Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SKIK – Thot Quality Management Kaposvár 2014. május 19. „Sok kicsi sokra megy” Egyéni és csoportos kaizen a folyamatos fejlesztésben Tóth Csaba László.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SKIK – Thot Quality Management Kaposvár 2014. május 19. „Sok kicsi sokra megy” Egyéni és csoportos kaizen a folyamatos fejlesztésben Tóth Csaba László."— Előadás másolata:

1 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. „Sok kicsi sokra megy” Egyéni és csoportos kaizen a folyamatos fejlesztésben Tóth Csaba László Kaizen Sensei Six Sigma Black Belt

2 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május Megtiszteltetés, hogy újra Önök között lehetek

3 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május Tartalomjegyzék Miért szükséges a folyamatos fejlesztés? Rendhagyó történelemóra a kaizenről Az ötletláda (1721-től napjainkig) Mi a titka egy működőképes dolgozói javaslati rendszernek? Egy megvalósított egyéni javaslati rendszer Csapatban könnyebb – a minőségkörök A kaizen eszközei a napi gyakorlatban (7QC, 7M, A3 stb.) A folyamatos fejlesztés bonyolultabb eszközei (Lean, Six Sigma, Lean Six Sigma?)

4 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május A folyamatos fejlesztés szükségessége innováció szintentartó fejlesztés tudatos fejlesztés beavatkozás nélkül A folyamatok nem problémamentesek, ezért szükséges a  működő folyamat szabályozása  bekövetkező hiba elhárítása – reaktív  lehetséges hiba elhárítása – proaktív

5 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. A folyamatos fejlesztés Idő Teljesítmény „sztenderd ék“ P D A C A PDCA ciklus és a szabványosítás

6 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19.

7 Az innováció - új, vagy jelentősen javított termék vagy eljárás - új marketing-módszer - új szervezési-szervezeti módszer bevezetése Minőség kairyo A vállalkozás rendelkezésre álló anyagi tőkéjének mozgósítása

8 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. Idő Minőség A vállalkozás rendelkezésre álló szellemi tőkéjének mozgósítása kaizen kairyo Kaizen Folyamatos, kis lépésekben történő fejlődés, fejlesztés

9 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. KAIZEN = Kai (változtatás) + Zen (jó) Folyamatos, kis lépésekben történő fejlődést, fejlesztést jelent Masaaki IMAI: A japán versenyképesség kulcsa KAIZEN = filozófia kaizen = eszköz

10 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. A KAIZEN alkalmazása  Szakadjunk el a hagyományos gondolkodástól!  Arra koncentráljunk, hogyan lehetne megcsinálni!  Ne keressünk kifogásokat!  Ne a tökéletest hajszoljuk! Kezdjük el megcsinálni!  Ha hibáztunk, javítsuk ki!  Ne a pénzt költsük, hanem a tudást hasznosítsuk!  Dolgozzunk csapatban!  Tegyük fel 5-ször a miért kérdést!

11 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. A KAIZEN 4 alapelve  Megszüntetés Van-e olyan tevékenység, ami kiküszöbölhető?  Egyszerűsítés Lehet-e egyszerűbben csinálni?  Átrendezés Az egyes erőforrásokat át lehet-e csoportosítani?  Kombinálás, szétválasztás Összevonhatók, elválaszthatók-e a tevékenységek? 11

12 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május Egyéni kaizen Vállalati kaizen Csoportos kaizen Az alkalmazás szintjei

13 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. Szerepek és folyamatok a KAIZENBEN ©Kaizen Institute

14 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május körül Muszasi visszanézett a völgyben lévő falura, szívét örömmel töltötte el a látvány, hogy az emberek - parasztok, kézművesek, kereskedők - mind azon szorgoskodtak, hogy tökéletesítsék a munkájukat (Tom Cruise) Eidzsi Josikava ( )

15 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május TWI: augusztus (június 20. Párizs megszállása) I. világháború, hajógyártás, Charles R. Allen (könyv 1919)

16 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május ….and Vocational Subjects A négy fő dolog Preparation felkészítés a tudás fogadására Presentation megmutatás/oktatás Application tanulás a hibákból Test/Inspection segítő végellenőrzés

17 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május

18 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május Miért éppen Japán? A kulcsszó: a harmónia

19 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május Tokugawa Yoshimune, , Nov. 27, Kii Prefektúra 1751, Juli 12, Edo (Tokio), A legnagyobb sógun (8.), pénzügyi, igazságügyi reformok, nyugati könyvek fordítása, holland távcső vásárlása

20 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május National Cash Register Co, Daytona, Ohio John Patterson (1892): „a száz fejű agy” A dolgozói javaslatok gyűjtése Brit Haditengerészet (1770): a „munkatársak” véleményének összegyűjtése Skócia, William Denny & Brothers hajógyár (1880) első ipari jellegű ötletgyűjtés, és még fizettek is a bevezetettekért

21 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május Újjászervezett a rendszer 10 dolgozónak 15 és 75 $ közötti jutalom (ma 10x)

22 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május Egy régi kedves emlék… Imai könyve csak két év múlva jelenik meg……

23 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május Van irodalom, tapasztalat, akkor itt a Kánaán?

24 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május Minden rendben? „…míg az amerikai cégek a dolgozói javaslatokat százszor (!) jobban megfizetik, mint a japánok, addig a beadott javaslatok száma mindössze egy (!) százaléka a japán cégek dolgozói által adott ötleteknek.” Miért? Miért? Miért? Miért? Miért? 2002

25 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május Egy kis összefoglalás A munkatársak/melós véleménye fontos Pénzt is adunk az ötletekért Nyugaton döcögve működik KGST országokban döcögve működött Keleten működik Japán: természetes (okait értjük) Kelet Ázsia: természetes (okait felszínesen értjük)

26 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május Napjaink egyik divatja a Lean ami meg a Toyota Termelési Rendszer (TPS) - állítólag annyira, hogy mindenkinek van XPS-e Tudjuk-e, mit jelent a TPS? (SJ. Nemes Ödön, Szakaszu apó, ) Shingijutsu  KAIZEN Sakai szan a gembán

27 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május A „Nyugati Szemüveg” egy fekete prizma (ki mit akar, azt lát)

28 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május Akkor kéne csinálni egy jó rendszert! Itt a doboz, jöjjenek az ötletek, lesz ajándék is !

29 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május Folyamatos fejlesztés P roduction Gyártás D elivery Szállítás S afety Biztonság M oral Morál C ost Költségek Q uality Minőség Milyen témában várjuk a javaslatokat?

30 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május A vezetés elkötelezettsége A dolgozók bevonása a vállalati filozófia része  Annak megértése, hogy a gemba-n dolgozó ismeri legjobban a folyamatot  Nem divat  Nem fejőstehén  Kölcsönös megegyezésen alapuló viszony  Nem csak a nagy dolgok a fontosak, minden javaslat fontos  A szükséges infrastruktúra biztosítása  Önkéntesség kérdése (push  pull)  Deming-féle 5-ös kór  Rendszeresen vizsgálja felül az eredményeket

31 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május Világos vállalati eljárásrend kidolgozása  A rendszer célja, vonatkozási területe  Alkalmazói Felelős Javaslat adók Véleményezők Elbíráló Jutalmazó  A rendszer leírása A javaslat útja a beadástól az értékelésig határidőkkel Véleményezői és elbírálói helyettesítés Jutalmazások Jogorvoslati lehetőségek Kommunikáció és tréning  Továbbfejlesztés

32 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május A DJR alkalmazói Felelős: a teljes rendszer egyszemélyi felelőse (működtetés, jutalmazás, továbbfejlesztés) Általában: HR koordinációval működik Javasolt: a Kaizen Vezető alá tartozzon Javaslat adó: azok köre, aki javaslatot adhatnak, lehet általános vagy szűkített (pl fizikaiak) (a munkaköri kötelesség, területspecifikusság, azonos elbírálás ellentmondásai) Javasolt: elhatárolt általános (szabályozva és folyamatosan bevezetve)

33 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május A DJR alkalmazói Véleményező: aki értékel, de nem dönt (nincs mindenhol) Előnye: több szintű értékelés Hátrány: lassítja a folyamatot Javasolt: helyi viszonyok függvénye

34 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május A DJR alkalmazói Elbíráló: aki(k) dönt(enek) a javaslatról lehet csoport (állandó vagy ad hoc) vagy egyéni Döntési szint: csoportvezető  menedzsment Alacsony: könnyebben elsikkad a javaslat Magas: „nem is igazi javaslat” Javasolt: helyi viszonyok függvénye Jutalmazó: a jutalom kifizetését/átadását engedélyezi Általában magasabb beosztású személy, a Felelős javaslatára dönt, ünnepélyes keretek között jutalmaz.

35 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május A DJR működése Lehet papír alapú

36 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május

37 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május Lehet elektronikus GEE 2005-ig GEE 2006-tól

38 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május A DJR működése Fontos:  a gyors ügyintézés a javaslat eljutása a bírálóhoz határidőzzük a lépéseket legyenek helyettesek az egyes lépésekben  a javaslatok követhetősége, a dolgozó láthassa, hol tart  a javaslat véleményezése/elbírálása ismert legyen  legyen jogorvoslati lehetőség  legyen ismert az értékelési/jutalmazási módszer  kommunikáljuk az eredményeket/jutalmazottakat  rendszeresen tartsunk rövid ismétlő tréningeket  szervezzünk eseti megmozdulásokat (Global Star)

39 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május A DJR működése Értékelés  Minden beadott javaslat  Megvalósított javaslat  Kevert rendszerek  Megtakarítás alapján Adott százalék Százalék max értékkel  Terület felszabadítás alapján  Pontozásos rendszer  Kevert rendszerek

40 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május A DJR működése Jutalmazás  Azonnali  Határérték után  Tárgyjutalom  Pénzjutalom  Vegyesen

41 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május A DJR működése Ki valósítja meg a javaslatokat? Lehetséges módok: a dolgozó a dolgozó művezetői segítséggel a karbantartás a „Kaizen Kommandó” A sikeresség egyik kulcsa!

42 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május A DJR működése Ki valósítja meg a javaslatokat? Lehetséges módok: a dolgozó a dolgozó művezetői segítséggel a karbantartás a „Kaizen Kommandó” A sikeresség egyik kulcsa!

43 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május ©Kaufman Global Veszteségek az irodában

44 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. Egy megvalósított rendszer 44

45 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május munkanap 3 munkanap 2 munkanap 15 munkanap 2 munkanap 45

46 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május

47 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május

48 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május

49 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május

50 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május

51 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. Kijelölt helyek újra jelölése 51

52 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május

53 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május

54 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május

55 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május

56 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május

57 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május

58 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május

59 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május

60 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. Az értékelés szempontjai: Egy jó javaslattal így 10 pontot lehet szerezni! 60

61 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május

62 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május

63 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. Egyéni dolgozói javaslatok Továbbfejlesztési lehetőségek 20eFt feletti megtakarítások beleszámítása A terület felszabadítás számszerűsítése Az értékelő skála finomítása A legaktívabb dolgozókból „minőség körök” szervezése A rendszer kiterjesztése a támogató folyamatokra és a vezetésre 63

64 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május Egyéni dolgozói javaslatok Összefoglalva Világos vállalati eljárásrend szükséges! Minden javaslat fontos! Tartsuk be a határidőket! A megvalósult javaslatokat kommunikálni kell! Jutalmazz bőkezűen! Eseti kampányok indítása előnyös! A rendszert folyamatosan fejleszteni kell!

65 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május Csoportos dolgozói fejlesztések $ Együtt megoldanánk a problémát… Együtt megoldanánk a problémát… A Minőség Körök, QCC (Quality Control Circle), Kaizen Team

66 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május A Minőség Kör azonos vagy hasonló munkahelyen dolgozó emberek önkéntes, kis csoportja, akik hetente rendszeresen egy, fizetett órát töltenek el a közvetlen munkaterületük fejlesztésével. Általában a mű(szak)vezetők irányítása mellett képzik magukat, felismerik a problémákat, elemzik azokat, megoldásokat javasolnak a vezetésnek, és lehetőleg ők maguk elvégzik a konkrét munkát, bevezetik a megoldást. A Minőség Körök 3-12 emberből állnak. A Körök tevékenysége kiterjed a teljes PQCDSM univerzumra.

67 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május A Minőség Körök a 60-as évek elején, Japánban jöttek létre, Kaoru ISHIKAWA hatására, a JUSE támogatásával. (Japanese Union of Scientist and Engineers) Az üzemben felmerülő problémák 85 %-a megoldható a minőségszabályozás olyan egyszerű eszközeivel, mint a 7QC (Quality Control) eszköz. (Ishikawa, 1986) A dolgozók az önképzés folyamán megismerkednek ezen eszközökkel, használatukkal és a napi munka folyamán alkalmazzák őket.

