Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Vállalati gazdasági kérdések Üzleti terv Pékakadémia 2010.június 15.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Vállalati gazdasági kérdések Üzleti terv Pékakadémia 2010.június 15."— Előadás másolata:

1 Vállalati gazdasági kérdések Üzleti terv Pékakadémia 2010.június 15

2 Miért van szükség üzleti tervre? A vállalkozók sokszor nem érzik, hogy milyen jelentőséggel bír az üzleti tervezés. Gyakran nem tudják mikor van szükség az elkészítésére, pedig a jó üzleti tervezés nagyon sok előnyt biztosít a vállalkozás sikeres működtetésében. Fontos tudni, hogy készítésének nincsenek szabályai (azaz törvényi szabályozás nincs mögötte). Akik kérnek üzleti tervet, azok általában megadják azokat a szempontokat, melyek alapján a tervet el kell készíteni.

3 Ha nem határozzuk meg céljainkat, honnan tudjuk, hogy elértük-e azokat? Az üzleti terv olyan dokumentum, amely bemutatja a vállalkozást, annak külső környezetét, rövid és hosszútávú céljait, valamint a célok elérésének eszközeit. Az üzleti terv olyan dokumentum, amely bemutatja a vállalkozást, annak külső környezetét, rövid és hosszútávú céljait, valamint a célok elérésének eszközeit. Az üzleti terv tartalmát elsősorban az határozza meg, hogy a vállalkozás milyen tevékenységet végez Részletezve a tevékenységet, bemutatja, hogy a piac mekkora részét célozza meg, mekkora versenyre számít, milyen kockázatokra és fejlődésre lehet számítani. Az üzleti terv elkészítésekor arra is figyelni kell, hogy milyen céllal készül, és ennek megfelelően melyik részére kerül hangsúly. Az üzleti terv tartalmát elsősorban az határozza meg, hogy a vállalkozás milyen tevékenységet végez Részletezve a tevékenységet, bemutatja, hogy a piac mekkora részét célozza meg, mekkora versenyre számít, milyen kockázatokra és fejlődésre lehet számítani. Az üzleti terv elkészítésekor arra is figyelni kell, hogy milyen céllal készül, és ennek megfelelően melyik részére kerül hangsúly.

4 Az üzleti tervvel szemben támasztott követelmények Cél: Fontosabb, hangsúlyozottabb részek: Ki lesz a felhasználó? Kit célozzunk meg? A vállalkozás tevékenységi köreinek kialakítása, módosítása marketing terv, termelési illetve technológiai terv eredmény és jövedelmezőség jelenlegi vezetés és üzlettársak Idegen forrás elérése(forgóeszköz- és fejlesztési hitelek, támogatások) teljes üzleti terv, hitelkérelmi pályázat hitelezők, pénzintézetek támogatást folyósítók A vállalkozás üzletfeleinek partnereinek tájékoztatása marketing terv, termelési illetve technológiai terv vevők, szállítók Tevékenység változtatás tőke emeléssel (idegen forrás) marketing terv, eredmény terv, pénzügyi terv, szervezeti terv, minden, ami meggyőző erejű új, potenciális üzlettársak, tőkebefektetők

5 Az üzleti terv szerepe a vállalkozások életében A vállalkozás fejlődésének és működésének megalapozásában, a megfelelő stratégiára van segítségünkre. Az eredményes működéshez azonban rövidebb távú, részletesebb tervekre is szükség van. Ezek közül a legfontosabb az üzleti terv. Az üzleti terv a jövőben felvetődő problémák megközelítésének, és megoldásának módja, a legelőnyösebb kompromisszumra törekszik a vállalkozás céljai és az adott lehetőségei között. Előnyei: Előnyei: vállalkozó segítése alapításkor a kezdeti időszak céljainak, feladatainak meghatározásában Az üzleti terv alkalmazása jó lehetőségeket nyújt a működés megalapozásához. vállalkozó segítése alapításkor a kezdeti időszak céljainak, feladatainak meghatározásában Az üzleti terv alkalmazása jó lehetőségeket nyújt a működés megalapozásához. az üzleti terv elkészítését a külső pénzügyi források megszerzésénél a bankok vagy más szervezetek igényelhetik az üzleti terv elkészítését a külső pénzügyi források megszerzésénél a bankok vagy más szervezetek igényelhetik üzleti terv szerepet játszik a már meglévő vállalkozás eladásánál. üzleti terv szerepet játszik a már meglévő vállalkozás eladásánál. Az üzleti tervet úgy kell felépíteni, hogy az megfeleljen a rendeltetésének, kielégítse azok igényeit, akik számára készült. Az üzleti terv készítése egyszerre jelenti a kezdeti megvalósíthatósági tanulmányt, az eredmények dokumentálását és a hitelpályázatok formai követelményeinek kielégítését. A piaci műveleteket egy már működő vállalkozás esetén is folyamatosan nyomon kell követni, a piaci változásokra válaszlépéseket kell tenni.

6 Mi az üzleti terv célja? Az üzleti terv a vállalkozási kockázat kezelésének egyik eszköze. Rövid leírása a cégnek, a várható üzletmenet összefoglalása. Az üzleti terv a vállalkozás saját és/vagy más hasonló vállalkozás közelmúltbeli és jelenlegi működésének tényadatai alapján, valamint az ismert és várható gazdasági folyamatok ismeretében a jövőbeni működés előrejelzése, becslése. A vállalkozás életében az üzleti terv készítése egy lehetséges tervezési módszer, amely keretet ad a vállalkozás megfelelő, rövid és hosszabb távú stratégiájának kialakításához. Az üzleti terv javasolt időtávja 5 év (1-2 évek a múlt, 3. év a terv, és 4-5 évek a perspektivikus elképzelések). A terv konkrétan 1 éves.

7 Mi az üzleti terv célja? A vállalkozás életében az üzleti terv készítése egy lehetséges tervezési módszer, amely keretet ad a vállalkozás megfelelő, rövid és hosszabb távú stratégiájának kialakításához. A vállalkozás életében az üzleti terv készítése egy lehetséges tervezési módszer, amely keretet ad a vállalkozás megfelelő, rövid és hosszabb távú stratégiájának kialakításához. Az üzleti tervben modellezett működés eredményességéből megbecsülhető, hogy az elképzelt fejlesztés jövedelmező-e, megtérül-e. Így az üzleti terv megalapoz egyrészt egy helyes gazdasági döntést, másrészt a külső forrást nyújtókat pedig meggyőzi a kölcsönadott pénz visszatérülésének biztonságáról. Az üzleti tervben modellezett működés eredményességéből megbecsülhető, hogy az elképzelt fejlesztés jövedelmező-e, megtérül-e. Így az üzleti terv megalapoz egyrészt egy helyes gazdasági döntést, másrészt a külső forrást nyújtókat pedig meggyőzi a kölcsönadott pénz visszatérülésének biztonságáról. Az üzleti terv mindezek mellett mélyebb elemzésekre, következtetések levonására is lehetőséget nyújt. A vállalkozó saját munkájának elősegítésére is célszerű, hogy készítsen üzleti tervet, az aktuális céljainak megfelelő mélységben. Az üzleti terv mindezek mellett mélyebb elemzésekre, következtetések levonására is lehetőséget nyújt. A vállalkozó saját munkájának elősegítésére is célszerű, hogy készítsen üzleti tervet, az aktuális céljainak megfelelő mélységben.

8 Mi az üzleti terv célja? Ha a vállalkozás indítása előtt saját részünkre kívánjuk megvizsgálni, hogy a befektetett tőkénk és munkánk megtérül-e, a korrekten elkészített üzleti terv ad erre kielégítő választ. Ha a hitelt nyújtó bank vagy valamely pályázat számára készítjük az üzleti tervet, célszerű kiegészíteni még azokkal a fejezetekkel és mellékletekkel, amelyek a pályázat kiírója vagy a bank szerint a pályázat, illetve a hitelkérelem elbírálásához még szükségesek. Ha a hitelt nyújtó bank vagy valamely pályázat számára készítjük az üzleti tervet, célszerű kiegészíteni még azokkal a fejezetekkel és mellékletekkel, amelyek a pályázat kiírója vagy a bank szerint a pályázat, illetve a hitelkérelem elbírálásához még szükségesek. A bankok a hitelkérelem elbírálásánál öt szempont köré csoportosítják elemzéseiket. Vizsgálják a hitelkérő személyiségét, azt, hogy milyen a hozzáállása a hitel visszafizetéséhez, a kapacitását, vagyis a kölcsön visszafizető képességét, a vagyoni helyzetét, tőkéjét, a biztosítékokat, vagyis a hitel fedezetét, a feltételeket (piaci helyzet, szállítók-vevők helyzetét stb.), amelyek közvetlenül befolyásolják a hitel visszafizetését. Tehát az üzleti terv összeállításánál arra kell törekedni, hogy ennek az öt szempontnak mindenképpen megfeleljen.

