Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az elektronikus kereskedelemi rendszer gyakorlati kialakítása Csáki Zoltán – CENTER.HU Kft. A Szövetség az.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az elektronikus kereskedelemi rendszer gyakorlati kialakítása Csáki Zoltán – CENTER.HU Kft. A Szövetség az."— Előadás másolata:

1 Az elektronikus kereskedelemi rendszer gyakorlati kialakítása Csáki Zoltán – CENTER.HU Kft. csaki.zoltan@center.hu csaki.zoltan@center.hu A Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SzEK.org) elnökségi tagja

2 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.2 Bemutatkozás, CENTER.HU Kft. CENTER.HU Információ-Technológiai Kft. Alapítva: 1999-ben 15 fő, ~280m Ft árbevétel (2008-ban) 4 tevékenységi kör: kereskedelem, szoftverfejlesztés, rendszerüzemeltetés, internet / szerver hosting Kiemelt kompetenciák: SW funkcionális tervezés, dokumentálás Tesztelés, usability tanácsadás Felhasználói felületek tervezése, elkészítése Szerver hardver/szoftver rendszerintegráció (Windows, BSD, Linux)

3 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.3 Bemutatkozás, SzEK.org Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Alapítás éve: 2005 Előzmények 2000-től (IVSZ E-bizalom, E-ker konferenciák) Tagság: az e-ker piac meghatározó szereplői, több mint 70 cég és magánszemély. A kereskedők mellett szolgáltatók, fejlesztők, tanácsadók, jogászok, pénzintézetek, kutatóintézetek, egyetemek, stb. Tevékenységek: Etikai normák kialakítása, terjesztése (etikai kódex, tagok weblapjainak minősítése) Szakmai érdekképviselet Konferenciák, szakmai rendezvények, rendszeres Szek-klub E-ker tudásbázis felépítése Ismeretterjesztés, oktatás

4 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.4 Az e-gazdaság értelmezése Forrás: GKIeNET Kft. „A2A” elektronikus államigazgatás, amelynek lényege a hivatalok egymás közötti folyamatainak online támogatása (pl. önkormányzati informatikai rendszerek) „A2B” és „A2C” E-közigazgatási szolgáltatások (pl. APEH elektronikus adóbevallás, okmányiroda) „B” IKT eszközök és szolgáltatások alkalmazása a termelésben, és belső vállalati folyamatokban – ERP, DSS, SCM, CRM Web-EDI (automatizált beszerzések, vertikális folyamat integráció) „B2A” E-közbeszerzés „B2B” Termék értékesítés Point 2 point értékesítés Aukciós piacterek (keresleti és kínálati piacterek) E-számlázás Elektronikus szolgáltatások „B2C” Szakosodott és nem szakosodott webáruházak (online kiskereskedelem kategória – melybe nem számoljuk bele a C2C és B2C tranzakciót is bonyolító aukciós piactereket). Elektronikusan fogyasztható termékek Elektronikusan nem fogyasztható termékek Elektronikus szolgáltatások „C2C” Fogyasztók közötti értékcsere (aukció és apróhirdetések)

5 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.5 Online kiskereskedelmi forgalom Online kiskereskedelmi forgalom 2008-ban kb. 63 mrd. Ft volt (nem tartalmazza a turisztikai és pénzügyi/biztosítási szolgáltatásokat, az aukciós piactereket) Az online kiskereskedelmi forgalom aránya a teljes Magyarországi kiskereskedelmi forgalomhoz viszonyítva 1% volt 2008-ban (0,1 százalékpontos növekedés egy év leforgása alatt). A vásárlások tranzakciónkénti értéke a korábbi trendhez viszonyítva megfordult 2008-ban: a tisztán internetes áruházak esetében átlagosan 3500 ezer Ft/tranzakció), míg a hagyományos kiskereskedelmi háttérrel is rendelkező boltok esetében 11660 Ft/tranzakció. A két típusnál összesen átlagosan 5800 Ft jut egy tranzakcióra. Forrás: GKIeNET Kft.

6 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.6 Az internet hozzáférés alakulása 2001-2008Q4 (%) 2008 év végén 49,8% Forrás: GKIeNET Kft.

7 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.7 Az elmúlt 1 évben vásárolt és a vásárlást tervezők aránya az internetezők között 743.000 fő Forrás: GKIeNET Kft.

8 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.8 E-boltok Magyarországon 2400 db (2009. április) magyarországi e-bolt működik A forgalom 80%-át változatlanul a 20 legnagyobb generálja Legnépszerűbb termékkategóriák: –Biztosítási szolgáltatások –Élelmiszer –Irodaszerek, taneszközök –Könyv –Ruházat –Számítástechnikai eszközök –Szexuális segédeszközök (volumenében kisebb tétel, de látványos volt 2007-2008-ban a növekedés) –Telekommunikációs eszközök –Utazási szolgáltatások Forrás: GKIeNET Kft.

