Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Mindfulness Alkalmazási területei a világban és Magyarországon Hasonlóságok és eltérések a modern és tradicionális megközelítésekben Fazekas Gábor MBSR.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Mindfulness Alkalmazási területei a világban és Magyarországon Hasonlóságok és eltérések a modern és tradicionális megközelítésekben Fazekas Gábor MBSR."— Előadás másolata:

1 Mindfulness Alkalmazási területei a világban és Magyarországon Hasonlóságok és eltérések a modern és tradicionális megközelítésekben Fazekas Gábor MBSR oktató - Magyar Rákellenes Liga.b tréner - Mindfulness in Schools Project Mindfulness Based Emotional Intelligence tréner MBCT – Oxford & SE képzés egyik szervezője

2 Köszönetnyilvánítás Sok embernek köszönhetem, hogy ma itt lehetek: családtagjaim, tanítóim, barátaim, konferencia szervezői, előadói és még sokan mások…

3 Gyakorlás – elvonulások Benediktushof Willigis Jager bencés pap & zen mester Utóda: Doris Zölls lelkész & zen mester – koan képzésem itt kezdtem el Thich Nhat Hanh zen mester Szelíd Mosoly szanga elvonulások 5 éber figyelem gyakorlat felvétele Doris Zölls

4 MBSR – CFM képzések Teacher Development Intensive Worcester, MA, USA Melissa Blacker, Florence Meleo-Meyer Mindfulness Based Stress Reduction in Mind-Body Medicine Benediktushof (Németo.) Dr. Jon Kabat-Zinn, Saki Santorelli Melissa is the zen teacher of Worcester Zen Centre

5 …ÉLET… Kereszténység szerint Isten és anyag Buddhizmus szerint Tudatosság és anyag „közös projektje” Mely hagyomány részének érzem magam leginkább?

6 A világvallások vezetői mind egyaránt felemelik hangjukat a klíma, a Föld, végső soron az élet védelme érdekében 1.Ferec Pápa „Laudato Si” enciklikája 2.Buddhista Nyilatkozat a klímaváltozásról a világ vezetőinek 3.Iszlám Nyilatkozat… 4.Hindu Nyilatkozat… ENSZ 21. klímakonferenciája Párizsban (COP21)

7 MEGÁLLÁS

8 MINDFULNESS MOVEMENT ÉBERSÉG / TUDATOS JELENLÉT MÓDSZEREK

9 „Mindfulness Movement” Éberség vagy Tudatos jelenlét módszerek terjedése A Mindfulness (Éberség vagy Tudatos jelenlét) módszerek egyre népszerűbbek szerte a világon. Általában egyszerű meditációs gyakorlatok és tudományos módszertan adják a tanfolyamok, programok gerincét. Elterjedtek az egészségügyben, munkahelyeken, oktatásban, stb. - a világ legnevesebb egyetemein végzett kutatások támasztják alá hatásosságukat. A módszerek többségét olyan szakemberek dolgozták ki, akik saját maguk rendszeresen meditálnak. Az éberség gyakorlása központi eleme a buddhista útnak, de maguk a módszerek nem kötődnek semmilyen vallási hagyományhoz sem. Mivel nem kötődnek ideológiához, sokkal több embert érhetnek el, mint a buddhista tanítások. Ősi bölcsesség és modern tudomány szekuláris megközelítésben – ez lehet rohamosan emelkedő népszerűségük egyik magyarázata.

