Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kombinált Fuvarozás Dr. Fullér István 2012. Vázlat I.Kombinált áruszállítás terminológiája 1.) Általános fogalmak 2.) Szállítási egységek 3.) Rakomány.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kombinált Fuvarozás Dr. Fullér István 2012. Vázlat I.Kombinált áruszállítás terminológiája 1.) Általános fogalmak 2.) Szállítási egységek 3.) Rakomány."— Előadás másolata:

1 Kombinált Fuvarozás Dr. Fullér István 2012

2 Vázlat I.Kombinált áruszállítás terminológiája 1.) Általános fogalmak 2.) Szállítási egységek 3.) Rakomány egységek 4.) Egységrakomány 5.) Infrastruktúra és berendezések II. Történeti áttekintés 1.) A doboz története – a konténer meghódítja a világot 2.) Régimódi megoldások – hogyan kerül a kamion a vasúti kocsira

3 Vázlat III.Kombinált fuvarozás 1.) Vasút – közút kombináltfuvarozás 2.) El ő nyök, hátrányok 3.) ROLA IV.Kombinált fuvarozás szerepl ő i V.Jöv ő : kombinált fuvarozás VI.Európa – Amerika összehasonlítása V I I.DIOMIS 2015 VIII.Magyarországi vasúti-közúti intermodális szállítás értékelése IX.Kombi operátorok Európában X.Nemzetközi szervezetek – Kiemelt témák XI.Képek

4 Kombinált áruszállítás terminológiája I.Kombinált áruszállítás terminológiája 1.) Általános fogalmak -Multimodális szállítás -Intermodális szállítás -Kombinált forgalom -H uckepack forgalom -Gördül ő országút -Kísért forgalom -Nem kísért forgalom -ROLL-ON/ROLL-OFF forgalom -LIFT-ON/LIFT-OFF forgalom

5 I. / 2. Szállítási egységek -Intermodális szállítási egység -Nyerges járm ű -Pótkocsis szerelvény -Pótkocsi / Trailer -Intermodális szállítási egység / ITU -Nyerges Pótkocsi -Zsebes vasúti kocsi -Alacsony rakfelület ű vasúti kocsi -Kétszintes vasúti kocsi -Bimodális nyerges pótkocsi -Felhordó hajózási szolgálat / Feeder -Hajó felrakott bárkákkal / LASH -PANAMAX -OVERPANAMAX

6 I. / 3. Rakományegységek -Rakomány egység -Konténer -Belföldi konténer -Tengeri konténer -Légi szállítási konténerek -Nagy befogadóképesség ű konténerek / High Cube -Szuper nagy befogadók. Konténerek / Super High Cube -Cserefelépítmény / Swapbody -Egymásra rakás / Halmozás -Megrakás / Kirakás -Sarokreteszelések -Sarokelemek -T a ra súly

7 I. / 4. Egységrakomány -Egységrakomány -Rakodólap -TEU I. / 5. Infrastruktúra berendezések -Áruforgalmi központok / Freight village -Terminal -Áruelosztó Központ / Hub -Gémes daru -Portáldaru -Terpesztargonca -Homlokvillás targonca -Mozgatható felhajtó rámpa -Felvev ő keret / Spreader

8 II.Történeti áttekintés 1.) A doboz története – a konténer meghódítja a világot as és 30-as években európai és amerikai vasúttársaságoknál konténer szállítási kísérletek -Amerikai hadsereg használ konténert a II. világháborúban es évek második fele intermodális szállítási technikák megjelenése IV.26. els ő konténerszállító hajó Newarkból 58 konténerrel Houstonba -1967: Intercontainer – 11 vasúttársaság Cél: az európai nagykonténeres fuvarozások szervezése, a vasutak konténerszállításban való részesedésének növelése. Háztól-házig. -Magyarországon 1968-tól a konténeres szállításhoz szükséges eszközállomány beszerzése t ő l USA-ban double stock konténerszállító vasúti kocsik

9 II. 2.) Régimódi megoldások – hogyan kerül a kamion a vasúti kocsira -Kíséretlen fejl ő dése gyorsabb, mint a kísérté piggyback – kamionosokat szállító vonat – homlok rakodás -Franciaország vezet ő szerepe 1946-tól országos hálózat -Kenguru rendszer – rakfelület egy része süllyeszthet ő -Szabványmódosítás hiánya es évek: zsebes és ROLA kocsik