9 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.9 Az online áruházak forgalmának alakulása Régi áruházak árbevétel- növekedése (70%) + Új belépők (30%) 63 mrd. Ft 95 mrd. Forrás: GKIeNET Kft.

10 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.10 Az internetes áruházak árbevételének megoszlása a látogatottság szerint (%-ban) Forrás: GKIeNET Kft.

11 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.11 Az online áruházak számának és összes forgalmának árbevételkategóriák szerinti megoszlása (2008) - kivéve e-biztosítás és utazás Forrás: GKIeNET Kft.

12 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.12 Online áruházak által 2008-ban teljesített megrendelések pénzügyi teljesítésének módja - kivéve e-biztosítás és utazás Forrás: GKIeNET Kft.

13 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.13 Az egyes webáruház megoldások használata Forrás: GKIeNET Kft.

14 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.14 Az online áruházak által 2007-2008 -ban a webáruház egyszeri technikai fejlesztésére költött átlagos összeg Forrás: GKIeNET Kft.

15 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.15 Miért akarunk az interneten értékesíteni? 0-24 óráig működik Bárki vásárolhat Az „áruház” olcsó Gyors és pontos kiszolgálás megfelelő háttér esetén aki az internethez hozzáfér létrehozás és fenntartás is az offline vásárláshoz képest

16 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.16 Mire lesz szükségünk? Hardver + szoftver háttér Tervezés Tanácsadók Fejlesztők Offline kereskedelmi rendszer Online kereskedelmi rendszer Termékek Vásárlók

17 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.17 Hardver + szoftver háttér Legyen –Megbízható (0-24 óra) –Megfelelő teljesítményű Adatbázis kezelő Webszerver szoftver Hálózat (egyidejű kapcsolatok) –Méretezhető –Hibatűrő (ha kell, cluster)

18 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.18 Hardver + szoftver háttér Válasszunk „brand name” gyártót Pro –Hosszabb garanciaidő –Helyszíni garancia –Minőségi tervezés és gyártás Kontra –Drágább –Kompatibilitási kérdések –Bonyolultabb üzembe helyezés, üzemeltetés

19 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.19 Tervezés Funkcionális terv és (magas szintű) rendszerterv. Ami nem szerepel a tervben, az nem is lesz! - Mindent szövegesen leírva tartalmaz. - Képernyő vázlatok. - Emberi nyelven íródik. - Nagyobb fejlesztések kötelező eleme. - Változók és kapcsolatok definíciói, adatbázis tervek, stb. - Nem egészen emberi nyelven íródik.

20 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.20 Tanácsadók Miben segíthetnek? Hardver, szoftver szállító kiválasztása Tervezés Fejlesztő kiválasztása Fejlesztés irányítása, projekt menedzsment Tesztelés

21 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.21 Tanácsadók 2. Mire figyeljünk a tanácsadó választásakor? Referencia Szakági ismeretek Ésszerű árazás (beruházásunkhoz képest) A tanácsadó és a fejlesztő NE legyen egy cég

22 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.22 Fejlesztők A feladatuk a jól megtervezett és dokumentált rendszer létrehozása. A rendszerterv készítését is rájuk bízhatjuk. A rendszerterv alapján a fejlesztők feladata szinte nem több mint a program kódjának gépies előállítása.

23 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.23 Offline kereskedelmi rendszer Feladata a számlázás, könyvelés, raktárkészlet kezelés, stb. Kiemelt terület a cégvezetés szempontjából – jogszabályok szabályozzák. Létezik olyan rendszer, amely az online funkciót is tartalmazza – általában nem a legjobb megoldás.

24 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.24 Offline kereskedelmi rendszer 2. Legyen kapcsolat az online és offline rendszer között! Ha lehet. Ugyanis … Problémák: –Fizikai adatkapcsolat kiépítése –Adatbázis kapcsolat (mindkét irányban) –Online, állandó működés biztosítása –Jogosultság és biztonság (mindkét rendszer feltörhetővé válhat)

25 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.25 Online kereskedelmi rendszer Ne értékeljük túl a szerepét. Mire figyeljünk a fejlesztés során? –A vevőkre –A termékek bemutatására –Kezelhetőségre, átláthatóságra –Láthatóságra

26 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.26 A termékek bemutatása Sok kép és sok szöveg! Nem elég csak a kép, név és ár. Legyen mindenhez leírás (ha van). A WorldWideWeb szöveg alapú – a html nyelv egyszerű szöveges leíró nyelv, amely megmondja a böngészőnknek, hogy mit és hogyan jelenítsen meg a képernyőnkön.

27 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.27 A vevők A legfontosabb a vevő és a vásárlás. Nem tanácsadóknak, informatikusoknak vagy saját kollégáinknak fejlesztünk – nem ők vásárolnak majd. Sokszor van olyan érzésem online áruház látogatójaként, hogy engem valahogy kihagytak az egészből.