10 Mindfulness – hagyomány szerint

11 Mindfulness alkalmazások – híd tudomány és hagyomány között TUDOMÁNY PSZICHOLÓGIA MINDFULNESS ALKALMAZÁSOK VIPASSANA, ZEN BUDDHIZMUS

12

13 Jon Kabat-Zinn: Full Catastrophe Living Első könyv egy Mindfulness alapú módszer leírásáról Előszó: Thich Nhat Hanh zen mester „Ez egy könnyen olvasható praktikus könyv, mely sok módon nyújt segítséget. Hiszek benne, hogy sok ember profitál majd belőle. Ha olvasod, meglátod, hogy a meditáció olyasmi, ami a hétköznapi életünkkel foglalkozik. Ez a könyv leírható úgy, mint egy nyíló kapu, egyrészt a „dharma” felől a világra, másrészt a világ felől a „dharmára”. Ha a „dharma” valóban gondját viseli az élet problémáinak, akkor az igazi „dharma”. Ezt kedvelem leginkább ebben a könyvben. Köszönöm a szerzőnek, hogy ezt megírta. /Thich Nhat Hanh, Plum Village, Franciaország, 1989/ A Tan Kapuja Buddhista Főiskola elnevezése az iskola legfőbb küldetésére utal: hogy a Buddha tanításának kapuját az érdeklődők előtt kitárja.

14 Mindfulness alkalmazások „általános képlete” -Jon Kabat-Zinn nem „feltalálta” a mindfulness-t, hanem „ötvözte” modern tudományos elmélettel -Fenti „képlet” alapján számtalan „új” módszer jön létre -Tudományos elméletek egy v. több személytől eredeztethetőek, míg a mindfulness módszerek részben a buddhista hagyományból eredeztethetőek Mindfulness gyakorlatok modern nyelvezettel szekuláris felfogásban Tudományos módszertan (pl. stresszelmélet, kognitív terápia, sémaelmélet, stb…)

15 MINDFULNESS BASED STRESS REDUCTION BEMUTATÁSA

16 MBSR módszer bemutatása Fő jellemzők Center For Mindfulness – University of Massachusetts MBSR programja alapján Csoportos foglalkozás (5-20 részvevő) Általános, nem betegség-specifikus Gyakorlat-orientált (napi házi feladatok) 8 hetes program 2-2,5 óra / alkalom Egy foglalkozás tartalma: Csoportos gyakorlás (1-2 fajta meditációs gyakorlat) Gyakorlás és házi feladat megbeszélése (CDk otthonra) Adott téma csoportos megbeszélése (pl. stressz elmélete)

17 MBSR ösztönös automatikus stressz reakció helyett tudatos stressz válasz Jon Kabat-Zinn: Full Catastrophe Living c. könyve alapján Fazekas Gábor MBSR tanfolyami jegyzetéből MEGKÜZDÉS A STRESSZEL AUTOMATIKUS REAKCIÓ HELYETT TUDATOS VÁLASZ Észlelés Értékelés Stresszreakció + + Hipotalamusz + + hipofízis, mellékvesék Adrenalin ↑ Akut izgalmi állapot Vérnyomás ↑ Pulzusszám ↑ Helytelen alkalmazkodás (Önpusztító magatartás) Hiperaktivitás Munkalkoholizmus Függőségek (alkohol, dohányzás, drogok, étel, kávé, gyógyszerek) Összeomlás Fizikai és pszichológiai kimerülés Életkedv hiánya Depresszió Genetikai hajlam esetén akár szívroham vagy rák Stresszreakció kiélése (aktivitás) Hormon- és energiafelhasználás után a szervezet visszatér a nyugalmi állapotba Szív- és érrendszer Váz- és izomrendszer Idegrendszer Immunrendszer ↑ ↑↑ Belső stressz hatások (fájdalmak, érzelmek, gondolatok) Külső stressz hatások (stresszorok) ↓ ↓ ↓ Stresszreakció elfojtása/elnyelése: Krónikus izgatottság Magas vérnyomás Szívritmuszavarok Alvászavarok Krónikus fájdalmak Szorongás Tudatos válasz + Hipotalamusz + hipofízis, mellékvesék Izgalmi állapot lehetséges, de ennek is tudatában vagyunk (izomfeszültség, gyorsabb légzés) A szituáció teljes kontextusának tudatosítása Érzelem-vezérelt vagy Probléma-vezérelt megküzdési stratégia Új lehetőségek meglátása Mentális egyensúly, belső béke, nyugalom, homeosztázis gyorsabban helyreáll Tudatos Jelenlét Gondolatok, érzések, észlelt fenyegetések értékelése Tudatában vagyunk a történéseknek Relaxáció Automatikus reaktivitás „Harcolj vagy fuss” („Fight or flight”) Kevésbé vagyunk tudatában, mi történik

