Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az Interneten keresztül nyújtható, tanulást és csoportmunkát támogató szolgáltatások köre és elemzése a testreszabás szemszögéből Dr. Ágoston György–Berecz.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az Interneten keresztül nyújtható, tanulást és csoportmunkát támogató szolgáltatások köre és elemzése a testreszabás szemszögéből Dr. Ágoston György–Berecz."— Előadás másolata:

1 Az Interneten keresztül nyújtható, tanulást és csoportmunkát támogató szolgáltatások köre és elemzése a testreszabás szemszögéből Dr. Ágoston György–Berecz Antónia–Pham Vu Kien Cuong LSI Informatikai Oktatóközpont agoston@gdf-ri.huagoston@gdf-ri.hu, berecz@gdf-ri.hu, phamcuong@gdf-ri.hu berecz@gdf-ri.huphamcuong@gdf-ri.hu agoston@gdf-ri.huberecz@gdf-ri.huphamcuong@gdf-ri.hu INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI 2006 Dunaújváros, 2006. november 17–18.

2 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18. Tartalomjegyzék 1.Előzmények 2.Testreszabás 3.Testreszabás az oktatásban 4.A testreszabás lehetőségei: hagyományosak, internet technológiákkal 5.L(C)MS rendszerek 6.Az ILIAS rendszer és használata a GDF-en 7.Az egyéni tanulási stratégiák érvényesítési lehetőségei a jelenlegi L(C)MS-ekben, tapasztalataink 8.Az adaptív L(C)MS

3 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18. 1. 1. Előzmények  Sz.gépek oktatási felhasználása: 1960-as évek végétől  Teljes oktatási spektrumra kiterjedt felhasználás  „Élethosszig tartó tanulás”  Mo. 2001-es Hírközlési tv.: vonalkapcsolt távbeszélő szolgáltatás „egyetemes szolgáltatás”  Önálló gépekre készült és futó oktatóprogramok helyett (világ)hálózatban működő fejlesztések  Internethasználók 2004: Világ népességének 11,5%-a (741 millió ember) Mo. lakosságának 15,8%-a (1,6 millió ember)

4 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18. Mass customization (tömeges testreszabás):  Egyedi vevői igények kielégítése a tömegtermelésre építve, a méretgazdaságosság elvének alkalmazásával. A vevő a speciálisan számára kifejlesztett, tervezett és előállított termékhez jut  nő elégedettsége és az eladások volumene.  Explicit adatok alapján, folyamatmódosítás vagy megjelenés kialakítása.  Pl. minősítés, előnyben részesítés – a vásárló aktív.  Negatívumai: vevőre vonatkozó személyes adatok gyűjtése.  Elkerülése: Personalization Consortium ajánlásai. 2. Testreszabás Personalization (egyénivé formálás):  Implicit adatok alapján a kínáló által kialakított egyéni ajánlattétel.  Pl. vásárolt tételek, megtekintett honlapoldalak – a vevő passzív.

5 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18.  Cél: több potenciális beiratkozó igényeinek teljesítése, cég bevételeinek növelése.  Költségérzékeny kurzusok: nem nappali képzésű felsőoktatás.  Tananyag: ált. hatalmas mennyiségű, gyorsan változik.  Megváltozott szerepek: oktató - inkább irányvonalak és információs lelőhelyek ismerője; tanulók - nagyobb önállóság. 3. Testreszabás az oktatásban  Kínálati testreszabás: különböző célcsoportok számára eltérően kialakított kurzusok.  Keresleti testreszabás: eltérő tanulói igényeknek megfelelés. Intézmény / cég célja, feltételek: Testreszabás:

6 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18.  Távoktatás: a tanulási magatartás központba helyezésével »egyénre szabott« képzési programok.  PSI (Fred Keller, USA): a saját tempóban haladás; előadások motivációs céllal.  De nem megfelelő gyorsan változó tantárgyaktnál.  Kategorizálható tanulási stratégiák és tanulási stílusok figyelembe vételével tananyagfejlesztés és kínálat.  Kolb féle tanulási stílusfajták  Kedvelt stílus erősítése  kevésbé fejlett területek fejlesztése Távoktatás: Perszonalizáció egyik lehetősége:

