Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007."— Előadás másolata:

1 A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007. NOVEMBER 8. Készítette:Németh Ferenc

2 NCA rendszer értékei és eredményei Szervezeti konstrukciója újdonság a hazai államigazgatási / pályázati gyakorlatban: –az elektori választási rendszer – a civil többségű döntéshozó testületek; –elvi irányító szint (Tanács) és konkrét támogatást nyújtó szint (Kollégiumok) különválasztása; –a „civil” és az „államigazgatási” gondolkodási és cselekvési stílus „együttműködési kényszere” egy szervezeten belül; –a szubszidiaritás és a regionalitás elvének érvényesülése.

3 Egyedi döntés helyett pályázati rendszer. Költségvetési forrásautomatizmusra épül. Hozzájárult a szervezetek működési stabilitásának megteremtéséhez és a civil szektor egészének fejlődését szolgáló (nem ágazati jellegű) szakmai programok megvalósításához (együttműködések erősítése, képzések, kutatások, nemzetközi kapcsolatok stb.)

4 Az NCA hatása a civil szektorban Az NCA működésének hatására rendeződési folyamat indult el, követelményrendszere révén nagymértékben hozzájárult: a szervezetek jogszerű működéséhez, a képviseleti jogok rendezéséhez, a belső adminisztráció, elsősorban a pénzügyek területén a rendezettséghez, erősítette a civil szervezetek pályázói tudását.

5 a források többsége vidékre áramlott, a kis szervezetek is forráshoz jutottak, kiegyenlítettebb lett a támogatások földrajzi eloszlása, és ezzel hozzájárult a civil szektoron belüli decentralizációs folyamatokhoz; erősítette a civil szektoron belüli együttműködést és az egész szektor érdekérvényesítő képességét;

6 a működési költség fogalmának megteremtésével azon költségek finanszírozásához járult hozzá az NCA, amelyek a civil szervezetek megerősödését, intézményesülését, működésük személyi és infrastrukturális feltételeinek javulását, ismertségük és társadalmi támogatottságuk növelését szolgálják;

7 a megerősíteni kívánt szervezetek a hangsúlyozottan „klasszikus” civil szervezetek: a törvény kizárja a támogatási rendszerből a közalapítványokat, pártokat, munkaadói és munkavállalói érdekképviseleti szervezeteket, biztosító egyesületeket és

8 Eredmények a számok tükrében 2004 12 ezer pályázat 10,7 Milliárd Ft kért támogatás 6 Milliárd Ft kiosztott támogatás 6261 támogatott pályázat 1 099 444 Ft átlagos támogatás Működési-szakmai arány 67% 33%

9 2005 19 ezer pályázat 14,4 Milliárd Ft kért támogatás 6,58 Milliárd Ft kiosztott támogatás 8569 támogatott pályázat 651 410 Ft átlagos támogatás Működési-szakmai arány 65%35%

10 2006 12 ezer pályázat 23 Milliárd Ft kért támogatás 9 Milliárd Ft kiosztott támogatás 9105 támogatott pályázat 669 801 átlagos támogatás

11 2007 16 ezer pályázat 15,8 Milliárd Ft kért támogatás 6,3 Milliárd Ft forrás

12 A törvénymódosítás A törvény alapjai jók 4 év tapasztalatai alapján célszerű módosítni néhány ponton, de ezek a törvény szellemiségét nem érintik

13 A Tanács néhány fontos módosító javaslata A Tanács kizárná az NCA jogosulti köréből a pártok által alapított alapítványokat. Javasoljuk, hogy azon szervezetek ne kerüljenek ki az NCA kedvezményezetti köréből, akik a költségvetési törvényből nevesítve kaptak működési támogatást, de a támogatási szerződés valamely program finanszírozására szolgál.

14 A testület azt javasolja, hogy 2 éves kizárással csak azokat a szervezeteket sújtsák, akik a szerződésszegést „súlyos” vagy „szándékosan félrevezető” magatartással valósították meg. A Tanács azt javasolja, hogy a kifogásolás lehetőségét terjesszék ki a pályázókra is.

15 Javasoljuk, hogy ne a tárgyévet megelőző évben ténylegesen kiutalt jövedelemadó- hányaddal megegyező összeg legyen az Alapprogram bevétele, hanem a tárgyévet megelőző évben érvényesen felajánlott jövedelem-hányaddal megegyező összeg. Minden pályázat mellett tüntessék fel a döntéshozó testület összeférhetetlenséggel érintett tagjának nevét is.

16 A továbblépés lehetséges irányai az ágazati források csökkenésének megakadályozása támogatási stratégia kialakítása ellenőrzési és monitoring rendszer bevezetése minden szereplőre pályázati rendszer civilbaráttá tétele, a formai elemek helyett a tartalmi elemek hangsúlyozása, közhiteles állami nyilvántartás

17 forrásbevonás –az 1%-os felajánlások módszerében, eljárásrendjében módosításokat kell eszközölni –jogszabályi szinten is szükséges az adományozás, mint személyes és társadalmi érték megbecsülése –más, alternatív források bevonása az NCA rendszerébe

18 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30


Letölteni ppt "A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007."

Hasonló előadás


Google Hirdetések