18 MBSR gyakorlatok –Étkezésmeditáció –Pásztázás – testi érzetek tudatosítása –Gyengéd jóga – meditáció mozgás közben –Ülő meditáció különböző meditációs objektumokkal Lélegzet, testi érzetek, hangok, gondolatok, érzelmek, nyitott tudat –Hegy vagy Tó meditáció & Szeretetmeditáció (Lovingkindness) –Napi rutintevékenységeink (pl. fogmosás, zuhanyzás) végzése éberen, odafigyelve, tudatos jelenléttel –Megállás és átváltás tudatos jelenlétre mindennapi tevékeny- ségeink szüneteiben (lélegzet v. a testi érzetek megfigyelése) A FORMÁLIS ÉS A NEM-FORMÁLIS GYAKORLÁS UGYANOLYAN FONTOS Formális meditációs gyakorlatok Nem-formális gyakorlás

19 Mindfulness módszerek számos kutatás tárgyát képzeték az elmúlt évtizedekben. A kutatások bizonyították, hogy a rendszeres mindfulness gyakorlás szignifikáns eredményeket hoz az alábbi területeken: Szorongást csökkenti Immunrendszer működését javítja Érzelmi ön-szabályozás javul, érzelmi reaktivitás csökken (nem a fájdalomérzet, hanem az arra adott érzelmi reakció csökken) Figyelmi kapacitást erősíti, javítja Memória, tanulási, érzékelési funkciók javulnak Stresszt csökkenti Alvászavarokat enyhíti Vérnyomást csökkenti Életminőséget javítja Jóllét & az élet kielégítő és értelmes voltának érzete emelkedik További információk: mindfulnet.org illetve umassmed.edumindfulnet.orgumassmed.edu Mindfulness – kutatások

20 ALKALMAZÁSI TERÜLETEK

21 Mindfulness – az egészségügyben MBCT – Mindfulness Based Cognitive Therapy Számtalan „Mindfulness Based” program létezik A két legismertebb: MBSR – Mindfulness Based Stress Reduction

22 UK: Oxford University Cambridge University Exeter University Bangor University (ezek a legismertebbek) USA: Brown University Britton Lab Emory University Garrison Institute CARE for Teachers George Mason University Harvard Medical School Harvard Medical School Cognitive, Affective, and Contemplative Neurosciences Lab Jefferson University Hospitals Kent State University Massachusetts General Hospital Massachusetts Institute of Techn. USA: Mayo Clinic NYU Oregon Health and Science University Palo Alto University Penn State Roosevelt University Seattle Pacific University Stanford School of Medicine University of California University of Massachusetts Medical School University of Miami University of Minnesota University of North Carolina Waisman Laboratory for Brain Imaging and Behavior Weill Cornell Department of Psychiatry Yale School of Medicine Mindfulness – egyetemeken

23 Mindfulness – a politikában Jon Kabat-Zinn, az MBSR program kidolgozója Chris Ruane, Munkáspárti képviselő Mindfulness parlamenti mcs társelnök Chris Cullen, Oxford Mindfulness Center, MBCT tréner, Mindfulness in Schools Project társalapító, A brit parlamentben 115+ főnek tartott mindfulness kurzust Mark Williams, MBCT módszer egyik kidolgozója, Oxford Mindfulness Center korábbi igazgatója

