Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Zsigmond Gábor, PhD. „többsávos autópálya” „természetes kötöttpálya” ______________________ Budapest agglomerációja mintegy 80 településből áll, kiterjedése.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Zsigmond Gábor, PhD. „többsávos autópálya” „természetes kötöttpálya” ______________________ Budapest agglomerációja mintegy 80 településből áll, kiterjedése."— Előadás másolata:

1 Dr. Zsigmond Gábor, PhD

2 „többsávos autópálya” „természetes kötöttpálya” ______________________ Budapest agglomerációja mintegy 80 településből áll, kiterjedése 2538 km 2. A térségben él az ország lakosságának közel egynegyede, 2 millió 451 ezer lakos.

3 „A Budapest középtengelyét alkotó Duna sík tükrén nincsen nagyobb arányú élet! … a helyi személyforgalom nem használja annyira a kényelmes és kellemes vízi utat, a mint elgondolni lehet itt a város kellős közepén.” (1901)

4

5 A budapesti villamosok 1900-ban már több mint 67 millió utast szállítottak évente – a lóvasút mintegy 400 ezer utasát nem ide számolva. A hajózás – a CSÁV és a DGT főváros környéki járatait is nézve – összesen 4,4 milliós utasszámot produkált. Mindössze 10 évvel korábban még a hajók több utassal közlekedtek, mint a villamosok.

6 „…a felső rakodópartot a kocsi forgalomtól teljesen elzárva, kizárólag sétauttá avatták föl … meggátolták egyúttal azt, hogy a hajózási forgalom valamikor a szárazföldön létesítendő vasúti forgalmi hálózattal célszerűen egybekapcsoltassék …ezzel a városi forgalmat elterelték, elfordították a Dunától, a minek az lőn a következménye, hogy idővel megszűnt a kapcsolat a Duna hajózási forgalom és a városi forgalom között.” (1902)

7 Kép forrása: http://elismondom.wordpress.com/2012/02/05/budapesti-mozaik-varosi-terek-a-vigado/

8 Kép forrása:http://elismondom.wordpress.com/2012/01/20/budapesti-mozaik-idoutazas-a-duna-parton/

9

10 1930-ban a helyi- és átkelő hajózás együttes bevétele már nem érte el a svábhegyi fogaskerekű vasút alig 320 ezres bevételét sem. Eközben érdekes látni, hogy míg a helyi és átkelési járatokon 286 ezres, addig egyedül a Zsófia sétahajón több mint 130 ezres utasszámot realizálhattak ezekben az években. Népszerűek a margitszigeti járatok. A szolgáltatás ekkoriban indul el az idegenforgalmi szerep felé. A húszas évek végétől a budapesti autóbusz-forgalom is lendületes fejlődésnek indult, az utasszám 1929-ben túllépte a 2 milliót, és ezekben az években válik egyre népszerűbbé a taxiközlekedés is.

11

12 „Budapest székesfővárost keresztülszelő Dunafolyam úgyszólván egy európai városnak sem juttat hajóközlekedés szempontjából oly szerencsés kihasználási lehetőséget, mint épen fővárosunknak. A javaslat rámutat fővárosunk közlekedés fejlesztésének tervszerütlen voltára, amely a legutóbbi időben azonban egységes irányban halad. Eszerint az észak déli irányu gyorsvasút megépítése van tervbevéve és ennek munkálatai már folyamatban is vannak. A gyorsvasutat kiegészíti a Duna mindkét partján végigvezető közút, mely az autó és kocsiforgalom lebonyolítását szolgálja. E körülmény folytán a hajóállomások a Dunapartjának különböző helyeiről elhelyeztettek és egy egységes hajóállomásra tömörítettek. Tehát a legujabb városfejlesztési elv szerint a Duna hosszirányu közlekedését a gyorsvasút és közút fogja lebonyolítani.” Kertész Ferenc, a BSzKRt igazgatóhelyettes

13

14

15

16

17 - a BKV tulajdonába 23 hajó került ekkor - utasszám: 1,6 millió - 1973 és 1983 közötti tíz évben mindig 2,0 millió felett (1979-ben 3,0 millió felett), sőt még utoljára 1984-ben még közel 2,0 milliós utasszám - a BKV teljes utasforgalmának 0,1 %-át teljesítette (1972. december 22- én elkészült a kelet-nyugati metró második, Duna alatt vezető szakasza nem hatott érdemben) - margitszigeti járatok népszerűsége maradt meg, sőt nőtt, köszönhetően a személygépkocsik szigetről való kitiltásának is - a járatok heti forgalmának közel 70%-a a hét végén realizálódott

18

19 - 1981. január 1-jével a viteldíjakat a korábbi duplájára emelték. - 1985-ben általános áremelésre került sor, amikor a vonaljáratok viteldíja már 10 Ft-ra nőt. A vonaljegyek 1987-ben már 20 Ft-ba kerültek. - Az előre váltott autóbusz- és villamosjegyekkel történő utazást megszűntették, ezzel a hajózás, mint tömegközlekedési forma megszűnt az utasok számára.

