Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Cseppben a tenger. – a kétarcú Olaszország. Olaszország két arca Olaszország gazdasági helyzete GDP (5. helyezett Európában 2013-ban: 2 071 955 millió.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Cseppben a tenger. – a kétarcú Olaszország. Olaszország két arca Olaszország gazdasági helyzete GDP (5. helyezett Európában 2013-ban: 2 071 955 millió."— Előadás másolata:

1 Cseppben a tenger. – a kétarcú Olaszország

2 Olaszország két arca Olaszország gazdasági helyzete GDP (5. helyezett Európában 2013-ban: millió dollár; Magyarország millió dollár)= 15,6-szor nagyobb az olasz GDP Lakosság száma (2013): 59,83 millió, Magyarország: 9,89 millió= 6,04-szor nagyobb, NEM PEDIG 15,6- szor.

3 Beszédes viszont – olasz GDP egy főre jutó évente (EURO/fő) 1995: : : : : : : 25300

4 Legjobb cégek (ITA) – The World’s Bigest Public Companies (2015) 121. ENI – olajcég 129. Generali 138. UniCredit 142. Intesa San Paolo (pénzintézet) 229. ENEL (áram- és gázszolgáltató cég) 272. Telecom Italia 389. EXOR (Az Agnelli család vezette befektetői csoport, főleg ipar, de Forma1, illatszergyártás, ami megy) Atlantia (autópályaépítő és fenntartó cég) 705. SNAM (gázszállító cég, spanyol kapcsolatokkal) Növekvő munkanélküliség – már Firenze környékén is, nagy cégek mentek csődbe a válságban.

5 Olaszország - bérek átlagbér Olaszországban, és a skandináv államokban nincs államilag rögzített minimálbér, hanem többnyire az ágazati kollektív szerződések rögzítik az adható legalacsonyabb bért. (Erős szakszervezetek!) Több mint a duplája! (Az árak vegyesek) Havi bruttó átlagbér dollárban, ITA: több mint 565 ezer forint; HUN: (2015)

6 Olaszország – sztereotípiák, amelyek ezúttal igazak.. Az olaszokról az elmúlt századokban kialakult sztereotípiák jelentős része ma is tovább él; e szerint például az olaszok fegyelmezetlenek (elég a pontatlan vonatokra, a rejtélyesen felszívódó postai küldeményekre, a KRESZ-t ignoráló autósokra gondolni) és rendetlenek; ahogy a mondás tartja, „ha van valami, ami Olaszországban működik, az a rendetlenség” (ezt mutatja az „olasz módra”, vagyis „pontatlanul” (impreciso) kifejezés is). Folyamatosan sztrájkolnak, jellemző rájuk a mediterrán vérmérséklet, a hangosság, a lustaság (dolce far niente), ám emellett szimpatikusak, barátságosak és tudnak élni (dolce vita), nagyvonalúak, sokat adnak kinézetükre. A Pinocchio-hatást vizsgáló Suzanne Stuart-Steinberg irodalomtörténész szerint Pinocchio nemzeti ikonná válásának oka abban keresendő, hogy a fabábuban van valami bensőségesen olasz. Pinocchio leggyakrabban idézett tulajdonságai: fegyelmezetlenség, a naplopás, az alapvető jóság, az infantilis természet, annak vágya, hogy egy „jóravaló fiúvá”, következtetésképpen a nemzetek társadalmának részévé váljon.

7 Sztereotípiák II. - kutatások A Demos közvéleménykutató intézet felmérése szerint a nemzeti hovatartozást leginkább meghatározó elemek az olaszok szemében a család (43%) és a művészeti örökség (35%), ezenkívül fontosnak érzik a „boldogulás művészetét” (arte di arrangiarsi,98 28%), a katolikus tradíciót (23%), kreativitásukat a művészet és a gazdaság terén (20%) a demokrácia elveinek elfogadása (10%), az állampolgári erények és az államba vetett bizalom (6%). Az olaszok rendkívül büszkék a művészeti örökségre (75%), a látványosságokra és a konyhaművészetre (71%), a Himnuszra és a Trikolórra (67%), ám szinte semennyire a politikára és a politikusokra (3%)

