Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A reneszánsz kora A reneszánsz művészet korszakai: A reneszánsz művészet korszakai: Trecento: az 1300-as évek itáliai művészete Trecento: az 1300-as évek.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A reneszánsz kora A reneszánsz művészet korszakai: A reneszánsz művészet korszakai: Trecento: az 1300-as évek itáliai művészete Trecento: az 1300-as évek."— Előadás másolata:

1

2 A reneszánsz kora A reneszánsz művészet korszakai: A reneszánsz művészet korszakai: Trecento: az 1300-as évek itáliai művészete Trecento: az 1300-as évek itáliai művészete Quattrocento: az 1400-as évek itáliai művészete(kb ) Quattrocento: az 1400-as évek itáliai művészete(kb ) Cinquecento: az 1500-as évek itáliai művészete Cinquecento: az 1500-as évek itáliai művészete Európa újkori története a humanizmus és a reneszánsz időszakával kezdődik. Európa újkori története a humanizmus és a reneszánsz időszakával kezdődik. A reneszánsz művészetek jellemzői: A reneszánsz művészetek jellemzői: A reneszánsz alapja az érett középkorban kibontakozó gazdasági-társadalmi fejlődés A reneszánsz alapja az érett középkorban kibontakozó gazdasági-társadalmi fejlődés Mozgalmasabb kompozíciók Mozgalmasabb kompozíciók Előtérbe kerül az aktábrázolás, illetve a világi érzésvilág megjelenítése Előtérbe kerül az aktábrázolás, illetve a világi érzésvilág megjelenítése Minden dolgok mértékének az embert tekintették. Minden dolgok mértékének az embert tekintették. A szobrászat és a festészet már nem alárendelt, hanem az építészettel egyenrangú A szobrászat és a festészet már nem alárendelt, hanem az építészettel egyenrangú A reneszánsz művészek közül többen polihisztorok voltak A reneszánsz művészek közül többen polihisztorok voltak

3 Michelangelo: Dávid (Firenze)

4 Jeles alkotók - remekművek Lorenzo Ghiberti (1378–1455) - a firenzei Battistero /Keresztelőkápolna/ két kapuja Lorenzo Ghiberti (1378–1455) - a firenzei Battistero /Keresztelőkápolna/ két kapuja Donatello (1386–1466) - Dávid (Firenze), Gattamelata lovas szobra (Padova) Donatello (1386–1466) - Dávid (Firenze), Gattamelata lovas szobra (Padova) Jacopo della Quercia (1374–1438) - San Petronio- templom kapudombormű (Bologna) Jacopo della Quercia (1374–1438) - San Petronio- templom kapudombormű (Bologna) Andrea del Verocchio (1436–1488) - Dávid (Firenze), Colleoni lovas szobra (Velence) Andrea del Verocchio (1436–1488) - Dávid (Firenze), Colleoni lovas szobra (Velence) Michelangelo Buonarroti (1475–1564) - Pieta (Róma), Dávid (Firenze), Mózes (Róma), Mediciek síremléke (Firenze) Michelangelo Buonarroti (1475–1564) - Pieta (Róma), Dávid (Firenze), Mózes (Róma), Mediciek síremléke (Firenze)

5 A reneszánsz kiemelkedő alakjai, alkotói: Andrea della Robbia: Firenzében született október 28- án. Andrea della Robbia: Firenzében született október 28- án. Ismertebb művei Ismertebb művei Bambini" – reliefek (1463–1466) - Firenze, Ospedale degli Innocenti Bambini" – reliefek (1463–1466) - Firenze, Ospedale degli Innocenti Madonna-oltár, Berlin, Állami Múzeum Madonna-oltár, Berlin, Állami Múzeum Mária koronázása – relief, 1486, Siena, Osservanza Mária koronázása – relief, 1486, Siena, Osservanza

