Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,"— Előadás másolata:

1 A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest, 2011. november 2.

2 2 Magyar vasút jövőjével kapcsolatos kérdések: „Üzlet vagy közfeladat?” „Szervezeti vagy szabályozási-irányítási megoldások?”

3 3 Vasút pályaműködtetés finanszírozási összefüggései 2011-ben Személyszállítási költségtérítése 1.GYSEV Zrt. 5,771 mrd Ft 2.MÁV-START Zrt. 152,382 mrd Ft Állami készfizető kezességvállalás a MÁV Zrt. 35 mrd Ft-os kötvény- kibocsátásához Pályaműködtetés költségtérítése MÁV Zrt. 21,050 mrd Ft GYSEV Zrt. 1,950 mrd Ft MÁV-START Zrt. (személyszállítás) ~ közszolgáltatási szerződés (2010-12) GYSEV Zrt. személyszállítás ~ közszolg. szerz. (2010-12) pályavasút ~ pműk. szerz. aláírása folyamatban MÁV Zrt. (pályavasút) ~ pályaműködtetési szerződés (2011-2015) MÁV-START Zrt. Által fizetett pályahasználati díj ~ 76 mrd Ft Árufuvarozó vasútvállalatok (pl. Rail Cargo Hungária Zrt., MMV Zrt., GYSEV-CARGO Zrt., CER Hungary Zrt., Train Hungary Kft.) Árufuvarozó vasútvállalatok által fizetett pályahasználat díj ~ 20 mrd Ft MAGYAR ÁLLAMI KÖLTSÉGVETÉS

4 4 A közösségi közlekedés közforrásokból történő finanszírozása 2005-2011.

5 5 1. Általános ország-stratégia – Új Széchenyi Terv (1/1) „A megfelelő szabályozás alkalmazásával elérhetőnek tartott alágazati munkamegosztás (modal split) 2020-ban: ➤ áruszállítás: 67% közút – 20% vasút – 8% belvízi hajózás – 5% csővezetékes szállítás; ➤ személyszállítás: 65% egyéni közúti – 15% közforgalmú közúti – 15% vasúti – 5% légi; ➤ városi közlekedés: 50% közforgalmú – 50% egyéni (városközpontban 30–70%); E munkamegosztás a jelenlegi átrendeződési tendenciák középtávon való megfordításával valósíthatók meg.”

6 6 1. Általános ország-stratégia – Széll Kálmán Terv (1/2)

7 7 2001. Európai közlekedéspolitika Fehérkönyve (EU) 2004. Közlekedéspolitika 2006. A fehérkönyv félidei felülvizsgálata (EU) 2008. Egységes Közlekedésfejlesztési Stratégia (a 2004-es bázisán) 2009. A közlekedés jövője (EU) 2011. Útmutató az egységes európai közlekedési térséghez 2011. Az Nemzeti Közlekedési Stratégia (EKFS felülvizsgálat) 2. Közlekedési szakstratégiák

8 8 A közösségi közlekedési rendszer átalakítása Pénzügyi egyensúly Intézmény- rendszer Verseny- képességi csomag Ár és kapacitás- kibocsátás Kormányprogram Új Széchenyi Terv Széll Kálmán Terv Közösségi közlekedés átalakítása Közösségi közlekedés átalakítása Szabályozási keretrendszer Ezzel párhuzamosan trendforduló a közösségi közlekedésben! Közlekedési Stratégia felülvizsgálata

9 9 9 MÁV Zrt. GÉPÉSZET TRAKCIÓ MÁV START Szakmai irányítás, tulajdonosi joggyakorlás – jelenlegi helyzet Tulajdonos GySEV Zrt. Közszolgáltatási szerződés További társaságok NFM Közszolgáltatási szerződés 4 magánfuvarozó Helyi szolgáltatók + Komp és rév Tulajdonos 100 feletti db települési önkormányzat Pálya szerződés 24 Volán társaság MNV Zrt.

10 10 A MÁV Csoport szerkezeti korszerűsítését meghatározó területek:  technológiai, gazdálkodási és üzemszervezési szempontból összefüggő területek erősebb integrálása  vizsgálat alatt egy önálló személyszállítási terület és önálló pályavasút kialakítása  MÁV ingatlanvagyon kérdésének rendezése (113 ezer ingatlan)  MÁV vagyonkezelési problémák rendezése (visszapótlási kötelezettség, amortizáció)  központi funkciók újbóli átgondolása (SSC, ROSCO)

11 11 A MÁV Csoport szervezeti jövőjét meghatározó szempontok:  a pénzügyi egyensúly megteremtésének lehetősége,  a pályaműködtetés és a szolgáltatások szétválasztására vonatkozó kötelezettség,  versenyképessé tehető-e a vasúti árufuvarozási tevékenység,  milyen pozíciókat sikerül kialakítani a 2014-2020. programozási időszakra vasútfejlesztési célok megvalósítására.

12 12 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!


Letölteni ppt "A magyar vasúti közlekedés jövőképe Dr. Kerékgyártó János Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Szolgáltatások Főosztálya Budapest,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések