Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ITHAKÁK A VILÁGHÁLÓN Szerb irodalom egy kattintásra.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ITHAKÁK A VILÁGHÁLÓN Szerb irodalom egy kattintásra."— Előadás másolata:

1 ITHAKÁK A VILÁGHÁLÓN Szerb irodalom egy kattintásra

2 I. Avantgárd és hypertext Expresszionizmus Miloš Crnjanski- módra: szumátraizmus (első kötete, Ithaka lírája (1919) után) Expresszionizmus Miloš Crnjanski- módra: szumátraizmus (első kötete, Ithaka lírája (1919) után) Sumatra (1920) és „A Szumátra magyarázata” (1920) Sumatra (1920) és „A Szumátra magyarázata” (1920) Az I. vh. után: „Megbuktak az elvek, a formák, és hálistennek, a kánonok is!” + a modern szubjektum válsága Az I. vh. után: „Megbuktak az elvek, a formák, és hálistennek, a kánonok is!” + a modern szubjektum válsága „hipermodern költői lázálmok” „hipermodern költői lázálmok” „lám, a világban semmi összefüggés nincsen” + „Mennyire összefügg minden a világon.” „lám, a világban semmi összefüggés nincsen” + „Mennyire összefügg minden a világon.” Egy nevezőn a messzi hegyek és az otthoni cseresznyék (Milosevits Péter) Egy nevezőn a messzi hegyek és az otthoni cseresznyék (Milosevits Péter)

3 - A net.art és az avantgárd hagyomány (Daniel Stringer): „net. art” és „neten lévő művészet” – ismétlődő avantgárd tendeciák - Andrej Tišma: A web.art alkotásainak végső formája „a nézői aktivitásnak” köszönhető – Hiperdimenzionalitás: korlátlan tér-és idő lehetőségek, művészeti hálózat - A net.art és az avantgárd hagyomány (Daniel Stringer): „net. art” és „neten lévő művészet” – ismétlődő avantgárd tendeciák - Andrej Tišma: A web.art alkotásainak végső formája „a nézői aktivitásnak” köszönhető – Hiperdimenzionalitás: korlátlan tér-és idő lehetőségek, művészeti hálózat Andrej TišmaAndrej Tišma

4 – konceptualizmus, fluxus, mail art - Az irodalomban: hypertext (Theodor H. Nelson, ’60) - Barthes + George P. Landow: az „olvasható” és az „írható” szöveg, a lineáris és a „multilineáris” olvasás - Hypertext: információs médium verbális és nonverbális linkekkel - Az első számítógépes regény: Michael Joyce: Afternoon (1987) – konceptualizmus, fluxus, mail art - Az irodalomban: hypertext (Theodor H. Nelson, ’60) - Barthes + George P. Landow: az „olvasható” és az „írható” szöveg, a lineáris és a „multilineáris” olvasás - Hypertext: információs médium verbális és nonverbális linkekkel - Az első számítógépes regény: Michael Joyce: Afternoon (1987)

5 - A szerb irodalomban: Milorad Pavić Hazarski rečnik (Kazár szótár, 1984) c. lexikon-regényének CD-rom-os kiadása (2001) - Milosevits Péter szerint az első hypertext a Biblia, utána a „trükk-regény” - Pavić: „Szavak nélküli regény” – főhőse az interaktív olvasó, aki a regényt nem olvassa, hanem eljátssza - Stakleni puž – priče sa Interneta (1998), net.novellák Stakleni puž – priče sa Interneta Stakleni puž – priče sa Interneta - Milosevits Péter: Websajt-stori (net.regény, 1999, könyvformában 2001) Websajt-stori - A hypertextuális művek a formát tematizálják (Pavić: hamis végtelen, végtelenség-szimulakrum, Milosevits: olcsó univerzum) - Siniša Tucić: Nove domovine (Új szülőföldek, 2007) – verseskötet, linkekkel, a médium avantgárd reflexiója (Greenberg) - Az ikonok – hyper-Ithakák, hyper-szülőföldek

