Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az egészséges táplálkozás szerepe az egészséges életmódra nevelés gyakorlatában Dr. Mezei Éva, Fodor József Iskolaegészségügyi Társaság,főtitkár „A testi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az egészséges táplálkozás szerepe az egészséges életmódra nevelés gyakorlatában Dr. Mezei Éva, Fodor József Iskolaegészségügyi Társaság,főtitkár „A testi."— Előadás másolata:

1 Az egészséges táplálkozás szerepe az egészséges életmódra nevelés gyakorlatában Dr. Mezei Éva, Fodor József Iskolaegészségügyi Társaság,főtitkár „A testi egészség fejlesztésének megvalósítása a köznevelésben, különös tekintettel a táplálkozás és a testnevelés területeire” konferencia, workshop és modellbemutató Felsőtárkány

2 Az egészséget meghatározó tényezők Genetikai tényezők 25-30% Környezeti hatások 17-22% Egészségügyi ellátás 10-15% Életmód 40-45% táplálkozás mozgás káros szenvedélyek kerülése lelki egyensúly

3 Táplálkozással összefüggő betegségek Elhízás (12% !!), cukorbetegség Szív-, érrendszeri betegségek, magasvérnyomás Daganatos megbetegedések Mozgásszervi problémák Fogszuvasodás (12 éveseknél átlag 4) Lelki problémák

4 Mitől függ a gyermekek egészséges táplálkozása? Család szoptatás, víz megszerettetése jutalmazási, ünneplési szokások, rendszeresség szülők példamutatása anyagi helyzet, képzettség Óvoda,iskola közétkeztetés, büfék, automaták kínálata, egészségnevelés, példamutatás, kortárshatás Társadalmi hatások, média, reklám létbiztonság, élelmiszerbiztonság Mit reklámoznak, hogyan?

5 Az egészséges táplálkozás irányelvei Rendszeresség (napi 5x) Mértékletesség Változatosság Teljes kiőrlésű gabonafélék Naponta 5x zöldség, gyümölcs Naponta 0,5 l tej, 1 tojás Sovány húsok, hetente hal, belsőség csak 2 hetente Kevés zsiradék, édesség csak heti 1-2X Sófogyasztás mérséklése Vízfogyasztás

6 Hogyan segítheti az iskolai egészségfejlesztés az egészséges táplálkozási szokások kialakulását? Megfelelő tájékozottság – tanórai és tanórán kívüli keretben Kedvező környezeti feltételek A tudás gyakorlati alkalmazása Ismerd meg, tudd, csináld! A sikeres iskolai programok alapja: helyzetfelmérés - program kidolgozása – összefogás – diákok bevonása - megvalósítás - értékelés Iskolai egészségfejlesztési team működése

7 Helyzetfelmérés Milyenek a tanulók táplálkozási szokásai, tápláltsági állapota, szociális háttere? Milyen a pedagógusok egészséges táplálkozással összefüggő képzettsége? Milyen az iskolai büfék, automaták választéka? A mosdón kívül van-e az intézményben ingyenes ivóvíz? Megfelelő idő áll-e rendelkezésre az étkezéshez? Milyenek az étkezés körülményei? Milyen a menzát igénylő tanulók aránya, az ételek minősége, a tanulók elégedettsége? Van-e lehetőség kapcsolódni az iskolatej, iskola-gyümölcs programhoz? Van-e iskolakert, tankonyha, van-e lehetőség a kialakítására? A térségben élő együttműködő szakemberek, civil szervezetekkel való kapcsolat? Egészséges táplálkozással kapcsolatos országos programok ismerete?

8 Saját gyakorlatunk a táplálkozási szokások felméréséhez 1. Naponta rendszeresen reggelizel (8 óra előtt)? 2. Naponta eszel gyümölcsöt? 3. Naponta eszel legalább 30dkg zöldséget? 4. Ha szomjas vagy inkább vizet iszol? 5. Heti max. 2x eszel édességet ? 6. Szoktál-e hetente energiaitalt inni? 7. Elégedett vagy a testsúlyoddal? 2014/15. tanév 9. évfolyam adatai 260 fő

9 Ismeretek átadása tanórai keretben és tanórán kívül – interaktív módon, élménypedagógiai módszerekkel Egészséges táplálkozás alapvető szabályai, táplálkozási piramis, mediterrán étrend, folyadékfogyasztás, energiaitalok, coffein, alkohol, fogápolás Étkezési szokásaink és azok változtatása Média szerepe a táplálkozásban Növénytermesztés, állattenyésztés, növényvédő szerek Tudatos vásárlás, bioélelmiszerek, élelmiszerbiztonság, ételek tárolása Ételkészítési módok, ételkészítés, heti étrend összeállítása Étkezési kultúra, terítés Tápláltsági állapot,testkép,energiaegyensúly Táplálkozási szükségletek, tápanyagok összetevői Különleges táplálkozási igények ( allergia, lisztérzékenység, laktóz intolerancia, sportolók, kismamák, csecsemők, anyatejes táplálás, serdülők) Hiányállapotok, a minőségi éhezés fogalma Táplálkozással összefüggő betegségek, ajánlott és káros diéták (elhízás, kóros soványság, testképzavarok, népbetegségek) Helyileg fontos meghatározni, konkrétan melyik tantárgy keretében, évfolyamonként hány órában, mit oktatnak.

