Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vállalati információs rendszerek

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vállalati információs rendszerek"— Előadás másolata:

1 Vállalati információs rendszerek
9. előadás: SAP - példák Elekes Edit, 2016.

2 Versenyképességet befolyásoló tényezők
EU csatlakozás, modern piacgazdasági kihívások: vállalatok gyors fejlődése => Gyorsuló termékfejlesztés, technológiaváltás => Növekvő vásárlói igények Versenyképességet befolyásoló tényezők: Kutatás-fejlesztés (K+F) Tudásteremtés Innováció Egyéb nem anyagi erőforrások

3 Az integráció előnye Egyszeres adattárolás
Egy rendszerbe kapcsolódó modulok Egy adat módosításakor a vele kapcsolatban álló adatok is módosulnak. Pl. Egy vásárlás teljesítésekor módosulnak a rendelés állapota, a vevő adatai, a készlet mennyisége, a termeléshez felhasznált alapanyagok mennyisége is!

4 Integrált vállalatirányítási rendszerek 1.
Piacgazdasági kihívások: Enterprise Resource Planning (ERP) fejlődése Vállalaton belüli integráció => vállalaton kívüli folyamatok (vevői folyamatok, szállítói folyamatok) integrációja Moduláris felépítés Cél: A vállalat részfolyamatainak összefogása Szükséges adatok integrált módon való tárolása (redundancia mentes, egyszeres adattárolás) 2000-es évek: ERP II 1990-es évek: ERP

5 Integrált vállalatirányítási rendszerek 2.
Fogalom: Valamennyi, a vállalaton belül lezajló termelési, kereskedelmi műszaki készletgazdálkodási raktározási pénzügyi irányítási és egyéb folyamat egységes, integrált számítástechnikai kezelését megvalósító információs rendszer. (Hetyei, 2009)

6 Integrált vállalatirányítási rendszerek 3.
Feladatai: A vállalatnál keletkező nagyszámú üzleti tranzakció hatékony feldolgozása (OLTP = Online Transaction Processing = tranzakció feldolgozási funkció) A vállalat vezetőinek ellátása a döntés meghozatalához szükséges információkkal, döntési változatok elemzése (OLAP = Online Analytical Processing = vezetői információs és döntés-támogató funkció).

7 SAP SAP = Systems, Applications and Products in Data Processing
Németországi Sap AG cég fejleszti óta, SAP R/3: 1992-től. A világ 5. legnagyobb szoftvercége! Európa legnagyobb szoftverháza!

8 SAP R/3 általános jellemzői 1.
Rugalmas struktúra: vállalatok alkalmazkodni tudnak a mindenkori követelményekhez; Valós idejű feldolgozás: a szükséges információk mindig, minden arra jogosultnak, mindenhol rendelkezésére állnak; Vállalati integrált megoldás: az egyik modulban tárolt információkra, adatokra más modulban is szükség lehet; Szerver-kliens architektúra PC-s munkahelyekkel;

9 SAP R/3 általános jellemzői 2.
Gyors bevezetés: a rendszer gyorsan bevezethető szűkebb funkcionalitással, így gyors produktivitásra lehet számítani; Nyílt rendszer: sokféle operációs rendszeren alkalmazható; Felhasználóbarát megoldások: a felhasználói felület azok spec. igényeihez alakíthatók; Internet bővítési lehetőségek: interfészeken keresztül.

10 mySAP.com Elektronikus üzleti platform.
Integrálja az SAP szoftvermegoldást és nem SAP megoldásokat is. Felépítése: Marketplace honlap: vevők és eladók regisztrációja, akik egymással tranzakciókat bonyolítanak le. Workplace: szoftver a számítógépen, melynek segítségével hozzáférünk a vállalat által használt rendszer minden részéhez. A SAP internetalapú alkalmazásai.

11 SAP moduláris felépítés

12 SAP moduljai 1. Anyaggazdálkodási Modul = Material Management (MM): anyagszükséglet- tervezés, beszerzés, számlaellenőrzés, készletgazdálkodás, anyag-bevételezés, szállító-értékelés szervezése és lebonyolítása. Termelésirányítási Modul = Production Planning (PP): hosszú- és rövidtávú erőforrás-tervezés, termelés-tervezés, szükséglet-tervezés, részletes ütemezés, gyártásvezérlést támogató funkciók.

13 SAP moduljai 2. Karbantartási Modul = Plant Maintenance (PM): bármely iparág technikai rendszereinek üzemeltetése és karbantartása, a vállalat eszközeinek áttekinthető összefoglalása. Értékesítési Modul = Sales and Distribution (SD): rendelésfelvétel, kiszállítás, számlázás, így a szervezet értékesítéssel szemben támasztott igényei könnyen teljesíthetők.