6 VÁLOGATÁS A SZERB ONLINE FOLYÓIRATOKBÓL www.afirmator.org www.afirmator.org www.afirmator.org - 2012 óta, kommentelhető - Nincs főszerkesztő, hanem 8 rovatszerkesztő - Próza, líra, szatíra, esszé, kritika, vizuális művészet (alkotások és kritikák), f/sf/horror, útirajz, szakszervezet (szociális kérdések), politika - Közöletlen szövegeket várnak, állandó felhívás - Banner-vetítés, vagy lefelé haladva cikk-sorozat - Könyv a közölt szépirodalomból (líra, próza, szatíra, esszé) AFIRMATOR – ZBORNIK BR. 1. - Vizuálisan nem túl igényes, az „információs bummra” (Virilio) épített struktúra

7 www.agoncasopis.com 2009 óta létezik, költészeti folyóirat 2009 óta létezik, költészeti folyóirat Szerkesztők: Bojan Ostojić Savić, Vladimir Stojnić (költők), Jelena Milinković (kritikus), lektora is van Szerkesztők: Bojan Ostojić Savić, Vladimir Stojnić (költők), Jelena Milinković (kritikus), lektora is van Kortárs líra (szerb, ex-yu és világlíra), tanulmány, esszé és kritika (szerb, ex-yu és világir.) Kortárs líra (szerb, ex-yu és világlíra), tanulmány, esszé és kritika (szerb, ex-yu és világir.) Sok tematikus összeállítás, 2014/26. – külön kiadás a fiatal magyar irodalomról Sok tematikus összeállítás, 2014/26. – külön kiadás a fiatal magyar irodalomról Állandó és átlátható, nem tolakodó, olvasóbarát struktúra és vizuális arculat, a hagyományos folyóiratra emlékeztet Állandó és átlátható, nem tolakodó, olvasóbarát struktúra és vizuális arculat, a hagyományos folyóiratra emlékeztet Szelekció, igényesség a cyber-tér irodalmából: a válogatás nélküli internetes fogyasztás kritikája Szelekció, igényesség a cyber-tér irodalmából: a válogatás nélküli internetes fogyasztás kritikája Nem kommentelhető Nem kommentelhető

8 www.spektator.blogspot.com 2013 óta, költészeti, kritikai és teoretikus blog 2013 óta, költészeti, kritikai és teoretikus blog Szerbiai, ex-yu és világlíra Szerbiai, ex-yu és világlíra Nikola Živanović – költő, főszerkesztő Nikola Živanović – költő, főszerkesztő Irodalom, művészet, filozófia és társadalomtudomány Irodalom, művészet, filozófia és társadalomtudomány Nemzetközi irodalmi linkek is Nemzetközi irodalmi linkek is Kifejezetten „jelentős irodalmi értékű szövegeket” szándékolnak közölni Kifejezetten „jelentős irodalmi értékű szövegeket” szándékolnak közölni „A szerzők és a műfordítók politikai, erkölcsi, politikai és más irányultsága nem számít” „A szerzők és a műfordítók politikai, erkölcsi, politikai és más irányultsága nem számít” Vita a fiatal szerb líráról: Vladimir Vukomanović kritikus reflexiója az Agon 2012-es kortárs szerb lírát bemutató összeállítására, illetve az egyik Agon-szerkesztő, Vladimir Stojnić válasza Vita a fiatal szerb líráról: Vladimir Vukomanović kritikus reflexiója az Agon 2012-es kortárs szerb lírát bemutató összeállítására, illetve az egyik Agon-szerkesztő, Vladimir Stojnić válasza Amennyire a blog lehetővé teszi: átlátható, igényes arculat és szövegek Amennyire a blog lehetővé teszi: átlátható, igényes arculat és szövegek

