Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Cselekedjünk most! A szövegértés válsága Európában.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Cselekedjünk most! A szövegértés válsága Európában."— Előadás másolata:

1 Cselekedjünk most! A szövegértés válsága Európában

2 Cselekedjünk most! I.MIÉRT? II.HOGYAN ?  ELINET  CIDREE  OFI

3 Adatok helyett

4 VIW Két fontos hölgy Androulla Vassiliou európai biztos HRH Princess Laurentien magas szintű szakértői csoport elnöke

5 Magas szintű szakértői csoport High level expert group on literacy 1. Környezetünk alakításával is ösztönözzük az olvasást. 2. Emeljük a szövegértés tanításának színvonalát és adjunk több olvasási segítséget! 3. Széles körben cselekedjünk.

6 ELINETELINET - European Literacy Policy Network február 28 európai ország, 24 EU tagállam, 77 partner Magyarország: Kecskeméti Főiskola, OFI Cél: helyi, regionális, nemzeti és nemzetek közötti szinteken támogassa az írás-olvasás képességének ápolását, a tudatosság növelését, hogy a nehezen olvasók, a funkcionális analfabéták száma 2020-ra csökkenjen Európában.

7 A hálózat szemlélete Minden korosztálynak szól Gazdag témaválaszték: – tankönyvi szövegértés – élményszerző olvasás – digitális szövegértés – tudatosság elmélyítése – pénzügyi források előteremtése Munkamódszer: – felülről lefelé építkezés: útmutatók, standardok megfogalmazása –alulról felfelé építkezés: jó gyakorlatok bemutatása, új, helyi kezdeményezések bátorítása

8 Mi a literáció? Literacy is the ability to read and write. A literáció az olvasás és az írástudás képessége. (Note: This is the basic meaning; the definition excludes the wider uses in English which can include oracy (speaking and listening skills) and numeracy; it also excludes the modern use of ‘literacy’ in English to mean ‘capability’, as in ‘financial literacy’, ‘emotional literacy’, etc.)” (Brooks & Burton 2010 Vol. 1, p. 47)

9 Eredmények  28 országjelentés  eszköztár a pénzügyi források megteremtésére és a tudatosság elmélyítésére (fundraising toolkit and awareness raising toolkit)  jó gyakorlatok keretrendszere jó gyakorlat  „Az íráshoz és az olvasáshoz való alapvető jog” Declaration of European Citizens‘ Right to Literacy Declaration of European Citizens‘ Right to Literacy

10 OrszágjelentésekOrszágjelentések (28 ország) Németország PIRLS pont EU átlag: 535 Finnország, Észak-Írország, Dánia, Horvátország, Írország, Anglia, PISA 2012 Németo.EU Németo.EU pontEU: 489

11 Különbségek (Gaps) Németek és bevándorlók PIRLS: 32/PISA: 56 (egy iskola év) PIRLS: német lakosság (80 %) – migránsok (20 %) PISA: német lakosság (82 %) – migránsok (18 %),(2000: 15%) EU: anyanyelv: 91,7 - migráns: 8,3 Okok:  társadalmi helyzet  szülők iskolázottsága  otthoni nyelvhasználat Gyengébbek - legjobbak Leggyengébbek: No.: 15%, EU átlag: 20 % (Finn.: 8%, Hollandia,Horváto.: 10%) Legjobbak: No.: 10%, =EU átlag; (É-Íro. 19%, Anglia, Finno.: 18% Lányok-fiúk Németo.: lányok: 28 pont fiúk: 18 pont EU: lányok: 5 pont fiúk: -5 pont

12 Kihívások Általános iskola:  1 főre jutó állami támogatás aránya EU szinten a legalacsonyabbak között van.  1 pedagógusra jutó tanulók száma magas  a férfi pedagógusok száma alacsony az óvodákban  Óvodapedagógusok képzettsége alacsony (középiskola végzettség)

13 Tudatosság elmélyítése Az olvasás hete Olvasás nagykövetei Tények Laurentien hercegnő és Samuel Riley, olvasás nagykövet Abdelkader Benali, marokkói származású holland író Menyegző a tengernél

14 Declaration of European Citizens‘ Right to Literacy Európai polgárok alapvető joga az olvasás- és írástudáshoz 11 alapvető feltétel 1.A kisgyermekek otthoni ösztönzése az írás- olvasás elsajátítására. 2.A szülők támogatása a gyermekek nyelvi és írás- olvasás készségeinek a fejlesztésében.

15 Európai polgárok alapvető joga az olvasás- és írástudáshoz 3.Megfizethető, magas színvonalú iskola- előkészítő és óvodai ellátás biztosítása a kisgyermekek nyelvi és korai írásbeliségének (emergent literacy) fejlesztésére. 4.Az oktatási intézmények alapvető feladata az igényes nyelvi színvonalú oktatás biztosítása. 5.Minden pedagógus számára biztosított a hatékony alapképzés és a szakmai fejlődés, hogy jól felkészültek lehessenek a kihívást jelentő feladatok megvalósításában.

16 Declaration of European Citizens‘ Right to Literacy 6.A digitális kompetenciák megszerzése minden korosztály számára támogatott. 7.Az élményalapú olvasás kiemelten támogatott és ösztönzött. 8.A könyvtárak könnyen hozzáférhetők és jól felszereltek. 9.A nehezen olvasó és író gyerekek és fiatalok szakmai segítséget kapnak.

17 Európai polgárok alapvető joga az olvasás- és írástudáshoz 10.A nehezen olvasó és író felnőttek olvasás- és íráskészségének fejlesztése, hogy teljes értékű tagjai lehessenek a társadalomnak. 11.Döntéshozók, szakemberek, szülők és közösségek együttműködése, hogy az olvasás- és írástudás mindenki számára egyformán elérhető legyen, ezzel csökkentve a társadalmi és iskolázottságbeli különbségeket.

18 CIDREE évkönyv Consortium of Institutions for Development and Research in Education in Europe CIDREE yearbook and Conference 2015 Improving Literacy Skills Across Learning Tanulmányok: ELINET, Észtország, Finnország, Franciaország, Hollandia, Írország, Magyarország, Skócia, Szlovénia, Svédország

19 A literáció 4 C-je Cognizing (megismerés): az anyanyelvi műveltség elméleti háttere Cooperating (együttműködés): az európai együttműködések stratégiái Concerting (megegyezés): a tantervi célok összehangolásának programjai Converting (átváltozás): a gyakorlat, amelyben előnyök kovácsolhatók a hátrányokból

20 A tanulmányok közös témái 1.Közös felelősség 2.Aktív tanulói részvétel 3.Közös fejlesztés, rugalmas újratervezés 4.Tudatos iskolai nyelvhasználat 5.Önreflexió (tanár-tanuló) 6.Komplexitás, tantárgyköziség, anyanyelvi műveltség tág értelmezése

21 OFI Standardfejlesztés : anyanyelv és matematika 1 1.Tanulmányi standardok lehetőségei a magyar köznevelésben 2.Tudástartalom, képességek, amelyekkel az általános iskolát befejezők rendelkeznek 3.Hol helyezkedik el a tanuló tudása a minimum- és a célstandard között 4.6 szintű standardleírásokCél: fejlesztés 5.Szintezett, szintek közötti és komplex feladatok, feladatsorok 1 TÁMOP XXI. Századi közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz

22 Köszönöm a figyelmet! Kákonyi Lucia


Letölteni ppt "Cselekedjünk most! A szövegértés válsága Európában."

Hasonló előadás


Google Hirdetések