Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Költségvetési Felügyelet – Felsőoktatás Dr. Gárdos Csaba c.egyetemi tanár.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Költségvetési Felügyelet – Felsőoktatás Dr. Gárdos Csaba c.egyetemi tanár."— Előadás másolata:

1 Költségvetési Felügyelet – Felsőoktatás Dr. Gárdos Csaba c.egyetemi tanár

2 „Ha a természetnek annyi törvénye volna mint az államnak, az Isten sem tudna felette uralkodni. „ „ Ha a természetnek annyi törvénye volna mint az államnak, az Isten sem tudna felette uralkodni. „ (Ludwig Börne ) 1786 - 1837. német író orvosi majd államtudományokat tanult 1811-ben rendőrtisztviselő de mivel zsidó így 1814-ben nyugdíjba küldték 1830. Párizs - a szellemi emigráció vezéralakja Társadalmi igazság, szabadság, egyenjogúság vágya Szabadságfogalom megvalósulási lehetőségeit vizsgálja

3 Walter Bagehot (1826-1877)  angol politikai és társadalomgazdaságtani író  Sommersetshire bank alelnöke  1869. Economist szerkesztése  „Ha tapsvihart akarsz magadnak biztosítani a képviselőházban, úgy tarts egy dicsérő beszédet a takarékosságról általánosságban, ha pedig biztos vereséget akarsz szenvedni, javasolj megtakarítást valamely tételnél.„

4 „Nincs könnyebb feladat, mint elkölteni a közpénzt. Nincs gazdája, ezért erős kényszerítést érzel, hogy szerezz neki.” Calvin Coolidge 1872. július 4. – 1933. január 5. az Amerikai Egyesült Államok 30. elnöke Pályafutását ügyvédként kezdte, majd szenátor, később Massachusetts állam republikánus kormányzója lett. Elnöksége alatt az 1920-as években az Egyesült Államok gazdasága gyors növekedésnek indult.

5 Előzmények  2000 – 2013. Kincstári Biztosok adósságra  2009. október - 2010. június Kincstárnokok közpénzre  Részmunkaidős állás, PM – Kincstár vezetők  Minisztériumok és Alapok  PM közigazgatási államtitkár vezette  Kötelezettségvállalás 10 m Ft fölött  Kiadások 10 m Ft fölött  Bérek, jutalmak, havi költségvetési pozíció, éves pozíció prioritása  Havi jelentési kötelezettség

6 A költségvetési főfelügyelők 2010. szeptember 15-étől három intézménynél kezdték meg a munkát:  Budapesti Műszaki és Gazdálkodástudományi Egyetem  Országos Sportegészségügyi Intézet  Munkaerőpiaci Alap 2011-ben még 16, 2012. január 1-jével, valamint szeptember 1-jével további intézmények kerültek kijelölésre. Így összesen 33 költségvetési szervnél lettünk jelen:  21 felsőoktatási intézmény  1 közoktatási ( KLIK ) = „ több mint nagy falat „  5 országos egészségügyi intézmény  4 kulturális intézmény  1 szociális intézmény  1 elkülönített állami pénzalap

7 A 2015 - 2016. évi : Felsőoktatás területén 10 megmaradó intézmény Ebből 4 klinikummal rendelkező Egyetem, illetve a kancellárok igényei alapján a felügyelői mandátum hosszabbítása Egészségügy területén a meglévő 5 intézmény mellé 10-15 intézmény felügyelete Kulturális területen a meglévő 4 intézmény mellé 6 EMMI által kijelölt új intézmény felügyelete Közoktatás = KLIK csupa öröm és boldogság Munkaerőpiaci Alap + Központi Nukleáris Pénzügyi Alap ( új )

8 A költségvetési felügyelők jogállása, főbb feladatai (Áht. 39. §)  jogviszony a kormánytisztviselőkről szóló törvény alapján  nagy tapasztalatú „vezetői garnitúra „  szakmai felügyeletet az államháztartásért felelős miniszter gyakorolja  megbízásról és a megbízás visszavonásáról az államháztartásért felelős miniszter gondoskodik  munkáltatói jogok → Államkincstár Elnöke  kötelezettségvállalásra irányuló eljárások előzetes véleményezése  nagy összegű kötelezettségvállalások tekintetében kifogással élhet

9 A költségvetési felügyelők feladatai részletesen (Ávr. 61. §)  kötelezettségvállalásra irányuló eljárások előzetes véleményezése  10 millió Ft felett kötelező  10 millió Ft alatt bekérhető  gazdálkodással összefüggő intézkedések előzetes véleményezése  költségvetési javaslat, maradvány-elszámolás  előirányzat-módosítás, átcsoportosítás  előirányzat-zárolás végrehajtására irányuló intézkedés  előirányzat-felhasználási keret előrehozása  kormányzati tartalékból többletforrás igénye  eszközök értékesítése és selejtezése  gazdálkodással kapcsolatos belső szabályzatok véleményezése