9 Mikor készítünk üzleti tervet? Kérheti a tulajdonos/tulajdonostársak, annak érdekében, hogy lehetősége legyen stratégiai döntéseket meghozni ! Kérheti a tulajdonos/tulajdonostársak, annak érdekében, hogy lehetősége legyen stratégiai döntéseket meghozni ! Kezdő vállalkozó,saját használatra készítheti, induló vállalkozása lehetőségeinek megismerése érdekében. Kezdő vállalkozó,saját használatra készítheti, induló vállalkozása lehetőségeinek megismerése érdekében. A vállalkozás eladásakor a piaci érték alátámasztására. A vállalkozás eladásakor a piaci érték alátámasztására. Hitelfelvétel vagy pályázat esetében általában feltétel. Hitelfelvétel vagy pályázat esetében általában feltétel. Ha a pályázat kiírója ragaszkodik bizonyos formai követelményekhez, akkor ezeket mindenképpen tartsuk szem előtt! Ha a pályázat kiírója ragaszkodik bizonyos formai követelményekhez, akkor ezeket mindenképpen tartsuk szem előtt! A jó üzleti terv felfedi, megvilágítja a kevésbé ellenőrzött területeket A jó üzleti terv felfedi, megvilágítja a kevésbé ellenőrzött területeket Az alkalmazottak számára cselekvési irányokat jelöl ki Az alkalmazottak számára cselekvési irányokat jelöl ki Rendszeresen rákényszeríti a vezetőket a stratégia átdolgozására megmutatja a fejlesztés fontos területeit Bemutatja, hogy egy termék vagy szolgáltatás sikeres lesz-e A tőkebefektetőknek információt ad. Lényeges, hogy az üzleti terv a vállalkozás valós értékeit mutassa meg!

10 A SWOT- elemzés A SWOT elemzéssel feltérképezhetjük egy vállalkozás/ termék/ szolgáltatás stb. piaci életképességét, illetve megismerhetjük, hogy mely feladatok a legfontosabbak stratégiai szempontból. Leggyakrabban az üzleti terv háttéranyaga. üzleti tervüzleti terv SWOT egy angol mozaikszó, 4 szó kezdőbetűiből áll össze: SWOT egy angol mozaikszó, 4 szó kezdőbetűiből áll össze: Strengths - erősségek (belső tényezők: pozitív dolgok, amik jól működnek és lehet rá befolyás, hogy még jobban működjenek.) Strengths - erősségek (belső tényezők: pozitív dolgok, amik jól működnek és lehet rá befolyás, hogy még jobban működjenek.) Weaknesses - gyengeségek (belső tényezők: olyan dolgok, amik nem jól működnek, de lehet rá befolyás, hogy jobb legyen. ) Weaknesses - gyengeségek (belső tényezők: olyan dolgok, amik nem jól működnek, de lehet rá befolyás, hogy jobb legyen. ) Opportunities - lehetőségek (külső tényezők: olyan adottságok, amelyeket nem tudunk befolyásolni, de kedvezőek, és rájuk építve kihasználhatjuk az erősségeinket) Opportunities - lehetőségek (külső tényezők: olyan adottságok, amelyeket nem tudunk befolyásolni, de kedvezőek, és rájuk építve kihasználhatjuk az erősségeinket) Threats - veszélyek (külső tényezők: olyan korlátok, negatív tényezők, amelyeket nem tudunk befolyásolni, és csökkentik a siker esélyeit, kockázatot is jelentenek. ) Threats - veszélyek (külső tényezők: olyan korlátok, negatív tényezők, amelyeket nem tudunk befolyásolni, és csökkentik a siker esélyeit, kockázatot is jelentenek. )

11 A SWOT- elemzés Erősségek: A vállalkozás erősségei, hogy miben jó az adott cég és melyik részére lehet építeni a jövőben. Fontos, hogy technológia szempontjából mennyire fejlett és mekkora versenyelőnnyel rendelkezik, vagy rendelkezik –e egyáltalán. Az erősség javításán sokat javíthat a megfelelő szakemberek alkalmazása. A vállalkozás erősségei, hogy miben jó az adott cég és melyik részére lehet építeni a jövőben. Fontos, hogy technológia szempontjából mennyire fejlett és mekkora versenyelőnnyel rendelkezik, vagy rendelkezik –e egyáltalán. Az erősség javításán sokat javíthat a megfelelő szakemberek alkalmazása. Gyengeségek : Azok a jellemzők, amelyet fejlesztendő területeknek is neveznek. Ezek a problémás területek, amelyek miatt például elégedetlenek lehetnek a partnerek, vagy a fogyasztók. Azok a jellemzők, amelyet fejlesztendő területeknek is neveznek. Ezek a problémás területek, amelyek miatt például elégedetlenek lehetnek a partnerek, vagy a fogyasztók. A gyengeségek kialakulhatnak akár az erősségekből, ha annak „értéke”, lecsökken. Például a vállalat erőssége egy fejlett technológia. Ennek elhanyagolása, nem odafigyelése a vállalat gyengeségévé válhat. A gyengeségek kialakulhatnak akár az erősségekből, ha annak „értéke”, lecsökken. Például a vállalat erőssége egy fejlett technológia. Ennek elhanyagolása, nem odafigyelése a vállalat gyengeségévé válhat.Lehetőségek: A környezet naprakész ismerete. Minden új eszköz, vagy munkamódszer egy nagyobb keresletet biztosíthat a cég számára. A lehetőségek kihasználása jelentősen befolyásolhatja a szervezet eredményes működését. A környezet naprakész ismerete. Minden új eszköz, vagy munkamódszer egy nagyobb keresletet biztosíthat a cég számára. A lehetőségek kihasználása jelentősen befolyásolhatja a szervezet eredményes működését.Veszélyek: Szervezeten belüli átalakítások, melyek háttérbe szoríthatják a szolgáltatások nyújtását vagy a termék minőségét, de lehet más veszély is egy vállalkozás számára: új versenytársak megjelenése vagy a vásárlói igények nagymértékű változása, melyet a cég nem tud befolyásolni. Szervezeten belüli átalakítások, melyek háttérbe szoríthatják a szolgáltatások nyújtását vagy a termék minőségét, de lehet más veszély is egy vállalkozás számára: új versenytársak megjelenése vagy a vásárlói igények nagymértékű változása, melyet a cég nem tud befolyásolni.

12 A SWOT- elemzés Amikor SWOT elemzést végzünk a stratégia kiértékelése céljából, akkor a hangsúlynak nem azon kell lennie, hogy mindenféle erősséget, gyengeséget, lehetőséget és veszélyt felsoroljunk, hanem inkább azon, hogy felismerjük azokat, amelyek kapcsolatban állnak a stratégiával. SWOT elemzés célja hogy egy szervezet életében feltárja egy adott termékben / szolgáltatásban / környezetben / folyamatban stb. rejlő piaci lehetőségeket ez által segítve a menedzsmentet a döntéseik meghozatalában. Amikor SWOT elemzést végzünk a stratégia kiértékelése céljából, akkor a hangsúlynak nem azon kell lennie, hogy mindenféle erősséget, gyengeséget, lehetőséget és veszélyt felsoroljunk, hanem inkább azon, hogy felismerjük azokat, amelyek kapcsolatban állnak a stratégiával. SWOT elemzés célja hogy egy szervezet életében feltárja egy adott termékben / szolgáltatásban / környezetben / folyamatban stb. rejlő piaci lehetőségeket ez által segítve a menedzsmentet a döntéseik meghozatalában. Az analízis lényege, hogy egy táblázatba rendezve szedje össze az adott vállalat Erősségeit, Gyengeségeit, Lehetőségeit és Veszélyeit. Az elemzés feltárja a vállalat egészének és legfontosabb területeinek erősségeit, azaz azokat a működési összetevőket, amelyek magas színvonalat tudnak biztosítani a versenyképesség érdekében. Az analízis lényege, hogy egy táblázatba rendezve szedje össze az adott vállalat Erősségeit, Gyengeségeit, Lehetőségeit és Veszélyeit. Az elemzés feltárja a vállalat egészének és legfontosabb területeinek erősségeit, azaz azokat a működési összetevőket, amelyek magas színvonalat tudnak biztosítani a versenyképesség érdekében. A SWOT elemzés során egy négy részre osztott táblázatba soroljuk föl az adott csoportba tartozó információkat majd súlyozzuk és összesítjük őket. Ezt követően kiválasztjuk az egyes mezőkben szereplő legfontosabbakat, a mezők között pedig kapcsolatot hozunk létre. A SWOT elemzés során egy négy részre osztott táblázatba soroljuk föl az adott csoportba tartozó információkat majd súlyozzuk és összesítjük őket. Ezt követően kiválasztjuk az egyes mezőkben szereplő legfontosabbakat, a mezők között pedig kapcsolatot hozunk létre. Ennek során kiderül, hogy az erősségek milyen további lehetőségek kiaknázását segítik, mely területeken teszik lehetővé a veszélyek elhárítását, illetve a gyengeségek közül melyek azok, amelyek akadályozzák az egyes lehetőségek kiaknázását, illetve a tényleges veszélyek elhárítását. Ennek során kiderül, hogy az erősségek milyen további lehetőségek kiaknázását segítik, mely területeken teszik lehetővé a veszélyek elhárítását, illetve a gyengeségek közül melyek azok, amelyek akadályozzák az egyes lehetőségek kiaknázását, illetve a tényleges veszélyek elhárítását.