8 Olaszország - megosztottságok Regionális megosztottság: Olaszország legnagyobb problémája gazdasági megosztottsága. A fejlett nehéziparral rendelkező északi területek tartják el a jórészt mezőgazdaságból élő, elmaradott déli részeket. Tóth Barbara szakértő (2012): „Az Észak és Dél közt folyó társadalmi vita röviden így foglalható össze: az északiak szerint a déliek rajtuk élősködnek és hátráltatják őket a fejlődésben, míg a déliek azzal vádolják az északiakat, hogy kiszipolyozzák a Mezzogiornót. A negatív déli mutatók valóban rontják az ország átlagát (egy főre eső GDP, munkanélküliség stb.), azonban a Dél nélkül az északi régió sem állhatna azon a fejlettségi fokon, amely napjainkban jellemzi.” (egyéb kiegészítők: olcsó élelmiszer, munkaerővándorlás, dél aranykészletének elvitele északra, nagy maffiavilág délen (Campagnia, Puglia, Szicília), parazitajelleg) – Róma középen nem tud igazi főváros lenni: Dél fél tőle, Észak lenézi, plusz ott van Vatikán. A déliek gyakorta illetik a „polentone”, vagyis polentazabáló (növényi magvak darájából készült kása) jelzővel az északiakat (ezt alkalmanként az északiak is használják magukra), mellyel rideg, goromba természetükre utalnak. Ez az élcelődés azonban nyomába sem ér az észak-olaszok déliekre vonatkozó egyértelmű sértésének, a „terrone”, vagyis „földet túró paraszt” használatának. Az északiak megvetését közvetítő szó az ötvenes-hatvanas években terjedt el, amikor a földjeiket elhagyó déliek tömegesen kerestek munkát az északi gyárakban.

9 Új közép-itáliai identitás bontakozik ki Ennek ellenére az utóbbi években megjelent egy közép- itáliai identitás: urbanizált, multikulturális, baloldali gondolkodás, amely bírálja az északi és déli mentalitást is. Általában is erősödik a nemzeti identitás háttérbe szorulása is: 2011-es DEMOS-felmérés: 47%-a a nemzetalatti szintet (ezen belül 17% a városát, 12% a régióját, 18% a három makrorégió egyikét), 28%-a a nemzeti szintet jelölte meg első helyen, a maradék 25% pedig a nemzetek-feletti, kozmopolita szintre szavazott. A nemzeti megjelölés kicsivel több mint 50%-nál volt az első háromban. A menekülttémával ez is változik, erősödnek a szélsőséges pártok.

10 Nincs igazi déli identitás sem… Ahogy a híres szicíliai író, Leonardo Sciascia írja: „A szicíliai tudatában a család az egyetlen valódi intézmény … A szicíliai állama a család. Az állam, amelyet mi államnak hívunk, ezen kívül esik; erővel létrehozott entitás”. A déli identitás akkor jön elő, ha az észak piszkálja őket…

11 2015 októbere – bukott Róma baloldali polgármestere, jön BEPPE GRILLO otranyba_roma_polgarmestere/ / otranyba_roma_polgarmestere/ / A cikkből kiderül, hogy 2016-ban a választásokon nem a jobboldal jön, hanem a Beppe Grillo-féle populizmus (2013-ban egy picivel ők győztek az országos választáson, majd 2014-ben az EP-n másodikak lettek, de jól lovagolják meg a bevándorlás miatti félelmeket; kettős arculatú párt, mivel joggal kritizálja a korrupt politikai elitet, de nincs kiforrott programja, csak általános elvei, pl. virtuális demokrácia, de közben erős vezérkultusz van, és egyre erősebb tüntetések – grillinik (tücskök)) Elitkritika fontos eleme: havi 5000 Euros fizetés a volt képviselőknek. A legfontosabb kérdésekben a párt tagsága internetes szavazással dönt. Európa-politikájuk karakteresebb – nem kell nekik az unió, ezért a Farage-féle angol unióellenes párttal ülnek a képviselőik egy frakcióban. 5 Csillag Mozgalom: víz, környezet, közlekedés, fejlesztés és energia acqua, ambiente, trasporti, sviluppo, energia