10 III. Vasút-közút kombináltfuvarozás Fajtái: kísért, kíséretlen Eszközei: konténerek (ISO besorolású: tank, boksz, open- top, bulk, flat, high-cube) méretek: 20’, 30’, 35’, 40’, 45’ lábas, közúti járm ű vek: daruzható, nem daruzható félpótkocsik, csereszekrények, (sasszék), nyerges pótkocsik. Gy ű jt ő néven: intermodális rakodóegységek (NHM besorolás alapján: ) Vasúti kocsik: konténerhordozó p ő re kocsik (padlós, vagy „tüskés” sorozatjel: S) egyéb: R, L, Ks, zsebes kocsi: félpótkocsi szállítására alkalmas, Ro-La kocsik: süllyesztett rakfelület ű kamionok szállítására alkalmas, „gördül ő országút ”.

11 III. A kombinált fuvarozás El ő nyei : Hátrányai : Környezetkímél ő, Háztól-házig fuvarozás (door-to-door), Áruvédelem, Ro-La csökken ő CO2 és zaj kibocsátás, gazdasági és társadalmi érdek: forgalmi dugók, balesetek elkerülése, a közutak állapotának megóvása Ro-La: a vontatójárm ű szállítása nagy a holtteher, Speciális eszköz és infrastruktúra igény Költséges beruházással hosszútávon megtérül ő, de rövidtávon társadalmi, gazdasági érdekb ő l nélkülözhetetlen

12 III.RO-LA Jellemz ő i: földrajzi viszonyok, engedélyproblémák, a tranzit kamionforgalom kizárása (pl.: Svájc), adminisztratív akadályok, útdíjak bevezetése szerepl ő k: árutulajdonos, fuvarozó, vonatszervez ő operátor, spedit ő r, vasutak, nemzetközi szervezetek: UIRR, Interunit (kíséretlen is), nemzeti kombitársaságok: Mo-on: Hungarokombi (csak Ro-La), kísért forgalom szervezése, Hungaria Intermodal kíséretlen forgalom szervezése, Zártvonati rendszerben közlekedik, meghatározó eleme a vonatparaméter (tonna, méter) Terminálok: BILK, Sopron, Kiskundorozsma, Budafok-Háros El ő nyei: környezetbarát Hátrányai: Ma egy viszonylatban közlekedik: Kiskundorozsma-Wels, napi három vonatpárral Állami támogatás: állami szerepvállalás kell, 2011-ig Mo-on brüsszeli jóváhagyással, üzemeltetési támogatás a közúti versenyár és a vasúti fuvardíj közötti árkülönbség megtérítése, EU-ban liberalizált közúti közlekedés Kapcsolt szolgáltatások: logisztika: hozzáadott, értéknövel ő szolgáltatások (csomagolás, raktározás, vámudvar stb…)

13 IV.Szerepl ő k Hajóstársaság, Spedit ő r, Vasúttársaság, Operátor A köztük lév ő munkamegosztás megváltozott

14 V.Kombináltfuvarozás, a jöv ő Nyugat-Európánban els ő dleges szerepe van, állami támogatással, vagy anélkül m ű ködik, mert felismerték az el ő nyeit, hasznosságát. UTI 1 raszter (jelenleg érvényes konténer alapú díjszámítás a konténer mérete és a berakott tonna alapján), Kocsiár, 2,4,6 tengelyes alapon, Bruttó díjak megállapítása (9145 tarifa módosítása) Magánvasutak jelenléte, megváltozott piaci környezetben, kihívásokra gyors reagálás, Állami támogatás szükségessége, Cargo-vasutak, sz ű kkeresztmetszetek: telített hálózat, eszközhiány, termináli kapacitáskorlátok EU közlekedés politika támogatja a kombináltfuvarozást = Marco Polo programon keresztül, harc a közúti fuvarozás visszaszorításáért, a környezetbarát vasúti és vízi szállítás el ő térbe helyezése, Min ő ségi, megbízhatósági kérdések, menetrendszer ű ség betartása, min ő ségi szerz ő dések az EU ajánlásával, Megnövekedett igény az irányvonatképzésre

