Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Megújuló energiaforrások a közlekedésben Rácz László Megújuló Üzemanyagok és Energiák Vezető MOL Nyrt. 2009.09.14.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Megújuló energiaforrások a közlekedésben Rácz László Megújuló Üzemanyagok és Energiák Vezető MOL Nyrt. 2009.09.14."— Előadás másolata:

1 Megújuló energiaforrások a közlekedésben Rácz László Megújuló Üzemanyagok és Energiák Vezető MOL Nyrt

2 Fogyasztói elvárások Üzemanyag-gyártókAutógyártók Az ÜHG-megtakarításban az értéklánc minden szereplőjének közreműködése szükséges!

3 Mi a közös bennük?

4 A biomasszában elraktározott Energia hasznosításának hatásfoka a mi felelősségünk!

5 5% bio-komponens bekeverés ► Fogyasztó: 3 km/nap kevesebb autózás ► Autógyártás: 3%-kal jobb hatásfokú autó ► Finomítás: EU-2005 minőség helyett EU-2000 Az ÜHG-megtakarításban az értéklánc minden szereplőjének közreműködése szükséges!

6 Kapacitások és igények a régióban P CZ H A UKR SK Hungrana (Szabadegyháza) 150 kt /év kapacitás Győri Szeszgyár (Győr) 25 kt /év kapacitás Biodízel ellátás és igény a régióban: 2000 kt gyártókapacitás 1000 kt bekeverési igény Hazai kapacitás és igény: 190 kt gyártókapacitás kt bekeverési igény Bioetanol ellátás és igény a régióban: 1100 kt gyártókapacitás 500 kt bekeverési igény Hazai kapacitás és igény: 175 kt gyártókapacitás kt bekeverési igény UKR P SK CZ H A ROSSI (Komárom) 150 kt /év kapacitás Öko-Line (Bábolna) 25 kt /év kapacitás Középtiszai MGRT (Kunhegyes) 1,5 kt /év kapacitás Inter-Tram (Mátészalka) 12 kt /év kapacitás

7 Eltérő biotartalom előírás a különböző országokban (2008) HU & AU: Jövedéki adó különbözet 4,4 v/v% bekeverésére SK : ETBE és biodízel bekeverés esetén adóvisszatérítés RO: kötelező bekeverés díezel vonalon, 2009-től a benzin vonalon is SLO: kötelező CZ: kötelező (gázolaj) PL: kötelező Nemzeti célértékek 3-3,8 e% 3-3,5 e% 2 e% 0 % PL CZ SK H RO SCG BiH CR SLO A I UKR

8 Repce Nyers növényolaj (SVO) Bio-dízel komponens Préspogácsa Mezőgazdaság Olajsajtoló Észterezés Glicerin Dízelbe keverés Animal feed Biodízel üzemek Rossi Biofuel Zrt (MOL 25%) MEROCO a.s. (Slovnaft 25%) ► t/év kapacitás Komáromban► t/év kapacitás Leopoldovben (Szlovákia) ► Gyártás kezdete: ► Gyártás kezdete: ► Biztosított növényolaj ellátás Biodízel értéklánc a MOL Csoportban

9 DUFI ETBE gyártás 2005 március ETBE bevezetés 2005 május Biodízel és bioetanol tartalmú formulák tesztelése 2006 január Biodízel gyártó beruházások 2006 december E5 bevezetés 2007 június B5 bevezetés 2008 január ►Dunai Finomító MTBE üzem átalakítása ETBE gyártásra (50 kt./év) ►ETBE adalék bekeverése, piaci bevezetése ►Slovnaft MTBE üzem átalakítása ETBE gyártásra (50 kt./év) ►E5 adalékú motorhajtóanyag bevezetése Cél: Kiváló minőségű biodízel kifejlesztése (égés / stabilitás) szélesebb alapanyagbázison (napraforgó / repce / használt sütőolaj). ►Nagy biodízel bekeverő kapacitás (Slovnaft 2006 Q1-től/ Dunai finomító 2006 Q2-től) ►Alacsony biodízeltartalmú üzemanyag piaci bevezetése Hu/A/SK/SLO ►FAME gyártás közös vállalatokban Hu/Sk ►A MOL konzorcium vezető egy 3 éves K+F projektben, melynek célja a második generációs biodízel kifejlesztése. Bio-etanol Bio-dízel Bioüzemanyagok a MOL Csoportban

10 A megújuló energia direktívában rejlő lehetőségek Megújuló energia direktíva Bioüzemanyag (biomassza) definíciója Az új generációs biodízel duplán számít a célok eléréséhez Saját nemzeti és/vagy regionális ÜHG kalkuláció Megújuló energia hányad számítási képlete Üzemanyaggyártók ÜHG emisszió csökkentési kötelezettsége Hatás Szerves úton lebontható hulladékok, melléktermékek és nem élelmiszer célú alapanyagok mennyiségének felmérése Biodízel előállítás használt sütőolajból és állati zsiradékból A jobb ÜHG megtakarítással rendelkező bioüzemanyagok nagyobb értéket képviselnek Biotartalmú JET üzemanyag Biogáz, szél- és napenergia integráció

11 Villamos energia kielégítése szélerőmű bevonásával Megújuló energia integrálása a bioüzemanyag gyártásba – hatékonyabb bioüzemanyagok ∑ 71 szélkerék, 127 MW összkapacitás 2008 dec. 31-én ►Megújuló energiák alkalmazása a bioüzemanyag előállítás során ►Hatékonyabb GHG emisszió csökkentő képesség ►Nagyobb értékű biokomponensek ►Fenntartható termelés Biogáz termelés a biodízel gyártás melléktermékeiből Szélpark Sopronkövesden

12 Újgenerációs biodízel kifejlesztése Jelenlegi állapot Labor kutatás Labor méretű reaktor Pilot üzem (15t/év) Méretnövelt pilot üzem (150t/év) Ipari mértékű termelés 2009cca. 2011cca ►Projekt célja: hatékonyabb biodízel előállítási technológia kifejlesztése  Széles alapanyagbázis (nem- élelmiszer alapanyag, hulladék)  Kiváló minőségű gázolaj keverőkomponens  Kevesebb melléktermék ►Elért eredmények:  Alacsony nyomású hidrogénezés  Pilot méretű újgenerációs biodízel előállítása (15 t/év) szélesebb alapanyagbázison (használt sütőolaj, állati zsiradék, növényolaj)  Nagyobb ÜHG emisszió megtakarító képesség 12

13 A jogszabályi háttér megteremtésével és a K+F erőforrások koncentrálásával fókuszálni kell: ► A nem élelmiszercélú komponensekre: alga alapú olaj előállítása, cellulóz alapú bio-komponens potenciál felmérése ► A hulladékokra: használt sütőolaj, újra feldolgozott műanyag hulladékok ►A fogyasztók környezettudatossá tételére: oktatás ► A gazdaságosság vizsgálatára a teljes értéklánc mentén: EU-s forrásokkal Ezekhez összefogásra van szükség! A Direktíva nemcsak kötelezettség, hanem lehetőség is!


Letölteni ppt "Megújuló energiaforrások a közlekedésben Rácz László Megújuló Üzemanyagok és Energiák Vezető MOL Nyrt. 2009.09.14."

Hasonló előadás


Google Hirdetések