Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Olvasóvá nevelés és irodalomtanítás Arató László, Szentendre, május 4.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Olvasóvá nevelés és irodalomtanítás Arató László, Szentendre, május 4."— Előadás másolata:

1 Olvasóvá nevelés és irodalomtanítás Arató László, Szentendre, május 4.

2 Irodalomtanítás és/vagy olvasás irodalomtanítás olvasás líraközpontú irodalomtanítás regényközpontú olvasás régebbi irodalom inkább kortársak, ill. 20. század klasszikus, értékes irodalom populáris irodalom kötött tanterv szabad olvasás kronológia személyes szükséglet és divat elszigetelt művek láncolvasás

3 A kettészakadás Régi téma: Elit- és tömegkultúra, értékes és népszerű irodalom, arisztokratikus és populáris regiszter kettészakadása A kutúrakutatásban a téma meghaladott, a mi irodalomtanításunkban azonban mintha ma vált volna nagyon aktuálissá. 2003 és 2008 között áttörés jellegű fordulat: 2003-ban a kötelező klasszikusok állnak az élen (Mikszáth és Jókai az első helyeken, Móricz pedig a hetedik - a13-14 évesek könyvtári kölcsönzéseiben) 2008-ban a dobogós helyeken a külföldi kortárs szerzők Az irodalomtanításnak ezzel számot kell vetnie, a NAT és a kerettanterv ezt elmulasztja.

4 Olvasóvá nevelés mennyiségi és minőségi értelemben Mennyiségi és minőségi értelemben is olvasókat kell nevelnünk. Mennyiségi értelemben: főleg hatodik- nyolcadikban igenis helyes az az elv, hogy csak olvasson a gyerek, majdnem mindegy, hogy mit. Ha nem lesz gyakorlott olvasó, ha nem szokik rá az olvasás örömére, hiába próbáljuk neki az értéket kiskanállal vagy tölcsérrel adagolni. Másrészt természetesen az értő olvasást, a nehéz művek olvasását, a kvalitásérzéket is fejlesztenünk kell. Ez másféle kompetencia fejlesztése, s itt remekművek kellenek.

5 Kánon, olvasás, tantervek Irodalomtörténet tanítása olvasóvá nevelés (Homérosz, Zrínyi, Dante Kosztolányi előtt) A legnagyobb baj a7-8. évfolyamon: Itt lép be az irodalomtörténet. Itt a legnagyobb az esés (kompetenciamérés). A hetedikes kerettanterv Jókain kívül csak nyolc órát szán regényolvasásra, ebből is négy a Szent Péter esernyőjére kell Jókai, különösen a Kőszívű ma már nyelvi okokból kevéssé alkalmas az olvasóvá nevelésre. Gyönyörű olvasónaplók a legkevesebbek által olvasott kötelezőből… A kronológia mellett más elrendezési elveket is, 9. után is!

6 Klasszikus és populáris Az olvasmányok kiválasztásában a kölcsönösség elvének is érvényesülnie kell. ( Vö. Gordon Győri Kötelező, közös, kölcsönös, ill. A.L.: Közös és kölcsönös között – Mindkettő a Könyv és Nevelésben) Két értelemben: a) Ha te az én klasszikusomat, én a te populárisodat… b) Diákok egymásnak ajánlanak, nem mindenki olvas mindent. Akkor mit olvastassunk a P.U.F. mellett és a Kőszívű helyett? Természetesen adódik a Harry Potter 5-6.-oknak: Rumini, Ming mester inasa, Ágrolszakadt Tóbiás, a Sherlock, Lupin és én-sorozat, a Vango. 7-8.: Stanley, a szerencse fia, Számláld meg a csillagokat, Emlékek őre, Momo, Suzanne Collins Éhezők viadala, Stephenie Meyer Alkonyat, vagy az Adrian Mole, az Epic, a Semmi, a Tizenhárom okom volt, a Jon és Luke, a D.A.C.-t, a Massza, sőt ha kell, Darren Shan Rémségek cirkuszát, sőt A Szent Johanna Gimit is „kell” tanítani. + Christine Nöstlingert minden mennyiségben. A populáris regények sokmindenre alkalmasak – pl. Stanley, a szerencse fia, idősíkváltás. Aki 12-ben találkozik ilyen technikával, annak nehéz lesz, talán soha többé nem olvas ilyesmit.