9 www.art-anima.com 2006 óta létezik, f/sf/horror – népszerűsítés és online szakmai műhely 2006 óta létezik, f/sf/horror – népszerűsítés és online szakmai műhely Próza, líra (nemcsak kortárs, hanem a klasszikus szerzők is), szerzők, recenziók, interjú, esszé, az írásról (szerzői ars poeticák), linkek, fórum Próza, líra (nemcsak kortárs, hanem a klasszikus szerzők is), szerzők, recenziók, interjú, esszé, az írásról (szerzői ars poeticák), linkek, fórum Dragoljub Igrošanac (tulajdonos és főszerkesztő) Dragoljub Igrošanac (tulajdonos és főszerkesztő) Szerb és ex-yu szerzők Szerb és ex-yu szerzők Irodalmi pályázatok szervezése, a legjobb munkák szöveggyűjteményes kiadása, közvetítés, menedzselés Irodalmi pályázatok szervezése, a legjobb munkák szöveggyűjteményes kiadása, közvetítés, menedzselés A forum rovatban a felkért, már befutott szerzők válaszolnak a fiatal f/sf/horror szerzőknek – műhelyszerű A forum rovatban a felkért, már befutott szerzők válaszolnak a fiatal f/sf/horror szerzőknek – műhelyszerű A műfaj népszerűsítése érdekében szoros együttműködés más hasonló honlapokkal ország-és világszerte (linkek rovat) A műfaj népszerűsítése érdekében szoros együttműködés más hasonló honlapokkal ország-és világszerte (linkek rovat) Vizuálisan átlátható, nem tolakodó, gazdag információs választék, nem kommentelhető (helyette: fórum) Vizuálisan átlátható, nem tolakodó, gazdag információs választék, nem kommentelhető (helyette: fórum) A könyvtár a háttérben, illetve a komor fekete háttérszínek jól tükrözik a tartalmat – egyszerű, de igényes arculat A könyvtár a háttérben, illetve a komor fekete háttérszínek jól tükrözik a tartalmat – egyszerű, de igényes arculat

10 www.bundolo.org Álnéven közölnek: próza, vers, folytatásos szövegek (és képregények), hajón kívüli napló (kézzel írott, középiskolás naplók szkennelt lapjai), fórum, fotók Álnéven közölnek: próza, vers, folytatásos szövegek (és képregények), hajón kívüli napló (kézzel írott, középiskolás naplók szkennelt lapjai), fórum, fotók Afféle digitális slam (open mic): bárki közölhet, de mégsem, mert ahhoz képest túl igényesek a szövegek, a kommentelés teljesen szabad, interkatív alkotási lehetőség – de: Afféle digitális slam (open mic): bárki közölhet, de mégsem, mert ahhoz képest túl igényesek a szövegek, a kommentelés teljesen szabad, interkatív alkotási lehetőség – de: HÁZIREND: nem lehet nemeti, faji, vallásos, nemi alapon sértegetni, bármiféle gyűlöletbeszédet szítani, pornográf, kalóztartalmakat posztolni, a szerzőt támadni (csak a szövegét lehet), káromkodni, flamingelni, trollkodni, spammelni, témán kívül, önreklámozás, többszörös posztolás, az adminok támadása HÁZIREND: nem lehet nemeti, faji, vallásos, nemi alapon sértegetni, bármiféle gyűlöletbeszédet szítani, pornográf, kalóztartalmakat posztolni, a szerzőt támadni (csak a szövegét lehet), káromkodni, flamingelni, trollkodni, spammelni, témán kívül, önreklámozás, többszörös posztolás, az adminok támadása Nem szöveges tartalmak az adminokkal egyeztetve közölhetőek (név szerint nincsenek feltűntetve a szerkesztők) Nem szöveges tartalmak az adminokkal egyeztetve közölhetőek (név szerint nincsenek feltűntetve a szerkesztők) 2014. 10. 13-án frissült a struktúra– kommentelhető az arculat is 2014. 10. 13-án frissült a struktúra– kommentelhető az arculat is A fórumnál nem feltétlenül kell regisztrálni a közléshez A fórumnál nem feltétlenül kell regisztrálni a közléshez Könyvcsere-program, tervezik a nyomtatott változatot is Könyvcsere-program, tervezik a nyomtatott változatot is Nyomtatási lehetőség (a na papiru-ra kattintva – dizájnolt lapforma, mindenki ráírhat, amit akar) Nyomtatási lehetőség (a na papiru-ra kattintva – dizájnolt lapforma, mindenki ráírhat, amit akar) Öndefiníció: „virtuális káosz-városka” Öndefiníció: „virtuális káosz-városka” Igényes, átlátható, ötletes Igényes, átlátható, ötletes

