Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mobilitástervezési folyamatok – mi az a SUMP és hogyan készül VI. KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI KONFERENCIA Közlekedéstervezés és irányítás a 21. században Hajnal.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mobilitástervezési folyamatok – mi az a SUMP és hogyan készül VI. KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI KONFERENCIA Közlekedéstervezés és irányítás a 21. században Hajnal."— Előadás másolata:

1 Mobilitástervezési folyamatok – mi az a SUMP és hogyan készül VI. KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI KONFERENCIA Közlekedéstervezés és irányítás a 21. században Hajnal Tünde stratégia főmunkatárs Budapesti Közlekedési Központ március 25.

2 után kialakított szervezeti modell Tartalom Stratégiai tervezési irányzatok Mobilitás tervezésről általában A Balázs Mór-terv készítésének folyamatai Az SUMP folyamat értékelése

3 3 XX. századi várostervezés – modernizációs szemlélet - funkcionalitás -motorizált közlekedés előtérbe kerül -növekvő kereslet, folyamatos kapacitásbővítés -a köztereket a gépjármű közlekedés gyorsítása és biztonságosabbá tétele formálja Stratégiai tervezési irányzatok – XX. századi válaszok

4 4 Várostervezés – modernizációs szemlélet - funkcionalitás -Csökkent, személytelenné vált az emberi kapcsolatok színtere -Környezeti problémák, -Urbanizáció felgyorsul, Stratégiai tervezési irányzatok

5 5 „predict and provide” hagyományos, előrejelzéseken és becsléseken alapuló közlekedéstervezési szemlélet Stratégiai tervezési irányzatok - XXI. századi válasz „aim and manage” A közlekedési igények befolyásolására fokuszáló közlekedéstervezési szemlélet Tél utca előtte-utána

6 6 Európai elvárások A városok esetében a torlódások és a kibocsátások visszaszorításához vegyes stratégiára van szükség, a területhasználat tervezése, az árképzési rendszerek, a hatékony tömegközlekedés, valamint a nem motorizált közlekedési módokat kiszolgáló és a tiszta járművek energia-, illetve tüzelőanyag-ellátását biztosító infrastruktúra bevonásával. Bizonyos méret felett a városokat arra kell ösztönözni, hogy minderről készítsenek városimobilitás- tervet. A városimobilitás-terveknek teljes összhangban kell állniuk az integrált városfejlesztési tervekkel. EU Fehér Könyv (17.) 2011.

7 7 A változási igényeket új szemléletű stratégiai tervezésnek kell követnie SUMP Sustainable Urban Mobility Plan Fenntartható városi mobilitás-tervezés Szemléletváltás Értékválasztás „aim and manage” Stratégiai tervezési irányzatok

8 8 Élhető város Holisztikus, emberközpontú Ösztönzi a fenntarthatóbb közlekedési módokra történő átállást SUMP – tervezési folyamat - alapelvek

9 9 CÉL: az egyes közlekedési módok arányának dinamikus összehangolása hosszú távú stratégiai értékek mentén. Az utazási igényeket a fenntartható környezeti elvek, a valós társadalmi igények és a reális gazdasági összköltség mentén kell felelősen befolyásolni. SUMP – tervezési folyamat alapelvek

10 10 a fenntarthatóság iránti elkötelezettség, az integrált megközelítés, a klasszikus közlekedési hálózatfejlesztésen, ágazati szemléleten túlmutató gondolkodásmód; az érintettek teljes körű bevonása, érdemi partnerség a tervezés és a megvalósítás során; indikátorokkal követett, mérhető célok, a megvalósuló intézkedések nyomon követése, értékelése és visszacsatolás. SUMP – stratégiai tervezési alapelvek

11 területi (város és előváros) szakpolitikai (városfejlesztés, közlekedésfejlesztés, turisztika és egyéb szakpolitikák integrációja) közlekedés-ágazati (közlekedési módok integrációja) 11 integrált megközelítés SUMP kihívások – hogyan készül

12 12 Érintettek bevonása a tervezési folyamatba Kommunikációs terv Lakossági részvétel megszervezése Intézményi egyeztetések SUMP kihívások – hogyan készül

13 13 Folyamatos, tervezett nyomon követés és értékelés Monitoring és értékelési terv elkészítése Indikátorok meghatározása Adatgyűjtés Értékelés Visszacsatolások SUMP kihívások – hogyan készül

14 14 A budapesti SUMP tervezési folyamat felépítése

15 15 A budapesti mobilitás-tervezés folyamat lépései

16 16 A terv átfogó célja Budapest Főváros elfogadott jövőképéből adódik, megfogalmazva, hogy a Budapest 2030 Városfejlesztési koncepcióban kitűzött célokat kell a közlekedés eszközeivel támogatni. "A fővárosi közlekedési rendszer javítsa Budapest és várostérsége versenyképességét, és járuljon hozzá a fenntartható, élhető, vonzó és egészséges városi környezet kialakításához.” Új stratégiai gondolkodás – Balázs Mór-terv

