Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tájékoztató A MANORKA Projekt Esélyegyenlőségi Munkacsoportjának tevékenységéről „Élhető település egyenlő esélyekkel” záró konferencia 2015. december.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tájékoztató A MANORKA Projekt Esélyegyenlőségi Munkacsoportjának tevékenységéről „Élhető település egyenlő esélyekkel” záró konferencia 2015. december."— Előadás másolata:

1 Tájékoztató A MANORKA Projekt Esélyegyenlőségi Munkacsoportjának tevékenységéről „Élhető település egyenlő esélyekkel” záró konferencia december 3. Budapest Dr. Zongor Gábor, Projektvezető, a TÖOSZ főtitkára „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP1-2013

2 MANORKA PROJEKT „Önkormányzati kapacitásépítés norvég-magyar együttműködéssel” című projekt A projekt időtartama: szeptember április 30. Támogatást nyújtó szervezet: Norvég Alap ( ) Kapacitásfejlesztés és intézményközi együttműködés programterület Projektgazda: Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP1-2013

3 „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Projektpartnerek: Norvég Helyi és Regionális Önkormányzatok Szövetsége (KS) Életen át tartó tanulásért Ügynökség Norvégiában (VOX) Belügyminisztérium (BM) Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) Miniszterelnökség (ME) Magyar Faluszövetség (MFSZ) Kisvárosi Önkormányzatok Országos Érdekszövetsége (KÖOÉSZ) Szövetség Az Életen Át Tartó Tanulásért (SZETT) Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ)

4 „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP A projekt céljai: a helyi demokrácia fejlesztése az önkormányzati szövetségek norvég- magyar tapasztalatcseréje és szakmai együttműködés által; a nők szerepvállalásának erősítése a közéletben, a munka és magánélet egyensúlyának elősegítése; az önkormányzati érdekképviselet és érdekérvényesítés rendszerének megújítása; a jó gyakorlatok és tapasztalatok feltárása és együttműködési hálózatok kialakítása; az önkormányzati és járási hivatalok együttműködésének segítése a közigazgatási reform végrehajtása során.

5 „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Szakmai munkacsomagok: 1. munkacsomag: Menedzsment Bizottság 2. munkacsomag: Értékelő Csoport 3. munkacsomag: Információ, kommunikáció és fenntarthatóság biztosítása 4. munkacsomag: Nők és férfiak közötti esélyegyenlőség elősegítése 5. munkacsomag: Önkormányzati szövetségek kapacitásépítése 6. munkacsomag:Járási és önkormányzati hivatalok közötti együttműködés erősítése 7. munkacsomag:Szegénység elleni küzdelem

6 4. Munkacsomag: Nők és férfiak közötti esélyegyenlőség elősegítése A munkacsoport tevékenységei 4.1 Munkacsoport alakuló ülés – munkacsoport-ülés 40 választott képviselővel évente kétszer 4.2 Felmérés a nők részvételéről az önkormányzatokban, önkormányzati választások előtt és azt követően 4.3 Pilot projektek 5 magyar és 5 norvég választott női képviselő részére 4.3.a. Előkészítő workshop pilot projekt résztvevői számára 4.3. b. Csereprogram, tanulmányút választott nők részére 4.4 Mintaprojektek, kísérleti tevékenységek itthon / munka-magánélet egyensúlyának megteremtéséhez és az ezeket bemutató workshopok / promociós anyagok 4.5Esélyegyenlőségi tervezés Norvégiában és Magyarországon Norvégiában jó gyakorlatok cseréje a munkacsoport-üléseken 4.5.a.Workshop az esélyegyenlőségi tervezés norvég és magyar gyakorlatáról Norvégiában tanulmányút keretében 4.7Összegző kiadvány a munkacsoport munkájáról és a mintaprojektek alakulásáról 4.8Szakmai anyagok fordítása „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP1-2013

7 „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Munkacsoport alakuló ülése (Mátraháza, november 25. ) -40 fős munkacsoport alakult -SZMSZ elfogadása -esélyegyenlőségi kérdőív véglegesítése 4.2 Felmérés a nők részvételéről az önkormányzatokban -a projekt indításakor és 2014-es választások után felmérés a nők részvételéről a helyi közéletben és az esélyegyenlőség biztosításának érdekében végzett önkormányzati tevekénységekről 4.3 Csereprogram választott nők részére -3 napos magyar workshop - felkészítés -3 napos norvég tanulmányút 5 magyar választott hölgy részére, majd norvég kollégája munkájának nyomon követése „shadowing” -hazautazás után a látottak alapján kidolgozzák az itthon alkalmazandó a munka- magánélet egyensúlyához kapcsolódó kísérleti tevékenységet (norvég kollégával online együttműködve)