24 Mindfulness – a gazdaságban Janice Marturano Mindful Leadership Institute vezetője Mindful Leadership program kidolgozója Davos-i Világgazdasági Fórum, 2013 Világgazdasági Fórum Davos, 2013, 2014… Prof. Mark Williams Oxford Mindfulness Center korábbi igazgatója MBCT program társszerzője

25 Mindfulness – az oktatásban Módszer elnevezéseOrszágElterjedésSzerzőKor 1 „.b” Mindfulness in Schools Project Anglia ország világszerte Chris Cullen, Richard Burnett „Paws b” Mindfulness in Schools Project Anglia ország világszerte Chris Cullen, Richard Burnett MBCT modified to school Anglia Mind with Heart Anglia 5 Youth Mindfulness Anglia 6 Mindfulness Matters Hollandia Eline Snel3-8 7 Mindful Schools USA 60+ ország diák 8 MindUP USA (Goldie) Hawn Foundation Inner Kids USA Susan Kaiser Greenland MBSR and Tai Chi USA Amy Saltzman, Philip Goldin Mindfulness Education USA 12 Stressed Teens USA Gina Biegel14-18

26 Mindfulness – (él)sportban

27 Mindfulness – munkahelyeken

28 Mindfulness – katonaságban MINDFULNESS BASED M M F T MIND FITNESS TRAINING „M-Fit” MIND FITNESS TRAINING

29 Mindfulness – börtönökben PATH OF FREEDOM POF A SZABADSÁG ÚTJA MINDFULNESS & EMOTIONAL INTELLIGENCE

30 Mindful Nation UK report oct

31

32 Mindful Nation UK report Főbb javaslatok EgészségügyOktatásMunkahelyekBüntetés- végrehajtás ► Eg. Min.  MBCT (depresszió ellen) legyen elérhető évente 87,000 rászoruló részére 2020-ra ► Évente 100 MBCT tréner képzése 5 éven át (1200 tréner 2020ra) ► MB alkalmazások legyenek elérhetőek krónikus fájdalom, rák, irritábilis bél szindróma esetén ► Okt. Min.  3 iskolában átfogóan teszteljék a M. programok tanítását, azok nagyszabású kiterjesztésének lehetőségét ► 1 M GBP támogatás juttatása tanárok M képzésre  Welcome Trust 6,4M GBP kutatásra 7000 diák 76 iskola 5 év, 2 utánkövetés (600 diák agy MRI) ► Gazd. Min.  vállaljon vezető szerepet munkahelyi MB programok előmozdítása terén ► Pilot projektek, tanulmányok egyetemek és munkáltatók közreműködésében ► Közszférában (oktatás, egészségügy, büntetés-végrehajtás területén) legyenek elérhetőek a MB programok hatékonyság  stressz  ► Ig. Min.  végezzen kutatást MB alkalmazások hatásairól a börtönökben ► MBCT depresszióban érintett raboknak  Már az összes magas fokozatú angliai börtönben van MBSR oktatás rabok számára!

33 MINDFULNESS MAGYARORSZÁGON

34 Mindfulness Magyarországon 2008Első MBSR tanfolyam az Országos Onkológiai Intézetben a Magyar Rákellenes Liga szervezésében 2009Jon Kabat-Zinn látogatása Magyarországon -előadások a Károli Gáspár RE, Semmelweiss Egyetemen, OOI-ben -elvonulás jellegű 1 hétvégés MBSR workshop 2010Caroline Hoffman, PhD látogatása („ Breast Cancer Haven” – UK ) 2014MBCT képzés – Oxford Mindfulness Center, Semmelweis Egyetem Klinikai Pszichológia tanszék és VIKOTE közös szervezésében – 2016-ben folytatódik 2015Mindfulness in Schools Project – magyar ford. folyamatban

35 Saját erőfeszítések EgészségügyOktatásMunkahelyekBüntetés- végrehajtás ► MBSR  2008 óta folyamatosan MBSR tanfolyamok Országos Onkológiai Intézetben ► MBCT  folyamatban Oxford Mindfulness Center és Semmelweis Egy. MBCT tréner képzés szervezésének segítése Dr. Perczel Forintos Dórával együttműködésben ►”.b” program Mindfulness in Schools Project  2014 „.b” tréner képzés elvégzése és a tanfolyam tananyagának fordítása Szekeres Tamás barátommal ► American International School in Budapest Mindfulness tanfolyam tanárok, szülők ill. workshop diákok részére ► MBSR / mindfulness előadások  Coach szervezetek részére ► MBSR & Erőszakmentes Kommunikáció  2015 nyarán első magyarországi kísérleti jellegű mindfulness + EMK képzés a Balassa- gyarmati börtönben ► POF (Path of Freedom) Mindfulness Based Emotional Intelligence  2015 online POF tréner képzés elvégzése

36 MI A MINDFULNESS? ELTÉRŐ ÉRTELMEZÉSEK

37 Mindfulness = „Sati” ? A „Mindfulness” szó használata az angol nyelvben sem volt elterjedt sokáig. T. W. Rhys Davids fordító rendelte a páli nyelvű „Sati” kifejezés párjának, mely a buddhista meditáció és gyakorlás egyik kulcsfontosságú fogalma. Ebből kiindulva sokan úgy vélik, hogy a „mindfulness” szó jelentését a Páli nyelvű „sati” kifejezés értelmezésében kell keresni, mert ez az angol „mindfulness” szó egyetlen, eredeti, és valódi jelentése. Mások szerint az angol „mindfulness” szó jelentése már korántsem csak a páli nyelvű „sati” fordítása. A nyelv és a szavak nem állandóak, folyamatos változásban vannak, a szavak jelentéstartalma idővel jelentősen változhat. Az általános szóhasználatban egyre inkább a meditációból és a tudatosság (awareness) gyakorlásából fakadó minőségek és erények gyűjtőfogalmává vált.

38 Mindfulness – japán kalligráfia Japanesecalligraphy of the word „MINDFULNESS” Tudatosság / Jelenlét Szív / Tudat

39 Mindfulness - eredet memory recollection calling to mind being aware of certain specified facts „that which is remembered” „Sati” (Páli) „Smrti” (Szanszkrit)

40 Mindfulness - buddhizmus „Nemes Nyolcrétű Ösvény” 7. eleme 1.helyes szemlélet / megértés 2.helyes szándék / elhatározás 3.helyes beszéd 4.helyes cselekvés 5.helyes megélhetési mód /életmód 6.helyes törekvés / erőfeszítés 7.helyes éberség / jelenlét 8.helyes elmélyedés / koncentráció A megvilágosodás 7 faktora közül az egyik

41 Sati / smrti – angol fordítások Sati / Smrti Mindfulness Awareness Attention Reflective awareness Recollection Retention

42 Mindfulness – magyar fordítás Mindfulness Tudatos jelenlét Jelentudatosság Éberség Éber figyelem Éber tudatosság Tudatos figyelem

43 Mindfulness – definíció (J.K-Z.) „Mindfulness is awareness what arises from paying attention in a particular way on purpose in the present moment and non-judgementally.” Kabat-Zinn, 1994, 2005 A tudatos jelenlét | éberség olyan tudatosság, mely a figyelem (gyakorlásának) egy különleges módjából ered irányítottan a jelen pillanatban és ítélkezés-mentesen (figyelünk).

44 Mindfulness – egy bővebb definíció „Broadly conceptualized, mindfulness has been described as a kind of non-elaborative, non-judgemental, present-centered awareness in which each thought, feeling or sensation that arises in the attentional field is acknowledged and accepted as it is.” Bishop et al, 2004 „Tág értelmezés szerint a „mindfulness” / tudatos jelenlét úgy írható le, mint egyfajta feldolgozás- és ítélkezés-mentes, jelen-központú tudatosság, melyben minden gondolatot, érzést, vagy testi érzetet, mely a figyelmi mezőben felbukkan, annak ismerjük el és fogadjuk el, ami.”