10 A költségvetési felügyelők intézkedési lehetőségei (Ávr. 61. §)  az előzetesen véleményezett kötelezettségvállalásra irányuló eljárás és a gazdálkodással összefüggő intézkedés tekintetében felfüggesztésre tehet javaslatot  költségvetés-politikai céloknak való megfelelőségre  szükségszerűségre  időszerűségre  forrásszükségletre  fedezet meglétére  kifizetés ütemezésére tekintettel  ha a fejezetet irányító szerv vezetője nem ért egyet, egyeztetést kezdeményez az államháztartásért felelős miniszterrel  az intézkedés mindaddig nem hajtható végre, amíg az érdemi egyeztetés nem történt meg

11 A 2014-ben felügyelt intézmények és költségvetési felügyelők FelügyelőFelügyelt szerv dr. Gárdos Csaba Költségvetési Főfelügyeleti Igazgató Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Szakáll Réka Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Költségvetési Főfelügyelet titkárságának vezetője Kovács Bálint Nemzeti Foglalkoztatási Alap Nemzeti Művelődési Intézet Iparművészeti Múzeum Pillmann JózsefKlebelsberg Intézményfenntartó Központ dr. Venczel Sándor Eötvös Loránd Tudományegyetem Budapesti Corvinus Egyetem Magyar Képzőművészeti Egyetem dr. Lacó Bálint Nyugat-magyarországi Egyetem Széchenyi István Egyetem Soós Ágnes Semmelweis Egyetem Budapesti Gazdasági Főiskola Szolnoki Főiskola dr. Szűcs József Eötvös József Főiskola Pécsi Tudományegyetem Cseh Ágnes Országos Idegtudományi Intézet Pesti Magyar Színház Balatonfüredi Állami Szívkórház Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet Kolozsvári Ákos Károly Róbert Főiskola Szent István Egyetem Mátrai Gyógyintézet Vincze Lajos Dunaújvárosi Főiskola Kaposvári Egyetem Nagyberivói-Boér ÁronSzegedi Tudományegyetem Korózs Tamás Eszterházy Károly Főiskola Debreceni Egyetem Czifra Gyuláné Miskolci Egyetem Nyíregyházi Főiskola Makó Csaba Magyar Nemzeti Levéltár Országos Korányi TBC és Pulmonológiai Intézet Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal

12 Felügyelt költségvetési intézmények kiadási főösszegei ágazati csoportosításban Adatok Mrd Ft-ban 20112012201320142015 Budapesti Műszaki és Gazdaságtud. Egyetem27,027,727,328,930,0 Pécsi Tudományegyetem56,762,859,959,656,3 Budapesti Corvinus Egyetem17,013,211,312,013,3 Nyugat-magyarországi Egyetem12,811,99,210,211,2 Károly Róbert Főiskola3,0 2,1 2,0 Szolnoki Főiskola2,21,71,21,31,6 Szegedi Tudományegyetem 58,267,471,472,2 Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem 5,14,24,42,9 Szent István Egyetem 15,213,714,316,1 Széchenyi István Egyetem 6,78,18,3 Kaposvári Egyetem 10,28,98,58,4 Semmelweis Egyetem 59,959,061,364,7 Debreceni Egyetem 57,757,259,860,8 Miskolci Egyetem 14,012,59,510,0 Dunaújvárosi Főiskola 3,33,1 3,5 Eötvös József Főiskola 1,30,91,11,3 Nyíregyházi Főiskola 6,14,5 5,0 Eötvös Loránd Tudományegyetem 27,622,824,325,6 Magyar Képzőművészeti Egyetem 1,51,7 Eszterházy Károly Főiskola 6,05,05,36,2 Budapesti Gazdasági Főiskola 9,17,77,87,7 Felsőoktatási intézmények118,8400,8386,0399,2408,8

13 Felügyelt költségvetési intézmények kiadási főösszegei ágazati csoportosításban Adatok Mrd Ft-ban 20112012201320142015 Országos Idegtudományi Intézet3,4 3,53,63,5 Országos Sportegészségügyi Intézet1,4 Mátrai Gyógyintézet 1,4 1,5 Országos Korányi TBC és Pulmonológiai Intézet 3,73,94,1 Balatonfüredi Állami Szívkórház 2,5 2,7 Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet 2,32,52,6 Egészségügyi intézmények4,813,313,814,514,4 Iparművészeti Múzeum 0,60,70,6 Nemzeti Művelődési Intézet 0,61,21,61,3 Pesti Magyar Színház 0,8 0,7 Magyar Nemzeti Levéltár 0,73,1 3,0 Kulturális Intézmények0,02,65,86,15,6 Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal 4,12,72,3 Gyermekvédelmi Szolgáltató Központ 0,31,4 Károlyi István Gyermekközpont 0,70,3 Szociális Intézmények0,05,14,42,3 Klebelsberg Intézményfennt. Központ 496,2544,7 Nemzeti Foglalkoztatási Alap312,0307,6345,1377,4427,4 KEK KH25,7 Mindösszesen461,3755,0755,11 295,71 403,2

14 A felügyelt intézmények súlya 2015-ben az összes intézményi költségvetéshez és az elkülönített alapok költségvetéséhez viszonyítva Felügyelt intézmények a teljes költségvetési intézményi kiadás 35,2%-át teszik ki megoszlása

15 Államháztartási kiadások arányai A költségvetés szerkezete 2014. Mrd Ft% Központi költségvetés11 57360,1% E Alap1 8849,8% NY Alap2 96515,4% Elkülönített Alapok4612,4% Önkormányzatok2 38612,4% 19 269

