Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gépjárművek téli üzemeltetése Összeállította Kabai Domokos igü. szakértő.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gépjárművek téli üzemeltetése Összeállította Kabai Domokos igü. szakértő."— Előadás másolata:

1 Gépjárművek téli üzemeltetése Összeállította Kabai Domokos igü. szakértő

2 Főbb témák Amire a járművezetőnek kell felkészülnie A jármű téli üzemeltetési problémái A téli közlekedés nehézségei

3 Amire a járművezetőnek kell felkészülnie Elindulás előtti teendők Ami télen minden autóhoz tartozik Amikor elindulunk Vezetés hóban és jégen Vezetési tréning

4 Elindulás előtti teendők Tájékozódás az úthelyzetről és az időjárásról Az autót a hótól/jégtől megtisztítani Biztosítani a körkörös kilátást, a tükrök tisztaságát Fényszórókat, irányjelzőket, frsz.táblát tisztítani Ablaktörlő ha ráfagyott, kiolvasztani, ne letépni Ajtó ha lefagyott nem feltépni, spry-t körbefújni Kerékjáratokat szabaddá tenni

5 Ami télen minden autóhoz tartozik Vontatókötél Jégkaparó, hólapát és seprő (kefe) Kesztyű, takaró Hólánc Indítókábel 2 l homok Jégolvasztó spray, zárolaj Páramentesítő kendő Tartalék fagyálló ablakmosó folyadék

6 Amikor elindulunk A fűtésnél először a szélvédőre, utána lehet a lábtérre is a levegőt áramoltatni A klímás járműveknél a klímát télen is bekapcsolva tartani A járművet ne állóhelyben melegítsük (Pl. Németországban tilos) zaj, környezetszennyezés, motorkopás Mindig friss levegős üzemmódot kapcsoljuk a fűtésnél

7 Vezetés hóban és jégen Síkos úton 2. fokozattal, csúsztatott kuplunggal indulni, a kerék kipörgését megakadályozni Automata váltónál a téli programot kapcsolni Mindig a lehetséges legnagyobb sebességfokozattal és a legkisebb fordulatszámmal haladni A tengelykapcsoló, gáz és fékpedált óvatosan kezelni Magas fordulatszámon sohase kapcsoljon vissza Kerülni kell az egyidejű kormányzást és a gázadást/elvételt Kerülni kell a hirtelen kormánymozdulatot Ha megcsúszott, kuplung be és a óvatosan ellenkormányozni

8 Megállás ABS nélkül Normál megállás esetén, kuplung ki és a féket óvatosan adagolva lassítani, úgy hogy a kerék ne blokkoljon Vészfékezés egyenesen, teljes fékerővel, ha megcsúszott fék nélkül ellenkormányozni Vészfékezés kanyarban, mindig teljes fékezés, csúszik egyenesen tovább, kuplung be, majd szakaszos fékezés és ellen kormányzás

9 Megállás ABS-el (fékezés közben is irányítható marad) Normál fékezés esetén a jármű irányítható marad, ha a kerék a csúszáshatáron van, akkor a fékpedál rezeg, ez normál Vészfékezés kanyarban, kinyomott kuplunggal egyidejű fék és kormányműködtetéssel, amit tanulni kell Az ABS-el a fékút hosszabb!

10 Hegy és völgymenet A nagyobb tömeget a hajtott kerékre kell adni, ezért mellső kerékhajtás esetén a meredekebb szakaszokat hátsó utasok nélkül leküzdeni Völgymenet esetén a jármű túlgyorsul, akkor oldalsó hófalon, terelőkorláton csúszva kell lassítani, ez kevesebbe kerül mint egy szakadékba lerepülés Az aranyszabály: nagyobb követési távolságot tartani, lágyan fékezni, érzéssel kormányozni (szervó!)

11 A helyes gumiabroncs megválasztása Miért szükséges a téli gumi (M+S): gázadásnál, fékezésnél és kormányzásnál biztosítani kell a hajtó,- és a fékerő átadását, az oldaltartó erő megtartását Ehhez megfelelő tapadású gumikeverék és megfelelő mintázatú/mélységű gumiprofil szüksége ABS, 50 km/h, fékkút havon téli gumival 35 m, nyári gumival 43 m, a téli gumi megállási pontján a nyári gumis jármű még 23 km/h sebességgel halad Vigyázat, a téli gumik sajátosságai gyártónként eltérnek (gumitesztek) Négy-évszakos gumik problémái

12 Meghajtási módok és téli üzemelés Elsőkerék hajtásnál, jó gyorsítási tulajdonság csúszós úton, gyenge hegymászóképesség, lejtőn lefelé kanyarban történő fékezés kitolja magát Hátsókerék hajtásnál, minél síkosabb az úttest, annál gyakrabban kitör a hátsó része a gázadásnál, hegymenetnél optimális, jó vontatási képesség Összkerék hajtásnál, jó vonóerő a síkos úttesten, biztonságos (de nem gyorsabb) kanyarvétel síkos kanyarban, könnyen átléphetőek a csúszási határtartományok, jó völgymenet a motorfékkel ESP-vel a jármű fékezhető és irányítható marad egyenes menetnél és kanyarban

13 Aktív rend szerek (cél a kerék megcsúszásának meggátlása a fizika határain belül) ABS célja a kormányozhatóság megtartása és a fékezési stabilitás A megcsúszó (fékezett) kerék fékerejének csökkentésével ASR, ASC stb. kipörgés gátló rendszer (kikapcsolható) folyamatosan figyeli a túlforgó kereket és visszafékezi a tapadási határig ESP menetstabilizáló rendszer, kanyarban kikerülési manővernél az oldalgyorsulási erőket figyelve adagolja a fékerőt

14 A jármű téli felkészítése Téli gumi min 4 mm futófelülettel Akku ellenőrzése, karbantartása (csere) Ajtó, csomagtérfedél gumitömítések kezelése Ablaktörlő lapátok ellenőrzése (csere) Világítás ellenőrzése Ablakmosó folyadék télire Ajánlott a motorolaj (ha nem alkalmas téli üzemre) és a szűrők cseréje

15 A hólánc Csak megbízható minőség (az olcsó kerülendő) Felszerelést az első használat előtt gyakorolni Menettulajdonságok megváltoznak, a sebesség korlátozott 50 km/h), oldaltartó erő hatása csökken! Terepjáró járműre is kell Csak havas jeges úton használható A használatát tábla jelzi, külföldön a veszélyes helyeken szerelőhely van kiképezve

16 A téli közlekedés nehézségei, a felmerült problémák megoldása Fekete jég, amikor a száraz útra a köd/pára ráfagy (nehezen észlelhető) Jeges eső, amikor az idő hirtelen 0 C fok alá süllyed, és eső kezd el esni és rögtön az úttestre fagy Tükörjég, amikor az olvadás-fagyás egymást váltogatja Jeges hó, amikor a hó teljesen letömörödött, és fényesre kopott. Az időjárás változási viszonyokat folyamatosan figyelni kell, legveszélyesebb a 0 C fok körüli hőmérséklet.

17 Hol és mikor kell a veszélyhelyzettel számolni Elsősorban ott, ahol az úttest hőmérséklete gyorsan változhat, pl. hidak, felül,- és aluljárók, erdők, szél/napárnyékos helyek, lakott/nyílt helyek, folyó/tópartok váltása Napszakok váltása idején (napsütése/árnyékos helyek) Útkarbantartók szakaszhatárai (megyehatár) Nyomvályúk, elfolyók közelében nappali olvadásnál Iparterületek mellett

18 Egyéb téli veszélyforrások Köd, amely főleg a mélyebb területen, nagyobb mező és erdő területén képződik, ráfagy az útburkolatra Ekkor a követési távolságot megkétszerezni, nem rátapadni az elől haladóra 50 m látótáv alatt köd első/hátsó fényt bekapcsolni (csak amíg a köd tart!) Az NSZK-ban ekkor max. seb. 50 km/h

19 Egyéb téli veszélyforrások (2) (aguaplaning) Nedvesség, amely a tapadási tényezőt radikálisan csökkenti, a felúszás kialakulhat: Kanyarban, ahol nincs vízelvezetés Aluljáróban bedugult vízelvezetőnél Nyomvályúkban Nagyon széles úttesten S-kanyarokban Sziklafalak közelében

20 Egyéb téli veszélyforrások (3) Sötétség, mely télen korábban kezdődik és tovább tart, a jellemzően nedves útfelületek a fényt elnyelik Sebesség egyenlő a látható táv hosszával Szembejövő vakítását kerülni A szélvédőket, tükröket folyamatosan tisztán tartani A fényszóró magasságát mindig a terhelésnek megfelelő állapotban tartani Eltérő külföldi előírások a téli felszerelésre

21 Köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "Gépjárművek téli üzemeltetése Összeállította Kabai Domokos igü. szakértő."

Hasonló előadás


Google Hirdetések