6 Andrea della Robbia: Madonna gyermekével és három kerubbal

7 Luca della Robbia( ) Olasz szobrász, a korai reneszánsz szobrászat egyik legnagyobb mestere. Első ismert alkotása egy Madonna-dombormű. Jelentős munkája a firenzei dóm énekes-karzata ( ) Ismertebb művei: A firenzei dóm harangtornyának reliefjei: Az öt szabad művészet ( ) A Santa Maria Nuova szentségtartója (1443) A firenzei dóm sekrestyéjének bronz kapuja ( ) A Pazzi-kápolna domborművei ( ) Firenze Federighi püspök síremléke ( ), Firenze, San Trinita A Portugál bíboros kápolnájának majolikamennyezete ( ), Firenze, San Miniato (Andrea della Robbiával) Mária és Erzsébet találkozása (1445 körül), Pistoia Pistoia Pistoia

8 Lorenzo Ghiberti (Firenze, 1378 – 1455) a korai reneszánsz egyik leghíresebb szobrásza és ötvösművésze. Munkássága alapján a korai reneszánsz szobrászat megteremtője, mivel plasztikái jócskán túlmutatnak a gótika merevségén. Fő munkáját, a Battistero keleti kapuját 1425-től 1452-ig készítette.Ez lett minden idők egyik legjelentősebb művészeti alkotása. Michelangelo nevezte el Porta del Paradisonak, a Paradicsom kapujának. A téma az Ószövetség ábrázolása volt. Firenze reneszánsz Michelangelo ÓszövetségFirenze reneszánsz Michelangelo Ószövetség

9 Michelangelo Buonarotti (Caprese, március 6. – Róma, február 18.) Az olasz reneszánsz kimagasló mestere, az egyetemes művészettörténet egyik legnagyobb alakja. A szobrász: Michelangelo mindig is szobrásznak tartotta magát, és vitathatatlan, hogy legnagyobb hatású alkotásait ebben a művészeti ágban hozta létre. Munkamódszere egyedülálló. Sohasem vázolt hosszas előkészítő tervet a szobraihoz, csak egy egészen kis mintát nagyolt ki viaszból emlékeztetőnek, azután egyenesen a márványból faragta ki a művet, segédminta vagy modell igénybevétele nélkül. Caprese1475március 6Róma1564február 18reneszánszművészettörténetCaprese1475március 6Róma1564február 18reneszánszművészettörténet

10 Michelangelo főbb művei: Pietà ( ) Több kisebb mű után az első alkotás, amely meghozta számára a hírnevet, a Jean Bilheres de Lagraulas bíboros megrendelésére készült Pietà („Krisztus siratása”) volt. bíboros

11 Dávid Negyven évvel korábban Agostino di Duccio kezdte megmunkálni azt a márványtömböt, amely azóta várta Firenzében, hogy valaki kifaragja. A ruhátlan emberi test Michelangelo művészetének fő tárgya, érzelmeinek, gondolatainak tolmácsolója. Agostino di DuccioAgostino di Duccio

12 Mózes ( ) II. Gyula olyan feladattal bízta meg, amely Michelangelo egész életében a gyötrelmek forrása lett. A monumentális síremlékből mindössze néhány szobor valósult meg, közöttük a michelangelói művészet egyik remeke, Mózes.