13 Az üzleti terv felépítése, részei Az üzleti terv részei: 1.) Vezetői összefoglaló 2.) A vállalkozás általános bemutatása 3.) Marketing Terv 4.) Működési terv 5.) Vezetőség és szervezeti felépítés 6.) Pénzügyi terv 7.) Mellékletek

14 A VÁLLALKOZÁS ÁLTALÁNOS BEMUTATÁSA 2.) A vállalkozás története a) már működő vállalkozás esetén: - a vállalkozás alapításának ideje és oka, mi céllal jött létre - cégfilozófia, a vállalat küldetése - a működésének története, áttörő sikerek, mélypontok - díjak, szakmai elismerések - folyamatban lévő fejlesztések, jövőre vonatkozó célkitűzések b) most induló vállalkozás esetén: - rögzíteni kell, hogy az üzleti terv megírását mi ösztönözte: hitelfelvételi kérelem, befektető keresése, pályázat elnyerése, egyéb - miért érné meg a befektetőnek, hitelnyújtónak stb. a vállalkozás támogatása, hogyan profitálhat belőle - cégfilozófia, a vállalat küldetése, mit szeretne elérni

15 VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ VEZETŐI ÖSSZEFOGLALÓ A terv első részét, a Vezetői összefoglalót kell legutoljára megírni. Ez egy rövid összefoglaló magáról a tervről, nem hosszabb pár oldalnál. A vezetői összefoglaló tartalma: A vállalkozás rövid bemutatása, története. Cég hitvallása, filozófiája. A vállalkozás rövid bemutatása, története. Cég hitvallása, filozófiája. Termékek, szolgáltatások rövid bemutatása. Termékek, szolgáltatások rövid bemutatása. A vállalkozás piacon elfoglalt helye, versenytársak, piaci helyzetelemzés. Célpiacok. Marketing stratégia. A vállalkozás piacon elfoglalt helye, versenytársak, piaci helyzetelemzés. Célpiacok. Marketing stratégia. A vállalkozás felépítése, működése. Önálló vállalkozás-e, franchise, leányvállalat? Fő beszállítók. A vállalkozás felépítése, működése. Önálló vállalkozás-e, franchise, leányvállalat? Fő beszállítók. A közeljövőt érintő célkitűzések, intézkedések, amiket meg kell tenni. A közeljövőt érintő célkitűzések, intézkedések, amiket meg kell tenni. A vállalkozás pénzügyi helyzete. Miért van szükség tőkebevonásra? Hogyan kerül felhasználásra? A vállalkozás pénzügyi helyzete. Miért van szükség tőkebevonásra? Hogyan kerül felhasználásra?

16 A VÁLLALKOZÁS ÁLTALÁNOS BEMUTATÁSA 1.) A vállalkozás alapadatai - működési forma: önálló cég, franchise, leányvállalat, egyéb - tulajdonosok (név, cím) - törvényes képviselők (név, cím) - a vállalkozás pontos neve - a vállalkozás székhelye, telephelyei - a vállalkozás mikor lett bejegyezve - a vállalkozás fő tevékenysége - a vállalkozás melléktevékenységei - elérhetőségi adatok (telefon, fax, internet cím, e-mail cím, postacím) - a vállalkozás könyvvezetését végző cég neve - a vállalkozás jogi képviseletét ellátó cég neve - egyéb, a vállalkozás működése szempontjából fontos tanácsadó cégek neve - működési forma: önálló cég, franchise, leányvállalat, egyéb - tulajdonosok (név, cím) - törvényes képviselők (név, cím) - a vállalkozás pontos neve - a vállalkozás székhelye, telephelyei - a vállalkozás mikor lett bejegyezve - a vállalkozás fő tevékenysége - a vállalkozás melléktevékenységei - elérhetőségi adatok (telefon, fax, internet cím, e-mail cím, postacím) - a vállalkozás könyvvezetését végző cég neve - a vállalkozás jogi képviseletét ellátó cég neve - egyéb, a vállalkozás működése szempontjából fontos tanácsadó cégek neve

17 MARKETING TERV Ez az a rész, ahol számot adunk az előzetes piackutatásunk eredményeiről. Szintén itt mutatjuk be az alkalmazandó promóciós, marketing stratégiákat, melyek a piacra való betöréshez és a piaci dominancia megszerzéséhez szükségesek. 1.) Rövid ágazati áttekintés - az iparágat érintő társadalmi/technológiai változások - politikai környezet, jogszabályi keretek változása - demográfiai változások - gazdasági változások (makrogazdasági mutatók, kamatlábak, adók, lakossági fogyasztások és megtakarítások) - - az iparágban tapasztalható trendek, azok hatása a vállalkozás tevékenységére, eredményességére - új vállalkozás esetén mennyire nehéz belépni a piacra, a már jelenlévő szereplők mennyire akadályozhatják a belépésünket, milyen magas költségekkel járhat ez 2.) Termékek, szolgáltatások - a vállalkozás által kínált termékek és szolgáltatások fő jellemzői (értéktöbblet / szolgáltatás a vásárló számára) - hová vannak a termékek / szolgáltatások pozícionálva a versenytársakéhoz képest - miben különböznek a saját termékek / szolgáltatások a már piacon lévő hasonló termékékektől / szolgáltatásoktól -

