Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaSzebasztián Székely Megváltozta több, mint 7 éve
1
1
2
Tájékoztató előadás
3
A TSZSZ működéséről és eljárásáról rendelkező jogszabályok 2013. évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével és kivitelezésével kapcsolatos egyes viták rendezésében közreműködő szervezetről, és egyes törvényeknek az építésügyi lánctartozások megakadályozásával, valamint a késedelmes fizetésekkel összefüggő módosításáról 2013. évi XXXIV. törvény az építmények tervezésével és kivitelezésével kapcsolatos egyes viták rendezésében közreműködő szervezetről, és egyes törvényeknek az építésügyi lánctartozások megakadályozásával, valamint a késedelmes fizetésekkel összefüggő módosításáról 236/2013. (VI.30). Korm. rendelet a Teljesítésigazolási Szakértői Szervvel kapcsolatos egyes kérdésekről 236/2013. (VI.30). Korm. rendelet a Teljesítésigazolási Szakértői Szervvel kapcsolatos egyes kérdésekről A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv Ügyrendje A Teljesítésigazolási Szakértői Szerv Ügyrendje A fentiek mindegyike – egyéb információk mellett – megtalálható a www.mkik.hu honlapon a baloldali Teljesítésigazolási Szakértői Szerv menüpontban.www.mkik.hu 3
4
A TSZSZ hatásköre TSZSZ eljárás indítható: műszaki-építészeti tervezés és kivitelezés teljesítésével összefüggésben kialakult vita esetén. A TSZSZ abban az esetben járhat el, ha a teljesítéshez kapcsolódóan szakmai kérdésekben merült fel a vita. Nem járhat el a TSZSZ jogi kérdésekben (kötbér jogossága, károkozás, kárigény, szerződés szövegezésének jogi felülvizsgálata, stb.). Csak abban az esetben tudunk eljárni az építési beruházáshoz kapcsolódó egyéb szerződések esetén, ha azok valamilyen formában tartalmaznak tervezési-kivitelezési tevékenységet (pl. tervezői művezetés). A TSZSZ eljárása csak a Magyarországon történő építési beruházásokra terjed ki. A megkötés csak a helyszínre vonatkozik, a felek bármelyike lehet külföldi, azzal, hogy az eljárás nyelve minden esetben a magyar, a beadott dokumentumok lefordításáról a kérelmezőnek kell gondoskodnia. A TSZSZ eljárása kérhető szerződést biztosító mellékkötelezettség (bankgarancia, zálogjog, kezesség) érvényesíthetőségével kapcsolatban is, amennyiben az érvényesítés vitatott. Az eljárást elindíthatja a megrendelő, a tervező, a kivitelező vagy az alvállalkozó, vagy a képviseletükben eljáró ügyvéd. Legfontosabb, hogy írásbeli szerződés álljon rendelkezésre a vitatott teljesítéssel kapcsolatban 4
5
A TSZSZ feladata, a szakértői eljárás tárgya a törvény hatálya -tervezés -építési beruházás Magyarország területén történő tervezési kivitelezési tevékenység Időbeli hatály: - Ha a felek megállapodását segíti elő, akkor bármeddig visszamenőleg - Ha bírósági eljárás indítása a cél, akkor az elévülési idő (ált. 5 év)
6
A TSZSZ feladata, a szakértői eljárás tárgya, a törvény hatálya szerződést biztosító mellékkötelezettségek esetén A Tszszt. hatályba lépését (2013.07.01.) megelőzően kiadott bankgaranciák TSZSZ általi vizsgálhatóságával kapcsolatban a közös álláspontunk az alábbi: A TSZSZ minden esetben műszaki szakértői véleményt ad, melynek megállapításai az időbeli hatálytól függetlenek. Ilyen esetekben (azaz, ha a bankgarancia, illetve a felek közötti szerződés kelte a Tszszt. hatályba lépését megelőző) jelezzük a kérelmező felé az időbeli hatály problémáját, kérjük, hogy egyeztessen a bankjával, és a bank állásfoglalásától függően döntsön a kérelem beadásáról. Megjegyzendő, hogy a szavatossági garancia esetén a TSZSZ eljárásban a szakértő tanács a Ptk. 6:436.§ [Nyilvánvalóan visszaélésszerű vagy rosszhiszemű fizetési felszólítás] (2) b) és c) pontnak való megfelelést vizsgálja. A megállapítás így az időbeli hatálytól független. A régi Ptk. hatálya alá eső követelések vizsgálata esetén is ezt vizsgálja a TSZSZ. Ugyancsak itt jegyzendő meg, hogy a szakértői eljárás jogkérdésekkel nem foglalkozik. Ide tartozónak tartja a TSZSZ a banki eljárás felfüggesztésének, az elévülési idő vizsgálatának, a lehívás alaki és formai követelményeknek való megfelelésének vizsgálatát. 6