17 17 Új stratégiai gondolkodás – Balázs Mór-terv

18 1 2 3 VONZÓ JÁRMŰVEK Kényelmes, környezetbarát jármű és eszközállomány TÖBB KAPCSOLAT Biztonságos, minőségi, integrált közlekedési infrastruktúra HATÉKONY INTÉZMÉNYRENDSZER Következetes szabályozás, térségi együttműködéssel JOBB SZOLGÁLTATÁSOK Hatékony, megbízható közlekedésszervezés 4 Balázs Mór-terv – beavatkozási területek

19 19 SUMP kihívások – hogyan készül a budapesti mobilitásterv

20 20 BMT társadalmi részvétel Intézményi együttműködések A Balázs Mór-terv társadalmi egyeztetési változata Közgyűlési jóváhagyás

21 Célok a minél szélesebb körű részvétel hozzáférhetőség közérthető forma befogadható terjedelmű és formátumú dokumentum Csatornák hagyományos postai úton szakmai vitafórumok bkk.hu/bmt oldal 21 A Balázs Mór-terv társadalmi egyeztetése

22 Click to edit Master subtitle style Forrás: A budapesti mobilitás-tervezés folyamat lépései Kommunikációs terv július: Ütemterv Érintettek meghatározása Kommunikációs csatornák előkészítése: weboldal, kérdőív, levelek A BMT egyeztetési változatának nyilvánosságra hozatala Fórumok, október-december Írásbeli észrevételek fogadása – adatbázis felépítése Észrevételek kiértékelése Javaslatok

23 271 írásos vélemény összesen mintegy 1250 észrevétel intézményi és magán véleményezők egyaránt szakérői munkacsoport a vélemények feldolgozására az eredmények alapján javaslatcsomag a végleges tervszövegre 23 A Balázs Mór-terv társadalmi egyeztetése

24 A vélemények túlnyomó többsége érdemi Dominálnak a pozitív és konstruktív, kiegészítő vélemények Tapasztalat 1: lényeges a sztenderdizált feldolgozási rendszer Tapasztalat 2: rendkívül erőforrásigényes feladatról van szó 24 Véleményező Pozitív, támogató Konstruktív, kiegészítő NegatívÖsszesen Lakosság / névtelen Civil / szakmai szervezet, partnerség Hatóság / rendőrség Minisztérium, önkormányzat Közlekedési szolgáltatók Összesen A budapesti mobilitás-tervezés folyamat lépései - a vélemények bemutatása

25 A problémák súlyossága a vasút városi közlekedésben betöltött csekély szerepe és az egységes parkolás- üzemeltetés hiánya a közlekedéssel kapcsolatos információk szintje kevésbé problémás 25 A budapesti mobilitás-tervezés folyamat lépései - a kérdőíves felmérés eredményei

26 a BMT legfontosabb normatív célkitűzése a közlekedéstudatos közlekedési módok arányának 60%-ról 80%-ra növelése a túlnyomó többség, 87,8% támogatja 26 A BMT modal split célja A budapesti mobilitás-tervezés folyamat lépései - a vélemények bemutatása

27 án elfogadta a Közgyűlés a társadalmi egyeztetés nyomán megfogalmazott javaslatokat. A módosult tervben 16 intézkedés pontosodott, egészült ki, és 3 új került be. A budapesti mobilitás-tervezés folyamat lépései

28 28 Projektértékelés Monitoring és értékelési terv A Balázs Mór-terv II. kötete

29 29 BMT programozási feladatok Cél: Projektértékelés, rangsorolás, ütemezés, A munka fő lépései: a Balázs Mór-terv intézkedéseihez tartozó projektek azonosítása, a projektek egységes adatbázisba szervezése, a projektek értékelési módszerének meghatározása, projektértékelés, döntés előkészítés, döntés a megvalósítandó projektekről.

30 30 BMT programozási feladatok A BMT projektértékelés két fő szempontrendszere: megvalósíthatóság társadalmi hasznosság A megvalósíthatósági szempontok értékelésekor a jogi, társadalmi, engedélyezési és műszaki hátteret, a kivitelezés várható akadályait, kockázatait vizsgáljuk. A projekt társadalmi hasznosságának elemzésekor azokat a projektmegvalósítással járó társadalmi költségeket és hatásokat értékeljük, amelyek vizsgálhatók mind abszolút értékben, mind hatékonyság jellegű mutatókkal.