16 Az államháztartás konszolidált funkcionális kiadásai (pénzforgalmi szemléletben) millió forintban 2014. évi előirányzat 2015. évi előirányzat ÁLLAMI MŰKÖDÉSI FUNKCIÓK2 404 305,42 633 380,3 Általános közösségi szolgáltatások1 644 982,41 847 729,3 Védelem213 521,3217 303,6 Rendvédelem és közbiztonság545 801,7568 347,4 JÓLÉTI FUNKCIÓK8 974 940,49 096 556,5 Oktatási tevékenységek és szolg.1 547 568,31 560 167,3 Középfokú oktatás196 876,5209 312,5 Felsőfokú oktatás482 349,7483 336,0 Egészségügy1 260 554,21 339 089,0 Társadalombiztosítási és jóléti szolg.5 162 996,65 151 785,2 Nyugellátások2 948 014,73 010 375,7 Munkanélküli ellátások250 752,2237 064,0 Családi pótl. és gyermekeknek járó jutt.539 529,9521 962,3 Lakásügyek, települési és közösségi tev. és szolg.500 258,4513 541,2 Szórakoztató, kulturális, vallási tev. és szolg.503 562,9531 973,8 Sport és szabadidős tev. és szolg.135 074,40164 167,30 Kulturális tev. és szolg.201 267,60211 381,20 GAZDASÁGI FUNKCIÓK2 664 575,42 901 219,5 Tüzelő- és üzemanyag, és energiaell.-i feladatok10 321,738 938,4 Mező-, erdő-, hal- és vadgazdálkodás367 702,5454 791,6 Bányászat és ipar129 513,6149 941,7 Közlekedési és távközlési tev. és szolg.1 221 621,11 294 170,8 Egyéb gazdasági tev. és szolg.663 174,3641 976,6 Környezetvédelem272 242,2321 400,4 ÁLLAMADÓSSÁG-KEZELÉS1 248 439,51 196 017,1 FUNKCIÓBA NEM SOROLHATÓ TÉTELEK245 495,2231 020,5 Kiadások összesen :15 537 755,916 058 193,9

17 Az államháztartás konszolidált funkcionális kiadásainak (pénzforgalmi szemléletben) megoszlása %-ban 2014. évi előirányzat2015. évi előirányzat ÁLLAMI MŰKÖDÉSI FUNKCIÓK15,5%16,4% Általános közösségi szolgáltatások10,6%11,5% Védelem1,4% Rendvédelem és közbiztonság3,5% JÓLÉTI FUNKCIÓK57,8%56,6% Oktatási tevékenységek és szolg.10,0%9,7% Középfokú oktatás1,3% Felsőfokú oktatás3,1%3,0% Egészségügy8,1%8,3% Társadalombiztosítási és jóléti szolg.33,2%32,1% Nyugellátások19,0%18,7% Munkanélküli ellátások1,6%1,5% Családi pótl. és gyermekeknek járó jutt.3,5%3,3% Lakásügyek, települési és közösségi tev. és szolg.3,2% Szórakoztató, kulturális, vallási tev. és szolg.3,2%3,3% Sport és szabadidős tev. és szolg.0,9%1,0% Kulturális tev. és szolg.1,3% GAZDASÁGI FUNKCIÓK17,1%18,1% Tüzelő- és üzemanyag, és energiaell.-i feladatok0,1%0,2% Mező-, erdő-, hal- és vadgazdálkodás2,4%2,8% Bányászat és ipar0,8%0,9% Közlekedési és távközlési tev. és szolg.7,9%8,1% Egyéb gazdasági tev. és szolg.4,3%4,0% Környezetvédelem1,8%2,0% ÁLLAMADÓSSÁG-KEZELÉS8,0%7,4% FUNKCIÓBA NEM SOROLHATÓ TÉTELEK1,6%1,4% Kiadások összesen :100,0%

18 A felügyelt felsőoktatási intézmények :  Budapesti Műszaki és Gazdálkodástudományi Egyetem (28,9 Mrd Ft) - jól vezetett egyetem  kiegyensúlyozott gazdálkodás, alacsony tartozásállomány  a felügyelők a legmagasabb szintű gazdasági fórumokon is részt vesznek  2012-ben a felügyelők közreműködésével 1 Mrd Ft beruházás halasztása  Pécsi Tudományegyetem (59,6 Mrd Ft) - nagy adósság  adósságállomány folyamatos figyelemmel kísérése, adósságspirál okainak feltárása (klinikai tevékenység kockázata)  elhalasztott kötelezettségvállalások 2,2 Mrd Ft nagyságrendben  a 2011.végi 6.8 Md adósság - 2015. aug. 1.1 Md  Corvinus Egyetem (13,0 Mrd Ft) - gazdasági vezetési problémák( voltak ! )  moderátori tevékenység a rektor és a főigazgató közötti előítéletek enyhítése, felszámolása érdekében – főigazgató váltás….  a 2013-as 1 Mrd Ft-ot meghaladó adósságállomány 2014-ben jelentősen lecsökkent….190 m Ft  2015. augusztus 8 millió Ft  Precíz gazdasági tevékenység kialakulása