28 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.28 Kezelhetőség Átláthatóság A menüpontokat is a vevők szemszögéből alakítsuk ki és nevezzük el. A menüpontok is lehetnek szövegesek. Fordítsunk figyelmet más böngészőkre is. (Internet Explorer „csak” 60-70%) Usability tesztek. Legyen jó belső keresőnk.

29 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.29 Átláthatóság Termék kategóriák kialakítása – vevők szempontjából. A kategória rendszert jelenítsük meg külön sorban is. Főlap – üdítők – ásványvizek – magyar vizek – szénsavas vizek – Margitszigeti Kristályvíz Vannak nemzetközi ajánlások és szabványok a kategória rendszerekre – általában nem vevő központúak.

30 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.30 Láthatóság Több módon csalhatjuk a vevőket az oldalunkra. Ezek közül egy egészen szoros kapcsolatban áll a fejlesztéssel: a keresők. Olyan oldalt kell készítenünk, amely látható a keresők számára. Google - piacvezető - 50%, de egy oldal látogatóiból is hozhat ennyit.

31 Két megvalósult rendszer bemutatása Csáki Zoltán – CENTER.HU Kft. csaki.zoltan@center.hu csaki.zoltan@center.hu A Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SzEK.org) elnökségi tagja

32 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.32 Megvalósult rendszerek Gyakorlatilag a lehetőségek tárháza igen széles, kezdve az egyszerű webalapú webshoptól (csak weboldal) a teljesen integrált rendszerekig (webshop + SCM + ERP). A különböző megvalósítások előnyeit és hátrányait az alábbi főbb nézőpontok mentén érdemes osztályozni: –a felhasználó (vásárló), –a fejlesztő, –az üzemeltetés és adminisztráció, –és a költségek szempontjából.

33 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.33 Megvalósult rendszerek akupunktura.com Egyszerűbb megoldás, csak webshop (elérhető termékek száma: kb. 330 / 20 kategória). Ezen belül teljes funkcionalitás – megrendelés + fizetés. A számla külön, „kézzel” készül a csomagok postázásakor. Interneten keresztül adminisztrálható. És csak így. A termékeket, adatokat „kézzel” kell feltölteni. Hozzáfűzhető egy excel import-export funkció is.

34 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.34 Megvalósult rendszerek akupunktura.com 5 nyelven elérhető. Több pénznemben is lehet fizetni, bármikor válthatunk a pénznemek között. (HUF, USD, EUR) Többféle fizetési megoldás közül választhat a felhasználó. Online: OTP, PayPal; Offline: utánvét, banki átutalás. Van benne kedvezmény rendszer is (mennyiségi kedvezmény paraméterezhetően, előfizetői kedvezmény). RSS feed a termékekről.

35 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.35 akupunktura.com Termékoldal

36 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.36 akupunktura.com Kosár

37 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.37 akupunktura.com Fizetési mód

38 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.38 akupunktura.com Bankkártyás fizetés (OTP)

39 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.39 Megvalósult rendszerek CENTER.HU Beszállítói integrációval és automatikus termékadatbázis frissítéssel – elérhető termékek száma 30.000+. A teljes adatbázis automatikusan frissíthető, 1 óra alatt lefut. Könnyen bővíthető, excel import megvalósítva. SOAP, XML adatkommunikáció – még a termék képeket is beszállítói adatbázisból tölti át. Összetett termék kategória rendszerrel és navigációval rendelkezik.

40 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.40 Megvalósult rendszerek Adatátvitel menete: –A nagykereskedő a saját rendszerében elérhetővé teszi az akciókat, a termékinformációkat és az egyes termékekhez tartozó képeket. –CENTER.HU indít egy kérést gyártónként, hogy mely termékek elérhetőek. –Válaszul kap egy listát. –A listát feldolgozva letölti a képeket, megjelöli az akciókat, kitölti az információkat. Hagyományos import: –Előre definiált belső oszlopnevek, amikhez tetszőleges számú külső oszlopnév rendelhető. –A csv fájl feldolgozásakor párosítjuk az egyes elnevezéseket, majd soronként feldolgozva kitöltjük a megfelelő adatokat.

41 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.41 CENTER.HU Navigáció

42 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.42 CENTER.HU Navigáció

43 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.43 CENTER.HU Megrendelőlap

44 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.44 CENTER.HU Kosár

45 Csáki Zoltán - CENTER.HU Kft.45 Sok sikert kívánok mindenkinek, köszönöm a figyelmet! Csáki Zoltán – CENTER.HU Kft. csaki.zoltan@center.hu


Letölteni ppt "Az elektronikus kereskedelemi rendszer gyakorlati kialakítása Csáki Zoltán – CENTER.HU Kft. A Szövetség az."

Hasonló előadás


Google Hirdetések