20 BKV hajójegy és hajóbérlet. Jegykezelés a főváros egyik kishajóján. Képek forrása: BKV Archívum

21 - A rendszerváltás előtt, 1988-ban 19 kishajó és két komp volt a BKV tulajdonában. - Ebben az évben a menetdíjbevétel 15 millió forint felett volt, körülbelül annyi, mint a budavári sikló és a libegő menetdíjbevétele együtt. - utaskilométer: 1988-ban 10.722 ezer, 1996-ban 138 ezer - férőhelykilométer-teljesítmény: 1988-ban 18.489 ezer fhkm, 1996-ban 1074 ezer - 1996. évi állományadatok: 15 hajó, 1 komp, 15 megállóhely, 12 hajóvezető - 1996-tól BKV Hajózási Szolgáltató Kft. A BKV Rt. 2004-ben a Kft. végelszámolási eljárását kezdeményezte

22 Javítások, fenékfestések, motorcserék, motorfelújítások, a berendezések felújítása, a vendéglátás, sétafedélzet bővítése ↓ turisztikai, városnéző szerep erősödése A BKV hajózási szolgáltatása 2004 után: - Békásmegyer-Újpest közötti rév - Soroksári-Dunán köteles komp - vonaljáratok a hét minden napján - a hétvégi járatok számát sűrítették és a járathosszt megnövelték - 2011-től ütemes menetrend - V1, V2, V3 jelzésű vonaljáratok. Előbbi kettő 2011. április 30-tól augusztus 29 között minden nap, utóbbi ugyanezen időintervallumban csak hétvégén és ünnepnapokon közlekedett. - az utastájékoztatás fejlesztése

23

24 Részletes tájékoztatás a Margitsziget, Szállodák nevű hajóállomáson. A fotók a hajózási idényen kívüli időszakban, 2011 februárjában készültek.

25 A hajóra való átszállási kapcsolatok megjelentek a BKV általános utastájékoztatásában, például a nagykörúti villamosokon is.

26 Jelenleg Európai Uniós forrás igénybevételével három új kikötő épül (Újpest, Árpád híd, Millenniumi Városközpont), öt megújul (Meder utca, Jászai Mari tér, Batthyány tér, Petőfi tér, Boráros tér) - csúcsidőben 20 percenként közlekednek a járatok Újpest és a Millenniumi Városközpont között - a teljes, 11 és fél kilométeres útvonalon hegymenetben egy órás, völgymenetben háromnegyed órás menetidővel lehet kalkulálni - a részlegesen akadálymentes rendszerben lehetőség lesz kerékpárszállításra, a járműveken pedig büfé mellett WIFI is elérhető - 493 millió forintos fejlesztés 90%-a EU-s forrásból áll rendelkezésre - egyelőre a hajóparkot nem érinti a fejlesztés - az utastájékoztatás kapcsolódik a BKV forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszerének fejlesztéséhez, a FUTÁR projekthez

27 A megújuló Jászai Mari téri kikötő (2012. március közepe)

28 Az újonnan épülő Árpád hídi kikötő (2012. március közepe)

29

30 1979-ben az alábbi közforgalmú átkelések üzemeltek Budapest közigazgatási határain belül: 1. Újpest, Megyer – Pünkösdfürdő 2. Nagyszombat utca – Margitsziget 3. Szent István park – Margitsziget 4. Jászai Mari tér – Margitsziget 5. Budafok – Csepel Művek 6. Budafok, Vágóhíd utca – Csepel, Rózsa utca 7. Soroksár Molnár sziget – Csepel, Királyerdő Az átkelő járatok utasszáma ekkoriban 2121 ezer volt. A Csepel Művek megszűnésével az itteni, az M0-ás hárosi Duna-hídján 1992. január 2-tól üzembe helyezett 138-as autóbuszjárat a Csepel, Szent Imre tér – Budatétény, Jókai Mór utca között az ottani átkelés megszűntetését is jelentette. 2008 nyarán a Budapest- esztergomi vasútvonal Duna- hídjának felújítása során a hidat teljesen lezárták, így az itteni gyalogos forgalom is szünetelt. Június 14-től szeptember 21-ig, majd 2009 tavaszán időszakosan a BKV hídpótló hajójáratot indított az észak-déli metró Gyöngyösi utcai állomásától alig 500 méterre, a Meder utca végén lévő kikötőből a rómaiparti Hableány nevű kikötőhelyig.

