Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Ifjúsági információs és tanácsadó szolgáltatások.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Ifjúsági információs és tanácsadó szolgáltatások."— Előadás másolata:

1 Ifjúsági információs és tanácsadó szolgáltatások

2 Kommunikációs területek az ifjúsági munkában Egyéni segítségnyújtás Egyéni segítségnyújtás (önérdek érvényesítés) Érdekképviselet, érdekérvényesítés Érdekképviselet, érdekérvényesítés (közös érdekérvényesítés) Együttműködés, partnerség Együttműködés, partnerség (közös célok könnyebb elérése, közös problémák hatékonyabb megoldása) Ifjúsági információs és tanácsadó szolgáltatás Ifjúsági információs és tanácsadó szolgáltatás (speciális intézményesült formák)

3 Egyéni segítségnyújtás Alapjai: - asszertív készségek: önérvényesítő képesség, önbizalom önérvényesítő képesség, önbizalom - Én-üzenet: nyílt, őszinte, egyenes Saját érzéseim, problémáim megfogalmazása Saját érzéseim, problémáim megfogalmazása - Viselkedési normák elfogadása - Következmények vállalása Legfontosabb jellemzője: Folyamat jellegű, fejlődést elősegítő

4 Érdekképviselet, érdekérvényesítés - közös problémák, érzések - közös célok, feladatok Folyamat jelleg: - Felismerés (együtt gondolkodás) - „közös ügy” megfogalmazása (egységes álláspont) - „közös ügy” egységes képviselete A tartalomhoz forma választása! (keretek, szabályok, normák) - Érdekérvényesítés

5 Együttműködés, partnerség - Közös célok könnyebb elérése, közös problémák hatékonyabb megoldása - Hálózatok jelentősége - Idő és energia igényes Könnyű róla beszélni, de nagyon nehéz megvalósítani!

6 Ifjúsági információs és tanácsadó szolgáltatás Történet I. - 1960-as évek közepétől - Helyi kezdeményezésre pl. Németország, Olaszország, Nagy-Britannia - Állami kezdeményezésre pl. Franciaország, Finnország, Spanyolország - Okok: gazdasági növekedés, a fiatalok képzési és munkalehetőségei növekedtek Új információs csatornák igénye! - Fejlődés az „alacsony küszöb” eléréséig

7 - 1985. Ifjúsági Információs Központok I. Európai Tanácskozása (18 ország 200 ifjúságsegítő) nemzetközi szakmai szövetség igénye - 1986. Európai Ifjúsági Információs és Tanácsadó Szövetség/1991.Ügynökség (ERyICA) – megkezdődik a szakmai alapok kidolgozása - 1990. Európa Tanács Miniszteri Bizottságának R(90)7-es számú ajánlása a tagállamok számára az ifjúsági információnyújtásról és tanácsadásról - 1993. / 2004. Európai Ifjúsági Információs Charta elfogadása - 2001. Európai Bizottság Fehér Könyvének megjelenése „Új lendület az európai fiatalok számára” Történet II.

8 Történet III. - 1980-as évek közepétől nyugati minták - 1990. Magyarországi Ifjúsági Irodák Országos Szövetsége (18 alapító iroda) - 1991. csatlakozás az ERYICA tagjai közé - 1993. névváltozás: Magyarországi Ifjúsági Információs és Tanácsadó Irodák Szövetsége (HAYICO) - 1995. Szakmai-etikai kódex elfogadása - Szakmai munka, konferenciák, csatlakozás az európai ajánlásokhoz - 2001. ifjúsági információs és tanácsadó szolgáltatás szintjei - 2002. első módszertani központ: Debrecen