18 MARKETING TERV 3.) Piaci szegmentáció a) a célcsoport demográfiai jellemzői: - életkor/ nem/ családi állapot - anyagi helyzet / jövedelem - eltartottak száma - foglalkozás - lakóhely - átlagosan milyen értékben vásárol (Ft) - vásárlások gyakorisága a) a célcsoport demográfiai jellemzői: - életkor/ nem/ családi állapot - anyagi helyzet / jövedelem - eltartottak száma - foglalkozás - lakóhely - átlagosan milyen értékben vásárol (Ft) - vásárlások gyakorisága b) a célcsoport pszichológiai jellemzői: - a célcsoport által követett életmód rövid leírása - milyen életmódbeli igényeket elégítenek ki a vállalkozás által kínált termékek / szolgáltatások - mik a célcsoport vásárlási döntéseit legjobban befolyásoló tényezők - a piacon növekedés, csökkenés vagy stagnálás tapasztalható - mekkora a célpiac mérete - a célpiac hány százalékát tudja megszerezni a vállalkozás fél éven /5 éven belül - léteznek-e másodlagos célpiacok a vállalkozás számára b) a célcsoport pszichológiai jellemzői: - a célcsoport által követett életmód rövid leírása - milyen életmódbeli igényeket elégítenek ki a vállalkozás által kínált termékek / szolgáltatások - mik a célcsoport vásárlási döntéseit legjobban befolyásoló tényezők - a piacon növekedés, csökkenés vagy stagnálás tapasztalható - mekkora a célpiac mérete - a célpiac hány százalékát tudja megszerezni a vállalkozás fél éven /5 éven belül - léteznek-e másodlagos célpiacok a vállalkozás számára

19 MARKETING TERV 4.) Versenytársak vizsgálata A legnagyobb versenytársak elemzése a következő szempontok szerint: - a versenytárs által kínált termékek / szolgáltatások leírása - a versenytárs célcsoportjának körülírása, jellemzése - a versenytárs célcsoportjának vásárlási szokásai - a versenytárs árpolitikája, milyen árakkal dolgozik - a versenytárs marketing, reklámtevékenysége - a versenytárs erős és gyenge pontjai: miben jobbak ők és miben rosszabbak - mik azok a tényezők, amikkel át lehetne csábítani a versenytárs vásárlóit - mióta van a versenytárs a piacon, milyen a renoméja - kik a versenytárs beszállítói - milyen értékesítési csatornákat használ a versenytárs - a versenytárs által kínált termékek / szolgáltatások leírása - a versenytárs célcsoportjának körülírása, jellemzése - a versenytárs célcsoportjának vásárlási szokásai - a versenytárs árpolitikája, milyen árakkal dolgozik - a versenytárs marketing, reklámtevékenysége - a versenytárs erős és gyenge pontjai: miben jobbak ők és miben rosszabbak - mik azok a tényezők, amikkel át lehetne csábítani a versenytárs vásárlóit - mióta van a versenytárs a piacon, milyen a renoméja - kik a versenytárs beszállítói - milyen értékesítési csatornákat használ a versenytárs

20 MARKETING TERV 5.) Marketing Mix a) Promóció: - hirdetési módok - személyes eladás - szponzoráció - eladásösztönző akciók (ingyen termékminta, "egyet fizet, kettőt kap" stb.) b) Disztribúció: - a vállalkozás területi elhelyezkedés előnyök/hátrányok költségvonzatai - a vállalkozás telephelyén kívüli értékesítési módok c) Ár: - a vállalkozás által használt árképzési elvek árdifferenciálás (felárak, árengedmények) - a célcsoport árérzékenysége c) Ár: - a vállalkozás által használt árképzési elvek árdifferenciálás (felárak, árengedmények) - a célcsoport árérzékenysége

