Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaSándor Székely Megváltozta több, mint 7 éve
1
Mobilitástervezési folyamatok – mi az a SUMP és hogyan készül VI. KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI KONFERENCIA Közlekedéstervezés és irányítás a 21. században Hajnal Tünde stratégia főmunkatárs Budapesti Közlekedési Központ 2016. március 25.
2
2 2010 után kialakított szervezeti modell Tartalom Stratégiai tervezési irányzatok Mobilitás tervezésről általában A Balázs Mór-terv készítésének folyamatai Az SUMP folyamat értékelése 1 2 3 4
3
3 XX. századi várostervezés – modernizációs szemlélet - funkcionalitás -motorizált közlekedés előtérbe kerül -növekvő kereslet, folyamatos kapacitásbővítés -a köztereket a gépjármű közlekedés gyorsítása és biztonságosabbá tétele formálja Stratégiai tervezési irányzatok – XX. századi válaszok
4
4 Várostervezés – modernizációs szemlélet - funkcionalitás -Csökkent, személytelenné vált az emberi kapcsolatok színtere -Környezeti problémák, -Urbanizáció felgyorsul, Stratégiai tervezési irányzatok
5
5 „predict and provide” hagyományos, előrejelzéseken és becsléseken alapuló közlekedéstervezési szemlélet Stratégiai tervezési irányzatok - XXI. századi válasz „aim and manage” A közlekedési igények befolyásolására fokuszáló közlekedéstervezési szemlélet Tél utca előtte-utána
6
6 Európai elvárások A városok esetében a torlódások és a kibocsátások visszaszorításához vegyes stratégiára van szükség, a területhasználat tervezése, az árképzési rendszerek, a hatékony tömegközlekedés, valamint a nem motorizált közlekedési módokat kiszolgáló és a tiszta járművek energia-, illetve tüzelőanyag-ellátását biztosító infrastruktúra bevonásával. Bizonyos méret felett a városokat arra kell ösztönözni, hogy minderről készítsenek városimobilitás- tervet. A városimobilitás-terveknek teljes összhangban kell állniuk az integrált városfejlesztési tervekkel. EU Fehér Könyv (17.) 2011.
7
7 A változási igényeket új szemléletű stratégiai tervezésnek kell követnie SUMP Sustainable Urban Mobility Plan Fenntartható városi mobilitás-tervezés Szemléletváltás Értékválasztás „aim and manage” Stratégiai tervezési irányzatok
8
8 Élhető város Holisztikus, emberközpontú Ösztönzi a fenntarthatóbb közlekedési módokra történő átállást SUMP – tervezési folyamat - alapelvek
9
9 CÉL: az egyes közlekedési módok arányának dinamikus összehangolása hosszú távú stratégiai értékek mentén. Az utazási igényeket a fenntartható környezeti elvek, a valós társadalmi igények és a reális gazdasági összköltség mentén kell felelősen befolyásolni. SUMP – tervezési folyamat alapelvek
10
10 a fenntarthatóság iránti elkötelezettség, az integrált megközelítés, a klasszikus közlekedési hálózatfejlesztésen, ágazati szemléleten túlmutató gondolkodásmód; az érintettek teljes körű bevonása, érdemi partnerség a tervezés és a megvalósítás során; indikátorokkal követett, mérhető célok, a megvalósuló intézkedések nyomon követése, értékelése és visszacsatolás. SUMP – stratégiai tervezési alapelvek
11
területi (város és előváros) szakpolitikai (városfejlesztés, közlekedésfejlesztés, turisztika és egyéb szakpolitikák integrációja) közlekedés-ágazati (közlekedési módok integrációja) 11 integrált megközelítés SUMP kihívások – hogyan készül
12
12 Érintettek bevonása a tervezési folyamatba Kommunikációs terv Lakossági részvétel megszervezése Intézményi egyeztetések SUMP kihívások – hogyan készül
13
13 Folyamatos, tervezett nyomon követés és értékelés Monitoring és értékelési terv elkészítése Indikátorok meghatározása Adatgyűjtés Értékelés Visszacsatolások SUMP kihívások – hogyan készül
14
14 A budapesti SUMP tervezési folyamat felépítése
15
15 A budapesti mobilitás-tervezés folyamat lépései
16
16 A terv átfogó célja Budapest Főváros elfogadott jövőképéből adódik, megfogalmazva, hogy a Budapest 2030 Városfejlesztési koncepcióban kitűzött célokat kell a közlekedés eszközeivel támogatni. "A fővárosi közlekedési rendszer javítsa Budapest és várostérsége versenyképességét, és járuljon hozzá a fenntartható, élhető, vonzó és egészséges városi környezet kialakításához.” Új stratégiai gondolkodás – Balázs Mór-terv