7 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18. 4. A testreszabás lehetőségei: hagyományosak, internet technológiákkal  Saját ütemű haladás, kreditrendszer  Oktatói választék  Oktatás nyelvének választéka  Időpont választék  Csoportlétszám választék  Helyszín választék  Tananyag formájának testreszabása: pl. egyoldalas jegyzet - balkezeseknek  Tananyag tematikájának testreszabása  Számítógépes laborgyakorlatok házhoz hozása  Számonkérésre felkészülés többlet lehetősége Hagyományos lehetőségek:

8 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18.  Előadás internet-streames megtekintése felvételről  Virtuális osztályterem  Kapcsolattartás: e-mail, fórum, hirdetőtábla, nyilvános jegyzet, chat  Közös tárhely tananyagok le- és feltöltésére  Interneten beküldhető gyakorlatok  Automatikusan kiértékelődő tesztek, vizsgák  On-line fogalomtárak  Szemléltetésben: virtuális valóság, szimuláció, animáció, multimédia Internet technológiák felhasználásával:

9 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18. 5. L(C)MS rendszerek LMS - tanulásmenedzsment rendszer:  Felhasználói adminisztráció  eL szolgáltatások összefogása  Interaktivitás igényeinek kiszolgálása  Felhasználói nyomkövetést LCMS - tartalommenedzsment rendszer:  Oktatási tartalmak előállítása  Tananyag-adatbázis működése  Internetes tartalom készítésének menedzselése ILIAS:  L(C)MS, réteges felépítésű, OO, RBAC, GNU GPL stb.  Szabványos: LOM, SCORM 1.2, AICC  tananyagok, tesztek, kérdőívek átadása  saját oktatási anyag testreszabása

10 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18. 6. Az ILIAS rendszer és használata a GDF-en Fázisok:  1992-től nyitott rendszerű távoktatás hallgatói CD, oktatóprgogramok, tantárgyi honlapok (letölthető fájok, hírek), e-mail hallgatói CD, oktatóprgogramok, tantárgyi honlapok (letölthető fájok, hírek), e-mail  2003 e-Learning stratégia  2004/2005 ILIAS háttérszolgáltatás Szolgáltatások a teljes szervezetre Szolgáltatások a teljes szervezetre Felmenő rendszerű bevezetés Felmenő rendszerű bevezetés  2005/2006 Használatának szerves beépítése az oktatási folyamatba Használatának szerves beépítése az oktatási folyamatba Kísérleti internetes távoktatási csoportok

11 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18.  2006/2007 BSc távoktatás/levelező képzés szakonként és konzultációs központokként internetes távoktatásos csoportokkal

12 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18. Projektcsoport:  Szolgáltatások megszervezése, koordinálása, üzemeltetés  Tananyagok felvitele  16–25 fő (2 fő távmunkás; napi 30–70 %-os elfoglaltság) 24 órás, hibatűrő szerverpark:  2 db duál Xeon processzoros, 4 GB RAM-os Intel szerver klaszterben  adatoknak RAID 10, OS-nek RAID 5 tömb  1 GB-os hálókártyák  Debian Linux 3.1  Heartbeat klaszterszoftver  MySQL 4.1.15  PHP 4.4.2-0  Apache 2.0.54  ILIAS 3.6.6  Mentés: 3/nap, HP Ultrim szalagos egység  Internetes sávszélesség 4 Mb/s.

13 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18. 2006/2007-től bevezetés teljes:  Felhasználók:7 286 fő (2006. november 13-i adatok) Hallgató: 7 082 fő (6 375 alapképzéses + 371 nappali BSc-s + 336 T/L) Hallgató: 7 082 fő (6 375 alapképzéses + 371 nappali BSc-s + 336 T/L) Tanár ill. tutor: 117 fő (83 vezetőtanár + 34 tutor/szaktanár) Tanár ill. tutor: 117 fő (83 vezetőtanár + 34 tutor/szaktanár) Mentor ill. oktatásszervező: 17 fő Mentor ill. oktatásszervező: 17 fő E-learning szakértő: 7 fő E-learning szakértő: 7 fő Szakdolgozatot író hallgató: 10 fő Szakdolgozatot író hallgató: 10 fő  Tantárgyak 2006/2007: BSc 1. évfolyamok: 9 tantárgy BSc 1. évfolyamok: 9 tantárgy Főiskolai képzés: 1-4. évfolyamok – 156 tantárgy Főiskolai képzés: 1-4. évfolyamok – 156 tantárgy