19 A felügyelt felsőoktatási intézmények:  Szegedi Tudományegyetem (71,4 Mrd Ft)  veszteséges karok kiemelt vizsgálata  a gazdálkodásban a legjelentősebb kockázati tényező az egészségügyi ellátás deficitjének finanszírozása  Nyugat-magyarországi Egyetem (10,2 Mrd Ft)  300 millió Ft-ot meghaladó összegben került sor a tervezett kötelezettségváll- ok elhalasztására a felügyelő közreműködésével  Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem (4,4 Mrd Ft)  költséghatékony koncerttevékenység megvalósítása, 2 Md Ft igény ↔ 0.6 Md pénz…… nem lett új intézmény e célra ( „nagy vívmány” )  Adósság szinte nulla…..40 millió Ft

20 A felügyelt felsőoktatási intézmények:  Debreceni Egyetem (59,8 Mrd Ft)  Egyetem döntéshozó fórumain való részvétel  a Klinikai Központ tartozásának csökkentésére bevezetett intézkedések lassan hozzák az eredményt, beruházások halasztása 1 md Ft  70 Md kiadási főösszeghez 1-2 Md adósság menedzselhető  Kaposvári Egyetem (8,5 Mrd Ft )  Egyetem likviditásának, adósságállományának javulásában közreműködés  a kiadások visszafogás főfelügyelői vezetéssel  2014-ben a pénzügyi rendszer stabilitását kellett tartani olyan helyzetekben, amelyeket változó környezet, egyenetlen bevétel is jellemzett

21 A felügyelt felsőoktatási intézmények:  Szent István Egyetem (14,3 Mrd Ft) szabályzatok pontosításában való részvétel 2012-13-ban elhalasztott kötelezettségváll. 415 Ft, törölt beruházás 210 mFt  Szolnoki Főiskola (2.0 Mrd Ft) több 100 mFt nagyságrendet képviselő kezdeményezés, közreműködés költségtakarékossági intézkedések meghozatalában a működtetés költségvetési hiánya, zavarai miatt jelentős a kritikus tömegű és korosodott tartozásállomány, melynek döntő része a PPP-re vezethető vissza  Dunaújvárosi Főiskola ( 4.0 Mrd Ft ) felügyelő javaslatára, a likviditás megőrzése érdekében a kötelezettség- vállalásokban a szükségesség/időszerűség szempontok szerinti korlátozások léptek fel ÁSZ: ” a Főfelügyelő intézkedéseivel jelentősen hozzájárult a fegyelmezettebb,költséghatékonyabb gazdálkodáshoz „ 2013. adósság 980 millió - 2015. aug. 12 millió

22 A felügyelt felsőoktatási intézmények:  Eötvös Loránd Tudományegyetem(24,3 Mrd Ft)  gazdálkodás tervszerűsége és tudatossága biztosítja az Egyetem működésének kiegyensúlyozottságát és biztonságát  a vizsgálatra beterjesztett közbeszerzési ajánlati dokumentációk és szerződéstervezetek jó színvonalúak, néhány esetben egyeztetés fenntartóval  az Egyetem gazdálkodása kiegyensúlyozott és kockázatoktól mentes  Miskolci Egyetem (9,5 Mrd Ft)  elhalasztott kiadások 227mFt összegben, év végi adósságállomány a minősített értékhatáron maradt  létszámleépítés és racionalizálás a felügyelő segítségével + tételes engedélyek

23 A felügyelt felsőoktatási intézmények:  Nyíregyházi Főiskola (4,5 Mrd Ft) PPP  intézmény felső vezetésével egyetértve a felügyelő a kiadások minimalizálásának lehetőségeit keresi  jogszabályváltozások következetes átvezetése a belső szabályozásban  2014. aug. 1.5 Ft adósság ↔ 2015. aug. 223 millió  Eszterházy Károly Főiskola (5,3 Mrd Ft)  kötelezettségvállalások főként a PPP konstrukció havi elszámolásához, illetve Uniós támogatásokhoz kapcsolódtak  problémás a belső jogkörök szabályozottsága, amelynek tisztázására a felügyelő is felhívta a figyelmet  az intézmény működésében fellelhető visszás folyamatok nehezítették a gazdálkodást – korábban Rektor kontra Főigazgató

24 A felügyelt egészségügyi intézmények:  Országos Idegtudományi Intézet (3,6 Mrd Ft)  adósságállomány a költségvetési felügyelő 2011. áprilisi kirendelésekor 534 M Ft volt, 2014 –re 160 M Ft-ra csökkent, 2015. aug. – 14 millió Ft  rendszeressé vált a kintlévőségek figyelése, beszedésükre folyamatosan intézkedtek  Országos Korányi TBC és Pulmonológiai Intézet (4,1 Mrd Ft)  szigorúan szabályozott működés, felügyelő naprakészen betekintést kapott a gazdálkodásba  új kontrolling rendszer került bevezetésre, melynek kialakításában a felügyelő is operatívan vett részt  Mátrai Gyógyintézet (1,5 Mrd Ft)  felügyelő közreműködésével több alkalommal sikerült mérsékelni a havi keretek túllépését, gazdálkodási fegyelem javult  összességében közel 30millió Ft megtakarítás, valamint a szanatóriumi szabad kapacitások jobb kihasználásával közel 10 M Ft többletbevétel  Adósság 2015 aug. 26 millió - semmi szinte