17
17 Új stratégiai gondolkodás – Balázs Mór-terv
18
1 2 3 VONZÓ JÁRMŰVEK Kényelmes, környezetbarát jármű és eszközállomány TÖBB KAPCSOLAT Biztonságos, minőségi, integrált közlekedési infrastruktúra HATÉKONY INTÉZMÉNYRENDSZER Következetes szabályozás, térségi együttműködéssel JOBB SZOLGÁLTATÁSOK Hatékony, megbízható közlekedésszervezés 4 Balázs Mór-terv – beavatkozási területek
19
19 SUMP kihívások – hogyan készül a budapesti mobilitásterv
20
20 BMT társadalmi részvétel Intézményi együttműködések A Balázs Mór-terv társadalmi egyeztetési változata Közgyűlési jóváhagyás
21
Célok a minél szélesebb körű részvétel hozzáférhetőség közérthető forma befogadható terjedelmű és formátumú dokumentum Csatornák hagyományos postai úton szakmai vitafórumok bkk.hu/bmt oldal 21 A Balázs Mór-terv társadalmi egyeztetése
22
Click to edit Master subtitle style Forrás: www.galleryhip.com A budapesti mobilitás-tervezés folyamat lépései Kommunikációs terv 2014. július: Ütemterv Érintettek meghatározása Kommunikációs csatornák előkészítése: weboldal, kérdőív, levelek A BMT egyeztetési változatának nyilvánosságra hozatala Fórumok, 2014. október-december Írásbeli észrevételek fogadása – adatbázis felépítése Észrevételek kiértékelése Javaslatok
23
271 írásos vélemény összesen mintegy 1250 észrevétel intézményi és magán véleményezők egyaránt szakérői munkacsoport a vélemények feldolgozására az eredmények alapján javaslatcsomag a végleges tervszövegre 23 A Balázs Mór-terv társadalmi egyeztetése
24
A vélemények túlnyomó többsége érdemi Dominálnak a pozitív és konstruktív, kiegészítő vélemények Tapasztalat 1: lényeges a sztenderdizált feldolgozási rendszer Tapasztalat 2: rendkívül erőforrásigényes feladatról van szó 24 Véleményező Pozitív, támogató Konstruktív, kiegészítő NegatívÖsszesen Lakosság / névtelen4853059637 Civil / szakmai szervezet, partnerség4819071309 Hatóság / rendőrség1741058 Minisztérium, önkormányzat476311121 Közlekedési szolgáltatók810642156 Összesen1689301831281 A budapesti mobilitás-tervezés folyamat lépései - a vélemények bemutatása
25
A problémák súlyossága a vasút városi közlekedésben betöltött csekély szerepe és az egységes parkolás- üzemeltetés hiánya a közlekedéssel kapcsolatos információk szintje kevésbé problémás 25 A budapesti mobilitás-tervezés folyamat lépései - a kérdőíves felmérés eredményei
26
a BMT legfontosabb normatív célkitűzése a közlekedéstudatos közlekedési módok arányának 60%-ról 80%-ra növelése a túlnyomó többség, 87,8% támogatja 26 A BMT modal split célja A budapesti mobilitás-tervezés folyamat lépései - a vélemények bemutatása
27
27 2015. 06. 23-án elfogadta a Közgyűlés a társadalmi egyeztetés nyomán megfogalmazott javaslatokat. A módosult tervben 16 intézkedés pontosodott, egészült ki, és 3 új került be. A budapesti mobilitás-tervezés folyamat lépései
28
28 Projektértékelés Monitoring és értékelési terv A Balázs Mór-terv II. kötete
29
29 BMT programozási feladatok Cél: Projektértékelés, rangsorolás, ütemezés, A munka fő lépései: a Balázs Mór-terv intézkedéseihez tartozó projektek azonosítása, a projektek egységes adatbázisba szervezése, a projektek értékelési módszerének meghatározása, projektértékelés, döntés előkészítés, döntés a megvalósítandó projektekről.
30
30 BMT programozási feladatok A BMT projektértékelés két fő szempontrendszere: megvalósíthatóság társadalmi hasznosság A megvalósíthatósági szempontok értékelésekor a jogi, társadalmi, engedélyezési és műszaki hátteret, a kivitelezés várható akadályait, kockázatait vizsgáljuk. A projekt társadalmi hasznosságának elemzésekor azokat a projektmegvalósítással járó társadalmi költségeket és hatásokat értékeljük, amelyek vizsgálhatók mind abszolút értékben, mind hatékonyság jellegű mutatókkal.