9 Az európai közéleti tevékenység ilyetén modernizációja öt alapelvre épül. Az ifjúság egy olyan terület, ahol mindenekelőtt az alábbi elveknek kell érvényesülnie (Fehér könyv, EB, 2001): Nyitottság: információt és aktív kommunikációs lehetőségeket biztosítani a fiataloknak, saját nyelvükön, hogy megértsék Európa működési mechanizmusait és az őket érintő politkai irányvonalakat. Nyitottság: információt és aktív kommunikációs lehetőségeket biztosítani a fiataloknak, saját nyelvükön, hogy megértsék Európa működési mechanizmusait és az őket érintő politkai irányvonalakat. Részvétel: biztosítani, hogy a fiatalok véleményét kikérik és nagyobb mértékben vonják be őket az őket érintő döntések meghozatalába, és általában a közösségek életébe. Részvétel: biztosítani, hogy a fiatalok véleményét kikérik és nagyobb mértékben vonják be őket az őket érintő döntések meghozatalába, és általában a közösségek életébe. Felelősségre vonhatóság : a tagállamok és az európai intézmények között új, strukturált együttműködési formát kell kialakítani, ami lehetővé teszi, hogy a fiatalok törekvései a megfelelő felelősségvállalás mellett válhassanak valóra. Felelősségre vonhatóság : a tagállamok és az európai intézmények között új, strukturált együttműködési formát kell kialakítani, ami lehetővé teszi, hogy a fiatalok törekvései a megfelelő felelősségvállalás mellett válhassanak valóra. Hatékonyság : a fiatalok kapacitását a lehető legjobban kihasználni annak érdekében, hogy a fiatalok maguk válaszolhassanak a társadalom kihívásaira, hozzájárulhassanak az őket érintő politikai irányvonalak sikerre viteléhez, és felépíthessék a jövő Európáját. Hatékonyság : a fiatalok kapacitását a lehető legjobban kihasználni annak érdekében, hogy a fiatalok maguk válaszolhassanak a társadalom kihívásaira, hozzájárulhassanak az őket érintő politikai irányvonalak sikerre viteléhez, és felépíthessék a jövő Európáját. Következetesség : átláthatóan összefoglalni a fiatalokat érintő politikai irányvonalakat, és azon pontok összességét, ahol a beavatkozás hasznos lehet. Következetesség : átláthatóan összefoglalni a fiatalokat érintő politikai irányvonalakat, és azon pontok összességét, ahol a beavatkozás hasznos lehet.

10 Az ifjúsági munka sajátosságai: Rugalmasság, nyitottság, a fiatalok igényeire támaszkodó, tapasztalatokra épülő (informális) tanulási folyamatot indukáló, csoportformáló, nem teljesítmény centrikus és önkéntes hozzáállás

11 Ifjúsági információs munka alapelvei I. Nyitottság Nyitottság Egyenlőség Egyenlőség Valós igények kiszolgálása Valós igények kiszolgálása Személyre szabott válaszok Személyre szabott válaszok Szabadon hozzáférhető Szabadon hozzáférhető Anonimitás Anonimitás Ingyenesség Ingyenesség Teljesség Teljesség

12 Ifjúsági információs munka alapelvei II. Szakmaiság Szakmaiság Tárgyilagosság Tárgyilagosság Részvétel Részvétel Függetlenség Függetlenség Etika Etika Újszerűség Újszerűség Modernitás Modernitás Együttműködés Együttműködés

13 Ifjúsági információ-szolgáltatási területek: Helyi, regionális és országos szinten! Az alábbi területeken végez információgyűjtést-és szolgáltatást az iroda: helyi, regionális és országos kulturális programok, rendezvények helyi, regionális és országos kulturális programok, rendezvények helyi sportolási lehetőségek, helyi, regionális és országos sportrendezvények helyi sportolási lehetőségek, helyi, regionális és országos sportrendezvények helyi, regionális és országos közoktatási és felsőoktatási információk (legalább; iskolatípusok, intézmények, oktatott szakok és szakmák, felvételi eljárások, iskolarendszeren kívüli képzési lehetőségek) helyi, regionális és országos közoktatási és felsőoktatási információk (legalább; iskolatípusok, intézmények, oktatott szakok és szakmák, felvételi eljárások, iskolarendszeren kívüli képzési lehetőségek) helyi egészségügyi ellátások (legalább; egészségügyi intézmények alapadatai, nyitva tartása, iskolaorvosi szolgálat alapadatai) helyi egészségügyi ellátások (legalább; egészségügyi intézmények alapadatai, nyitva tartása, iskolaorvosi szolgálat alapadatai) helyi szociális ellátások (legalább; szociális és humán szolgáltató intézmények alapadatai, nyitva tartásuk, pénzbeli ellátások fajtái és a hozzájuk tartozó jogosultságok, természetbeni ellátások fajtái és a hozzájuk tartozó jogosultságok) helyi szociális ellátások (legalább; szociális és humán szolgáltató intézmények alapadatai, nyitva tartásuk, pénzbeli ellátások fajtái és a hozzájuk tartozó jogosultságok, természetbeni ellátások fajtái és a hozzájuk tartozó jogosultságok) helyi hivatalok (legalább; alapadatok, nyitva tartás) helyi hivatalok (legalább; alapadatok, nyitva tartás) országos hatáskörű hivatalok, hatóságok (legalább; alapadatok /pl. minisztériumok, állami szervek, országgyűlési biztosok/) országos hatáskörű hivatalok, hatóságok (legalább; alapadatok /pl. minisztériumok, állami szervek, országgyűlési biztosok/)