14 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18.  Számos kötelező és opcionális segédlettípus mellett e-learning-es tananyagelem 54 tantárgyban: ILIAS tananyag: 15 db ILIAS tananyag: 15 db HTML tananyag: 14 db HTML tananyag: 14 db SCORM tananyag: 4 db SCORM tananyag: 4 db Fogalomtár: 12 db Fogalomtár: 12 db Gyakorlat: 13 db tantárgyhoz Gyakorlat: 13 db tantárgyhoz Teszt: 18 db tantárgyhoz Teszt: 18 db tantárgyhoz Szimulációs program, videó, animáció: 5 tantárgyhoz Szimulációs program, videó, animáció: 5 tantárgyhoz

15 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18. Tutorok, mentorok munkájához eszközök az ILIAS-ban:   Tantárgyi fórum: 127 db (115 főiskolai és 9 BSc-s)   Mentori csoport: 12 db (3 főiskolai + 9 BSc-s)   Tanulmányi előmenetel követése – BSc távoktatás/ levelező mentoroknak   Rendszeren belüli e-mail kiküldése   Stb.

16 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18. További feladataink:  2007/2008-tól a főiskolai alapképzés T hallgatók is a BSc távoktatás/levelező módszertana szerinti képzésben vesznek rész.  Felsőfokú szakképzés és szakmérnöki képzés résztvevői is kapjanak ILIAS szolgáltatásokat.

17 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18. Felhasználói környezet látványának megváltoztatása:   Komfortérzet nő   Tanulás hatékonysága érdemben nem nő 7. Az egyéni tanulási stratégiák érvényesítési lehetőségei a jelenlegi L(C)MS-ekben, tapasztalataink  ILIAS: Nyelvválasztás (keretrendszer, tananyag) Kezelői felület stílusa „Munkaasztal” saját objektumokkal, tutori meghívás gyakorlatra vagy kurzusba

18 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18. Interaktivitás:  Gyakorlat - BSc képzésben plusz pont is szerezhető, tanulmányi előmenetel követhető  Teszt (önértékelő vagy ellenőrző) – tanulmányi előmenetel követhető  Animáció, csoportos együttműködést kívánó feladat Vizuális szemléltetés:  Animáció, multimédia, videó, hang

19 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18. Tananyag önálló feldolgozása:  Tananyagrészek bevezetőjében összefoglaló, tudásfelmérő teszt  Lényegkiemelés betűtípusváltással  Fejezetek végén ellenőrző kérdéssor, gyakorlatokkal, teszt  Megfelelő teljesítés esetén rátérhet következő fejezetre  ILIAS-ban ennek megvalósítását támogatja a kurzus  Folyamatosan bővíthető on-line fogalomtárak, tananyagból link szócikkekre

20 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18.  Keresés: Teljes taneszköz tárolóban / adott szintjétől Teljes taneszköz tárolóban / adott szintjétől Minden objektumtípusra Minden objektumtípusra Tartalomra / metaadatra Tartalomra / metaadatra

21 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18. Kommunikáció - aszinkron:  E-mail  Fórum  Elektronikus jegyzet: Privát Privát Nyilvános tananyaglapokhoz, teszthez (nem engedélyezzük) Nyilvános tananyaglapokhoz, teszthez (nem engedélyezzük) Tananyagszerkesztőknek oldalakhoz Tananyagszerkesztőknek oldalakhoz

22 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18. Kommunikáció - szinkron:  Több chat alkalmazás is illeszthető  Lehetnek: zártak vagy nyitottak  Chat-szoba nyitási jog adható  2003. évi tesztünk szerint az oktatásban nem alkalmazzuk  Kísérleti jelleggel tervezzük: lehetőségek bővítésére, csoportképződés elősegítésére

23 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18. Egyénre / csoportra szabott mentori, tutori beavatkozás támogatása:  Tanulmányi előmenetel követése: Tantárgyak kurzusokban megvalósítva Tantárgyak kurzusokban megvalósítva Egy tananyagban hányszor lapozott, mennyi időt töltött benne, mikor lépett be utoljára Egy tananyagban hányszor lapozott, mennyi időt töltött benne, mikor lépett be utoljára Önellenőrző teszteket milyen eredménnyel töltötte ki Önellenőrző teszteket milyen eredménnyel töltötte ki Beküldendő ill. beküldhető gyakorlatokat hogyan teljesítette Beküldendő ill. beküldhető gyakorlatokat hogyan teljesítette A hallgató a saját aktivitását is több jellemző szerint tudja áttekinteni. A hallgató a saját aktivitását is több jellemző szerint tudja áttekinteni.

