Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLiliána Török Megváltozta több, mint 7 éve
1
Az önállóvá vált ápolás jellemzői Dr. Záray Gyuláné ápolási igazgató Szent Imre Kórház
2
Alkalmazkodás a változásokhoz 1.Az ápolói képzés fejlődése Az ápolás a hatvanas évekig elsősorban „cselekvő” foglalkozást jelentett, tevékenységünk a beteg alapvető szükségleteinek kielégítésére irányult. Az elmúlt évtizedekben az ápolóképzésben végbemenő változások –diplomás ápoló képzés, –egészségügyi menedzser képzés, –OKJ-s ápoló képzés, –ápolási asszisztensi képzés stb. lehetővé tették, hogy az ápolás résztvevői egyenrangú partnerei lehessenek a gyógyító ellátásban résztvevőknek.
3
2.Rekonstrukció Elsősorban az ápolási munka környezeti, szakmai és tárgyi feltételein javított és jelentősen enyhítette az előző évtizedekre jellemző zsúfoltságot. A fürdőszobás, egy-, két- és háromágyas kórtermek többségéhez terasz kapcsolódik, telefonnal, modern nővérhívó-rendszerrel rendelkeznek, de pótágy elhelyezésére nincs lehetőség. Az átalakítás utáni ágyszám változások a struktúra újragondolását igényelték.
4
3.STRUKTÚRAÁTALAKÍTÁS MÁTRIX SZERVEZET KIALAKÍTÁSA BETEGELLÁTÁS orvosi terület ápolási terület gyógyító munka ápolási munka (hotel- szolgálat) EGYÜTTMŰKÖDÉS
5
Ápolási feladatok a biztonságos betegellátás megvalósításához Optimális betegutak kialakítása, betegelhelyezés A beteg felvételének eldöntése orvosi kompetencia. A beteg elhelyezése ápolási egység vezetői kompetencia. -- sürgősségi felvétel:diszpécser ápolási egység vezető -- előjegyzett felvétel:orvos ápolási egység vezető profilmenedzser áp. egység vez. EREDMÉNY: a beteg ápolási szükségletének megfelelő elhelyezés (szeptikus, O 2 terápia, szoros megfigyelés stb.) a rendelkezésre álló ágykapacitás jó hatásfokkal működtethető
6
Egységes ápolási szemlélet kialakítása –szakmai protokollok kidolgozása –szakképzett személyzet biztosítása –Sürgősségi Ellátó Szolgálat létrehozása - a riasztási kritériumok oktatása Eredmény: az ápolási egységekben „bármelyik” profilhoz tartozó beteg biztonságos ellátása megvalósítható
7
A profilok és ápolási egységek működési rendjének kialakítása, összehangolása -- az egységbe felvett beteg orvosi ellátását a kezelőorvos végzi, aki meghatározza a gyógyszeres és egyéb terápiás teendőket, a diagnosztikai vizsgálatok menetét, közli a felelős ápolóval, pontosan rögzíti a lázlapon és ellenőrzi ennek végrehajtását. A beteg teljes dokumentációját - a bennfekvés idején - az ápolási egységben kell tartani! -- a beteg ápolása szükségletfelmérésén alapszik, a teendők meghatározását az ápolási tervben rögzíti a felelős ápoló, a kezelőorvos jóváhagyja. Eredmény: a dokumentálási fegyelem javult. Az orvosi és az ápolási terület együttműködésének szabályozása
8
Vizitrend összehangolása Kezelőorvosi vizit-kezelőorvos felelős ápoló Profilvezetői vizit-orvosok ápolási egység vezető profilmenedzser Ügyeleti vizit-ügyeletes orvos felelős ápoló
9
A betegellátás folyamatában az ápolási egység vezetője gondoskodik: a betegek szakszerű étkeztetéséről a folyamatos gyógyszerellátásról a betegellátáshoz szükséges egyéb anyagok biztosításáról eszközök, műszerek biztonságos használ- hatóságáról, meghibásodás esetén javíttatá- sáról az ápolási egység működéséről
10
Néhány szó a mindennapokról Ápolási munkánkat a betegek szükségletfelmérésének alapján tervezzük. Ma erre a legalkalmasabb módszer az A és S besorolási rendszer, amely az alapápolási és a speciális ápolási tevékenységek elvégzésének időszükségletét is mutatja. A reggeli ápolási viziten (egyben betegátadás- átvétel is) történik a betegek ellátási igényeinek megfelelő besorolás és a szükséges teendők meghatározása. A 2003. óta végzett felmérés ma a létszám meghatározásunk alapja is.
11
Ápolási igény teljesítésének mértéke 2009. évi összesítő 7. B. Ápolási Egység
12
Betegbiztonság –magas kockázatú betegek azonosítása –karszalag viselésének szabályozása –műtői betegkísérő lap rendszeresítése NEVES programból: –esések, elesések, elkóborlások figyelése –dekubitusz surveillance Higiéne → pontprevelencia vizsgálatok végzése -- kézfertőtlenítési szokások rendszeres ellenőrzése SESZ továbbképzés
13
Mit tettünk a betegellátáshoz nélkülözhetetlen létszám biztosítása érdekében? Megszerezni… évek óta több szakképző iskolának vagyunk - szerződés alapján - akkreditált gyakorlóterülete. Oktatói munkánk elismeréseként 2006-ban elnyertük a Semmelweis Egyetem Főiskolai Karának OKTATÓ KÓRHÁZA címét. vonzó hatása van a kedvező munkakörülményeknek. Kórházunkban teljes rekonstrukció folyik, ahol már a XXI. század követelményeinek megfelelő munkafeltételeket tudunk biztosítani és azzal bíztat, hogy a Szent Imre Kórházban végzett munkának igenis van perspektívája. szakdolgozóinknak átmeneti, igen kulturált elhelyezési lehetőséget biztosítunk a 2005-ben felépült 10 férőhelyes apartman típusú nővérszállónkban. önkéntes segítők fogadása.
14
Mit tettünk dolgozóink megtartása érdekében? őszinteség → a gondok és a problémák, örömök és sikerek nyílt megbeszélése és megosztása a munkatársakkal, erkölcsi elismerés az Ápolók Nemzetközi Napja ünnepség keretében az „Év Ápolója” és az „Év Asszisztense” kitüntetés átadása. 2002. óta minden évben „Kórházhét” keretében sportversenyekre, szellemi vetélkedőre kerül sor, majd az eseménysorozatot záró Kórházbálon kitüntetjük az „Év Kollektíváját”, egy-egy dolgozónk több évtizedes, kiemelkedő munkáját „A Kórházért” gyűrűvel ismerjük el és „Főigazgatói Dicséretet” nyújtunk át az év folyamán kiemelkedő munkát végzőknek,
15
Összefoglalva A menedzsmentnek az emberi erőforrás meg- tartására, megbecsülésére irányuló intézkedései és a dolgozók áldozatvállalása biztosítják a kórház működőképességét, az átlagosnál magasabb szintű szakmai tevékenységet. A legújabb ágazati intézkedések azonban olyan csapdahelyzetet teremtettek, amelyből a kivezető utat csak egy átfogó, átgondolt, a folyamatokat logikus mederbe terelő reform képezheti.
16
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.