31 A fővárosi átkelőhajózásban jelenleg a Soroksár, Molnár sziget – Csepel, Hollandi út közötti átkelés üzeme. Az átkelőhajó minden nap (munkaszüneti napokon is) reggel 6 és 21 óra között közlekedik, figyelembe véve a 148-as autóbusszal történő csatlakozásokat. 2011-ben a felnőtt jegy 170 forintba, a diák és nyugdíjas jegy 105 forintba került, a gépjárművek díjszabásai között a személygépkocsi esetében 370, egy 3,5 tonna feletti tehergépkocsinál 1150 forintot kellett fizetni. A járatra teljes árú felnőtt, valamint tanuló- és nyugdíjas bérleteket is lehet váltani.

32 - A hajók többsége 1980 után a balatonfüredi hajógyárban épült, annak utolsó termékei között. Ezek közül az elsők 1982 után 100 személyes (H-01 típusú), majd 1987 után 130 személyes (H-06 típusú) kivitelben érkeztek. - MHD Váci Gyáregységében épült vízibuszok (1966-1967) - MAHART újpesti műhelyében épült Dokk-I. nevű úszó munkagép (1967) - A fővárosi hajóállományhoz tartozik az eredetileg 1895-ben a Schoenichen-Hartmann- féle Egyesült Hajó-, Gép- és Kazángyárban a CSÁV részére Margitsziget néven épített Hófehérke is. Az egykori gőzhajó több átépítésen átesett, de eredeti hajóteste ma jelentős eszmei értéket képvisel. - A főként vonaljárati hajózásra használt járműveken túl egy 16 tonnás köteles komp és az 1978-ban a PRHV horányi üzemében épített Gyöngy nevű átkelőhajó is rendelkezésre áll.

33

34 Alapok

35 Kép forrása: http://forum.index.hu/Article/showArticle?go=89458649&t=9011160 83042 sz. bejegyzéshttp://forum.index.hu/Article/showArticle?go=89458649&t=9011160 Eszközállomány A fejlesztések alapja a horányi üzem volt. Itt készült pl. a 12 méteres típus (1959), 45 tonnás komp (1961) stb.

36 Infrastruktúra

37 Statisztikai adatok

38 A PKJV átkelőhelyei az 1979. január 1-jei állapot szerint HelységÁtkelő vízi jármű hordképes sége tonnában Átkelő vízi jármű hordképessé ge főben Szob-Basaharc4578 Zebegény-Pilismarót-48 Dömös-Dömös vasútállomás -42 Nagymaros-Visegrád4550 Verőcemaros-Kisoroszi szgt. -50 Vác-Pokolcsárda6050 Felsőgöd-Surány-46 Alsógöd-Szigetmonostor-50 Dunakeszi-Horány5055 Kisoroszi-Sváb-rét-50 Pócsmegye-Leányfalu-42 Határcsárda- Szigetmonostor na.20 Szentendre-strand-46 Luppasziget- Békásmegyer -42 Taksony- Szigetszentmiklós 4055 Majosháza- Szigetcsép 1311 Szigetszentmárton -Áporka -42 Szigetszentmárton -Angyali sziget -11 Ráckeve- Kerekzátony- sziget -11 Dömsöd-Makád1211 Százhalombatta- Tököl -42 Ercsi-Szigetújfal4055 Lórév-Adony2043

39 Az 1980-as évek

40 MAHART

41

42 Gyors hajók, versenyképes menetidő. Tarifapolitikai kérdések?

43 Napjainkban A Toldi Miklós 60 tonnás motoros komp Vácott. A Horányban épült Galga átkelőhajó Kisoroszi-Visegrád-Szentgyörgypuszta között közlekedik.

44 Napjainkban

45 Rövid összegzés

46 Képek forrása

47 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Dr. Zsigmond Gábor, PhD. „többsávos autópálya” „természetes kötöttpálya” ______________________ Budapest agglomerációja mintegy 80 településből áll, kiterjedése."

Hasonló előadás


Google Hirdetések