14 Ifjúsági információ-szolgáltatási területek: helyi és megyei önkormányzatok (legalább; alapadatok, helyi önkormányzati képviselők névjegyzéke) helyi és megyei önkormányzatok (legalább; alapadatok, helyi önkormányzati képviselők névjegyzéke) helyi, regionális és országos olcsó szálláslehetőségek (legalább; kulcsosház, turistaház, kollégium, ifjúsági szálláshely kategóriákban alapadatok, nyitva tartás) helyi, regionális és országos olcsó szálláslehetőségek (legalább; kulcsosház, turistaház, kollégium, ifjúsági szálláshely kategóriákban alapadatok, nyitva tartás) országos utazási és szállás kedvezmények (legalább; MÁV és VOLÁN hivatalos kedvezmények, diákigazolvánnyal igénybe vehető kedvezmények) országos utazási és szállás kedvezmények (legalább; MÁV és VOLÁN hivatalos kedvezmények, diákigazolvánnyal igénybe vehető kedvezmények) helyi és regionális munkalehetőségek (legalább; a helyi és regionális médiában megjelenő hirdetések) helyi és regionális munkalehetőségek (legalább; a helyi és regionális médiában megjelenő hirdetések) munkanélküli ellátás (legalább; a munkanélküli ellátások típusai, igénybevételük módja) munkanélküli ellátás (legalább; a munkanélküli ellátások típusai, igénybevételük módja) helyi albérletek (legalább; a helyi médiában megjelenő hirdetések) helyi albérletek (legalább; a helyi médiában megjelenő hirdetések) helyi, regionális és országos pályázatok (legalább; a pályázat kiírása) helyi, regionális és országos pályázatok (legalább; a pályázat kiírása) helyi és regionális segítő-és krízisellátó helyek (legalább; átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények, drogambulanciák, telefonos segítőhelyek kategóriákban alapadatok, nyitva tartás) helyi és regionális segítő-és krízisellátó helyek (legalább; átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények, drogambulanciák, telefonos segítőhelyek kategóriákban alapadatok, nyitva tartás) ifjúsági információs és tanácsadó szolgáltató helyek (legalább: az ERyICA tagszervezetei, Eurodesk Irodák) ifjúsági információs és tanácsadó szolgáltató helyek (legalább: az ERyICA tagszervezetei, Eurodesk Irodák) az európai mobilitással összefüggő alapinformációk (legalább: az európai mobilitással összefüggő alapinformációk (legalább: Youth Hostelek Európában, Fiatalok Lendületben Program 2007-2013, ösztöndíj és csereprogramok)

15 A tanácsadás jellemzői: általában ingyenes általában ingyenes anonim anonim csoportos / egyéni csoportos / egyéni felsőfokú szakmai végzettségű tanácsadó végzi felsőfokú szakmai végzettségű tanácsadó végzi adott intézményre vonatkozó szakmai-etikai előírások szerint adott intézményre vonatkozó szakmai-etikai előírások szerint rendszeresség rendszeresség könnyen elérhető könnyen elérhető

16 Ifjúsági tanácsadás A segítő tevékenység egyik formája. Témája érintheti az ifjúsági korcsoport élethelyzetéből származó bármilyen problémát. Pl. pályaorientáció pályaorientáció munka világa munka világa önismeret, életvezetés önismeret, életvezetés társadalmi élet társadalmi élet diákélet diákélet speciális szükségletek speciális szükségletek szexuális élet szexuális élet jog jog életmód, egészséges életvitel életmód, egészséges életvitel Igénybevétel helyszínei: információs és tanácsadó irodák, területekhez kapcsolódó szakintézmények: nevelési tanácsadó, pedagógiai intézet, családsegítő és gyermekjóléti szolgálat

17 A tanácsadás általában három szakaszból áll: 1. A probléma megfogalmazása 2. Alternatívák kialakítása 3. A cselekvés (az elfogadott alternatívák megvalósítása)