11 www.elektrobeton.net A nyomtatott lap (Beton) a napilap mellékleteként 2006 óta, a netes változat, az elektrobeton.net 2007 óta létezik, mely 2013 óta portálként működik: interaktív, a nyomtatotthoz képest újabb tartalommal A nyomtatott lap (Beton) a napilap mellékleteként 2006 óta, a netes változat, az elektrobeton.net 2007 óta létezik, mely 2013 óta portálként működik: interaktív, a nyomtatotthoz képest újabb tartalommal Szerkesztők: Miloš Živanović, Saša Ćirić Szerkesztők: Miloš Živanović, Saša Ćirić Támogató: Traduki (DE CSAK A KÖNYVES MŰFORDÍTÁSOKAT) Támogató: Traduki (DE CSAK A KÖNYVES MŰFORDÍTÁSOKAT) Politikailag motivált online folyóirat (a szerb nacionalizmus, a társadalmi és kulturális tabuk kritikája), nemcsak irodalom – havonta kb. 20.000 látogató Politikailag motivált online folyóirat (a szerb nacionalizmus, a társadalmi és kulturális tabuk kritikája), nemcsak irodalom – havonta kb. 20.000 látogató Politikai, szociális, társadalmi problémák, művészetek, nem kommentelhető, de az olvasói leveleket a „Štemovanje” rovatban közlik Politikai, szociális, társadalmi problémák, művészetek, nem kommentelhető, de az olvasói leveleket a „Štemovanje” rovatban közlik Könyvkiadással is foglalkoznak (borító-vetítés, youtube-link), kortárs koszovói albán lírát is kiadnak Könyvkiadással is foglalkoznak (borító-vetítés, youtube-link), kortárs koszovói albán lírát is kiadnak Szellemes rovatnevek: Mikszer, Cement (szerb színház), Anticement (világszínház), Armatura (társadalomtudományos könyvekről recenziók), Štrafta (irodalmi tanulmányok, csík), Vreme smrti i razonode (a nacionalista író-doyen, Dobrica Ćosić könyvcímével ironizálva: A halál és a szórakozás ideje – szatirikus művek), Bulevar zvezda (Csillagsugárút, a celebek szatirikus ál- életrajzai, afféle balkáni hollywood-szatíra), Blok br. 5 (képregény), Oglasi (hírdetések), Tenderska dokumentacija (aktuálpolitikai szatirikus cikkek), Beton plus (más lapokból átvett, politikai anyagok), Beton international(a) (fesztiválok), Hírek, Edicija Tonb (Beton- visszafelé, kiadványok), Audio és video (rádióinterjú stb.), Betonjerka (politikusok bon mot-i) Szellemes rovatnevek: Mikszer, Cement (szerb színház), Anticement (világszínház), Armatura (társadalomtudományos könyvekről recenziók), Štrafta (irodalmi tanulmányok, csík), Vreme smrti i razonode (a nacionalista író-doyen, Dobrica Ćosić könyvcímével ironizálva: A halál és a szórakozás ideje – szatirikus művek), Bulevar zvezda (Csillagsugárút, a celebek szatirikus ál- életrajzai, afféle balkáni hollywood-szatíra), Blok br. 5 (képregény), Oglasi (hírdetések), Tenderska dokumentacija (aktuálpolitikai szatirikus cikkek), Beton plus (más lapokból átvett, politikai anyagok), Beton international(a) (fesztiválok), Hírek, Edicija Tonb (Beton- visszafelé, kiadványok), Audio és video (rádióinterjú stb.), Betonjerka (politikusok bon mot-i) A politikai aktivitásból fakadóan a Csillagsugárút rovatra, illtetve a Cement kiritikáira reagáltak – kb. a szerb Magyar Narancs A politikai aktivitásból fakadóan a Csillagsugárút rovatra, illtetve a Cement kiritikáira reagáltak – kb. a szerb Magyar Narancs