24 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18.  Egyes tananyagok feldolgozottsága: Kik látogatták, hányszor, mennyi időt töltöttek benne összesen, utolsó hozzáférés időpontja stb. Kik látogatták, hányszor, mennyi időt töltöttek benne összesen, utolsó hozzáférés időpontja stb.  Hallgatók együttes támogatása: Beküldendő feladatokat, híreket, e-vizsgákat stb. csak a csoporttagok láthatják. Beküldendő feladatokat, híreket, e-vizsgákat stb. csak a csoporttagok láthatják.

25 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18. Hallgatói elégedettség ill. vélemények: (tantárggyal, képzéssel kapcsolatban)  On-line, automatikusan kiértékelődő kérdőívek  A statisztikai eredményeket a kérdőív kitöltése után a hallgatók is elérik

26 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18. 8. Az adaptív L(C)MS Széles körben vizsgált, pl.  Google 2006.08.: „adaptive learning” 546 ezer találat;  az ILIAS idei nemzetközi konferenciájának egyik témája. Kiindulási tétele  az egyes tanulók tanulási képességei, adottságai egymástól lényegesen eltérnek;  célszerű eltérő tanulási környezetet és tanulási eljárásokat biztosítani;  stílusuk ismeretében a nem alkalmazott tanulási eljárásokat megismertetni;  először fel kell tárni a hallgatók jellemzőit, a tanulásra való felkészültségüket.

27 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18. Adaptáció  Célja: LMS-ben változatos feltételekhez alkalmazkodó tanulási gyakorlat létrehozása adott időtartam alatt; LMS-ben változatos feltételekhez alkalmazkodó tanulási gyakorlat létrehozása adott időtartam alatt; az előre definiált sikerkritériumok növekedése. az előre definiált sikerkritériumok növekedése.  A rendszer által nyújtott fő jellemzőkre koncentrál: az explicit definiált tanulási utak menedzselése felhasználókra szabva; az explicit definiált tanulási utak menedzselése felhasználókra szabva; felhasználók tevékenységeinek nyomon követése, szakterület-specifikus modellek alapján értelmezése; felhasználók tevékenységeinek nyomon követése, szakterület-specifikus modellek alapján értelmezése; a felhasználói követelmények és a kedvelt dolgok kikövetkeztetése, felhasználói modellek készítése; a felhasználói követelmények és a kedvelt dolgok kikövetkeztetése, felhasználói modellek készítése; a felhasználóknál a lehető legnagyobb tudás elérése az aktuális tananyagokban a tanulási folyamat dinamikus elősegítésével. a felhasználóknál a lehető legnagyobb tudás elérése az aktuális tananyagokban a tanulási folyamat dinamikus elősegítésével.

28 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18.  A tanulási környezet biztosítására adaptív forgatókönyveket kell készíteni.  A „teljes adaptív életciklus” fázisai: tervezés tervezés publikálás publikálás használat használat vizsgálat vizsgálat  A hatékony tanulást elősegítő adaptív környezet létrehozásához a mesterséges intelligencia eszköztárát is szükséges igénybe venni.

29 INORMATIKA KORSZERŰ TECHNIKÁI Dunaújváros, 2006. november 17–18. Az ILIAS lehetőségeinek megismertetésével és ismereteink átadásával segítjük az érdeklődőket, az e-learning szakértőket, a szakdolgozatot írókat. A rendszer kezdőlapja: http://ilias.gdf-ri.hu http://ilias.gdf-ri.hu Köszönjük figyelmüket!


Letölteni ppt "Az Interneten keresztül nyújtható, tanulást és csoportmunkát támogató szolgáltatások köre és elemzése a testreszabás szemszögéből Dr. Ágoston György–Berecz."

Hasonló előadás


Google Hirdetések