25 A felügyelt egészségügyi intézmények:  Balatonfüredi Állami Szívkórház (2,7Mrd Ft)  intézménynek lejárt határidejű tartozása nincs, gazdálkodása kiegyensúlyozott - 2015. aug. 3 millió Ft adósság  megkötött szerződések előzetes felügyelői vizsgálata során tett észrevételeket beépítették; kiegészítések történtek garanciális és vagyonkérdések vonatkozásában  Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet (2,6 Mrd Ft)  üzemeltetési szerződések felügyelői közreműködéssel történő folyamatos felülvizsgálata eredményeként megtakarítás elérése  25 mFt (vevőállomány 73%-a) összegben fizetési meghagyás kibocsátására került sor felügyelői kezdeményezésre és közreműködéssel  2013. aug. adósság 260 millió - 2015. aug. 29 millió

26 A felügyelt kulturális intézmények:  Pesti Magyar Színház (0,8 Mrd Ft) „ To be or not to be „  az adósságállomány a felügyelő segítségével konszolidálódott  a színház vezetése által a költségvetési felügyelővel egyeztetett megtakarítás mintegy 55 M Ft  színház működőképesség fenntartása Őze Áron + Felügyelő  Magyar Nemzeti Levéltár (3,1 Mrd Ft)  60 mFt elhalasztott kötváll felügyelői javaslatra  a megyei levéltárak beolvadása kapcsán szükségessé vált új SZMSZ, illetve új kötelezettségvállalási szabályzat kialakítása, melyek véleményezésében a költségvetési főfelügyelő is részt vett  adósságállomány 2013 szeptembere óta nincsen

27 A felügyelt kulturális intézmények:  Iparművészeti Múzeum (0,6 Mrd Ft)  több esetben történt fedezethiány miatt kötelezettségvállalás elhalasztása, különféle szerződésekre vonatkozó jogszabály szerűségi észrevétel  intézménynél 2013. május végére megszűnt a tartozásállomány + induláskor 60 millió forint volt  az észlelt hiányosságok esetén a felügyelő igyekezett iránymutatást adni a gazdálkodás szabályszerűségének biztosítása érdekében  2015. augusztus adósság 0 Ft

28 A felügyelt szociális intézmények és az Alap:  Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal (2,3 Mrd Ft)  2013. évi és a 2014-es évre beépülő intézményi költségvetési zárolás miatti folyamatos megoldási javaslatok  kiemelt figyelem a projektekkel kapcsolatos kötelezettségvállalások fedezetének meglétére  javaslat több szerződés megszüntetésére, költséghatékonyabbá tételére  Nemzeti Foglalkoztatási Alap (377,4 Mrd Ft)  2,2 Mrd Ft elhalasztott, ill. alacsonyabb költséggel megvalósuló kötelezettségvállalás  szabályzatok, pályázatok, beszerzések előtt olyan pontosító véleményezések, melyek számtalan esetleges kockázattól, hibától óvták meg az Alap működését  építő jellegű, támogató, iránymutató és problémamegoldó közreműködés  NGM Közigazgatási Államtitkára külön szorgalmazta a kirendelés hosszabbítását

29 Kedvező hatások  a felügyelő „benne él az intézményben”, hatékonyabb a távoli miniszteriális irányításnál  a felügyelői jelenlét támogatja a költségvetési szigort, a jelenlét visszatartó erő  takarékossági intézkedési tervek végrehajtásában segítség  az intézményben már fennálló, vagy előre látható problémák nyomatékosabb jelzése a felügyeleti szerv felé  szabályozás, szabályozottság kedvező irányba változott  munka nagy hányada véleménykérés, szakmai konzultáció, döntés előtti egyeztetés

30 Kedvező hatások  kincstári keretelőrehozás, likviditáskezelés csak a főfelügyelő egyetértésével  segítség és vétó lehetősége a költségvetési tervezésben  részvétel az operatív-vezetői fórumok munkájában  sok minden felügyelőkre kenhető  nem belső ellenőr, nem kincstári biztos Számtalan új helyszín bevonása válhat szükségessé (30 → 90 )  jelentős közpénzzel gazdálkodó intézmények (pl.kormányhivatalok)  eladósodás (60 kórház 60 napon túli adóssággal = „ egészségügyi partraszállás„)  ágazati államtitkárságok, fejezetek  többletpénzek esetén (kasszasöprés, RKI keret)

31 Kancellár – Főfelügyelő nem duplikáció a két hálózat hisz felsőoktatásra mindössze 10 felügyelő jut, egy felügyelő 2-3 intézménynél is ellát tevékenységet egymást nem kizárják hanem erősítik,közös a cél a költséghatékonyság. Sőt kancellár döntéseit a rektor, az egyes dékánok, karok irányában a Felügyelő mint közvetítő híd erősíteni tudja. A Kancellár nem egyedül száll harcba a takarékosság jegyében Felügyelő kapcsot jelent a NGM, a Kincstár, az EMMI irányába a havi jelentések révén ( „ döntéshozók bekötése az intézmény lelki-világába „) több kancellár már jelezte is hogy igényli az intézményben 5 éve tevékenykedő Felügyelő tapasztalatait, a közös munkát a felügyelői rendszer jelen van a közoktatásban a KLIK-ben (500 md ), felsőoktatásban (500md), egészségügyben, Foglalkoztatási Alap ( 400md), kultúra, szociális ágazat… A működés alapja tehát hogy minden ágazatból legyen az NGM-nek gyakorlati költségvetési információja Köt.váll. ellenjegyzési gyakorlat egyes helyszíneken kialakítandó, Kancellárt nem opponáló, figyelemfelhívó