10 Megfelelő környezeti feltételek biztosítása Példamutató iskolai személyzet Higiénikus, egészséges ivóvízvételi lehetőség Kézmosási lehetőség Iskolai büfék, automaták kínálata segítse az egészséges táplálkozást Barátságos, kulturált étkezési körülmények, ízletes, az ajánlásoknak megfelelő ételek a menzán, menüválasztási lehetőség, pedagógus felügyelete az étkezés során. Tankonyha, iskolai konyhakert A különleges táplálkozási igényű tanulók étkeztetéséről is gondoskodjanak ( laktózintolerancia, lisztérzékenység) Cukorbeteg gyermekeknek lehetőséget adjanak arra, hogy az inzulint nyugodt,higiénikus körülmények között beadhassák

11 Javaslatok a büfé kínálatára választék bővítése (gyümölcs,saláták,barna kenyér,tejtermékek,tejdesszertek) korlátozások (chips, szénsavas üdítők, magas kalóriájú édességek) egyéb javaslatok (áruk elhelyezése, véleményláda, marketing)

12 Program kidolgozása az érintettek összefogásával Felelős: intézmény vezetője Iskolai egészségfejlesztő team Koordináló pedagógus Segítők, együttműködők: Pedagógusok Iskola-egészségügyi szolgálat,iskolafogászat- szakmai segítők Diákönkormányzat Szülői munkaközösség Iskolai étkeztetés, büfé,automata üzemeltetője Kormányhivatal- ÁNTSZ Civil szervezetek

13 Lehetőségek Rajzpályázat, plakátkészítés, vetélkedő Reklámfilmkészítés Zöldség-gyümölcsnapok, víz napja Salátakészítés, kóstolás Főzőiskola: gyorsan, egészségeset, olcsón! Osztálykirándulások, erdei iskolák lehetőségei Iskolai konyhakert program Életmódklub, egyéni tanácsadás Szakmai és civil programok (OÉTI,MDOSZ,betegszervezetek,cukorbetegek,lisztérzékenyek) A tanulók és a szülők bevonásával a programok eredményesebbek!

14 Diákok bevonása Kreatív tanulás, főzés Helyzetfelmérés- vélemény felmérés a menzai ételek minőségéről, büfé választékáról. Aktív részvétel az egészséges táplálkozásra ösztönző iskolai környezet megteremtésében (dekoráció, vetélkedő, egészségnapok) Építsünk a tanulók kreativitására! Kérjük ki a véleményüket a programok tervezésekor! Hagyjuk, hogy felelősséget vállaljanak a programok megvalósításában, támogassuk őket! Kortárshatás pozitív érvényesítése: kortársoktatás

15 Szülők bevonása Mit kérünk a szülőktől? Reggeli nélkül ne engedje gyermekét iskolába! Vizet adjon, ha szomjas a gyermeke! Engedje, hogy gyermeke magának szedjen ételt! Főzzön változatosan! Ne csokoládéval jutalmazzon! Az étkezés helye a konyha legyen! Korlátozza gyermeke TV és számítógép- használatát! Mutasson jó példát! Eszközök: iskola honlapja, szülői értekezletek, tanácsadás

16 Értékelés Tanulók tudásszintjének felmérése Tanulmányi eredmény változása A tanulók táplálkozási szokásainak változása Normál tápláltsági állapotú tanulók aránya A tanulók elégedettségének változása az ételek minőségével kapcsolatban A helyzetértékeléskor megállapított hiányosságok korrekciója

17 Összefoglalás A helyes táplálkozási szokások kialakítása az egészség megőrzése, a népbetegségek megelőzése, a növekedés és fejlődés biztosítása miatt szükséges. Eredményeket akkor érhetünk el, ha a maga területén mindenki megteszi a szükséges lépéseket. Az iskolai egészségfejlesztés során az egymásra épülő ismeretek interaktív módszerekkel történő átadása mellett fontos a helyzetfelmérésen alapuló programok összefogással történő kialakítása és megvalósítása, s az évenkénti értékelés. Az egészségfejlesztés nem egy egyszeri akció vagy program, hanem folyamat, melynek segítségével a tanulók képesek lesznek az egészségüket befolyásoló tényezők feletti kontrollra és egészségük javítására

18


Letölteni ppt "Az egészséges táplálkozás szerepe az egészséges életmódra nevelés gyakorlatában Dr. Mezei Éva, Fodor József Iskolaegészségügyi Társaság,főtitkár „A testi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések