Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Összehangolt könyvtári szolgáltatásfejlesztés és az olvasáskultúra népszerűsítését támogató programsorozat zárókonferenciája.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Összehangolt könyvtári szolgáltatásfejlesztés és az olvasáskultúra népszerűsítését támogató programsorozat zárókonferenciája."— Előadás másolata:

1 Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Összehangolt könyvtári szolgáltatásfejlesztés és az olvasáskultúra népszerűsítését támogató programsorozat zárókonferenciája Nagy Bálint előadása június 21.

2 Marketing - halálos csók a kultúrának vagy az élet vize ? Másként szólva: felemeli vagy megöli a marketing szemlélet a kultúrát?

3 Bach – populárisan (?)

4 Az ALAPKÉRDÉS Hova soroljuk a kultúrát? Elfogadjuk, hogy a szükséglet kielégítés egyik területe? Fel-/elemeljük, szantifikáljuk, más dimenzióba helyezzük vagy úgy tekintjük, mint az emberi (civilizált) létforma szerves része, amilyen az étkezés, a tisztálkodás, az utazás, az egyre gyarapodó igényeink kielégítése? Tegyük félre, reflexszerű, automatikus válaszainkat 4

5 Az alábbi kategóriákhoz hasonló termék ? ELTE BKF Corvinus 5

6 "A kultúra áru „ - Káel Csaba Müpa igazgató Origo, Elfogadjuk-e ezt az egyszerű állítást?

7 „A kulturális intézményvezetőknek meg kellene tanulniuk az üzleti világ nyelvét - mondta Baán László.” Origo, június 11. muzeumok-szinhazak.html muzeumok-szinhazak.html Egyet tudunk ezzel érteni?

8 …a sport világában sokkal gyorsabb volt az áttörés…. „A sportot olyan különleges árunak tekintem, amely csak akkor nem viselkedik piaci értelemben eladható jószágként, ha saját szükségletet elégít ki, de minden más esetben csereértékkel bír, tehát piaci szereplő lehet.” /Interjú Hoffmann Istvánnéval a Corvinus egyetem professzorával a sportmarketing.hu oldalon, /

9 Varga Dániel olimpiai bajnok (vízilabda) disszertációjából – május „Azt hiszem mindenkinek el kell fogadnia és fel kell dolgoznia azt a tényt, hogy a XXI. században az élsport csakis piaci alapon tud működni, és a professzionális sport kritériumainak megfelelően kell menedzselni egy szakosztályt is”

10 Wagner – a pénzcsináló automata /helyszín: Bayreuth/ 10 Van-e más választásunk mint a kultúrára az üzleti világ részeként tekinteni ? Van-e más választásunk mint a kultúrára áruként tekinteni ?

11 S milyen következményekkel jár az elfogadás? Ugyanúgy viselkedik, mint bármely más fogyasztásra szánt termék. Mint bármely más tömeges fogyasztásra szánt termék. Kommercializálódik. Ára van, ami pl. kereslet függő (és nem valamiféle abszolút értéket fejez ki). Megpróbál piacképessé válni és piacon maradni. …s minden tekintetben (kénytelen) a marketing szabályrendszere szerint „létezni”.

12 Dortmund koncert-tej (a márkázás és a közönségbővítés egy sajátos módja)

13 Nemcsak a kultúra természete, hanem fogyasztásának módja, körülményei is változnak A létrehozás monopóliuma eltűnőben (sokkal többen tanulhatják, gyakorolhatják a „művészetet”), szinte bárki filmezhet, szerezhet zenét, énekelhet, könyvet adhat ki stb. Eluralja a kultúrát (is) a „user generated content”, de legalábbis a közösségi felületek, mint sajátos közvetítő médium. A „kivételesség” élményéből a mindennapok élménye lett. A megítélése, minősítése, egyáltalában létéről történő híradás bárkinek megadatik – netes fórumok, site-ok, közösségek. A hozzáférés és tárolás módja (korlátlan hang-és képtár a zsebünkben, - ipod, laptop stb.).

14 A nyomtatott napilap korszak lezárul „A lapokat zúzdába zavarja az internet…. A nyomtatott újságírásnak vége. A gyerekeim már csodálkozva fognak faggatni, hogy milyen volt az az idő, mikor a kávéhoz kellő áhitattal kezembe vettem a New Yok Times-ot, amit minden reggel bedobtak a kerítésen. Nekik a papír már szemét, a lap fölösleges, az újságolvasás pedig kőkorszaki.” / Ben Affleck a Népszabadság május 23-ai számában/ 14

15 A Gutenberg-galaxis átalakul negyedévben az USA-ban az e-könyvek értékesítése éves szinten 160%-kal, 233 millió dollárra emelkedett, miközben a nyomtatott olvasnivalóké 23%-kal esett. A digitálisan letölthető művek piaci részesedése a semmiből 14%-ra ugrott. Az Amazon nemrég bejelentette, hogy áprilisban megfordultak az arányok: már több e-könyvet ad el, mint nyomtatottat (darabszámot tekintve). Az Amazon több mint 800 ezer címet, az – egyébként keresőprogramjáról ismert - Google 3 millió könyvet digitalizált. A Borders, az USA egyik legnagyobb és legrégebbi könyvesbolt hálózata, idén februárban csődvédelembe menekült. Megoldandó kérdés az e-könyvek könyvtári kölcsönzése….. /forrás: HVG június11. /

16 Vajon a könyvek korszaka is lezárul? …és a könyvtáraké? Vagy csak más módszertanra van szükség? Mi a missziója a könyveknek? Mi a missziója a könyvtáraknak? Létezik-e a könyvtárak gazdaságos működésének új pénzügyi modellje? Mivel lehet vonzóvá tenni a könyvből való információ szerzést az internet-generációnak? Az írott szöveg jövője avagy a képek korszaka jön el? A mai világban?

17 Verdi Macbeth-je képregényben elmesélve

18 Barátkozzanak a gondolattal, hogy a kultúra áru és eképp is viselkedik Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár Összehangolt könyvtári szolgáltatásfejlesztés és az olvasáskultúra népszerűsítését támogató programsorozat zárókonferenciája."

Hasonló előadás


Google Hirdetések