68 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május A minőségkörök három fő jellemzője a „részvétel típusú” menedzsment egy formája a humán erőforrás fejlesztésének egy technikája a problémamegoldás egy lehetséges módszere A minőségkörök célja A dolgozói viselkedés megváltoztatása Az önfejlesztés A csapatszellem erősítése A szervezeti kultúra erősítése

69 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május A Körök szervezeti struktúrája

70 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május Irányító testület: a felső vezetés egy tagja irányítja, a körökkel kapcsolatos stratégia kidolgozásáért felelős. Koordinátor: a humán erőforrás, vagy az adott funkció vezető beosztású tagja, a facilitátorokat és a köröket Felügyelő mű(szak)vezetőket irányítja Facilitátor: több kör irányításáért felelős főmű(szak)vezető Kör vezető: a kör mindennapi tevékenységét irányítja Kör tag: a kör éltető eleme, ötleteket ad, részt vesz a tréningeken, a fejlesztő megbeszéléseken, a kivitelezésekben és a bevezetésben

71 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május A Körök elindítása 1.Ismertessed a koncepciót a középvezetői körben! 2.Hirdessed ki a dolgozók között és hívjad meg őket! 3.Nevezd meg a facilitátorokat! 4.Hozd létre az irányító testületet! 5.Képezd ki a koordinátorokat, a facilitátorokat! A kör vezetőket és a tagokat már ők fogják képezni. 6.Jelöld ki a rendszeres találkozók napját! 7.Formálisan indítsad el a körök működését! 8.Adj meg minden segítséget a további munkához! 9.Jutalmazd a jól működő köröket!

72 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május A minőségkörök határai és hátrányai Nem megfelelő tréning Bizonytalan, nem realisztikus célok A vezetés érdeklődésének hiánya Az önkéntesség elvének felrúgása A középvezetés ellenállása Nincs a kör megfelelően felhatalmazva bizonyos döntések meghozatalára Lehet, hogy kezdetben csökkenni fog a termelékenység A bevezetésekor megnőhet a nem megfelelőségek aránya A dolgozók nem fogják érteni mi a különbség az egyedi és csoportos Kaizen között Ennek az egésznek a bevezetése sok pénzt és hosszú időt igényel

73 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május A minőségkörök valódi előnyei A minőségkörök közelebb hozzák a vezetést az értéket létrehozó dolgozókhoz Emeli a munkatársak morálját és motivációját Természetes módon biztosítja a kollégák képességeinek fejlesztését Elősegíti a szervezet egészének csapatmunka iránti elkötelezettségét Elősegíti a szervezetek közötti kommunikáció fejlesztését Magasabb szinten biztosítja a kibocsátott termék vagy szolgáltatás minőségét, ezáltal növeli a vevői elégedettséget, a vállalat társadalmi elismertségét A termelékenység-fejlesztés egy magasabb szintjét valósítja meg

74 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május Minőségkörök Magyarországon

75 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19.

76 76 A legegyszerűbb eszközök 5W1H 5W

77 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május QC eszköz Kaoru Ishikawa: A problémák 90 %-a kezelhető

78 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. ©ASQ The Quality Toolbox 78 Affinititás Kapcsolati Mátrix PDPC Nyíl diagram Fa diagram Döntési mátrix

79 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május JUSE 7 QC eszköz továbbfejlesztése a vezetői és az alkalmazotti munkára 1977.Y. Najatani 7 Új Eszköz, 7 Management Eszköz, 7 Új Tervezési Eszköz Célja:a nem számszerűen megjelenő rendezetlen adatokat, amelyek egy problémakörhöz tartoznak, rendezzék, a probléma megoldásához hozzásegítsenek A 7 eszköz külön-külön, de sorba kapcsolva is alkalmazható 79

80 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. Affinitás diagram Elképzelések nagy számát rendezi be a természetes kapcsolatrendszerükbe Jiro Kawakita (1960-as évek) antropológus Használata: amikor sok tény és/vagy elképzelés lép fel a jól látható káoszban a problémák túl bonyolultnak tűnnek a megértéshez csoport egyetértés szükséges Tipikus szituációk: brainstorming utáni állapot verbális adatok (felmérések eredménye) elemzése 80

81 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. Kapcsolati diagram Az ok-okozati relációkat jeleníti meg. Elkészítése segíti a csoportot a komplex helyzetek különböző aspektusai között meglévő természetes kapcsolatok elemzésében. Használata: amikor azonosítani kívánjuk a fejlesztésre legnagyobb hatással lévő területet megpróbáljuk megérteni az ötletek/okok közötti kapcsolatokat komplex problémák okait elemezzük komplex megoldást kell bevezetni affinitás, halszálka vagy fa-diagram elkészítése után, az ötletek, okok mélyebb, komplexebb megértése szükséges 81

82 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. Fa diagram Egy olyan logikai diagram, amely megmutatja, hogy valamely folyamat/termék/szolgáltatás adott jellemzőjét egyre mélyebb szinteken milyen és milyen tényezők befolyásolják. Használata: amikor egy folyamatot legkisebb részleteiben kívánunk elemezni valamilyen megoldást a végrehajtás különböző szintjeire bontunk le egy probléma gyökérokát kívánjuk meghatározni egy cél megvalósításához a legjobb stratégiákat kívánjuk meghatározni egy jelenség bekövetkezési valószínűségét kívánjuk meghatározni, de az azt meghatározó valószínűségek mélyebben vannak beágyazva 82

83 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. Mátrix diagramok Egy olyan diagram, amely megmutatja, kettő, három vagy négy adatcsoport közötti kapcsolatot. Az összehasonlítandó csoportok számától függően hatféle (L, T, Y, X, C és háztető-alak) mátrix létezik. L-mátrix: két csoport kapcsolatát elemzi, vagy egy csoportot hasonlít önmagához T-mátrix: három csoport kapcsolatát elemzi, a B és C csoportot hasonlítja A-hoz, B és C nem kapcsolódik egymáshoz Y-mátrix: három csoport összehasonlítása olyan módon, hogy mindig kettőt hasonlít a harmadikhoz C-mátrix: három csoport összehasonlítása 3D-ben X-mátrix: négy csoport összehasonlítása úgy, hogy mindegyiket két másikhoz hasonlítja Tető-mátrix: egy csoportot önmagához hasonlít 83

84 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. Döntési mátrix Egy olyan mátrix, amely segíti a projektet a legoptimálisabb megoldás kiválasztásában. Használata: amikor egy projekt több alternatív megoldást talál A döntési mátrix a fa diagram és a mátrix diagram kombinációja. Nevezik még: Összehasonlító, elemző, fontosság vs teljesítmény, pontozó, lehetőség, súlyozó mátrixnak, lehetőség analízisnek, osztályozó rácsnak (grid). 84

85 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. Nyíl diagram A projektek legjobb ütemtervének a meghatározására használják, figyelembe véve az erőforrás korlátokat. A projekt lépéseit időhorizonton ábrázolja. Használata: amikor egy projekt komplexitása egyidejű tevékenységeket igényel, a soros és párhuzamos feladatok vizualizálása a cél, a projekt csúszása jelentős veszteségekkel jár. Nevezik még: Activity Network Diagram (AND): tevékenységi hálódiagram Critical Path Method (CPM): Kritikus út módszer Ennek egy formája a: PERT (Program Evaluation and Review Technique) 85

86 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. PDPC diagram Folyamat-döntési program diagram (Process Decision Program Chart) A kártya szisztematikusan azonosítja azokat a problémákat, amelyek a projekt végrehajtása során hátráltathatják a sikeres befejezést. Célja megelőzni a hibák fellépését. Használata: amikor a projekt komplex, a bevezetés előtt, fontos a projekt határidőre történő befejezése, a fellépő hibák költségvonzata nagy. 86

87 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. 8D - 8 lépés 1Alakítsunk teamet 2Azonosítsuk a problémát: - folyamatábra, Van/Nincs 3Ideiglenes korrekciós intézkedés, izolálás- Stop 4Azonosítsuk az okokat, adatokkal igazoljuk - Pareto 5Találjunk hatásos megoldást - DOE 6Igazoljuk a hatásos megoldást 7Szabályozzuk le - SPC, eljárások 8Ismerjük el a team munkáját Gyakran formalizált megoldásokat és formanyomtatványokat alkalmaznak a problémamegoldásra, amelyek biztosítják a megfelelő (minőségű) megoldás megtalálását és biztosítják a dokumentálást. 87

88 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. Az A3 problémamegoldó módszer A Toyota által kidolgozott módszer, a PDCA-n alapul Nevét az alkalmazott papírméretről kapta (11x17”) Célja: dokumentálni és bemutatni egyetlen lapon a PDCA probléma megoldó folyamatot és eredményét A gyökérok meghatározásának egy szigorú és szisztematikus módszere Toyota: Az a probléma, ha nincs probléma! 88

89 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. Az A3 és a PDCA 89

90 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19.