12 Olaszország III. Kulturális megosztottságok Művészeti csodák - Emberi igénytelenség (példa az Angyalvár…)

13 Amit tanulni lehetne… IV. Polgári erények Könnyed, liberális gondolkodás – a másik ember „békén hagyása”. Meglepő pontosság, a sztereotípiák ellenére. Családcentrikus jelleg (nagymama- központú) Rendkívül igényes öltözködés Igényes étkezés-, italkultúra (siesta, piacok, „buona sera”) Könyvkultúra (Feltrinelli), médiakultúra

14 Eataly – olasz innováció, kreativitás Nem csak Olaszországban, hanem New York, Chicago, Boston, Dubai, Isztambul. (Alapító: Oscar Farinetti – 2007)

15 A legismertebb olasz politikus (SILVIO BERLUSCONI (1936-) Gazdag milánói család, jogi végzettség, de kezdettől média és a lakásbiznisz.(Közben erős maffiakapcsolatok, több vállalkozása után védelmi pénz). 1980: Olaszország első országos adású magántelevíziója (Canale 5), aztán folyamatosan bővül. A II. világháború utáni Olaszo. leghosszabb ideig hivatalban levő miniszterelnöke volt. Három alkalom: 1994-től 1995-ig, 2001-től 2006-ig, majd 2008-tól 2011-ig. Alapítója és főrészvényese a Fininvest cégnek: média és az üzleti világ, három televíziós csatornát birtokol. Ezek együtt az olasz tévépiac majdnem felét teszik ki óta elnök - AC Milan. A Forbes magazin (2014) szerint 11 milliárd amerikai dollárra rúgó vagyonával Olaszország leggazdagabb embere, a világon pedig a ben alapítja meg a Forza Italiát, és három hónap múlva megnyeri a választásokat. Politikájában atlantista-liberális-neokonzervatív elvek keveredtek tradicionalista, unortodox elvekkel: csökkentette az adókat és a (nagy)vállalatok terhelését a nagyobb gazdasági növekedés érdekében. Külpolitikája erősen Amerika-barát volt, vállalva az összetűzéseket más európai országokkal is. Támogatta Irak 2003-as megszállását, olasz békefenntartókat küldött a misszió segítésére. Szociálpolitikája konzervatív volt: szigorított a bevándorlásra, a droghasználatra és a mesterséges megtermékenyítésre vonatkozó szabályokon. Megtiltotta a dohányzást a közterületeken (ma már kevés a foganatja). Óriási vitái voltak az Economisttal, amit csak Ecommunistnak nevez. A magyar jobboldal sokat tanul tőle: kampányban szerződés a néppel, a „hajrá Olaszország!”-szlogen, stb.

16 Mi van most? Mi foglalkoztatja az olaszokat? Berlusconiék 2008-ban elfogadták, hogy az illegális migráció bűncselekmény ban előkerült, hogy ezt el kellene törölni, de Renzi (PD) ezzel nem ért egyet, tehát marad. Sok migránsprobléma (pl. Reggio Emiliában migránsok fenyegették ISIS-esnek mutatva magukat fiatalokat – tüntetések). Az Európai Uniót alapító országok közül Olaszország az egyetlen, ahol még nem fogadták el a bejegyzett élettársi kapcsolatot. Brüsszel már többször sürgette erre a római kormányt. Több százezren tiltakoztak az azonos neműek bejegyzett élettársi kapcsolatát engedélyező törvénytervezet ellen Rómában a Családi nap nevű rendezvényen. (01.30.)


Letölteni ppt "Cseppben a tenger. – a kétarcú Olaszország. Olaszország két arca Olaszország gazdasági helyzete GDP (5. helyezett Európában 2013-ban: 2 071 955 millió."

Hasonló előadás


Google Hirdetések