45 Mindfulness – részletesebb kifejtés (Mindful Nation UK report) „ Mindfulness means paying attention to what’s happening in the present moment in the mind, body and external environment, with an attitude of curiosity and kindness. It is typically cultivated by a range of simple meditation practices, which aim to bring a greater awareness of thinking, feeling and behaviour patterns, and to develop the capacity to manage these with greater skill and compassion. This is found to lead to an expansion of choice and capacity in how to meet and respond to life’s challenges, and therefore live with greater wellbeing, mental clarity and care for yourself and others.”

46 Mindfulness: diverse perspectives on its meaning, origins, and multiple applications at the intersection of science and dharma Guest editors: J.Mark G. Williams; Jon Kabat-Zinn Mindfulness – eltérő értelmezések Contemporary Buddhism különkiadás

47 (Sathipatthana Sutta, Samyutta Nikaya, Visuddhimagga) 2 fő kanonikus jelentés: emlékezet + fényes tudatosság Mindfulness ~ memory + lucid awareness of the present Sati (mindfulness) ≠ bare attention (puszta figyelem) Henepola Gunaratana, és mestere Nyanaponika Thera is használta ezt a fogalmat, mely aztán széles körben elterjedt, de félrevezetően leszűkíti a „sati” fogalmát (≠ manasikara = figyelem) Satipatthana Sutta – mindfulness + clear comprehension csak ha mindkettő jelen van akkor beszélhetünk helyes éberségről! 1.Gyakorlás elején M. azaz a fényes tudatosság hangsúlyos 2.Gyakorlás későbbi szakaszában a kognitív elem kerül előtérbe, végül a gyakorló tisztán megérti a felbukkanó jelenségek természetét és minőségét  közvetlen belátás  bölcsesség Sokféle mindfulness gyakorlat lehet 1) egy-fókuszú (koncentrációhoz)2) nyitott & irányítatlan (belátáshoz) 3) koncepcionális (kontempláció tárgya egy koncepcionális jelenség, pl. halál) Ven. Bhikkhu Bodhi What does mindfulness really mean? A canonical perspective

48 Mindfulness nem csak jelen-központú, hiszen a múlt / az emlékezet is része a gyakorlás folyamatának, hogy tudatban tartsuk, visszahívjuk a gyakorlás tárgyát Mindfulness nem ítélkezés-mentes, mivel megkülönböztető funkciója is van (wholesome / unwholesome) következtetésképpen kognitív és értékelő szerepe is van Georges Dreyfus Is mindfulness present-centered and non-judgemental?

49 Nincs egységes buddhizmus – rengeteg különböző ág alakult ki különböző országokban, az idő során is sokat változott Klasszikus Abhidharma szempontból a Mindfulness megkülönböztető szerepet is játszik (wholesome / unwholesome), így kognitív és értékelő funkciója is van. Ítélkezés-mentesség e szempontból morális alapok elvesztését jelenti A „mainstream” Abhidharma (Constructivist) perspektíva ellenében tűnt fel a Nem-duális (Innatist) buddhista irányzat (pl. Mahamudra) Nem-duális buddhizmus szerint a közönséges kognitív struktúrák (idő, identitás, koncepciók, stb.) az akadályai a belső Buddha természet előbukkanásának, a tudatlanság legfinomabb formái, ezért ne bonyolódjunk ítélkezésbe meditáció során (főleg kezdő gyakorlókra vonatkozik) Nem duális megközelítés jellemzi modern mindfulness módszereket John Dunne Toward an understanding of non-dual mindfulness