12 www.libartes.com 2011 óta, három havonta frissül, változó címlappal (képzőművészeti alkotás) 2011 óta, három havonta frissül, változó címlappal (képzőművészeti alkotás) Irodalom, film, plakát, dizájn, építészet, zene, utca [KERETEK - Okviri], jobb oldalt pedig az adott szám tartalmi felosztása műfajok szerint [Obodi] Irodalom, film, plakát, dizájn, építészet, zene, utca [KERETEK - Okviri], jobb oldalt pedig az adott szám tartalmi felosztása műfajok szerint [Obodi] Befutott és még nem befutott szerzők is közölnek Befutott és még nem befutott szerzők is közölnek A szerzőket munkatársaknak tekintik. A szerzőket munkatársaknak tekintik. Fő-és felelős szerkesztő: Milena Ilić – változó társszerkesztőkkel dolgozik Fő-és felelős szerkesztő: Milena Ilić – változó társszerkesztőkkel dolgozik Átlátható, nem tolakodó, igényes felület, igényes szövegekkel Átlátható, nem tolakodó, igényes felület, igényes szövegekkel A KÖZLÉS FELTÉTELEI: a tudományos, kritikai szövegek és esszéknél idézni (a plágium ellen), elfogulatlanul írni, egyszerre két, 10 oldalnál nem hosszabb szöveg küldhető, lehetséges az újraközlés (tisztázni a szerzői jogokat). Prózánál, versnél nincs formai, tartalmi, más megkötés, egyszerre 5-öt lehet. A korábbi blogos megjelenés nem kizáró. A KÖZLÉS FELTÉTELEI: a tudományos, kritikai szövegek és esszéknél idézni (a plágium ellen), elfogulatlanul írni, egyszerre két, 10 oldalnál nem hosszabb szöveg küldhető, lehetséges az újraközlés (tisztázni a szerzői jogokat). Prózánál, versnél nincs formai, tartalmi, más megkötés, egyszerre 5-öt lehet. A korábbi blogos megjelenés nem kizáró. Szerb és ex-yu szerzők is Szerb és ex-yu szerzők is Nem fizetnek honort Nem fizetnek honort Minden látogatónak tudomásul adják: ha felhasználják, kötelező idézni a libartes szövegeinek forrását (a szerzői jog törvényére hivatkozva) Minden látogatónak tudomásul adják: ha felhasználják, kötelező idézni a libartes szövegeinek forrását (a szerzői jog törvényére hivatkozva)

13 www.prozaonline.com 2004 óta létezik, fő profil: szerbiai és ex-yu próza 2004 óta létezik, fő profil: szerbiai és ex-yu próza Főszerk.: Zoran Ilić Főszerk.: Zoran Ilić Próza, esszé, vitacikkek, film, zene, műfordítás, interjú (köztük a 3x3, 3 kérdés (Z. I.) és 3 válasz), 2006-2009 között verseket is közölt (Alen Alispahić (BIH), Nikola Živanović (Szerbia) és Zlatko Pangarić (Vajdaság/Szerbia) Próza, esszé, vitacikkek, film, zene, műfordítás, interjú (köztük a 3x3, 3 kérdés (Z. I.) és 3 válasz), 2006-2009 között verseket is közölt (Alen Alispahić (BIH), Nikola Živanović (Szerbia) és Zlatko Pangarić (Vajdaság/Szerbia) Hírek között: pályázatok, hírek (folyóiratok, könyvek, NKSS), promóciók Hírek között: pályázatok, hírek (folyóiratok, könyvek, NKSS), promóciók 2012-től a NKSS Alapítvány tagja (Független szerbiai kulturális szcéna) 2012-től a NKSS Alapítvány tagja (Független szerbiai kulturális szcéna) 2013-2014: krimi-próza-rovat, szerk.: Sovjeta Grubešić 2013-2014: krimi-próza-rovat, szerk.: Sovjeta Grubešić Kommentálható Kommentálható Átlátható, információdús, hírfolyamos felépítés, változó színvonalú szövegek Átlátható, információdús, hírfolyamos felépítés, változó színvonalú szövegek