13 Egyéb művei: Szobrok Szobrok Lépcsős Madonna (c. 1491) - márvány, 55,5 x 40 cm, Casa Buonarroti, Firenze Lépcsős Madonna (c. 1491) - márvány, 55,5 x 40 cm, Casa Buonarroti, FirenzeFirenze Crucifix (1492) - fa, 142 x 135 cm, Santa Maria del Santo Spirito, Firenze Crucifix (1492) - fa, 142 x 135 cm, Santa Maria del Santo Spirito, FirenzeFirenze Szent Petronius ( ) - márvány, magassága 64 cm, San Domenico di Bologna, Bologna Szent Petronius ( ) - márvány, magassága 64 cm, San Domenico di Bologna, BolognaBologna Szent Proclus ( ) - márvány, magassága 58,5 cm, San Domenico di Bologna|San Domenico, Bologna Szent Proclus ( ) - márvány, magassága 58,5 cm, San Domenico di Bologna|San Domenico, Bologna Bologna Angyal ( ) - márvány, magassága 51,5 cm, San Domenico di Bologna, Bologna Angyal ( ) - márvány, magassága 51,5 cm, San Domenico di Bologna, BolognaBologna Bacchus ( ) - márvány, magassága 203 cm, Museo Nazionale del Bargello, Firenze Bacchus ( ) - márvány, magassága 203 cm, Museo Nazionale del Bargello, Firenze Szent Pál ( ) márvány, Duomo di Siena, Siena Szent Pál ( ) márvány, Duomo di Siena, SienaSiena Szent Péter ( ) márvány, Duomo di Siena, Siena Szent Péter ( ) márvány, Duomo di Siena, SienaSiena Piusz ( ) márvány, Duomo di Siena, Siena Piusz ( ) márvány, Duomo di Siena, SienaSiena Tondo Pitti (c. 1503) - 85,8 x 82 cm, Museo Nazionale del Bargello, Firenze Tondo Pitti (c. 1503) - 85,8 x 82 cm, Museo Nazionale del Bargello, FirenzeFirenze Szent Mátyás (c. 1505) - márvány, magassága 271 cm, Galleria dell'Accademia, Firenze Szent Mátyás (c. 1505) - márvány, magassága 271 cm, Galleria dell'Accademia, FirenzeFirenze A Medici Kápolna ( ) Basilica di San Lorenzo di Firenze, Firenze A Medici Kápolna ( ) Basilica di San Lorenzo di Firenze, FirenzeFirenze Giuliano de' Medici sírja, Éjszaka és Nappal Giuliano de' Medici sírja, Éjszaka és Nappal Lorenzo de' Medici sírja, Alkony és Hajnal Lorenzo de' Medici sírja, Alkony és Hajnal Madonna gyermekével Madonna gyermekével Apollo (David) (c. 1530) - márvány, magassága 146 cm, Museo Nazionale del Bargello Apollo (David) (c. 1530) - márvány, magassága 146 cm, Museo Nazionale del Bargello Cristo della Minerva ( ) - márvány, magassága 205 cm, church of Santa Maria sopra Minerva, Róma Cristo della Minerva ( ) - márvány, magassága 205 cm, church of Santa Maria sopra Minerva, Róma Róma Brutus (1540) - márvány, magassága 95 cm, Museo Nazionel del Bargello, Firenze Brutus (1540) - márvány, magassága 95 cm, Museo Nazionel del Bargello, FirenzeFirenze

14 Donatello (1386, Firenze – 1466, uo.) Kiemelkedõ olasz reneszánsz szobrász Jellemző művészeti értékei: Szenvedélyes emberábrázolás és drámai szemlélet – ő dolgozta ki először az épülettől elszakadt, önálló szobor kompozíciós elveit. A reneszánsz ember- és lovas szobor első megalkotója. Donatellót az "első független", ugyanakkor az egyik legnagyobb reneszánsz szobrászként tartják számon.

15 Dávid - Museo Nazionale del Bargello, Firenze Készült: A szobor eredetileg a Palazzo Medici belső udvarán állott. Dávid eszményített, a klasszikus antikvitás szobrászművészetét idéző aktja Firenze számára a szabadság jelképe volt. Donatello főbb művei:

16 Gattamelata: Piazza del Santo, Padova, bronz Készült: Az 1443-ban elhunyt velencei "condottiere" (zsoldosvezér) portréját erősen megfiatalította és idealizálta a szobrász. Gattamelata szemlét tart a csapatai fölött, féken tartva csodálatos tökéllyel megformált tüzes paripáját.

17 Szent Jusztina Szent Antal-bazilika, Padova A szentet itt a vértanúkat megillető pálmaággal a kezében jelenítette meg, elkerülve ezzel azt a hagyomány szabta ábrázolásmódot, amely szerint a szent hercegnőt födetlen mellébe mártott véres karddal kellene bemutatni. Bronzból készült.

18 Giovanni Dalmata 1440 – 1510 A dalmát mesterek közül a leghíresebb művész. Itáliában vált azzá. Az 1470-s években IV. Sixtus pápa megrendelésére síremlékeket készített Rómában. Valószínűleg ezután került Magyarországra. Mátyás lovaggá ütötte, szolgálatai fejében birtokot adományozott neki. A király halála után tért vissza Dalmáciába, ahol több munkája maradt fent. Az un. Diósgyőri Madonna a legnevezetesebb Magyarországon fennmaradt munkája. Giovanni Dalmata 1440 – 1510 A dalmát mesterek közül a leghíresebb művész. Itáliában vált azzá. Az 1470-s években IV. Sixtus pápa megrendelésére síremlékeket készített Rómában. Valószínűleg ezután került Magyarországra. Mátyás lovaggá ütötte, szolgálatai fejében birtokot adományozott neki. A király halála után tért vissza Dalmáciába, ahol több munkája maradt fent. Az un. Diósgyőri Madonna a legnevezetesebb Magyarországon fennmaradt munkája.

19 Leonardo di ser Piero Da Vinci (1452. április 15. – május 2.) olasz (akkor még itáliai) származású polihisztor, azaz: festő, tudós, matematikus, hadmérnök, feltaláló, anatómus, szobrász, építész, zeneszerző, költő és író. 1452április május 2olasz polihisztorfestőtudós matematikushadmérnökfeltaláló anatómusszobrászépítészzeneszerző költőíró1452április május 2olasz polihisztorfestőtudós matematikushadmérnökfeltaláló anatómusszobrászépítészzeneszerző költőíró

20 Benvenuto Cellini (Firenze, november 3. – Firenze, február 13.), olasz szobrász, ötvös, éremművész, a manierizmus egyik ismert képviselője. A késő-reneszánsz jelentős mestere volt. Firenze1500november 31571február 13 olaszmanierizmusreneszánszFirenze1500november 31571február 13 olaszmanierizmusreneszánsz Egyik műve: Perseus szobor

21 VERROCCHIO Verrocchio szobrászati stílusának kialakulására Ghiberti volt hatással. Legfontosabb művei: a bronz Dávid Firenzében és Colleoni zsoldosvezér lovas szobra Velencében. Donatello szobrához képest ez az alkotás mozgalmasabb, a ló és a lovas mozdulata jóval összetettebbé teszi a kompozíciót. A ló lágyan elhajlítja fejét, a talpig páncélba öltözött lovas pedig kihívóan előrelendíti bal vállát. A gigantikus emlékművet Verrocchio halála után Alessandro Leopardi fejezte be.

22 A reneszánsz Magyarországon Magyarországot Itáliához a 14. századtól erősödő, főleg dinasztikus és kulturális kapcsolatok fűzték. Magyarországot Itáliához a 14. századtól erősödő, főleg dinasztikus és kulturális kapcsolatok fűzték. A kulturális kapcsolatot a király megkoronázta, amikor 1474-ben eljegyezte, majd 1476-ban feleségül vette a nápolyi király lányát, Aragóniai Beatrixot. A kulturális kapcsolatot a király megkoronázta, amikor 1474-ben eljegyezte, majd 1476-ban feleségül vette a nápolyi király lányát, Aragóniai Beatrixot. A politikai szálakat a magyar humanizmus kapcsolatai egészítették ki, s ez biztos táptalaj volt a reneszánsz művészet kialakulása számára. A politikai szálakat a magyar humanizmus kapcsolatai egészítették ki, s ez biztos táptalaj volt a reneszánsz művészet kialakulása számára. Mátyás figyelmét a humanista pécsi püspök és költő, Janus Pannonius hívhatta fel először a reneszánsz képzőművészet alkotásaira. Mátyás figyelmét a humanista pécsi püspök és költő, Janus Pannonius hívhatta fel először a reneszánsz képzőművészet alkotásaira.