14 SAP moduljai 3. Emberi erőforrás Modul = Human Resources (HR): humán terület ügyviteli folyamatainak tevékenységei (munkavállalói törzsadatok karbantartása, időgazdálkodás, bérszámfejtés, szervezeti felépítés kialakítása, stb. ). Személyügyi nyilvántartás + személyügyi tervezés. Minőségellenőrzési Modul = Quality Management (QM): minőségtervezés, minőségvizsgálat, minőségirányítás. Minőségvizsgálat,

15 SAP moduljai 4. Munkafolyamat Modul = WorkFlow (WF): a szervezet és irodai kommunikáció hatékonyságának növelése. Projekt rendszer Modul = Projekt System (PS): projekt menedzsment eszközök a projekt struktúrától kezdve, a hálótervezésen át a projekt beszámolókig. Szakmai megoldások modul: az iparágazatok vezető vállalataival és tanácsadóival közösen fejleszti és bővíti az SAP AG. Gyógyszeripar, gépjármű ipar, banki megoldások, közigazgatási szektorok.

16 PÉLDA SAP működtetése a General Electric Hungary Kft hajdúböszörményi Vákuumtechnikai és Alkatrészgyárban SAP Netweaver Master Date Management működtetése a General Electric C&I Appliances Division vállalatnál

17 General Electric Consumer & Industrial vállalat jogelődje, a Tungsram
14 milliárd dollár/év forgalmával ipari vezető a a készülék (Appliance) és fényforrás gyártásban (Lighting): világítástechnikai alkatrészgyártás. Jogelőd: Tungsram, 1896-ban alapították, Egyesült Izzólámpa és Villamossági Rt néven. Külföldi export. Wolframszál szabadalmának megvétele. Aschner Lipót az alapító, aki a szakember gárda képzésére nagy hangsúlyt fektetett. Fő profil: wolframszálas izzó gyártása és értékesítése (+ spirálgyártás, adócső, katódsugárcső és monitorcső gyártása).

18 General Electric Multinacionális cég, technológia és szolgáltatás profilú vállalat. Pénzügyi vállalat, mert bevételeinek több mint fele pénzügyi szolgáltatásból származik. Tevékenységei: elektromos áram generálás, szállítás, szétosztás, világítás, ipari automatizálás, orvosi képalkotó berendezések, motor, vonat, repülőgép motor, légi fuvarozás. 1989-ben megvásárolta a Tungsramot. GE Hungary Kft: Budapest (GE C&I Európa, Közel-Kelet és Afrika üzleti és K+F központja) + 7 gyárüzem, melyből az egyik a hajdúböszörményi gyár (vákuumtechnikai gépgyártás és alkatrész gyártás).

19 Vákuumtechnikai Alkatrész- és Gépgyár (VAG)
Tevékenység: wolframgyártás, spirálgyártás, elektródagyártás, illetve más lámpagyárak számára alapanyag (alkatrész) előállítása.

20 SAP R/3 rendszer bevezetése a VAG-nál
Vállalati informatikai stratégia és szervezeti hátterének kialakítása. SAP R/2 (modulok, valós idejű feldolgozás, de szűkebb alkalmazási lehetőségek) => R/3 (workflow, treasury, iparág specifikus modulok) bevezetése: Uniway migrációs projekt ( ). Külső informatikai támogatás: T-Systems Hungary Kft. + Vállalati team: SAP funkcionális működéséért felelős csapat – technikai megvalósítás, erőforrások elosztása, felhasználók oktatása. Fő cél: vállalat működésének folytonossága!

21 Uniway projekt A rendszer bevezetésének feladatai:
Standard és nem standard jelentési formátumok, űrlapok meghatározása Fejlesztések részletes dokumentálása Egyes modulok testreszabása Felhasználói felületek tesztje Go-Live Check: SAP távoli munkaállomásról való bejelentkezése, a rendszer technikai beállításainak optimalizációja, riportok futtatása, memóriahasználat ellenőrzése, adatbázis beállításainak tesztje, problémás és kritikus területek kilistázása A rendszer optimalizációja a Go-Live Check alapján Éles indítás.