21 MARKETING TERV 5.) Marketing Mix d) Termékek / szolgáltatások: d) Termékek / szolgáltatások: - a kínált termékek / szolgáltatások típusa - a termék életgörbe melyik szakaszában helyezkednek el (bevezetés, növekedés, érettség, hanyatlás) - milyen termékfejlesztések folynak a vállalkozásnál - a vállalkozás által kínált termékek / szolgáltatások egymáshoz való viszonya - azonos igényeket kielégítő termékek / szolgáltatások - egymást kiegészítő termékek / szolgáltatások - egymástól eltérő igényeket kielégítő termékek / szolgáltatások - alkalmazott termék - piac stratégiák: - piackiaknázás - piacfejlesztés - termékfejlesztés - diverzifikáció - termékkivonás a piacról - a termékfejlesztések ütemezése - a vállalkozás által kínált termékek / szolgáltatások milyen előnyöket nyújtanak a vásárlók számára - a kínált termékek / szolgáltatások típusa - a termék életgörbe melyik szakaszában helyezkednek el (bevezetés, növekedés, érettség, hanyatlás) - milyen termékfejlesztések folynak a vállalkozásnál - a vállalkozás által kínált termékek / szolgáltatások egymáshoz való viszonya - azonos igényeket kielégítő termékek / szolgáltatások - egymást kiegészítő termékek / szolgáltatások - egymástól eltérő igényeket kielégítő termékek / szolgáltatások - alkalmazott termék - piac stratégiák: - piackiaknázás - piacfejlesztés - termékfejlesztés - diverzifikáció - termékkivonás a piacról - a termékfejlesztések ütemezése - a vállalkozás által kínált termékek / szolgáltatások milyen előnyöket nyújtanak a vásárlók számára

22 MŰKÖDÉSI TERV A terv ebben a részében a fókusz átkerül a mindennapi teendők szintjére, a hétköznapi üzletmenet bemutatására. A munkafolyamatok ismertetésén túl a szervezeti felépítés, a vállalati hierarchia, a vállalkozás szempontjából kulcsfontosságú személyek bemutatása is itt történik. 1.) Fejlesztési elemzés - a termékek / szolgáltatások fejlesztése milyen stádiumban van - mikorra várható a fejlesztés befejezése - a befejezésig milyen akadályokat kell leküzdenie a vállalkozásnak - milyen feladatok várnak még elvégzésre - kik vesznek részt a vállalkozáson kívül a fejlesztésben (alvállalkozó, partnercég) - a szabadalmaztatás megoldása, a szabadalmi jogok levédése

23 MŰKÖDÉSI TERV 2.) Gyártási terv - a vállalkozás fő beszállítói - a beszállítók osztályozása (ár, szállítási feltételek, megbízhatóság) - milyen gyártási eljárásokat alkalmaz a vállalkozás? - a gyártási / előállítási folyamat rövid bemutatása - a gyártási folyamathoz kapcsolódó költségek felsorolása - saját kutatási és fejlesztési folyamatokhoz kötődő költségek és határidők - milyen eszközigénnyel jár együtt a termékek / szolgáltatások előállítása? - a vállalkozás fő beszállítói - a beszállítók osztályozása (ár, szállítási feltételek, megbízhatóság) - milyen gyártási eljárásokat alkalmaz a vállalkozás? - a gyártási / előállítási folyamat rövid bemutatása - a gyártási folyamathoz kapcsolódó költségek felsorolása - saját kutatási és fejlesztési folyamatokhoz kötődő költségek és határidők - milyen eszközigénnyel jár együtt a termékek / szolgáltatások előállítása? - milyen helyigénnyel jár együtt a termékek / szolgáltatások előállítása (raktár, gyárüzem)? - alvállalkozók részt vesznek-e a gyártási folyamatban? - milyen módon kezeli a cég a reklamációkat ? - jár-e terméktámogatás a termékekhez / szolgáltatásokhoz? - milyen helyigénnyel jár együtt a termékek / szolgáltatások előállítása (raktár, gyárüzem)? - alvállalkozók részt vesznek-e a gyártási folyamatban? - milyen módon kezeli a cég a reklamációkat ? - jár-e terméktámogatás a termékekhez / szolgáltatásokhoz?

24 VEZETŐSÉGI ÉS SZERVEZETI FELÉPÍTÉS 1.) Vezetőség, tisztségviselők - a vállalkozás alapítói - az aktív befektetők - alkalmazottak, akik kulcsfontosságú szerepet játszanak a vállalkozás életében - az igazgatók - a vállalkozás tanácsadó testülete - a vállalkozás alapítói - az aktív befektetők - alkalmazottak, akik kulcsfontosságú szerepet játszanak a vállalkozás életében - az igazgatók - a vállalkozás tanácsadó testülete - külső / belső tanácsadók: jogi képviselet, könyvvezetés, pénzügyi tanácsadó - ábra mellékelése a szervezeti sémáról - külső / belső tanácsadók: jogi képviselet, könyvvezetés, pénzügyi tanácsadó - ábra mellékelése a szervezeti sémáról 2.) Személyzeti politika és stratégia 2.) Személyzeti politika és stratégia - az alkalmazottak kiválasztása/felvételének az ütemezése - igénybe vesz-e vállalkozás külső céget az alkalmazottak kiválasztásában? - az alkalmazottak kiválasztása/felvételének az ütemezése - igénybe vesz-e vállalkozás külső céget az alkalmazottak kiválasztásában? - milyen javadalmazási rendszert alkalmaz a vállalkozás? - létezik-e munkaerőképzés a vállalkozásnál? - milyen javadalmazási rendszert alkalmaz a vállalkozás? - létezik-e munkaerőképzés a vállalkozásnál?