23 A fennmaradt szobrászati emlékek: Herkules kút Herkules kút Visegrádi Madonna Visegrádi Madonna Diósgyőri Madonna Diósgyőri Madonna nagyvázsonyi vár (töredék) nagyvázsonyi vár (töredék) Szathmáry György tabernákuluma (oltárszentség szekrényke) Szathmáry György tabernákuluma (oltárszentség szekrényke) Báthory Madonna Báthory Madonna Szent Mihály templom sekrestyeajtaja Szent Mihály templom sekrestyeajtaja nyitrai epitáfium (kőlap sírverssel) nyitrai epitáfium (kőlap sírverssel) Pisendorfi Rueber János sírszobor Pisendorfi Rueber János sírszobor

24 HERKULES KÚT Giovanni Dalmata műve a visegrádi palota vörös márvány díszkútja a lernai Hidrán lovagoló gyermek Herkules alakjával.

25 Mátyás és Beatrix A Mátyás királyt és Beatrix királynét ábrázoló dombormű-pár feltehetően Gian Cristoforo Romano alkotása.

26 VISEGRÁDI MADONNA A dombormű valószínűleg Tommaso Fiamberti firenzei szobrász munkája.

27 NAGYVÁZSONYI VÁR Domborműtöredék lovasjelenettel, Jagello kori maradvány

28 SZATHMÁRY GYÖRGY TABERNÁKULUMA A pécsi püspök olasz mesterekkel készíttette a reliefet.

29 BÁTHORY MADONNA (1526) A magyar reneszánsz szobrászat legszebb darabja. Báthory András Madonnájának" felirata a mű készültének (1526) történelmileg tragikus dátumát - a mohácsi vészét árulja el.

30 SZENT MIHÁLY TEMPLOM, KOLOZSVÁR A polgári reneszánsz építészet egyik centruma ekkortájt Kolozsvár lett. A polgári reneszánsz építészet egyik centruma ekkortájt Kolozsvár lett. A templom ajtajának kerete a német reneszánsz formáit mutatja, bár lombard motívum is található benne. A templom ajtajának kerete a német reneszánsz formáit mutatja, bár lombard motívum is található benne.

31 NYITRAI EPITÁFIUM (KRISZTUS BÚCSÚJA ANYJÁTÓL) A Krisztus búcsúja Szűz Máriától témájú dombormű eredetileg egy halott emlékére állított epitáfium középső része lehetett. A Krisztus búcsúja Szűz Máriától témájú dombormű eredetileg egy halott emlékére állított epitáfium középső része lehetett. A dombormű az északi reneszánsz hatásáról tanúskodik. A dombormű az északi reneszánsz hatásáról tanúskodik.

32 PISENDORFI RUEBER JÁNOS SÍRSZOBRA Rueber János síremléke jellegzetesen reneszánsz mű. Rueber János síremléke jellegzetesen reneszánsz mű. A szobor az osztrák – dél-német reneszánsz szobrászat stílusát mutatja. A szobor az osztrák – dél-német reneszánsz szobrászat stílusát mutatja.

33 Szent György-főoltár Olaszos díszítőelemeket tartalmazó, de nem olasz eredetű, valószínűleg osztrák mester készítette. Olaszos díszítőelemeket tartalmazó, de nem olasz eredetű, valószínűleg osztrák mester készítette.

34 Készítette: Rizsányi Flóra (10.D)


Letölteni ppt "A reneszánsz kora A reneszánsz művészet korszakai: A reneszánsz művészet korszakai: Trecento: az 1300-as évek itáliai művészete Trecento: az 1300-as évek."

Hasonló előadás


Google Hirdetések