18 HAYICO Szakmai-etikai kódex (Budapest, 2001.) „Tanácsadás - Az irodában az alábbi tanácsadások működnek: - jogi - pszichológiai-mentálhigiénés vagy életvezetési-életszervezési - továbbtanulási - A tanácsadásokat felsőfokú szakmai képesítéssel rendelkező tanácsadók végzik. - Az egyes kötelező tanácsadások hetente legalább 2 órában működnek. 2 órában működnek. - A tanácsadást nyújtó szakemberek az irodára vonatkozó szakmai-etikai előírások szerint végzik munkájukat. - Az irodában működő egyéb tanácsadások nem hátráltatják az alaptanácsadások igénybevételét és folyamatos működését.”

19 „Az ifjúsági információs és tanácsadó irodák módszertana: Az iroda rugalmas, sokoldalú, felhasznált forrásai sokfélék és a kérdésekre adott válaszai jól érthetőek. Az iroda rugalmas, sokoldalú, felhasznált forrásai sokfélék és a kérdésekre adott válaszai jól érthetőek. Az iroda a teljes emberrel foglalkozik, de tudatában van annak, hogy önmaga nem tud minden problémán segíteni. Az ügyfelek életkori sajátosságait figyelembe véve (korspecifikusan) közelít a megoldásra váró egyéni, csoportos és közösségi problémákhoz. Az iroda a teljes emberrel foglalkozik, de tudatában van annak, hogy önmaga nem tud minden problémán segíteni. Az ügyfelek életkori sajátosságait figyelembe véve (korspecifikusan) közelít a megoldásra váró egyéni, csoportos és közösségi problémákhoz. Az ifjúsági információs és tanácsadó irodák céljaik és feladataik megvalósításához az eszközök, módszerek és technikák lehető legszélesebb körét alkalmazzák: az önkiszolgáló rendszerű információhordozóktól egészen a személyes és speciális egyéni tanácsadásig. Az ifjúsági információs és tanácsadó irodák céljaik és feladataik megvalósításához az eszközök, módszerek és technikák lehető legszélesebb körét alkalmazzák: az önkiszolgáló rendszerű információhordozóktól egészen a személyes és speciális egyéni tanácsadásig. Az irodák sokkal inkább kliensközpontúak, mint módszerközpontúak, azaz a fiatalok igénye a kulcs; ahhoz alakítják ki az éppen megfelelő módszert. Az irodák sokkal inkább kliensközpontúak, mint módszerközpontúak, azaz a fiatalok igénye a kulcs; ahhoz alakítják ki az éppen megfelelő módszert. Kliensközpontú megközelítésben az irodák a fiatallal közösen, őt erősítve oldják meg a problémát, illetve segítik a fiatalt abban, hogy saját maga képes legyen megoldani az életében felmerülő problémákat. Kliensközpontú megközelítésben az irodák a fiatallal közösen, őt erősítve oldják meg a problémát, illetve segítik a fiatalt abban, hogy saját maga képes legyen megoldani az életében felmerülő problémákat. Harmadik személlyel való kapcsolatfelvételhez a fiatal beleegyezését kéri az iroda.” Harmadik személlyel való kapcsolatfelvételhez a fiatal beleegyezését kéri az iroda.”