25 PÉNZÜGYI TERV A pénzügyi tervezés célja a vállalkozás pénzügyi egyensúlyának folyamatos fenntartását biztosító pénzügyi politikák kialakítása. A pénzügyi tervezés célja a vállalkozás pénzügyi egyensúlyának folyamatos fenntartását biztosító pénzügyi politikák kialakítása. A pénzügyi terv rendeltetése, hogy átfogó előrejelzéseket adjon a vállalkozás tervezett pénzügyi teljesítményéről. A potenciális befektetők számára itt derül ki, hogy az adott vállalkozásnál milyen megtérülésre lehet számítani, a hitelezők pedig ez úton tájékozódhatnak a kölcsönfelvevő adósságszolgálati kapacitásokról. A pénzügyi terv rendeltetése, hogy átfogó előrejelzéseket adjon a vállalkozás tervezett pénzügyi teljesítményéről. A potenciális befektetők számára itt derül ki, hogy az adott vállalkozásnál milyen megtérülésre lehet számítani, a hitelezők pedig ez úton tájékozódhatnak a kölcsönfelvevő adósságszolgálati kapacitásokról. Az üzleti terv legkritikusabb pontja- különösen ha befektetőknek készül az üzleti terv- a finanszírozással, a vállalkozás pénzügyi hátterével, várható pénzügyi helyzetével foglalkozó rész. Egy induló vállalkozás esetében is pontosan kell bemutatni, hogy milyen kiadást milyen forrásból tervez a vállalkozás finanszírozni. A finanszírozás terv realitása is meghatározó az egész üzleti terv értékelése szempontjából (pl. irreális mértékű hitel vagy állami támogatás feltételezése komolytalanná teszi az üzleti tervet).

26 PÉNZÜGYI TERV A pénzügyi tervben az alábbi kimutatásokat szokás szerepeltetni: - költségvetési terv (korábbi éveknél tervezett és tény adatok összehasonlítása) - cash-flow kimutatás - eredmény kimutatás - mérleg - induló költségek felsorolása - működő költségek felsorolása - grafikon készítése a fedezeti pontról, megtérülési pontról - grafikon készítése a fedezeti pontról, megtérülési pontról - pénzügyi mutatók szerepeltetése - pénzügyi mutatók szerepeltetése A pénzügyi tervnek általában a következőket feltételeket kell teljesíteni: világosan és tömören fel kell vázolni a pénzügyi előrejelzések alapját képező feltételrendszert. ( a tervezett árbevétel, a termelési költségek, az eladott áruk beszerzési értéke és a fedezeti szint). Az üzleti terv tanulmányozója csak a kiinduló feltételek mérlegelése alapján tudja értékelni a pénzügyi előrejelzések megalapozottságát világosan és tömören fel kell vázolni a pénzügyi előrejelzések alapját képező feltételrendszert. ( a tervezett árbevétel, a termelési költségek, az eladott áruk beszerzési értéke és a fedezeti szint). Az üzleti terv tanulmányozója csak a kiinduló feltételek mérlegelése alapján tudja értékelni a pénzügyi előrejelzések megalapozottságát a tervezett eredmény-kimutatások és zárómérlegek hiteligénylés esetén a hitel visszafizetésének futamidejét fogják át a tervezett eredmény-kimutatások és zárómérlegek hiteligénylés esetén a hitel visszafizetésének futamidejét fogják át a cash-flow előirányzatokat hiteligény esetén szintén a hitel futamidejének időtartamára kell készíteni a cash-flow előirányzatokat hiteligény esetén szintén a hitel futamidejének időtartamára kell készíteni

27 MELLÉKLETEK A mellékletekben szerepeltethetünk grafikonokat, táblázatokat, fotókat a termékekről, technikai specifikációkat, a vezetőség életrajzát és minden olyan egyéb anyagot, ami kapcsolódik az üzleti terv anyagához, és azt illusztrálja. Alapító okirat Alapító okirat Cégbejegyzés Cégbejegyzés Aláírási cégpéldány Aláírási cégpéldány Aport lista Aport lista Önéletrajz Önéletrajz Elemzések Elemzések Grafikonok Grafikonok Prospektusok Prospektusok Képek Képek

28 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Az előadás anyaga letölthető a www.sutoipariegyesules.hu www.sutoipariegyesules.hu weboldal szakmai publikációk menüpontjáról


Letölteni ppt "Vállalati gazdasági kérdések Üzleti terv Pékakadémia 2010.június 15."

Hasonló előadás


Google Hirdetések