50 1.Modern mindfulness definíció / tanítás túl leegyszerűsített  Csak tüneti enyhítés szenvedéstől történő megszabadulás helyett  Tiszta megértés, megkülönböztetés, üdvös / nem üdvözítő stb. fogalmak nem teológiai részletkérdések, hanem teljes potenciális pozitív hatás elérésének kritikus gyakorlatai – integrálás? 2.Etikai megfontolások explicit megjelenítésének hiánya  Ellenérvek 1) implicit etika (tanító, atmoszféra) 2) klinikumban szigorú irányelvek vonatkoznak egyéni hitvallás, etika-morál terjesztésére a kiszolgáltatott páciens védelmében 3) vannak szakmai etikai elvek (pl. Hippokratészi eskü)  Katonai alkalmazás kritikája  Mesterlövész példája – Wrong Mindfulness? Terrorista likvidálás?  PTSD katonák rehabilitációja | Bevetés előtt: tisztább tudat  károk elkerülése  Profitorientált vállalatoknál M programok - Ítélkezés-mentesség  Alkalmazottak legyenek toleránsabbak túlzott terhelésre  Alkalmazottak legyenek alkalmazkodók nem-etikus működéséhez  Valóságban inkább: stressz , kreativitás , kommunikáció , együttérzés  Monteiro, Musten, Compson Traditional and contemporary mindfulness: Finding the middle path in the tangle of concerns

51 MBSR célja a kezdetektől az egészség, teljesség, jóllét, emelése az egész társadalomban Sokkal több van a tanfolyamban, mint a rövid definícióban, az explicit buddhista tanítás nélkül is át lehet adni fontos alapelveket Explicit buddhista tanítás – Négy Nemes Igazság, Nemes Nyolcrétű Ösvény, Éber Figyelem Négy Alapzata – a módszer terjedését lehetetlenné tette volna, de az MBSR tanítás konzisztens az explicit Dharma tanokkal Amikor a Dharma egy új országba, új kultúrába érkezett, akkor mindig új formát vett fel – új, modern Dharma? MBSR egy kísérlet a Dharma új módon történő megfogalmazására és nem annak le- / szétbontása (recontextualization és nem decontextualization) Ősi és modern, hagyomány és tudomány, keleti és nyugati tanítás találkozása, kölcsönös megtermékenyülés Jon Kabat-Zinn Some reflections on the origins of MBSR, skillful means and the trouble with maps

52 Modern mindfulness ≠ Complete Buddhism Modern mindfulness ≠ „Buddhism Light” „McMindfulness” – kevés meditációs gyakorlattal, szakértelemmel rendelkező tanítók  Hosszabb, formálisabb képzések, kötelező részvétel buddhista elvonulásokon Nincs egységes mindfulness mozgalom Különböző módszerek, eltérő célok és hangsúlyok  MBSR - közelebb a buddhista hagyományhoz  MBCT – szigorúbban terápiás, tudományos-pszichológiai jelleg  Vannak direkt buddhista elemeket tartalmazó módszerek  Spiritual Self-Schema Therapy – Nemes Nyolcrétű Ösvény integrálása  MiCBT – etikai elvek modul a tanfolyamban  M4 Program (Monteiro, Musten) – TNH 5 Éber Figyelem Gyakorlat integrálása Mindfulness mozgalom

53 Tudomány és buddhizmus egymást megtermékenyítő találkozása – paradigmaváltás a tudományban! Szenvedés enyhítése rengeteg ember esetében Sokkal több embert érhet el, mint a buddhista tanítás Tudatosság erősödése által indirekt módon egyéb területek is fejlődnek (bölcsesség, moralitás, együttérzés) Lehetőség Helyes Megélhetésre (Right Livinghood) „Kapu” a Tan (Dharma) felé – annak aki tovább kíván haladni, anélkül, hogy térítene buddhista irányba Élet értékeinek felismerése, nagyobb belső szabadság, cél az életben, jóllét egyéni és globális emelése Mindfulness mozgalom jótékony hatások