31
31 A projektértékelés módszertana BMT programozási feladatok
32
32 BMT programozási feladatok A projektek rangsorolásának eszköze
33
33 BMT módszertan monitoring és értékelési feladatokhoz Cél: Új értékelési és monitoring terv készítése a projektek teljesülésének ellenőrzéséhez és a stratégiai célokkal való összhang vizsgálatához. A munka fő lépései: beavatkozási logika meghatározása, a helyzetelemzésben feltárt problémák, a cél- és intézkedésrendszer, valamint az indikátorok összefüggéseinek megadása, indikátorok meghatározása.
34
Click to edit Master subtitle style BMT beavatkozási logikája és az indikátor rendszer kapcsolata STRATÉGIAI CÉLBEAVATKOZÁSI TERÜLETOPERATÍV CÉLOK INTÉZKEDÉS, INTÉZKEDÉS- CSOMAG BEAVATKOZÁS 1.szint 2.szint3.szint 4. szint cél eszközprojekt I. Élhető városi környezet II. Biztonságos, kiszámítható és dinamikus közlekedés III. Kooperatív térségi kapcsolatok 1.Több kapcsolat 1.1. Integrált városfejlesztés9 db A budapesti közlekedésfejlesztési projektek az értékelése. 1.2. Élhető közterületek7 db 1.3. Átjárható rendszerek, kényelmes módváltó pontok 11 db 2.Vonzó járművek 2.1. Kényelmes, utasbarát járművek 4 db 2.2. Környezetbarát technológiák 4 db 3.Jobb szolgáltatások 3.1. A szolgáltatási színvonal javítása 10 db 3.2. Aktív szemléletformálás4 db 4.Hatékony intézményrendszer 4.1. Következetes szabályozás5 db 4.2. Térségi együttműködés5 db hatásindikátor output indikátor
35
Click to edit Master subtitle style BMT értékelési feladatok – hatásindikátorok meghatározása
36
Click to edit Master subtitle style 20132014201520162017201820192020 Stratégiai tervezés (BMT) Programozás Projektmegvalósítás Monitoring és értékelés BMT felülvizsgálat A mobilitás-tervezési folyamat ütemezése Társadalmi részvétel Javaslatok beépítése
37
Click to edit Master subtitle style Az SUMP tervek minőségének értékelése SUMP nemzetközi értékelés - kérdőív, https://www.mobility-academy.eu/course/index.php?categoryid=15 strukturáltan 100 eldöntendő kérdést tesz fel egy település SUMP folyamatára vonatkozóan; a kérdéseket a SUMP egy-egy jellemző kritériumához rendelték hozzá
38
Click to edit Master subtitle style Az SUMP tervek minőségének értékelése IKOP Tájékoztató Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) a városok számára finanszírozási feltételként köti ki a SUMP meglétét. „Tájékoztató a fenntartható városi mobilitási terv (SUMP) készítéséről” https://www.palyazat.gov.hu/node/56897
39
Köszönöm a figyelmet! Hajnal Tünde tunde.hajnal@bkk.hu
40
40 Mi az a SUMP és hogyan készül? „aim and manage” A közlekedési igények befolyásolására fokuszáló közlekedéstervezési szemlélet
41
41 Tradícionális közlekedéstervezési gyakorlatFenntartható városi mobilitástervezés gyakorlata a forgalomra összpontosítemberközpontú elsődleges célja a forgalmi igények, (kapacitás és sebesség kielégítése)elsődleges cél a település élhetősége a közlekedési ágazatokat saját szempontjai szerint fejleszti minden közlekedési mód fejlesztése a fenntartható közlekedési módok támogatása mellett történik hangsúlyos eleme az infrastruktúra az infrastruktúra, a szolgáltatások, az igénybefolyásolás, kommunikációs technikák kombinációja ágazati tervdokumentációk elkülönítve készülnek az ágazati tervek koordinációja, azok irányelvekkel, szabályozásokkal való összhangjának megteremtése a cél rövid- és középtávú beruházási terv hosszú távú jövőképen alapuló rövid-, és középtávú visszacsatolásra épülő tervezési folyamat közigazgatási határokon belül marad funkcionális területfejlesztési megközelítésen alapul, térségi együttműködésre épít közlekedésmérnöki szemlélettel készülátfogó társadalmi, interdiszciplináris megközelítés közlekedési szakemberek tervezik a tervezési folyamat az érintettek bevonásával átlátható módon zajlik, társadalmi részvételen alapul ágazati hatáselemzéstanulási folyamatokat magában foglaló, átfogó stratégiai hatáselemzés, monitoring folyamatok beépítése a stratégia megvalósításába. SUMP – tervezési folyamat alapelvek
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.