14 BLOGSZFÉRA www.mrtvialbatrosi.blogspot.com www.mrtvialbatrosi.blogspot.com www.mrtvialbatrosi.blogspot.com - A szatirikus költészet blogja, digitális kollázsok, zene (rap, slam), névtelen jelenlét www.hiperboreja.blogspot.com www.hiperboreja.blogspot.com www.hiperboreja.blogspot.com - Tanulmányok, esszék, műfordítás, névtelenül - Ady Endréről is írtak - Crnjanski „posztmodern hős”-ként való értelmezése (Ala Tatarenko) - A blog címe Crnjanski hiperboreizmusára utal

15 ÖSSZEFOGLALÁS Sok netes orgánum, számolatlan blog – erősödő civil szféra? Sok netes orgánum, számolatlan blog – erősödő civil szféra? A nyomtatott lapok is egyre kevesebb támogatásból léteznek, ezért kerülnek fel a netre A nyomtatott lapok is egyre kevesebb támogatásból léteznek, ezért kerülnek fel a netre Centralizált kultúratámogatás: az alulról szerveződő, demokratikus civil szféra figyelmen kívül hagyása – tranzíciós aktuálpolitikai probléma, ami egyben a kiéleződő generációs különbségeket is mutatja (a hatalmi szférában a ’90-es éveket idéző, vagy azokat kiszolgáló figurák ülnek – ezzel szemben a fiatal irodalmi áramvonalak) Centralizált kultúratámogatás: az alulról szerveződő, demokratikus civil szféra figyelmen kívül hagyása – tranzíciós aktuálpolitikai probléma, ami egyben a kiéleződő generációs különbségeket is mutatja (a hatalmi szférában a ’90-es éveket idéző, vagy azokat kiszolgáló figurák ülnek – ezzel szemben a fiatal irodalmi áramvonalak) Ingyen-meló, misszionárius civil-szféra, támogatása a kultúrpolitikától függ Ingyen-meló, misszionárius civil-szféra, támogatása a kultúrpolitikától függ Ritkán refelktálnak egymásra, elkülönült szigetek – a nyomtatott és a digitális információk ritkán találkoznak, ám tudnak egymásról Ritkán refelktálnak egymásra, elkülönült szigetek – a nyomtatott és a digitális információk ritkán találkoznak, ám tudnak egymásról A műveken belüli hypermediális, hypertextuális elemek ritkán fordulnak elő – az „olvashatóságon” a hangsúly, nem annyira az „írhatóságon” A műveken belüli hypermediális, hypertextuális elemek ritkán fordulnak elő – az „olvashatóságon” a hangsúly, nem annyira az „írhatóságon” Kevés a kommentelhető honlap – viszont a közlés nyitott, illetve a fórumokon lehet véleményezni Kevés a kommentelhető honlap – viszont a közlés nyitott, illetve a fórumokon lehet véleményezni Nemcsak szerb, de ex-Yu irányultság is! (ez a többi ex-yu irodalmi honlapra, folyóiratra is érvényes) Nemcsak szerb, de ex-Yu irányultság is! (ez a többi ex-yu irodalmi honlapra, folyóiratra is érvényes)


Letölteni ppt "ITHAKÁK A VILÁGHÁLÓN Szerb irodalom egy kattintásra."

Hasonló előadás


Google Hirdetések