7 (Alessandro Gatti)

8

9

10

11

12

13 Olvasás az új intertextualitásban A legsikeresebb mai ifjúsági regények multimediális kontextusban születnek és működnek. A globális popkultúra a vonatkoztatási keretük. Globális médiakonszernek által terjesztett média- és műfajötvözetek. Forgalmazásuk módja hatással van szerkezetükre és esztétikájukra. Globális érthetőség-> univerzális témák: önkeresés, barátság, szerelem, család, halál Mivel diákjaink ebben a szöveghálózatban élnek olvasóvá nevelésükben is figyelembe kell venni ezt a hálózatot. Integrálnunk kell a magyartanításba ezeket a szövegeket, médiákat, kulturális gyakorlatokat a fiatalok életvilágával való nagy affinitásuk miatt – ha növelni akarjuk az ő affinitásukat az irodalomtanulás iránt.  Két példa

14 Jelentésrétegek, identifikációs lehetőségek Éhezők viadala: Akcióregény, valóságshow, szerelmi regény, gladiátorregény, negatív utópia (disztópia) Katniss, az főhőse -autonóm hősnő ? -Komputerfigura ? -egy reality show szereplője ? -normális kamasz ? -Nyitott: szerelmes-e Peetába – vagy inkább Gale-be? - a nézettség, megfigyeltség hatása +Thészeusz, Spartacus, 1984 Az Alkonyat Edwardja -csábító, démonikus vámpír v. nagyvonalú lovag -Az Üvöltő szelek Heathcliffje és/vagy hollywoodi sztár -Intertextusok: Brontë regénye, Shakespeare etc. -Sokrétűség, nyitottság bizonyítéka: az elszegényítő filmváltozatok

15

16

17

18

19 Románc és fantasy A ma diákolvasója sorozat- és fantasy-olvasó – ezzel csinálni kell valamit. A Harry Potter és a Gyűrűk ura volt az úttörő. -> Irodalomelmélet! Nyilasy Balázs a románcról a HP kapcsán: „A csoda nem alkalmi, különleges, kivételes jelenség. A vágyteljesítő képzelet a szabadság kiterjedt és gazdagon artikulált világát teremti meg a legkisebb részletekig lebontva, egyfajta játékos mitológiát alkotva.” Galuska László Pál:„A fantasztikum működési mechanizmusát tekinthetjük a mitikus szemlélet egyfajta >>reconquistájának<< a tudatalattinkban rejtőző ősi kollektív ösztöncsoportok mintegy „visszahódítják” a valóság egy részét, a művek keretei között kinyilvánítva jelenlétüket életünkben és gondolkodásunkban.”

20 Kortárs ifjúsági regények Különösen nagy jelentőségük van a mennyiségi mellett a minőségi olvasóvá nevelésben is. Példaszerű a Scolar Kiadó sorozata: Janne Teller: Semmi, Robert Williams: Luke és Jon, W. Herrendorf: Csikk, de ide tartozik pl. az Emlékek őre is. Nem idealizált világ, valódi problémák, igazán érintik, szóra bírják a gyerekeket. Átvezető olvasmányként, hídként működhetnek.

21 Klasszikusok és kortársak Elfogadhatatlan, hogy a kerettantervben csak a 12. végén van óraszám a kortárs irodalomra Kortársakat párhuzamként, alkalomadtán „elővételez” Pethőné könyve, Fűzfa Balázsé szeszélyesen, a silány minőségű 9-10. kísérleti tankönyvek formailag rendszerszerűen, tartalmilag azonban többnyire teljesen esetlegesen. Emellett ezek a feladatok ellentétben állnak a megelőző másfél oldallal. -> Ami kellene: problémacentrikus, konvenciótörténeti modulok – a kortárs művek szervesebb, bevilágítóbb elhelyezése. Miért kellenek kortársak? ->1. az irodalom él, nem múzeum. 2. Részben a bennünket körülvevő világ - közelebb. Ellenérv: nehezek. Könyve válogatja. Dragomán, Grecsó, Háy, Bodor stb. Javaslat: Aegon-díj – óravázlatok: http://www.aegondij.hu/edukacio/oravazlatok http://www.aegondij.hu/edukacio/oravazlatok

22 Odüsszeia – Márai: Béke Ithakában, Margaret Atwood: Pénelopeia Péterfy Gergely: Kitömött barbár – Kazinczynál – avagy a felvilágosodás aktualitása, bukása, vereségre állása – a test felől modern és kamaszközeli módon Szó->Nem tudhatom->Szózat->Himnusz Árvácska – Barnás Ferenc: Kilencedik, Borbély Szilárd: Nincstelenek


Letölteni ppt "Olvasóvá nevelés és irodalomtanítás Arató László, Szentendre, május 4."

Hasonló előadás


Google Hirdetések