20 „Az egyéni segítségnyújtás során az információs és tanácsadó munka nem mindig különül el szükségszerűen egymástól. A munkatársnak, aki a fiatallal a kapcsolatot felveszi, több lehetőség figyelembe vételével kell eljárnia a személyre szabott segítségnyújtás során: saját maga nyújt segítséget, szem előtt tartva saját kompetenciájának határait, saját maga nyújt segítséget, szem előtt tartva saját kompetenciájának határait, az irodán belül a területet jól ismerő szakemberek segítségével jogi, életvezetési, illetve egyéb egyéni problémákban személyre szóló tanácsadást ajánl fel a fiatalnak, az irodán belül a területet jól ismerő szakemberek segítségével jogi, életvezetési, illetve egyéb egyéni problémákban személyre szóló tanácsadást ajánl fel a fiatalnak, külső szakemberhez ajánlja a fiatalt (sohasem egy intézményt ajánl, hanem egy meghatározott személyt; a munkatárs marad a felelős a fiatalokért akkor is, amikor szakemberhez ajánlja, mivel megállapodás szerint a fiatalt őhozzá ajánlják majd vissza) - ezzel elkerülhetővé teszi, hogy az ügyfél "elvesszen", illetve az iroda egyszerű diszpécser szerepet vegyen fel, külső szakemberhez ajánlja a fiatalt (sohasem egy intézményt ajánl, hanem egy meghatározott személyt; a munkatárs marad a felelős a fiatalokért akkor is, amikor szakemberhez ajánlja, mivel megállapodás szerint a fiatalt őhozzá ajánlják majd vissza) - ezzel elkerülhetővé teszi, hogy az ügyfél "elvesszen", illetve az iroda egyszerű diszpécser szerepet vegyen fel, folyamatosan kapcsolatot tart mentálhigiénés és humán szolgálatokkal, intézményekkel, ajánlja azok tevékenységét és szolgáltatásait az ifjúsági információs és tanácsadó iroda ügyfeleinek.” folyamatosan kapcsolatot tart mentálhigiénés és humán szolgálatokkal, intézményekkel, ajánlja azok tevékenységét és szolgáltatásait az ifjúsági információs és tanácsadó iroda ügyfeleinek.”

21 „Az ügyfélmunkában részt vevő munkatársakkal szembeni elvárások: államilag elismert felsőfokú, humán területen szerzett végzettség, de legalább ilyen képzésben való részvétel államilag elismert felsőfokú, humán területen szerzett végzettség, de legalább ilyen képzésben való részvétel valamely európai idegen nyelv alapfokú ismerete valamely európai idegen nyelv alapfokú ismerete jó szintű információtechnológiai ismeretek (az információs munkában használt számítógépes alkalmazások ismerete) jó szintű információtechnológiai ismeretek (az információs munkában használt számítógépes alkalmazások ismerete) jó szintű kommunikációs és konfliktuskezelő készség, nyitott és empatikus személyiség, egyaránt jó szintű együttműködési és önálló munkavégzési, esetvezetési képesség jó szintű kommunikációs és konfliktuskezelő készség, nyitott és empatikus személyiség, egyaránt jó szintű együttműködési és önálló munkavégzési, esetvezetési képesség jó szintű segítői ismeretek, illetve a segítői munka általános szabályainak ismerete és alkalmazási képessége” jó szintű segítői ismeretek, illetve a segítői munka általános szabályainak ismerete és alkalmazási képessége”

22 Ifjúsági információs és tanácsadó szolgáltatások színterei Ifjúsági információs pontok Intézményi vagy társadalmi szervezeti keretek között információs szolgáltatásokat nyújtanak a fiataloknak Ifjúsági információs és tanácsadó iroda Bázis intézménye az ifjúsági információs és tanácsadó tevékenységnek, mint komplex, professzionális szolgáltatásnak Ifjúsági módszertani központok Professzionális működtetői az információs és tanácsadó szolgáltatásoknak, amelyeket módszertani tevékenységeikkel és szolgáltatásaikkal egészítenek ki Mobil szolgálat: Az ifjúsági információs és tanácsadó irodához kapcsolódó mobil egység, amelynek elsődleges feladata a térségi feladatellátás. A szolgáltatás célja, hogy a szubszidiaritás elvére épülve az adott területen, ahol a fiatalok laknak, élnek, dolgoznak, tanulnak ifjúsági információs és tanácsadó tevékenységet végezzen, kiegészítve ezt a közösségfejlesztés sajátos elemeivel.

23 Az ifjúsági munka színterei: Az ifjúsági munka különböző helyszíneken, színtereken valósul meg, Nem feltétlenül helyhez kötött. A készségek, képességek elsajátítása, az információk begyűjtése, a tanácsadás, az ifjúsági projektek mind-mind más helyhez kötődnek, annak megfelelően, hogy az ifjúsági munkás hol tudja elérni a fiatalokat, valamint az ifjúsági munka hol tud leginkább válaszolni a fiatalok igényeire, szükségleteire.

24 Az ifjúsági munka terepei TermészetSportpálya, játszótér Teleház Egyházközség Iskola (tanórán kívül) Ifjúsági iroda Utca, tér (Civil) Szervezet ingatlana Ifjúsági ház, művelődési ház Kávézó


Letölteni ppt "Ifjúsági információs és tanácsadó szolgáltatások."

Hasonló előadás


Google Hirdetések