7
Az eljárás menete Kérelem Hiánypótlás Befogadás Szakértői tanács kirendelése Helyszíni szemle Szakvélemény készítése (szakértői tanács) Szakvélemény megküldése(titkárság) 7
8
Pótmunka mikor számolható el: Ha írásos szerződés van róla. Ennek fogadható el véleményünk szerint minden olyan dokumentum, amely a szerződés kiegészítés formai követelményét teljesítik (pl: árazott költségvetés megrendelő részéről történő írásos jóváhagyása). Ha sem a mennyiség, sem az egységár az adott munkanem esetében nem került meghatározásra, abban az esetben csak annyi állapítandó meg a szakvéleményben, hogy a kérelmező által meghatározott munkanem valóban pótmunka-e (azaz a felek között létrejött szerződés műszaki tartalma egyértelműen nem tartalmazza), ténylegesen megvalósulásra került, ellenértéke nem kerül meghatározásra. Amennyiben nincs írásos szerződés a pótmunkára, a szakvéleményben a szakértők érték hozzárendelése nélkül megállapíthatják,hogy a szerződötthöz képest a műszaki tartalom bővült. 8
9
Kötbér kérdése Az eljárás során a Szakértői Tanács jogi kérdésekkel nem foglalkozik. A törvényben megfogalmazott, a Szakértői Tanács által megválaszolandó kérdések között sem szerepel, hogy a késedelmes teljesítéssel a szakértői eljárás során foglalkoznia kellene a szakértőknek. 9
10
Szerződést biztosító mellékkötelezettségek A szakértői tanács megállapítja, hogy a Mellékkötelezettség érvényesítése nem indokolt részben indokolt indokolt 10
11
Fogalom-meghatározások bankgarancia esetén Az építőiparban leggyakoribb bankgarancia típusok megnevezéseinek lehetőség szerinti egységesebb használatára, és az egyes típusoknál a TSZSZ eljárás feladatának megfogalmazására javaslatot tettünk az ÉVOSZ és a Bankszövetség felé. Teljesítési garancia: a szerződés teljesítésének elmaradásával kapcsolatos igények biztosítéka. A szakértői tanács vizsgálja a szerződés szerinti teljesítést (műszaki tartalom, minőség, határidő) a műszaki átadás-átvétel lezárásáig/e bankgarancia lejárati idejéig. Szavatossági/jótállási garancia: a szerződés hibás teljesítésével kapcsolatos igények biztosítéka a bankgarancia lejárati idejéig. A szakértői tanács vizsgálja, hogy a vállalkozó a szavatossági/jótállási idő lejártáig a kedvezményezett által jelzett hibákkal kapcsolatban a szerződés szerinti javítási kötelezettségének eleget tett-e. 11
12
Mellékkötelezettség érvényesíthetőségével kapcsolatos kérelem esetén milyen dokumentumokra van szüksége a TSZSZ szakértői tanácsnak a lehívás indokoltságának megállapításához? Szavatossági garancia esetén az indokoltság megállapításához szükséges lehet: Garancia adótól: A szavatossági idő alatt felmerült hibák kijavításáról szóló felhívás(ok). A hibák kijavítását igazoló dokumentumok. A hibák tervezett javítási költsége (pl. árajánlatok). Kedvezményezettől (a lehívással együtt benyújtandó): A szavatossági idő alatt felmerült hibák kijavításáról szóló felhívás(ok). A nem megfelelő javítások dokumentálása. A hibák tervezett javítási költsége (pl. árajánlatok). Szavatossági garancia esetén ezek rendelkezésre állása a feltétele annak, hogy szakmai szempontok alapján tudják a szakértők megállapítani a lehívás indokoltságát (indokolt, nem indokolt, részben indokolt). A teljesítési garancia vizsgálatához a vállalkozónak rendelkeznie kell a szerződés szerinti teljesítést igazoló dokumentumokkal. Így, amennyiben ő a kérelmező, ezeket a szakértői eljáráshoz, a kérelem benyújtásával egyidőben a TSZSZ rendelkezésére tudja bocsátani. 12
13
A kérelmező (garancia adó) dokumentumszolgáltatási kötelezettsége a TSZSZ eljárásban Abban az esetben, ha a szakértői tanács szavatossági garancia esetében megállapítja, hogy a hiba fennáll, de a hiba oka, illetve a felelősségi arány megállapításához feltárás, vagy egyéb vizsgálatok szükségesek, de ezek elvégzését a kérelmező nem vállalja, vagy releváns dokumentumok hiányoznak, abban az esetben a szakértői tanács megállapítja, hogy a bankgarancia lehívása indokolt vagy részben indokolt (ha a javítás költsége számottevő mértékben elmarad a lehívás összegétől). Amennyiben a szakértői tanács azt a megállapítást teszi, hogy a bankgarancia lehívása „részben indokolt” a szakértői tanács minden esetben összegszerű megállapítást kell, hogy tegyen,arányosítással,vagy az átadott javítási költségvetés véleményezése alapján 13