91 91

92 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. A Six Sigma jellemzői 1. Olyan problémák megoldásánál használjuk, ahol a korábbi módszerek (7QC, 8D) nem hoztak eredményt 2. Cél: a kritikus folyamatkimenet célértékre hozása és a szórás csökkentése úgy, hogy a bemenetekre koncentrálunk 3. Módszer: az átviteli függvény meghatározása és optimalizálása, a vevői igények (CTQ-KPOV) elfogadható tűrésének lebontása a KPIV-k tűrésére, és ennek szabályozása 4. Eszköz: 7QC, 7M, GR&R, statisztika, DoE, SPC, szabályozó tervek 5. Építkezés: felülről lefelé

93 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. A folyamat paramétereit változtatjuk!! Cél: maximum 3.4 DPMO!

94 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. A Lean jellemzői 1. Olyan problémák megoldásánál használjuk, ahol a folyamat gyorsítása a fontos 2. Cél: a folyamatokban meglévő veszteségek csökkentése 3. Módszer: értékáram elemzés, veszteség vadászat 4. Eszköz: 5S, Kaizen, SMED, takt time, Heijunka, JIT, húzó gyártás,…… 5. Építkezés: alulról felfelé

95 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. A folyamat körülményeit változtatjuk!! Cél: zéró veszteség, zéró defekt!

96 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. Miért van szükség a Lean Six Sigma-ra? A Lean nem tudja statisztikai szabályozás alatt tartani a folyamatokat A Six Sigma egyedül képtelen drámaian növelni a folyamat sebességét vagy csökkenteni a befektetett tőkét George Group : Lean Six Sigma 7. oldal

97 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. A Six Sigma: Egy rendszerezett megközelítés, amely a DMAIC módszertanon alapul, számokban kifejezi és megszünteti a folyamatokban meglévő változékonyságot A Lean: Egy rendszerezett megközelítés, amely azonosítja és megszünteti a folyamatokban lévő veszteségforrásokat Lean Six Sigma: Szinergikus összekapcsolódása a Lean-nek és a Six Sigma-nak, amely vevő-központú, vállalkozás-stratégiai átalakulást eredményez, annak érdekében, hogy növekedjen a teljesítmény, javuljanak az eredmények és változzon a vállalati kultúra. Forrás: US Navy

98 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. Mit mond erről Mikel Harry? K: Hogyan látja a Six Sigma és a Lean metszéspontját V: Mint a kálium és a víz esetében. K: Mi az előnye és hátránya az integrációnak? V: A legtöbb hibrid modell a szemétkosárban végzi, de vannak ellenkező példák is, nincs rá szabály. K: Mi a különbség a Lean és a Six Sigma között? V: Ahogy vannak közös pontok, úgy vannak inkompatibilitások is - filozófiai és gyakorlati értelemben egyaránt. K: Mi a különbség Lean Six Sigma és a Six Sigma között? V: A Lean Sigma lehet egy anorexiás szórás, ekkor a Lean Six Sigma hat anorexiás szórás összege.

99 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. Akkor miről beszéljünk? Mi a megoldás? Air Academy Associates 1996 A minőségfejlesztés hajtóerejének felszabadítása 14 kérdés - amire a menedzsmentnek válaszolnia kell - amit a menedzsmentnek kérdeznie kell

100 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. Akkor miről beszéljünk? Mi a megoldás?

101 SKIK – Thot Quality Management Kaposvár május 19. Burton (2002): Six Sigma, Lean, Kaizen és a többiek - nem mások, mint a vezetés eszköztárának elemei Francis Bacon: Knowledge is Power!

102 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! 102


Letölteni ppt "SKIK – Thot Quality Management Kaposvár 2014. május 19. „Sok kicsi sokra megy” Egyéni és csoportos kaizen a folyamatos fejlesztésben Tóth Csaba László."

Hasonló előadás


Google Hirdetések