15 V. A kombináltfuvarozás részaránya a teljes vasúti forgalomban Magyarország:10% Ausztria:25% Olaszország:53 % Szlovákia:3% Szlovénia:2% Románia:7%

16 V.

17

18

19

20

21

22

23 Az intermodális szállítás ösztönzése Európában: az infrastruktúrához és a vasúti szállításhoz kapcsolódó eszközök TerületSzabályozási tervezet Konténer terminálokra gyakorolt hatása Kinek a javát szolgálja? Infrastruktúra Állami támogatás új intermodális terminálok létesítésére vagy a már működők bővítésére Termináli kezelési költségek csökkentése és ezáltal a teljes intermodális lánc költségeinek redukálása Magánvállalatok és közhasznú társaságok Uniós támogatás intermodális terminálok fejlesztésére vagy kiszolgáló eszközök beszerzésére Termináli kezelési költségek csökkentése és ezáltal a teljes intermodális lánc költségeinek redukálása Magánvállalatok Intermodális vasúti forgalom Állami támogatás induló hazai intermodális szolgáltatásokra (1) Induló szakasz gazdasági kockázatainak mérséklése (2) Nemezeti hálózat megerősítése Magánvállalatok Állami támogatás már működő hazai intermodális szolgáltatásokra Az operatív és következésképpen a teljes intermodális ellátási lánc költségeinek csökkentése Magánvállalatok; állami tulajdonban lévő vasutak Állami támogatás azon intermodális szolgáltatásokra, melyekre tömegközlekedési szolgáltatásként tekintenek (közbeszerzési eljárás) Az operatív és következésképpen a teljes intermodális ellátási lánc költségeinek csökkentése Magánvállalatok; állami tulajdonban lévő vasutak Uniós támogatás induló nemzetközi intermodális szolgáltatásokra (1) Induló szakasz gazdasági kockázatainak mérséklése (2) Európai hálózat megerősítése Magánvállalatok

24 V I I.D I O M I S 2015 Developing Infrasttructure and Operating Models for Intermodal Split Tanulmányok: K ombináltfuvarozási infrastruktúra kapacitástartalékok 2015-ig, B elföldi kombináltfuvarozási trendek, K ombináltfuvarozási terminálmenedzsment legjobb gyakorlata, Vonathosszúság növelése, A nemzetközi kombináltfuvarozás üzemeltetési rendszere: hosszú és nehéz vonatok, Kombináltfuvarozási terminálfejlesztések, nemzetközi koordinálása, Új technológiák bevezetése a kocsipark területén, Jelentés az európai kombináltfuvarozásról

25 V I I.AGENDA 2015 A közúti-vasúti kombináltfuvarozás logisztikai sikertörténet Unaccompanied combined rail/road transport in Europe by market segments: total goods moved

26 Key inland and port- related transport areas of unaccompanied combined rail/road transport in Europe by 2015

27 V I I. Unaccompanied international combined transport in Europe: goods moved 1988/2005/2015

28 V I I. Fejl ő dési scenario az iparágba történ ő beruházáshoz (szükségesség, hatékonyság, referenciák) a)feladók, spedit ő rök, hajóstársaságok, b)intermodális és vasúti kocsi operátorok, vasútvállalatok és felhasználók infrastruktúrakapacitás növelés infrastruktúraberuházások, területi, id ő beni hatékony m ű ködési modell meghatározása, a kombináltfuvarozásban érdekeltek nemzetközi szint ű koordinált együttm ű ködése

29 V I I.A kíséretlen kombinát árufuvarozás növelésének eszközei: a)integrált shuttle szolgáltatási hálózat, b)fordítókorong rendszer a szárazföldi terminálokon, c)hátországi fordítókorong terminálok, d)kiemelt min ő ség ű termináli szolgáltatások, e)kapacitásmenedzsment rendszer f)min ő ségmenedzsment rendszer g)interoperabilis határátmenti szolgáltatások h)termináli „lastmile” logisztika i)vasúti vontatás és terminálszolgáltatási versenyhelyzet

30 V I I.Küls ő hatások: A kereskedelem globális növekedése EU bels ő piac Tehergépjárm ű vezetési ideje, fekete doboz 44 tonnás határ