8 4.4 Kísérleti tevékenység itthon / munka-magánélet egyensúlyának megteremtéséhez -a kísérleti tevékenység elindítására a norvég polgármester Magyarországra utazik 3 napra -A programban résztvevő 5 önkormányzat részére: összesen 100 fő részére helyi workshopok plakátok, kiadványok, promóciós anyagok összeállítása 4.5 Esélyegyenlőségi tervezés Norvégiában és Magyarországon -legjobb gyakorlatok gyűjtése a helyi esélyegyenlőségi tevékenységekre vonatkozólag „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP1-2013

9 4.6 Workshop az esélyegyenlőségi tervezés norvég és magyar gyakorlatáról - A tanulmányút keretében került sor egy szakmai workshopra, mely a kormányzati esélyegyenlőségi szabályozás norvég-magyar gyakorlatát vizsgálta. Részvevők kormányzati szereplők a projekt partnerek részéről 4.7 Összegző kiadvány -összegző kiadvány készül a munkacsomag szakmai tartalmának értékelésére 4.8Szakmai anyagok fordítása - Szakmai anyagok fordítása angolról magyarra, magyarról angolra a hatékony kétoldalú együttműködés megvalósulása érdekében „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP1-2013

10 Esélyegyenlőségi munkacsoport alakuló ülése (2013. november 25., Mátraháza) Témák: -Munkacsoport tagjainak bemutatkozása -Projekt, projektrész bemutatása -Magyarországi esélyegyenlőségi programok helyzete -Norvég esélyegyenlőségi tervezés, helyi programok helyzete -Magyarországi országos felmérés kérdéseinek megvitatása „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP1-2013

11 „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Esélyegyenlőségi Munkacsoport-ülés február 18. Témák: Közfoglalkoztatás és esélyegyenlőség kapcsolata, magyarországi esélyegyenlőségi politika - Bojt község közfoglalkoztatási projektjének bemutatása – Vass Mária Bojt község polgármestere - Új úton a nők és férfiak egyenlősége terén – Kormosné Debrecezni Zsuzsanna EMMI, főosztályvezető-helyettes -Nő az Esély! Tájékoztató a TÁMOP B /1 projektről – Ipacs László projektmenedzser, Országos Roma Önkormányzat Résztvevők: a munkacsoport tagjai, a TÖOSZ szakmai koordinátorai, Dr. Zongor Gábor, a TÖOSZ projektvezetője, Gunnbjorg Navik, KS szakértő

12 „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Pilot program előkészítő workshop (2014. ápr.28-30) Résztvevők: 5 – 5 pilot résztvevő; Sebestyén Zsuzsa, EMMI; dr. Zongor Gábor, főtitkár; Sabján Katalin, projekt menedzser; Zsiros Sándorné, a TÖOSZ Polgármesternői Tagozat vezetője; Krausz Veronika, Balla Mónika, TÖOSZ szakmai koordinátorok; KS részéről Gunnbjorg Navik, Marthe Leistad, nemzetközi szakértők Témák: - A két ország önkormányzati rendszere -Női esélyegyenlőség helyzete Norvégiában és Magyarországon -Norvég és magyar jó példák a női esélyegyenlőség témakörében -Problémák feltárása a női esélyegyenlősége területén -Magyar pilot résztvevők norvég tanulmányútjának téma meghatározása, időpont meghatározás.

13 „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Pilot résztvevők Norvég résztvevők: Bjørg Tingstad, Fosnes polgármestere Hege Nordheim-Viken, Høylandet polgármestere Grete Bækken Mollan, Steinkjer alpolgármestere Eva Søgnebotten, Stange alpolgármestere Marit Voll, Verdal település képviselője Kiválasztás norvég partner (KS) által Magyar résztvevők: Németh Violetta, képviselő, Bük Rujp Zsuzsa, Etyek alpolgármestere Zakar Ágnes, képviselő, Szentendre Pénzes Erzsébet, Hidegkút polgármestere Füzy Andrea, képviselő, Abasár Kiválasztás: Két körös, országos felhívás alapján – írásbeli angol / norvég nyelv ű motivációs anyagok és szóbeli angol nyelvű interjú alapján Párok: Abasár- Hoylandet Etyek-Verdal Szentendre- Stange Bük- Steinkjer Hidegkút-Fosnes

14 „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Pilot tanulmányutak fókuszpontjai az önkormányzati hivatal példamutató munkaszervezési módozatai esélyegyenlőségi szempontok figyelembevételével; a fiatal nők munkaerőpiacra való visszaintegrálása a szülési szabadságot követően; a női politikusok kapacitásfejlesztése; a választott státusszal járó feladatok összehangolásának módjai egyéb munkahelyi megbízásokkal és a családi élettel; a gazdálkodói tevékenységekben való munkamegosztás nők és férfiak között; a gyermekellátó rendszerek közötti különbségek feltárása; a hagyományos szerepfelfogások átértékelésének lehetőségei; sztereotípiák elleni küzdelem formái; a kora gyermekkortól történő ítéletmentes gondolkodásra való nevelés módozatai. 5 tanulmányút június hónapban Norvégiába- „shadowing”, intézményi látogatások, önkormányzati-hivatali munkatársakkal való találkozók