22 Bejelentkezési jogosultság és adathozzáférés védelem
3 jogosultsági szint, melynek beállítását a rendszeradminisztrátor végzi. Első szint: a felhasználó adatbeviteli jogosultsággal rendelkezik, de nem látja a tárolt információkat; Második szint: egyes adathalmaz információkat a felhasználó láthatja, de nem módosíthatja; Harmadik szint: a felhasználó láthatja az információkat és módosíthatja azokat. Ügyfél azonosító (mandant): külön mandantok használata az éles, a teszt és fejlesztő szinten. Szervezeti egység szerint van csoportosítva. Felhasználó azonosító: licensz megvásárlásakor dönt a vevő arról, hogy mennyi felhasználónak biztosít jogosultságot. Regisztrálás, UserID kiosztása, dokumentálva. Jelszó: kötelező a használata, bizonyos időközönként rákényszeríti a rendszer a felhasználót a jelszó megváltoztatására. Nyelv: SAP hivatalos nyelve az angol és német, de lehetőség van magyar nyelv beállítására is.

23 Anyaggazdálkodási modul
Legnagyobb jelentőségű modul: Materials Management (MM). Tevékenységek: Anyagszükséglet-tervezés Beszerzés Anyag-bevételezés Számla ellenőrzés Készletgazdálkodás Szállítóértékelés szervezése és lebonyolításának támogatása Optimális beszerzési forrás kiválasztása, múltbeli és várható felhasználás, készlet mennyiség meghatározása (220 riport, űrlap támogatja a beszerzési döntéseket).

24 Anyagszükséglet-tervezés
Material Requirements Planning (MRP): adott mennyiségű végtermék előállításához mennyi saját forrás és szállítói forrás szükséges (forrás=alapanyag, félkész termék). Feladatai: Raktárkészlet nyilvántartás Anyagszükséglet meghatározása Alkatrész diszpozíció (többlépcsős gyártás): minden nyersanyagra és alkatrészre meghatározza (cikkszám) a beszerzendő mennyiséget egy meghatározott időtartamra. Késedelem nélküli végtermék értékesítéshez mennyi anyagfelhasználás szükséges. Erőforrások: készletállomány, nyugták (megrendelések, gyártási utasítások). Szükségletek meghatározása: vevői rendelések, gyártási utasítások, prognózisok, értékesítési előszámlák.

25 Anyagszükséglet-tervezés

26 Megrendelés és beszerzés
Vevői megrendelések, szállítási igények és készlet mozgatási igények. Készletváltozási és értékesítési előrejelzés alapján létrejön az értékesítés-tervezés (anyagszükséglet a félkész és késztermékhez, alkatrészhez, köztes termékhez). MSP kikalkulálja ezen szükségletekhez a megfelelő mennyiségeket és időtartamokat. Tényleges termelési megrendelések, beszerzési megrendelések. Beszerzés és termelés által létrejönnek a készletek => készletgazdálkodás.

27 Vevői megrendelés képernyőképe

28 A beszerzési folyamat támogatása
Beszerzési osztály: információgyűjtés, beszerzési piacok elemzése, beszerzéssel kapcsolatos alaptevékenységek (beszerzés tervezése, létrehozása, realizálása, ellenőrzése). Első lépés: igények meghatározása a vállalat működéséhez Beszerzési megrendelési igény (BMIg)meghatározása

29 Beszerzési megrendelési igény létrehozása az SAP-ban

30 Beszerzési megrendelési igény tartalma
Megnevezés (áru vagy szolgáltatás) Szállító (szállítótörzsben létrehozva, szállítói adatbázis) Költséghely (az a szervezeti egység, aki a beszerzéssel kapcsolatos költségeket állja) Beszerzési csoport Anyagszám (anyagtörzsben létrehozva: vállalat által felhasznált anyagok egy helyen legyenek elérhetőek minden szervezeti egység számára) Vállalat (aki számára megrendeljük a terméket/szolgáltatást) Igényelt mennyiség Kalkulált ár és pénznem Igénylő ügyintéző adatai Gyár (ahová a megrendelt árut/szolgáltatást szállítják).

31 Beszerzési megrendelési igény lehívási funkciója
Ezért nem a beszerzés az illetékes, hanem az adott szolgáltatásért/áruért felelős ügyintéző. Keretszerződés, bizonylatszám Megfelelő tételek kikeresése, mennyiségek beállítása. Árajánlatkérés: felvitt BMIg alapján automatikusan elindítja a kérést az SAP (projektek, beruházások esetén: versenyeztetés az árajánlatok alapján). Ártükör: A versenyeztetett beszállítók szállítási árait össze tudjuk hasonlítani (minőség, átfutási idők, megbízhatóság, műszaki tartalom is szükséges!), a nem nyerteseknek visszautasító levelet küld a rendszer.