32 Feltárt tipikus hiányosságok A kontrollkörnyezet és az információs rendszer kialakítása, a kontrolltevékenységek működtetése részben vagy egyáltalán nem volt megfelelő, nem minden területen a jogszabályokkal összhangban került kialakításra és működtetésre. A szabályzatokat nem minden esetben aktualizálták a jogszabályoknak megfelelően, valamint számos területen alakult ki szabályzatoktól eltérő gyakorlat. A vagyongazdálkodás körében a saját tulajdonú és vagyonkezelésben lévő eszközök kimutatása, a követelések és a kötelezettségállomány kimutatása, értékelése nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. Az intézmények gazdálkodása nem átlátható, jelentős részük nehezen finanszírozható. Gyakori a közbeszerzési szabályok megsértése. Az Áht. és az Ávr. szabályait megsértve gyakran jelentős késedelemmel vagy nem történt meg a kötelezettségvállalások nyilvántartásba vétele. 32

33 Feltárt tipikus hiányosságok A díjak, költségtérítések megállapítása során nem érvényesültek teljes körűen a jogszabályok és a belső szabályok előírásai, azok összegének megállapítását nem támasztotta alá önköltségszámítás, nem készült elő- és utókalkuláció, így a képzések gazdaságossága nem megítélhető. A hallgatói költségtérítéseket az Áht-t megsértve nem a kincstári számlán szedték be, hanem egy kereskedelmi banki gyűjtőszámlán, és dokumentálásuk sem történt meg haladéktalanul. A személyi juttatások, megbízási díjak, valamint a dologi és felhalmozási kiadások felhasználása, elszámolása összességében nem volt szabályszerű, számos esetben hiányoztak a kifizetéseket alátámasztó dokumentumok (szerződés, kötelezettségvállalás, ellenjegyzés, teljesítésigazolás, utalványozás), vagy szabálytalanok voltak, valamint gyakori a foglalkoztatási szabályok megszegése. 33

34 34 Feltárt tipikus hiányosságok A z ÁSZ ellenőrzések eredményeinek egyik tipikus példája (2013)

35 Intézkedések, státusz – néhány folyamatban Az akadémiai (stratégiai) és a gazdálkodási-működtetési (operatív irányítási) rendszer irányítási felelősségének szétválasztása A jogi környezet szükség szerinti felülvizsgálata, a folyamatok fenntartói ellenőrzési lehetőségének a megteremtése Fenntartói érdekek képviseletének erősítése – Kancellári funkció bevezetése – Konzisztórium, a fenntartói jogok bizonyos részének delegálása – Jelentési rendszer az intézmény belső folyamatainak ellenőrzésére – Közfeladat-ellátás és közpénz-felhasználás hatékonyságának és gazdaságosságának folyamatos nyomon követése Intézményi belső folyamatok egységesített leírása, implementációja Egységes, az állami intézményekre kiterjedő, fenntartó számára transzparenciát biztosító vállalatirányítási rendszer létrehozása A hallgatói önkormányzatok működésének, gazdálkodásának szabályozása 35

36 A kancellár feladatai – Felel a gazdasági, pénzügyi, kontrolling, belső ellenőrzése, számviteli, munkaügyi, jogi, igazgatási, informatikai tevékenységéért, az intézmény vagyongazdálkodásáért, ideértve a műszaki, létesítményhasznosítási, üzemeltetési, logisztikai, szolgáltatási, beszerzési és közbeszerzési ügyeket is, irányítja e területeken a működést – Felel gazdálkodási, valamint a fenti területeken szükséges intézkedések és javaslatok előkészítéséért, ennek keretében egyetértési jogot gyakorol a nem konzisztórium hatáskörébe tartozó kérdésekben a rektor és a szenátus az intézmény gazdálkodását, szervezetét, működését érintő gazdasági következménnyel járó döntései és intézkedései tekintetében, – Gondoskodik arról, hogy a gazdálkodás az alapfeladatok ellátását biztosítsa, – Gyakorolja az intézmények részvételével működő gazdasági társaságokban és gazdálkodó szervezetekben a tulajdonosi jogokat, – Munkáltatói jogot gyakorol a felsőoktatási intézményben foglalkoztatott nem oktató, kutató alkalmazottak felett, – Gondoskodik a gazdasági vezetői feladatok ellátásáról, megbízza a gazdasági vezetőt, visszavonja a gazdasági vezető megbízását, – A rektor tekintetében együttműködési, tájékoztatási kötelezettsége van.