15 „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP A MANORKA projekt Esélyegyenlőségi Munkacsoport ülése február én, Lajosmizsén Szociális, esélyegyenlőségi témák és jó gyakorlatok:  tájékoztató az önkormányzatokat érintő szociális rendszer átalakításáról  a CEMR Chartájáról - Egyenlőség a nők és férfiak helyi életben  esélyegyenlőség,valamint a munka magánélet összeegyeztetése témában végzett kérdőíves kutatás eredményei  Az Esélyegyenlőségi munkacsoport Pilot programjainak bemutatása norvég és magyar részről  Tájékoztató a társadalmi felzárkózást segítő programokról  Létezik valódi roma felzárkóztatási recept? - Tabuk nélkül a vidéki Magyarország legnagyobb kihívásáról

16 Az esélyegyenlőségi felmérés konklúziója I. Az önkormányzat, mint a helyi közösség szolgáltatója  Tehet azért, hogy a saját és az általa befolyásolt, a lakosságát szolgáló közszolgáltatások jobban összhangba kerüljenek a nők, az anyák, a családosok szükségleteivel  Tehet olyasmit, ami nem alapfeladata  Szervezhet olyan, akár fizetős szolgáltatásokat, amelyekkel segíti a jobb munkába jutást  Párbeszédet kezdeményezhet a nagyobb foglalkoztatókkal „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP1-2013

17 „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Az önkormányzat, mint munkahely:  Biztosíthatja az „egyenlő munkáért, egyenlő bért”  Biztosíthatja a rugalmasságot munkavállalóinak ha a hivatali-ügyfélfogadási rend fenntartása mellett  Biztosíthatja munkavállalói védelmét személyes biztonságát  Hozhat családbarát intézkedéseket  Teendőit, cselekvéseit összefoglalhatja egy esélyegyenlőségi tervben Az esélyegyenlőségi felmérés konklúziója II.

18 A tanulmányút céljai  A projekt általános céljával összhangban: a magyar önkormányzati szövetségek kapacitásépítése, tapasztalatok szerzése a norvég önkormányzati szövetség esélyegyenlőséggel kapcsolatos tevékenységeiről  A norvég központi esélyegyenlőségi szabályozásról információgyűjtés  A norvég és magyar helyzet összehasonlítása a szociális intézményrendszerek tekintetében „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP1-2013

19 Tanulmányúttal szembeni előzetes elvárások  A nemek közötti esélyegyenlőséggel kapcsolatos tevékenységek, politikák, norvég jó gyakorlatok megismerése  A norvég és magyar helyzet összehasonlítása az esélyegyenlőségi intézkedések tekintetében  Inputok gyűjtése és közös gondolkodás a magyar esélyegyenlőségi intézkedések megújításáért „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP1-2013

20 A delegáció összeállításának szempontjai:  A kormány-önkormányzatok együttműködése, háromoldalú társadalmi párbeszéd szempontjából releváns intézmények és szereplők bevonása, az Emberi Erőforrások Minisztériumának bevonása  A TÖOSZ Polgármesternői Tagozata megújított elnöksége  Az esélyegyenlőség témájával helyi és kormányzati szinten foglalkozó érintettek részvétele, a téma iránt érdeklődő önkormányzatok vezetőinek bevonása  TÖOSZ kibővített elnökség képviselői „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP1-2013

21 „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP A tanulmányút tartalmi elemei Előadások:  A nők és férfiak közötti esélyegyenlőségét elősegítő állami és önkormányzati szabályozások, nők és férfiak közötti esélyegyenlőség helyzete Norvégiában. Előadók: KS szakértője, Esélyegyenlőség, Gyermekvédelem és Társadalmi Befogadás Minisztériumának képviselője, Esélyegyenlőség és Diszkrimináció ellenes Ombudsman Hivatalának képviselője  Nők és férfiak egyenlő jogainak biztosítását célzó tevekénységek Előadók: Az Önkormányzati Alkalmazottak Országos Szövetségének képviselője, KS képviselője  Jó példák az esélyegyenlőség, munka és magánélet egyensúlya témakörében. Agder megye Esélyegyenlőségi tervének bemutatása, a fiatalok tudatosságra, önállóságra nevelését szolgáló MOT program bemutatása, a nők politikában való részvételét elősegítő „A nők meg tudják csinálni” elnevezésű projekt bemutatása önkormányzati vezetők, munkatársak segítségével