14
Dokumentum hiány értelmezése Szavatossági/jótállási garanciánál előfordul, hogy kedvezményezett nem vesz részt az eljárásban (a helyszíni szemlén nem jelenik meg, nem ad át dokumentumokat), emiatt a lehívás jogossága nem állapítható meg. Ebben az esetben a szakértői tanács a lehívás „nem indokolt” megállapítást teszi. 14
15
A tájékoztatás menete Az ÉVOSZ képviselői kérték,hogy a mellékkötelezettségek indokoltságának TSZSZ általi vizsgálatával kapcsolatos eljárásrendről egy „útmutató” készüljön az egységes értelmezés elősegítése érdekében. 15
16
Van-e utólag lehetőség a szakértői vélemény tartalmának módosítására? A szakértői vélemény leadása és ellenjegyzése után a szakértői vélemény nem módosítható. Amennyiben a későbbiekben a szakértői vélemény tartalmát bármely fél a kifogásolja, azzal kapcsolatban észrevételeket/panaszt tesz, ezt tájékoztatásul megküldjük a szakértői tanács tagjai részére. A szakértői vélemény kiegészítésére/módosítására azonban abban az esetben sincs lehetőség, ha egyértelmű (pl. számszaki) hibára hívják fel a figyelmet. A szakértői eljárás keretében jogorvoslatra lehetőség nincs, az észrevételek megválaszolására a bírósági eljárás keretében a szakértői tanács elnöke a bíróságra beidézhető. 16
17
A kérelmező lehetőségei a szakvélemény kézhezvétele után Egyeztet a kérelmezettel Kereset beadás (60 napos határidő) Bírósági eljárás 17
18
A bírósági eljárás menete Az eljárás elindításának feltétele a kérelmező egyeztetése a kérelmezettel a TSZSZ szakvélemény alapján(60 napon belül) Ha az egyeztetés 60 napon belül sikertelen: kereset beadása (kiemelt ügy) Kérelemre ideiglenes intézkedés a TSZSZ szakvéleményben megállapított követelés (max. 400 millió Ft) erejéig Ha ideiglenes intézkedés nem (feltételei nem biztosítottak), akkor kérhető biztosítási intézkedés A TSZSZ szakvéleményére alapított perben is meghallgatják a kérelmezett tanúit és vizsgálják a jog-, minőségi és mennyiségi kérdéseket. A felek kérelmére a szakértői tanács elnöke megidézhető, új szakértőt is kirendelhet a bíróság. Bíróság dönt 18
19
A TSZSZ eredményei számokban Szeptember végéig 376 kérelem érkezett be. Az ügyek közül eddig 257 esetben készült szakvélemény. 25 ügy esetén a felek még az eljárás során megegyeztek. Átlagosan a kérelmekben vitatott összegek 75 %-át (100M Ft alatti vitatott összegek esetében 80%-át) állapítják meg a szakértők a szakértői véleményekben. 19
20
20
21
21
22
Amit nem lehet számszerűsíteni Az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) 2014 évi konjunktúra felmérése kitért a lánctartozások kérdésére is. A felmérésben résztvevő, mintegy 400 cég véleménye szerint: „A 2013 augusztusában létrejött Teljesítésigazoló Szakértői Szerv működése óta csökken a lánctartozásban lévő összeg. Ezt tükrözi, hogy a kintlévőség 90%-át a cégek biztonsággal behajthatónak minősítik” 22
23
23
24
PR tevékenység Tájékoztató előadások a területi kereskedelmi és iparkamaráknál. A TSZSZ tevékenységét bemutató cikkek területi kamarai újságokban. Plakátok készültek, melyeket minden területi kamara segítségével országosan terjesztünk. PR cikkek/interjúk jelentek/jelennek meg szakmai folyóiratokban: Mérnök Újság Magyar Építéstechnika Építési Hibák Villanyszerelők Lapja Épületgépész Szaklap Magyar Épületgépészet Tervlap Bannerelhelyezés szakmai szervezetek (MÉK, Ügyvédi Kamara, Magyar Könyvelők Országos Egyesülete) honlapján és szakmai weblapokon. Decemberben megjelent az Üzleti7 TSZSZ különszáma. További ötleteket várunk ! 24
25
25
26
26
27
27 Kb. 1400-as havi látogatószám
28
Szakvélemények utánkövetése 28
29
Köszönöm a figyelmet! Máté Miklós vezető Teljesítésigazolási Szakértői Szerv Telefon: 06-1-474-5118 E-mail: mate.miklos.tszsz@mkik.humate.miklos.tszsz@mkik.hu 29
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.