37 Irányítási modell – rektor és kancellár RektorKancellár Oktatási, kutatási, művészeti szervezeti egységek Karok Intézetek Tanszékek Funkcionális szervezeti egységek Gazdálkodás Jog, igazgatás Üzemeltetés stb. Szolgáltatási szervezeti egységek Kollégium Könyvtár Pályázatok, stb. együttműködés Operatív irányításStratégiai irányítás Fenntartó Teljes körű munkáltatói joggyakorlás Irányítás EMMI FEÁT dedikált főosztályokon keresztül Célkitűzés, értékelés, beszámoltatás Munkáltatói joggyakorlás korlátozott Célkitűzés és ezen célok értékelése Irányítás és értékelés a szenátusnál

38 Az intézmények gazdálkodásának alakulása A legnehezebb helyzetben lévő intézmények 38 Forrás: Magyar Államkincstár A korábban éveken keresztül csőd közelben lévő, és jelentős FSA konszolidációs támogatással működő Nyugat-magyarországi Egyetem 2015-ben – az erre a célra kapott konszolidációs támogatás nélkül – jelentősen tudta csökkenteni a tartozásállományát Az Eötvös József Főiskola kis mérete ellenére képes volt a folyamatait rendbe hozni, ma stabil a gazdálkodása A Szolnoki Főiskola esetében a PPP teher határolja be a fejlődési lehetőségeket, erre tekintettel született meg a fenntartói döntés a Kecskeméti Főiskolával való összeolvadásról A kancellárok belépése változtatott a rossz működési modelleken és fejlődési pályára állította a legnehezebb helyzetben lévő intézményeket.

39 Az intézmények gazdálkodásának alakulása A legkedvezőbb helyzetben lévő intézmények 39 Forrás: Magyar Államkincstár A 2013-as struktúraátalakítási hatások a leglátványosabban a Budapesti Corvinus Egyetemen jelentkeztek. A Széchenyi István Egyetem gyakorlatilag évek óta nem rendelkezik tartozásállománnyal. A pénzkészlet folyamatos növekedése szinte valamennyi intézményre jellemző. A kancellárok belépése tovább erősítette a jó működést.

40

41 „Adósságszámok”

42

43 Központi költségvetés fejezeteinek adóssága 2011-2015 Adatok MFt-ban és %-ban Teljes adósságállomány Minősített adósság Minősített állomány aránya 2011. jan.39 10310 86227,8% febr.38 18814 35937,6% márc.37 84515 16640,1% ápr.41 56115 42837,1% máj.37 36910 80728,9% jún.39 80511 89829,9% júl.39 98711 26628,2% aug.41 21413 38032,5% szept.37 17413 74937,0% okt.40 21015 82039,3% nov.42 03817 07040,6% dec.35 22312 64035,9% 2012. jan.49 7519 99020,1% febr.46 87512 14325,9% márc.47 09812 53126,6% ápr.50 47013 30526,4% máj.53 74715 60729,0% jún.54 70617 40131,8% júl.56 90118 62732,7% aug.62 66822 65736,2% szept.64 04524 68938,5% okt.68 73728 19841,0% nov.74 08728 55438,5% dec.66 59925 36938,1% Központi költségvetés fejezeteinek adóssága 2011-20145 Adatok MFt-ban és %-ban Teljes adósságállomány Minősített adósság Minősített állomány aránya 2013. jan.62 17820 89333,6% febr.65 88623 07335,0% márc.72 04325 59035,5% ápr.95 31332 78134,4% máj.87 00935 74541,1% jún.90 70737 53441,4% júl.93 50439 91842,7% aug.98 33744 18944,9% szept.97 69647 97649,1% okt.120 89767 16355,6% nov.111 06058 47052,6% dec.88 90529 43533,1% 2014. jan.89 74231 40635,0% febr.88 62832 34736,5% márc.89 85435 62439,6% ápr.94 82439 34741,5% máj.96 79741 23342,6% jún.99 37444 56444,8% júl.113 73253 30046,9% aug.110 69650 11345,3% szept.110 68554 36549,1% okt.118 53956 77847,9% nov.107 88148 12644,6% dec.97 98846 97347,9% 2015. jan.98 63443 23443,8% febr.106 87149 28846,1% márc.112 19955 77249,7% ápr.115 99760 33352,0% máj.104 86750 55648,2% jún.76 42131 15840,8% júl.75 75726 95835,6% aug.75 86628 29237,3%

44 Kiemelt intézmények, intézménycsoportok adóssága 2011-2015 Adatok MFt-ban Bács-Kiskun Megyei Kormányhiv. Baranya Megyei Kormányhiv. Pest Megyei Kormányhiv. Budapest Főváros Kormányhiv. Kormányhivatalok Gottsegen György Országos Kardiológiai Intézet Péterfy Sándor Utcai Kórház- Rendelõint. és Baleseti Központ Károlyi Sándor Kórház Kórházak, eü. Intézmények 2012. I. né.971001 3895 03139699797617 150 II. né.1746802 1811 4939 5604091 5801 13124 194 III. né.6968252 0641 78711 0186862 0201 16230 627 IV. né.8249402 6032 14611 6919392 4371 20034 600 2013. I. né.8987352 0011 3299 4437892 2021 20333 079 II. né.9488381 8861 68210 5958632 8121 14249 840 III. né.1 0321 0442 3401 97212 2011 0993 5071 18056 639 IV. né.1 2061 1821 8972 20312 1751 1782 23583836 614 2014. I. né.1 3141 2902 1202 40213 9061 4472 58394446 508 II. né.1 2571 4092 5272 66114 5901 5033 0491 01352 389 III. né.1 3251 5412 8712 93016 1441 6842 9891 13950 553 IV. né.8312981 1201 1367 4461 9743 58164356 519 2015. I. né.7672871 4611 1148 4742 0054 00082763 064 II. né.892323 1 0919 66849899231434 187