54 Gondolatokkal és érzelmekkel azonosulás helyett ezekre rátekintés, időleges tudati eseményekként Automatikus reakciók, szokások, érzelmi és gondolati mintáink felismerése, tudatosítása, elengedése, új Tudat és tudat tárgyai / eseményei megkülönböztetése Fix, koncepcionális énkép felől elmozdulás egy állandóan változó tapasztaláson, kapcsolódáson alapuló létezés felé Stressz reakciók (harcolj vagy menekülj) helyett nyitott, érdeklődő, kedves attitűddel fordulás aktuális élmény felé Szenvedéshez fűződő viszony megváltozása Együttérzés növekszik saját magunk és mások felé Részvevők szemléletmód változása Mindfulness programok hatására

55 Mindfulness – kapcsolódás az élettel Tudatos jelenlét által kapcsolódunk Jelen pillanathoz amelyben az Élet áramlik. Ez nem csak stresszcsökkentés. Ez az egész Életről szól. „Ez nem csak stresszcsökkentés. Ez az egész életemről szól!”

56 NYITOTT TUDATOSSÁG VÁLASZTÁS NÉLKÜLI TUDATOSSÁG

57 Sok különböző hagyományvonal gyakorlásába, tanításába belekóstolhattam, mint pl. Willigis Jager Zen mester zen hagyományvonala Thich Nhat Hanh Zen mester hagyományvonala Willigis Jager féle keresztény kontempláció Jálics féle keresztény kontempláció Shambala Iskola (Chögyam Trungpa) Vipassana Mindfulness módszerek A különböző hagyományvonalak mind egyedi, különleges perspektíváját kínálják az Igazságnak, az Útnak és az Életnek… Egy Valóság Ezer Ruhája

58 Meditáció  Zen / vipassana meditáció (Hónap 2.hétfő 17:30-18)  Mindfulness gyakorlatok (Hónap 3.hétfő 17:30-18)  Keresztény kontempláció (Hónap 4.hétfő 17:30-18) Programok (meditáció után 18:30-20:00)  Különböző hagyományvonalak bemutatása  Mindfulness módszerek bemutatása  Előadások a tudomány, spiritualitás és mindennapok határterületéről Élet és Tudat programsorozat Országos Onkológiai Intézet

59 Tudomány szerint: Bolygók és a Nap egyaránt az űrbeli ősanyagból, csillagporból, gázokból keletkezett, Föld is, végső soron mi is ebből az átalakult anyagból vagyunk Dalai Láma szerint: „A buddhista magyarázat szerint a legvégső teremtő elv a tudatosság… Amit legbelső rejtett tudatosságnak nevezünk, az örökké létezik. A tudatosság folytonossága csaknem olyan, mint valami állandóság, mint a térelemek. Az anyag vonatkozásában ezek a térelemek, a tudatosság vonatkozásában a Tiszta Fény.” (Szögjal Rinpocse: Tibeti könyv életről és halálról) Ferenc Pápa szerint: „Mindenható Isten, jelen vagy az egész univerzumban, és a legkisebb teremtményedben… Taníts bennünket arra, hogy megbecsüljük minden dolog értékét, hogy feltöltődjünk áhítattal és szemlélődéssel, hogy felismerjük, alapvető egyesültségünket minden teremtménnyel, ahogy utazunk Végtelen Fényed felé.” (Ima a Földért, Laudato Si enciklika végén) Honnan jövünk, mik vagyunk, hová megyünk ?

60 További információ Magyarországi MBSR tanfolyamok Előadással kapcsolatban: Fazekas Gábor Center For Mindfulness x.aspx x.aspx

61 Köszönöm a figyelmet!

62


Letölteni ppt "Mindfulness Alkalmazási területei a világban és Magyarországon Hasonlóságok és eltérések a modern és tradicionális megközelítésekben Fazekas Gábor MBSR."

Hasonló előadás


Google Hirdetések