31 VIII. Magyarország vasúti-közúti intermodális szállítás értékelése 1.Előzmények  Kíséretlen évi TEU  Kísért évi kamion  RCH kíséretlen 60 %  Irányvonat 80 %  december 31-ig antenna rendszer  TEU vasúton – kamionnal több az utakon

32 2.Vasúti díjaink  Nyugat-Európa 10 %, Magyarország 52 % a PHD a fuvardíjnak  Infrastruktúra díjak nem azonos struktúrájúak  Egy árutonna kilométer PHD-ja közúton 0,6 HUF, vasúton 6 HUF VIII. Magyarország vasúti-közúti intermodális szállítás értékelése

33 3.Közúti-vasúti szállítás díjainak összehasonlítása a)Irányvonatos vizsgálat  nagy távolság, nagy volumen vasút versenyképes  Új vasútvállalatok – árverseny  Munkafolyamatok jól szervezhetők  menetrendszerűség VIII. Magyarország vasúti-közúti intermodális szállítás értékelése

34 b)Kocsicsoportos vizsgálat  Kisebb volumenek, szórt küldemények a vasúti árufuvarozás versenyhátrányban  Ellátási lánc feldarabolt, nincs háztól házig  Nincs kialakított hálózat, többletköltségek  Nagy eljutási idő  Új vasútvállalatok nem érdekeltek, nincs verseny  Kocsicsoport esetén kisebb a fajlagos költség, mint egyes kocsi esetén

35 c)Raklapos küldemények vizsgálata  Egyedi raklapos küldemények vasúton versenyhátrány  Rendszeresség hiánya, rövid ellátási lánc  Nincs ütemezhetőség, magas egyéb költségek  Versenyképtelen fuvarozási határidők  Nincs menetrendszerűség

36 4.Díjszint-támogatások a régióban  Ausztria – ROLA 70 € / kamion kíséretlen rakott € / konténer  Szlovénia ROLA Maribor – Wels Kíséretlen alacsony vonatár  Szlovákia 50 %-os PHD csökkentés a kombi küldeményeknél  Hollandia alacsony PHD 0,5-1 € / vonat km

37 5. Összefoglalás és javaslat a)KTI tanulmány  ROLA támogatás megszüntetése ezerrel több kamion, 4,8 Milliárd kár úthálózat, környezet  1 Milliárd állami támogatással ez vasúton tartható  Belföldi konténer szállítás közútról vasútra  kamion 8,2 Milliárd károkozás  Támogatás 1,7 Milliárd  2,7 Milliárd állami támogatás 10,3 Milliárd költségmegtakarítás  Nagyobb forgalom nagyobb PHD bevétel

38 b)Szükséges intézkedések  Használatarányos útdíj bevezetése  Kamionok közúton terminál 70 km-es körzete korlátozás  Fuvardíj támogatás amíg közút-vasút infrastruktúra használat nem azonos struktúrájú  Irányvonatos-kocsicsoportos-belföldi konténer mozgatás

39 IX.Kombi operátorok Európában  Adria Kombi  Alpe Adria  Bertschi AG  Bohemiakombi  boxXpress GmbH  Cemat  Crokombi  CSKD – Intrans  DB Schenker  ERS Railways  Eurogate Intermodal GmbH  Gartner  Hannibal  Hungaria Intermodal  Hungarokombi  Hupac  IMS  Inter Ferry Boats  Italcontainer  Kombiverkehr  Metrans a.s.  Metrans Danubia  Ökombi  Polzug  Rail Cargo Austria  Rocombi  Roland Spedition GmbH  TFG

40 X.Nemzetközi szervezetek: CER, UIC Kiemelt témák: Európai vasúti folyosók, Küls ő költségek bels ő vé tétele (Eurovignette) Zöld szállítási csomag (Eurovignette direktíva felülvizsgálata, a küls ő költségek bels ő vé tétele minden közlekedési alágazatnál) Els ő Vasúti Csomag felülvizsgálata Többéves szerz ő dések Megatrucks

41 Köszönöm megtisztel ő figyelmüket!


Letölteni ppt "Kombinált Fuvarozás Dr. Fullér István 2012. Vázlat I.Kombinált áruszállítás terminológiája 1.) Általános fogalmak 2.) Szállítási egységek 3.) Rakomány."

Hasonló előadás


Google Hirdetések