45

46 A felügyelt felsőoktatási intézmények tartozásállományának alakulása millió Ft-ban Lejárt, elismert tartozásállomány 2013. augusztus 2014. augusztus 2014. december 2015. július 2015. augusztus Pécsi Tudományegyetem5 5875 0232 6892 2621 139 Semmelweis Egyetem2 6583 7272 6611 0871 208 Szegedi Tudományegyetem2 6963 7143 1771 5892 447 Debreceni Egyetem1 7582 9573 3541 5992 402 Budapesti Műszaki és Gazdtud. E.003410 Szent István Egyetem39186517785 Budapesti Corvinus Egyetem9491908368 Nyugat-magyarországi Egyetem1 7121 116593842635 Kaposvári Egyetem1 206972223399466 Széchenyi István Egyetem00000 Liszt Ferenc Zeneműv. Egyetem8633883547 Károly Róbert Főiskola46404336 Szolnoki Főiskola50240261383399 Eötvös Loránd Tudományegyetem58000 Miskolci Egyetem390189118886 Budapesti Gazdasági Főiskola680444 Dunaújvárosi Főiskola98253162512 Nyíregyházi Főiskola8881 500105131223 Eötvös József Főiskola6685530111138 Eszterházy Károly Főiskola49106145245 Magyar Képzőművészeti Egyetem2661013 ÖSSZESEN20 60520 64913 0728 7289 393

47 Állami finanszírozású felsőoktatási intézmények összesített költségvetési adatai 2008-2015 Adatok millió Ft-ban 2008. tény2009. tény2010. tény2011. tény2012. tény2013. tény2014. ei.2014. tény2015. ei. Kiadás438 428,2437 068,2469 671,6493 320,4475 275,6481 484,3420 274,9455 842,7425 955,9 Bevétel238 744,7238 669,4283 050,0303 415,7288 504,7320 743,8282 903,6301 065,0282 735,3 Támogatás215 978,1197 845,4194 818,3183 833,1169 942,3168 809,9136 671,3176 605,5143 220,6 Tartozásállomány7 052,09 884,012 486,011 485,013 976,017 811,013 306,0

48

49

50

51

52 A FRANCIA gyakorlat A CBCM (francia főfelügyelő) főbb céljai :  Minisztériumok,intézmények előirányzataikat NE költsék túl DE következő év se ússzon el (maradvány)  Kötelezettségvállalások kiemelt kontrollja  Minisztériumok, intézmények csak „elfogyasztották” pénzüket, NO REPORT -  Az ellenőrzés - felügyelet jelenléte → 80 % hozadék  Totális ellenőrzés → elveszik a lényegi pont   szabály  4-5 éves időhorizontok, próbarégiók

53 Költségvetési Felügyelet hozadéka:  CBCM fontos szerep a költségvetés tartásában  Modern, számonkérhető, olcsó kockázatkezelő rendszer  Költségvetési Miniszter + Kincstári Főigazgató erősen érdekelt  Fejezeteknek,intézményeknek → biztonság,felelősség megosztás → mire ment el az előirányzat → indikátorok elérésében segítség → szignalizálás, jelentések → új információs csatorna

54 Közös örömök, intelmek Közös örömök, intelmek  Reform először mindig pénzbe kerül nem elég papíron leírni, be is kell tudni vezetni reform egyeztetések nélkül nem megy, partnerek bevonása kell  Nem a döntéssel kell kezdeni, azt megelőzően kommunikálni kell  Minden Euro kiadást meg kell indokolnia a miniszternek mert egyébként nincs értelme a költségvetésnek  JELENLÉT + SZOLID ELRETTENTÉS  Önkormányzati számlavezetés → 1800-as császári rendelet  Költségvetési Felügyelet → 1922….  Példák Oktatás → 4 éves köt.vállalás → NINCS joga rá Informatikai projektek az egyetemeken → nincs üzemeltetési pénz Rendőrségi motorgumi közbeszerzés → drágábban mint bolti forgalomban Postásbicikli, repülőjegyek, kakaóálló PC

55

56

57 2013 nyarán egy magyar rádió riportere megkérdezte az Országos Kriminológiai Intézet egyik munkatársát, hogy mitől függ a közterületen elkövetett bűncselekmények száma. A válasz egyszerű volt: A közvilágítástól…..

58 Statisztikai adatok bizonyítják, hogy azokon az útszakaszon, amelyekről a vezetők úgy vélik, hogy azokon traffipax van elhelyezve, csökkentik a sebességüket és ezáltal jelentősen csökken a gyorshajtásból származó balesetek száma is. Hogy a lámpás mellett hogyan lehetünk traffipax is – ezt célozza a Költségvetési Felügyelet története….

59 Egy afrikai király fogalmazta meg legalaposabban az IMF szakértőjének hogyan is kell leghatékonyabban megelőzni a túlköltést : „ Aki túllépi a kiadási előirányzatokat, azt kivégeztetem „


Letölteni ppt "Költségvetési Felügyelet – Felsőoktatás Dr. Gárdos Csaba c.egyetemi tanár."

Hasonló előadás


Google Hirdetések