22 „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Nők és férfiak esélyegyenlősége, munka és magánélet egyensúly Norvégiában Főbb jellemzők: Norvégiában nagyon magas a születések aránya és egyedülálló módon magas a nők foglalkoztatottsága is Óvodáztatási törvény előírja, hogy az önkormányzat köteles minden óvodás korú gyermek számára helyet biztosítani és maximalizálja az óvodáztatás költségeinek szülőkre eső részét Az állami szektorban kötelező a nemek közötti 40-60%-os arányt biztosítani az alkalmazottak körében A szülési utáni szabadság egy részét csak apukák használhatják fel, ez az általános férfi- női otthoni „munkamegosztást” is módosította, egyre gyakoribb a házimunkákban is aktív szerepet vállaló férfiak jelenléte Még mindig vannak olyan szektorok, amelyekben a főképp csak nők, vagy csak férfiak dolgoznak A nők nagyobb arányban dolgoznak részmunkaidőben, a közszférában (de még itt is nagyobb a férfivezetők aránya). Növekedett a női középvezetők aránya, de még mindig kevés a női felső vezetők aránya a privát szférában

23 „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Nők és férfiak esélyegyenlősége, munka és magánélet egyensúly Norvégiában II. Főbb célkitűzések: Egyenlő lehetőségek megteremtése jogi szabályozással, különféle támogató, gyakorlati tevékenységekkel a nők és férfiak részére az önálló döntések meghozatalához a családban és a munkaerő piacon egyaránt Jóléti állam alapja, hogy a nők és a férfiak teljes foglalkoztatásban megjelenjenek a munkaerőpiacon, mint adófizető polgárok Az elnőiesedett szakmákban is megjelenjenek a férfiak, a férfiak óvodapedagógusként való elhelyezkedésének elősegítésére iskolás kortól vannak programok Női vezetők arányának további növelése

24 „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Jó gyakorlatok a munka-magánélet egyensúlyának és a nők és férfiak esélyegyenlőségének megteremtése területén Kristiansand, Agder régió Kihívások: -Országos statisztikai felmérések, eredmények, életkörülmények tekintetében nagyon alacsony eredmények -Esélyegyenlőség területén is negatív adatok, szerény életkörülmények -Magas a segélyen élők, fogyatékkal élők száma -Magas a nők részmunkaidős, vagy csökkentett munkaidős foglalkoztatottsága -Nagyon konzervatív régió, hagyományos családi szerepeket előnybe részesítik Eredmények: -Hosszú távú, jogilag kikényszeríthető átfogó esélyegyenlőségi program konkrét akciótervvel, tevékenységekkel, amely a regionális tervezés része -Átfogó képzési program a bevándorlók, hátrányos helyzetűek integrálására az óvodás évektől (hangsúlyos nyelvi és kulturális képzések)

25 „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Jó gyakorlatok a munka-magánélet egyensúlyának és a nők és férfiak esélyegyenlőségének megteremtése területén II. MOT program -sportolók, atléták által indított program, jó példa szolgáltatása a fiatalok számára -MOT szó jelentése – bátorság. Mérjünk élni. Mérjünk gondoskodni. Merjünk nemet mondani fiatal vesz részt világszerte ebben a programban, 260 iskola. -A program főképp középiskolás korosztály bevonásával zajlik, tanárok, vezetők és trénerek részvételével Norvégiában és külföldön is - Olyan közös tréningek, foglalkozások, amelyek diákok pozitív megerősítését, támogatását, önállóságra nevelését célozzák meg, segítik az egymás iránti elfogadást, közösségi együttműködést „A Nők meg tudják csinálni program” - Kézikönyv és komplex tréning anyag segítségével női vezetők támogatása, női vezetők együttműködésének elősegítése - Kommunikációs, tárgyalási technikák fejlesztése

26 „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP Továbblépési lehetőségek A projekt jó gyakorlataként kialakított folyamatos kapcsolattartás, együttműködés az Emberi Erőforrások Minisztériumával A tapasztalatok bemutatása, összegzése a jelenlegi országos konferencia keretében, december 3. Záró összegző kiadvány készítése a projekt befejezéséig magyar és angol nyelven a norvég és magyar jó gyakorlatokról A norvég és a KS tapasztalatainak integrálása a TÖOSZ Polgármesternői Tagozatának munkájába

27 Kísérjék figyelemmel a MANORKA projekt kínálta lehetőségeket! Köszönöm a figyelmet! „Önkormányzati kapacitásépítés norvég‐magyar együttműködéssel” projekt HU HU11-PP1-2013


Letölteni ppt "Tájékoztató A MANORKA Projekt Esélyegyenlőségi Munkacsoportjának tevékenységéről „Élhető település egyenlő esélyekkel” záró konferencia 2015. december."

Hasonló előadás


Google Hirdetések