Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A reklámtörvény és a hatályos adatkezelési szabályok III. Mfor Marketing Konferencia 2009. április 22.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A reklámtörvény és a hatályos adatkezelési szabályok III. Mfor Marketing Konferencia 2009. április 22."— Előadás másolata:

1 A reklámtörvény és a hatályos adatkezelési szabályok III. Mfor Marketing Konferencia 2009. április 22.

2 A direkt marketing adatvédelmi kérdései Lényeges: a kapcsolat közvetlen, személyre szóló Lényeges: a kapcsolat közvetlen, személyre szóló A kapcsolatfelvétel módja A kapcsolatfelvétel módja Hagyományos levél Hagyományos levél Telefon, fax Telefon, fax E-mail E-mail Célzott tartalom az Interneten Célzott tartalom az Interneten

3 A direkt marketing adatvédelmi kérdései Lényeges: a hirdető szeretné azt megszólítani, akit érdemes Lényeges: a hirdető szeretné azt megszólítani, akit érdemes A kapcsolatfelvétel alapja A kapcsolatfelvétel alapja „Egyszerű” adatbázisok (pl. életkor, nem) „Egyszerű” adatbázisok (pl. életkor, nem) Összetett fogyasztói adatbázisok Összetett fogyasztói adatbázisok Szokások Szokások „Fogyasztói történet” „Fogyasztói történet”

4 A direkt marketing adatvédelmi kérdései A megkereső A megkereső Milyen adatokat használ a kapcsolatfelvételhez? Milyen adatokat használ a kapcsolatfelvételhez? Milyen adatok alapján alakítja ki célcsoportját? Milyen adatok alapján alakítja ki célcsoportját? Milyen adatokat hoz létre a már meglévők alapján? Milyen adatokat hoz létre a már meglévők alapján? Honnan szerzi az adatokat? Honnan szerzi az adatokat? Mire használja az adatokat? Mire használja az adatokat? Átadja-e az adatokat? Átadja-e az adatokat? Az érintett Az érintett Tisztában van-e az adatkezeléssel és jogaival? Tisztában van-e az adatkezeléssel és jogaival? Tudja-e jogait érvényesíteni? Tudja-e jogait érvényesíteni?

5 A direkt marketing és az adatvédelem kapcsolata A direkt marketing kezdetei A direkt marketing kezdetei 1992-1995: Az adatvédelmi törvénytől az első DM törvényig 1992-1995: Az adatvédelmi törvénytől az első DM törvényig 2001: az elektronikus DM és a telemarketing szabályozása 2001: az elektronikus DM és a telemarketing szabályozása 2001-2008: Útkeresés? 2001-2008: Útkeresés? 2008: Az új reklámtörvény 2008: Az új reklámtörvény

6 A direkt marketing kezdetei A rambo-kések és bomber-dzsekik időszaka A rambo-kések és bomber-dzsekik időszaka Marketing a postaládában – kik, kinek, hogyan? Marketing a postaládában – kik, kinek, hogyan? Állampolgári örömök és ellenérzések Állampolgári örömök és ellenérzések DM: az üzleti szféra első lépése a polgárok postaládájába (otthonába?) DM: az üzleti szféra első lépése a polgárok postaládájába (otthonába?) 1992: adatvédelmi törvény 1992: adatvédelmi törvény

7 A szürke direkt marketing 1992: adatvédelmi törvény 1992: adatvédelmi törvény Szigorú szabályozás – információs önrendelkezés Szigorú szabályozás – információs önrendelkezés Törvényi szabályozás hiánya Törvényi szabályozás hiánya 1995: direkt marketing törvény 1995: direkt marketing törvény 1992-1995: vita az adatfelhasználásról 1992-1995: vita az adatfelhasználásról Törvény eszközöket ad a DM piac kezébe Törvény eszközöket ad a DM piac kezébe A piac élt, vagy visszaélt a kapott eszközökkel? A piac élt, vagy visszaélt a kapott eszközökkel? Kezdeti tapasztalatok Kezdeti tapasztalatok Az öntisztulás-önszabályozás jelentősége Az öntisztulás-önszabályozás jelentősége

8 1995-2001: Jogsértések szankciók nélkül Szankciórendszer hiányzik Szankciórendszer hiányzik A DM törvény hibája: csak név- és lakcímadatra vonatkozik A DM törvény hibája: csak név- és lakcímadatra vonatkozik Hiányos szabályozás: telemarketing, e-mail marketing Hiányos szabályozás: telemarketing, e-mail marketing Megoldás: Megoldás: A hírközlésről szóló 2001. évi XL. törvény A hírközlésről szóló 2001. évi XL. törvény Az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. CVIII. törvény Az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. CVIII. törvény

9 A szabályozás 2008-ig Postai DM (1995. évi CXIX. törvény) Postai DM (1995. évi CXIX. törvény) Adatforrások Adatforrások Korábbi ügyfél Korábbi ügyfél Nyilvános adatállomány Nyilvános adatállomány Ugyanazon tevékenységet végző szerv vagy személy Ugyanazon tevékenységet végző szerv vagy személy Személyi adat- és lakcímnyilvántartás Személyi adat- és lakcímnyilvántartás Garanciák Garanciák Elektronikus kereskedelem (2001. évi CVIII. törvény) Elektronikus kereskedelem (2001. évi CVIII. törvény) Szabályozás elve: opt-in Szabályozás elve: opt-in Hirdető (hirdetési szolgáltató, hirdetés közzétevője) köteles egyértelmű, tájékozott hozzájárulást beszerezni, nyilvántartást vezetni, hirdetéskor megfelelő tájékoztatást adni, adatokat kérésre törölni Hirdető (hirdetési szolgáltató, hirdetés közzétevője) köteles egyértelmű, tájékozott hozzájárulást beszerezni, nyilvántartást vezetni, hirdetéskor megfelelő tájékoztatást adni, adatokat kérésre törölni Mindenkire vonatkozik Mindenkire vonatkozik Reklám ügyfelek részére megengedett Reklám ügyfelek részére megengedett A hitelintézeti törvény speciális felhatalmazása A hitelintézeti törvény speciális felhatalmazása

