyakorlat hosszabb időtartama Gyengeségek: Nem ismert a képzés Hiányok a gyakorlati képzésben Nem a legjobb képességű hallgatók lépnek be Jogszabályi háttér fejlesztésre szorul Képzők és a munkaerő-piac kapcsolata nem megfelelő Anyagi- és társadalmi megbecsülés hiánya; Kompetencia-fejlesztő új tananyagok mennyisége kevés

20 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Lehetőségek: új oktatási módszerek és modellek megjelenése; tanulás és munka összekapcsolása LLL; FSZ→BSc és BSc→FSZ; befejezett szakképzettséghez való juttatás; Új kommunikáció és együttműködés az oktatás és a gazdaság szereplői között; Együttműködés a TISZK-ekkel Gyakorlati képzés lehetőségei (szakképzési hozzájárulás, hallgatói szerződés) Kompetencia alapú oktatás elterjedése. Veszélyek: a felsőoktatás „szolgálóleánya” a felsőoktatási intézmények pénzügyi okokból együtt képezik a BSc-s hallgatókkal az FSz-es hallgatókat (mindkettőnek hátrány) Továbbtanulás esetén nehézkes beszámítás bizonytalanság a szülők, hallgatók és munkaadók körében beiskolázottak más irányú érdeklődése, karrier elképzelése joghézagok, ellentmondások a jogi szabályozásban

21 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Véleményalkotás az FSZ képzésről FSZ hallgatók véleményalkotása 3 intézmény FSZ hallgatók véleményalkotása 3 intézmény Szakvezetők véleményalkotása BMF, PTE, Kamara Szakvezetők véleményalkotása BMF, PTE, Kamara Települési önkormányzatok véleményalkotása 15 önkormányzat Települési önkormányzatok véleményalkotása 15 önkormányzat Szakhatóságok véleményalkotása OKM, SZMM Szakhatóságok véleményalkotása OKM, SZMM Összegző vélemények, javaslatok az FSZ képzés fejlesztésére Munkaadók véleményalkotása (20 kérdőív)

22 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Javaslatok - Szakmai vezetők Javaslatok az FSZ képzés jogi szabályozásának pontosítására: 45/1997. (III. 12.) FSZ képzésről szóló kormányrendelet módosítása (pl. a szakközépiskolai közreműködés feltételeinek további pontosítása, módosítása) A Felsőoktatási Törvény módosítása (pl. A képzés indítási jogosultságát, a hallgatók felvételét, a vizsgáztatás kérdéseit és a felelősségi viszonyokat a képzésért.) Az FSZ képzés átfogó fejlesztését elősegítő koordináció: Felsőfokú Szakképzés Fejlesztési Bizottság létrehozása Az FSZ képzés társadalmi partnerei közötti együttműködés fejlesztése (munkaadói oldal szerepe, az FSZ-t a gazdaság igényei szerint továbbfejleszteni, átalakítani, kamarák segítsége, visszacsatolások, hatékonyság- és eredményesség vizsgálatok) Az FSZ képzés tartalmi-, metodikai fejlesztését elősegítő intézkedések (SZVK, KKP, intézményi szakképzési programok korszerűsítése, terepgyakorlat, tanár továbbképzés, gyakorlatok időtartamának növelése, rugalmas képzési formák)

23 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Települési önkormányzatok véleményalkotása Javaslatok –rendszeres fórumok szervezése –folyamatos konzultációk a munkaadókkal –munkaadók ismerjék meg az oktatási intézményekben folyó FSZ képzések gyakorlatát –FSZ képzéseket bemutató iskolai nyílt napok szervezése –Támogatás az FSZ képzés presztizsének megteremtésében, a jó FSZ képzési gyakorlatok megismertetésében FSZ hallgatók véleményalkotása Javaslatok –lényegesen jobb pályaismeret nyújtása, információs portál működtetése –a tanácsadói szolgáltatások fejlesztése –gyakorlatorientáltság növelése –A tanulók motiválása, az érdeklődés megerősítése/fenntartása –idegen nyelv oktatás biztosítása –digitális tartalomszolgáltatási rendszer létrehozása

24 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Döntéstámogató javaslati területek az FSZ képzés fejlesztéséhez Az FSZ képzés jogszabályi feltételeinek javítása; Szoros együttműködés kialakítása a képzésben érdekelt társadalmi partnerek között; A munkaerő-piaci igények fokozottabb érvényesítése a képzések indításában, fejlesztésében; A gyakorlati oktatás erősítése, a hallgatói szerződések preferálása; Több, relevánsabb információ nyújtása minden érintett fél számára.

25 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Innovációs és menedzser kompetencia fejlesztő kísérleti modul bevezetésének néhány tapasztalata A tréning részcéljai: - A tanuláshoz való viszony formálása. - A képességek fejlesztése. - Személyiségépítés. -Tanulási módszerek, tanulási technikák elsajátítása.

26 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Innovációs és menedzser kompetencia fejlesztő kísérleti modul bevezetésének néhány tapasztalata A menedzsment kulcsterületei - Csapatmunka - Interperszonális kapcsolatok és kommunikáció - Személyes kompetenciák - Stratégiai vezetés - Hatékony vezetés A fejlesztés kiemelt területei 1; Információ kezelése 2; Problémamegoldó gondolkodás 3; Kreativitás 4; Együttműködés

27 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Innovációs és menedzser kompetencia fejlesztő kísérleti modul bevezetésének néhány tapasztalata Leginkább az alábbi kompetenciák fejlődtek: - eredményorientáltság, - csapatmunka, - együttműködés innováció, - kapcsolatépítés, koordináció, - meggyőzőkészség, - hatás és befolyás, - fogalomalkotás, - önkontroll, - megfigyelőkészség A legkevésbé fejlődött - rendszerszemlélet, - folyamatszemlélet, - döntési készség, - ellenőrzési készség

28 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Innovációs és menedzser kompetencia fejlesztő kísérleti modul bevezetésének néhány tapasztalata A menedzseri és innovációs kompetenciák fejlesztéséhez hosszabb képzési idő szükséges. A rendelkezésre álló rövid (kísérleti) idő következtében nem fejlődött jelentősen a: céltudatosság, meggyőzőkészség, delegáló készség A képzés összességében hatékony, további fejlesztése után javasoljuk az integrálását a BSc típusú képzés szakmai anyagába.

29 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Megvalósult egy FSZ-re vonatkozó, SWOT analízisre alapozott kompetencia alapú kutatás Összefoglaló az FSZ jelenlegi helyzetéről. Kidolgozásra került egy adatgyűjtésre alkalmas módszertan Elkészült egy FSZ szakma menedzseri és innovációs kompetenciát fejlesztő modul és az ehhez kapcsolódó módszertani eljárások leírása. Esettanulmány egy FSZ szak kísérleti képzésére vonatkozóan Tanulmány a beválás-vizsgálat eredményéről (hallgatói, végzett hallgató, munkahelyi elégedettség) Kutatási eredmények:

30 Budapest, december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Budapest, 2009. december 9. „Adekvát kompetencia fejlesztési kutatás a felsőfokú szakképzés gyengeségeinek és erősségének feltárására.„ SZFK/11/2008 Dr."

Hasonló előadás


Google Hirdetések