31 31 A projektértékelés módszertana BMT programozási feladatok

32 32 BMT programozási feladatok A projektek rangsorolásának eszköze

33 33 BMT módszertan monitoring és értékelési feladatokhoz Cél: Új értékelési és monitoring terv készítése a projektek teljesülésének ellenőrzéséhez és a stratégiai célokkal való összhang vizsgálatához. A munka fő lépései: beavatkozási logika meghatározása, a helyzetelemzésben feltárt problémák, a cél- és intézkedésrendszer, valamint az indikátorok összefüggéseinek megadása, indikátorok meghatározása.

34 Click to edit Master subtitle style BMT beavatkozási logikája és az indikátor rendszer kapcsolata STRATÉGIAI CÉLBEAVATKOZÁSI TERÜLETOPERATÍV CÉLOK INTÉZKEDÉS, INTÉZKEDÉS- CSOMAG BEAVATKOZÁS 1.szint 2.szint3.szint 4. szint cél eszközprojekt I. Élhető városi környezet II. Biztonságos, kiszámítható és dinamikus közlekedés III. Kooperatív térségi kapcsolatok 1.Több kapcsolat 1.1. Integrált városfejlesztés9 db A budapesti közlekedésfejlesztési projektek az értékelése Élhető közterületek7 db 1.3. Átjárható rendszerek, kényelmes módváltó pontok 11 db 2.Vonzó járművek 2.1. Kényelmes, utasbarát járművek 4 db 2.2. Környezetbarát technológiák 4 db 3.Jobb szolgáltatások 3.1. A szolgáltatási színvonal javítása 10 db 3.2. Aktív szemléletformálás4 db 4.Hatékony intézményrendszer 4.1. Következetes szabályozás5 db 4.2. Térségi együttműködés5 db hatásindikátor output indikátor

35 Click to edit Master subtitle style BMT értékelési feladatok – hatásindikátorok meghatározása

36 Click to edit Master subtitle style Stratégiai tervezés (BMT) Programozás Projektmegvalósítás Monitoring és értékelés BMT felülvizsgálat A mobilitás-tervezési folyamat ütemezése Társadalmi részvétel Javaslatok beépítése

37 Click to edit Master subtitle style Az SUMP tervek minőségének értékelése SUMP nemzetközi értékelés - kérdőív, https://www.mobility-academy.eu/course/index.php?categoryid=15 strukturáltan 100 eldöntendő kérdést tesz fel egy település SUMP folyamatára vonatkozóan; a kérdéseket a SUMP egy-egy jellemző kritériumához rendelték hozzá

38 Click to edit Master subtitle style Az SUMP tervek minőségének értékelése IKOP Tájékoztató Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) a városok számára finanszírozási feltételként köti ki a SUMP meglétét. „Tájékoztató a fenntartható városi mobilitási terv (SUMP) készítéséről” https://www.palyazat.gov.hu/node/56897

39 Köszönöm a figyelmet! Hajnal Tünde

40 40 Mi az a SUMP és hogyan készül? „aim and manage” A közlekedési igények befolyásolására fokuszáló közlekedéstervezési szemlélet

41 41 Tradícionális közlekedéstervezési gyakorlatFenntartható városi mobilitástervezés gyakorlata a forgalomra összpontosítemberközpontú elsődleges célja a forgalmi igények, (kapacitás és sebesség kielégítése)elsődleges cél a település élhetősége a közlekedési ágazatokat saját szempontjai szerint fejleszti minden közlekedési mód fejlesztése a fenntartható közlekedési módok támogatása mellett történik hangsúlyos eleme az infrastruktúra az infrastruktúra, a szolgáltatások, az igénybefolyásolás, kommunikációs technikák kombinációja ágazati tervdokumentációk elkülönítve készülnek az ágazati tervek koordinációja, azok irányelvekkel, szabályozásokkal való összhangjának megteremtése a cél rövid- és középtávú beruházási terv hosszú távú jövőképen alapuló rövid-, és középtávú visszacsatolásra épülő tervezési folyamat közigazgatási határokon belül marad funkcionális területfejlesztési megközelítésen alapul, térségi együttműködésre épít közlekedésmérnöki szemlélettel készülátfogó társadalmi, interdiszciplináris megközelítés közlekedési szakemberek tervezik a tervezési folyamat az érintettek bevonásával átlátható módon zajlik, társadalmi részvételen alapul ágazati hatáselemzéstanulási folyamatokat magában foglaló, átfogó stratégiai hatáselemzés, monitoring folyamatok beépítése a stratégia megvalósításába. SUMP – tervezési folyamat alapelvek


Letölteni ppt "Mobilitástervezési folyamatok – mi az a SUMP és hogyan készül VI. KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI KONFERENCIA Közlekedéstervezés és irányítás a 21. században Hajnal."

Hasonló előadás


Google Hirdetések