32 Megrendelés, teljesítésigazolás, számla beérkezés folyamata
BMIg bizonylatszáma szükséges (minden adat átkerül a megrendelésbe) Speciális adatok kézi bevitele: szállítási határidő, árak, tételszövegek, ütemezések, szállítás). Teljesítésigazolás: a szállító köteles kiállítani ennek dokumentumait (teljesítés áru átvétele). SAP-ban kell megtenni, enélkül nincs kifizetés. Számla beérkezés: csak teljesítés után rögzíthető az SAP-ban (számla könyvelésnél van érkeztetve, ahol a megrendelést összehasonlítják teljesítésigazolással, csak ezután történhet kifizetés!)

33 Az MM rendszer alkalmazásának előnyei a vállalatnál 1.
Hatékony és átlátható beszerzési folyamat (előző beszerzés költségei, műszakilag legmegfelelőbb ár feltüntetése); Műveletek nyomon követhetők és elszeparálhatók egymástól (igény jelentkezése, megrendelés elkészítése, számla beérkezése és kiegyenlítése); Kisebb hibalehetőség (csökkenő kézi munka, formanyomtatványok használata, rövidebb megrendelési folyamat); Adatok sérthetetlensége (minden adat csak az arra felhatalmazottaknak látható és módosítható);

34 Az MM rendszer alkalmazásának előnyei a vállalatnál 2.
Napi riportok készítése a költségekről, készletekről; Közvetlen kapcsolat a kontrolling, a pénzügy- számvitel és a vállalat vezetése között; Készletvezetés, raktárnyilvántartás egyszerűsítése (anyagtörzs funkció: anyagokkal kapcsolatos adatok egy helyen tárolódnak és minden részleg számára elérhetők a jogosultság alapján). Beérkezési és kivitelezési azonosító szám: raktárnyilvántartás megkönnyítése; Gyors és naprakész információszolgáltatás jelentésekhez, elemzésekhez, naprakész adatokkal; Egységes adminisztratív arculat kialakítása a vállalaton belül és a külső ügyfelek számára.

35 SAP NetWeaver Master Date használata a GE C&I Appliances-nél
Háztartási készülékek gyártása és forgalmazása; Szerviz funkciók nyújtása; Bevásárlókocsi funkció a kialakított weboldalon. Probléma: 2 külön adatbázis (1: szöveges információk, marketing üzenetek, haszon kimutatások; 2: dokumentum és képkezelő adatbázis, felhasználási útmutatók, kézikönyvek tárolása) használata a termékekkel kapcsolatos információkkal kapcsolatban, kézi egyesítés, továbbítás az IT részleg felé.

36 Hagyományos eljárás folyamata

37 Probléma leírása Marketing: a GE Appliances Division minden évben új terméket forgalmaz, ezekkel kapcsolatos piaci tevékenység nehézkes (adatbázis adatainak kigyűjtése, weboldal tartalmával való összevetése, nagy hibalehetőség). Termékek piaci bevezetésének késleltetése, termelékenység csökkenése, profit veszteség, e-alkalmazásokra való áttérés nehezítése, a weboldalon történő cross-selling és up- selling akadályozása.

38 Megoldás Központi adatbázis használata
Rugalmas adatstruktúra kialakítása új termékek bevezetéséhez Termékek közötti kapcsolat kialakítása (cross-selling, up-selling növelése) Régebbi back-up rendszerek integrációja Összes dokumentum és leírás letárolása Értékesítés, termékmenedzsment, marketing belső tartalommal való ellátása Ügyfelek és beszállítók külső tartalommal való ellátása Felhasználóbarát interfész az adatok kinyeréséhez, exportálásához Gyors és hatékony keresés Válaszidők csökkentése a web-es felületen.

39 Funkcionálás Heterogén rendszerek működése, egy központi adattárházzal. NetWeaver Master Data Management (MDM): mély funkcionalitás, megbízható technológia, versenyképes ár, egységes adattárház alkalmazása. Előnyök: webes értékesítés, tartalomszolgáltatás,nyomtatott anyagok publikációja. Központi adattár: csomópont (egységes adatkezelés, egységes folyamat kezelés, termelékenység növekedése, hibák csökkentése). Feladatok: platform kezelés, hálózati topológia, régi tartalmak konvertálása.

40 Netweaver Master Data Management (MDM)

41 Haszon

42 További lehetőségek GE C&I: Globális környezetben működő multinacionális cég, ami a piaci trendek alakulásával képes eredményesen együttműködni. SAP R/3 bevezetésének előnyei: Kiadások lefaragása Bevételek növelése Üzleti folyamatok racionalizálása Dolgozók munkájának megkönnyebbítése Modern vállalati környezet kialakítása. Továbbfejlesztés: további modulok bevezetése, költség-haszon elemzések készítése, megvalósíthatósági tanulmány készítése.

43 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Vállalati információs rendszerek"

Hasonló előadás


Google Hirdetések