10 Az új reklámtörvény A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény A gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény A szabályozás elve: opt-in A szabályozás elve: opt-in „Ha törvény eltérően nem rendelkezik…” „Ha törvény eltérően nem rendelkezik…” A telemarketing mint kivétel A telemarketing mint kivétel A hitelintézeti törvény „kivétele” megszűnt A hitelintézeti törvény „kivétele” megszűnt

11 Az új reklámtörvény Az előzetes hozzájárulás általános követelménye Az előzetes hozzájárulás általános követelménye A hozzájárulás módja és tartalma A hozzájárulás módja és tartalma Nyilvántartás a hozzájárulókról Nyilvántartás a hozzájárulókról Az érintett tájékoztatása Az érintett tájékoztatása Egyértelműen és szembetűnően Egyértelműen és szembetűnően A törlési jog (postai úton, e-mailben) A törlési jog (postai úton, e-mailben)

12 Az elektronikus marketing Lényegében a régi szabályok Lényegében a régi szabályok Eltérés: Eltérés: A hozzájárulás tartalma A hozzájárulás tartalma Lakcím(?) Lakcím(?) Csak természetes személyekre vonatkozik Csak természetes személyekre vonatkozik Mikor nem természetes személy a címzett? Mikor nem természetes személy a címzett? Korábbi ügyfél sem kivétel Korábbi ügyfél sem kivétel 2009. május 31-ig reklám küldhető 2009. május 31-ig reklám küldhető

13 A postai DM „Közvetlen üzletszerzési lista” „Közvetlen üzletszerzési lista” Címzett reklámküldemény esetén Címzett reklámküldemény esetén A címzett reklámküldemény fogalma A címzett reklámküldemény fogalma Adatforrások a korábbiak Adatforrások a korábbiak Kapcsolatfelvételi lista Kapcsolatfelvételi lista Ha nincs címzett reklámküldemény Ha nincs címzett reklámküldemény Tiltakozás joga Tiltakozás joga Címzett, ingyenesen, könyvelt küldeményként feladható válaszboríték Címzett, ingyenesen, könyvelt küldeményként feladható válaszboríték Az „ügyfél” fogalma Az „ügyfél” fogalma Türelmi idő 2009. május 31-ig Türelmi idő 2009. május 31-ig

14 A jogkövetkezmények Az adatvédelmi biztos eljárása Az adatvédelmi biztos eljárása Bírósági jogérvényesítés Bírósági jogérvényesítés Felügyeleti eljárás Felügyeleti eljárás Nemzeti Hírközlési Hatóság Nemzeti Hírközlési Hatóság Fogyasztóvédelmi Hatóság Fogyasztóvédelmi Hatóság

15 Dilemmák és kérdések Elérhető-e a spammer? Elérhető-e a spammer? A hazai, bejelentett igen, őt meg lehet fogni A hazai, bejelentett igen, őt meg lehet fogni Aki igazán zavar, az nem Aki igazán zavar, az nem Öntesztelés: 48 óra alatt 1 hazai hirdetés, 27 ki tudja, honnan („Hello, my dear Stranger!”) Öntesztelés: 48 óra alatt 1 hazai hirdetés, 27 ki tudja, honnan („Hello, my dear Stranger!”) Spam = kéretlen e-reklám? Spam = kéretlen e-reklám? Postai DM Postai DM Válaszborték problémája Válaszborték problémája Évtizedes működési keretek „szétfeszítése” Évtizedes működési keretek „szétfeszítése” Az „ügyfél” fogalma Az „ügyfél” fogalma

16 Dilemmák és kérdések – kapcsolódó területek Szórólap-marketing Szórólap-marketing Piac- és közvélemény-kutatás Piac- és közvélemény-kutatás Miért a megkülönböztetés? Miért a megkülönböztetés? Jogpolitika, vagy gyenge lobbi? Jogpolitika, vagy gyenge lobbi? Politikai marketing Politikai marketing Házhoz jövünk, kedves barátom, tisztelt polgártársam! Házhoz jövünk, kedves barátom, tisztelt polgártársam! On-line marketing On-line marketing Célzott hirdetések, személyiségprofil építése, stb. Célzott hirdetések, személyiségprofil építése, stb.

17 Köszönöm a figyelmet! Dr. Freidler Gábor ügyvéd Dr. Freidler Gábor Ügyvédi Iroda 1067 Budapest, Szondi u. 21. Tel./Fax: +36 1 332 95 16 Mobil: +36 70 515 78 48 E-mail: freidler@t-email.hu


Letölteni ppt "A reklámtörvény és a hatályos adatkezelési szabályok III. Mfor Marketing Konferencia 2009. április 22."

Hasonló előadás


Google Hirdetések