Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Trendek a fogyasztói társadalom ellenében – avagy hogyan rendeződik vissza a fogyasztás válság hatására Kozák Ákos – 2010. március 18.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Trendek a fogyasztói társadalom ellenében – avagy hogyan rendeződik vissza a fogyasztás válság hatására Kozák Ákos – 2010. március 18."— Előadás másolata:

1 Trendek a fogyasztói társadalom ellenében – avagy hogyan rendeződik vissza a fogyasztás válság hatására Kozák Ákos – március 18.

2 2 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. A jelenlegi válság és a megelőző történelmi válságok összevetése 1970-es évek közepe 1980-as évek eleje 1990-es évek eleje Ezred- forduló Jelenlegi válság Válság Mo. Alacsony fogyasztói bizalom Alacsony jövedelem Magasabb megélhetési költségek, infláció Alacsonyabb vagyon Kevés fogyasztási hitel Erős hatás Mérsékelt hatás Gyenge hatás Tények a jelenlegi válságról: a fogyasztói bizalom történelmi mélyponton van Európában, és csökken alacsonyabb foglalkoztatottsági számok alacsonyabb jövedelemhez vezetnek az alacsony olajárak könnyítik a terheket, az árcsökkentés eltolja a kiadásokat csökkenő ingatlanárak és tőzsdeindexek miatt csökken a háztartások vagyona a bankok visszafogják a fogyasztók hitelezését Forrás: McKinsey Global Institute EU Consumer Team analysis

3 3 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. A fogyasztás változása a válság idején* Egészségügy Lakásbérlet Autó fenntartás Étel Közlekedés (kivéve autó) Újság, könyv Alkohol- mentes italok ruházat vendéglátás kommunikáció alkohol Szabadidő szolgáltatás Háztartási gépek bútor Elektronikai berendezések Autó ÁTLAG: -2,2 ÁTLAG: 9,3 * UK, Németország, Franciaország, Olaszország Forrás: McKinsey Global Institute EU Consumer Team analysis létfenntartás szórakozás berendezések

4 4 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. A kiadáscsökkenés hatása a kategória költésekre Sorrend Sorrend további jövedelemnyomás alatt -5%-20% Forrás: McKinsey Global Institute Europe Survey Kiadáscsökkenés, %

5 5 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Makroökonómiai adatok A GDP alakulása (%)Fogyasztói árak változása (%) Munkanélküliségi ráta (%) Forrás: tényadatok – KSH, előrejelzés – MNB ??

6 6 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Makroökonómiai adatok Nettó reálbér alakulása (%) Kiskereskedelmi forgalom alakulása (%) Háztartások végső fogyasztásának változása(%) Source: Facts: Central Statistical Office, prognose: Ecostat, October, 2009 ?? ?

7 7 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Az infláció az egyes kategóriák esetében eltérően alakult A szeszesitalok, dohányáruk kategória fogyasztói árainál folyamatos emelkedés figyelhető meg 2009-ben (jövedéki adó emelése), novemberre az infláció meghaladta a 10 százalékot Az élelmiszerinfláció (4,4%) éves nagysága közel azonos volt mint a teljes piacon mért áremelkedés (4,2 %) A háztartási energia fogyasztói ára 2009 januárjában közel 20 százalékkal nőtt, éves szinten 8,2 százalékos volt az infláció; A ruházati termékek esetén volt a legkisebb a fogyasztói árváltozás mértéke a vizsgált időszakban, inkább stagnálásról beszélhetünk;

8 8 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Négy fő tényező határozza meg a fogyasztói kiadásokat Vásárlóerő Vagyon Fogyasztói vélemény Fogyasztói vélemény Vállalatok, Kormányok intézkedései Fogyasztói kiadások f  Hitel hozzáférhetőség  Infláció, árucikkek  Adóterhelés  Háztartás bevétele  Lakhatási költségek  Megtakarítások, adósság  Munkahely és a pénzügyi helyzet biztonsága  Gazdasági kilátások  Média  Kiadásösztönzők  Válságstratégiák  Promóciós taktikák Forrás: The Boston Consulting Group, 2009

9 9 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Fogyasztói vélemény Mérsékelt bizalom és alacsony vásárlási hajlandóság Vásárlási Hajlandóság Indexe Komplex Fogyasztói Bizalom Index Magyarország Forrás: Corvinus-GfK Fogyasztói Bizalom Index „W” vagy „U” modell? Újra pesszimisták az amerikaiak: 2009 februárban újra csökkent az amerikai fogyasztói bizalmi index, mely 10 hónapos mélyponton van* Újra pesszimisták az amerikaiak: 2009 februárban újra csökkent az amerikai fogyasztói bizalmi index, mely 10 hónapos mélyponton van* Forrás: Conference Board

10 10 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. negatív Tendenciák az ország gazdasági helyzetének érzékelésében (előző év azonos időszaka=100, kiigazítás nélkül, KSH adat) Fogyasztói vélemény Várakozások az ország gazdasági helyzetére vonatkozóan A GDP volumenindexe 50% Forrás: Corvinus-GfK Fogyasztói Bizalom Index illetve KSH

11 11 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Fogyasztói vélemény: félelem a munkanélküliségtől* Várakozások az elkövetkező 12 hónapra vonatkozóan Forrás: Corvinus-GfK Fogyasztói Bizalom Index *a munkanélküliség tényleges növekedése fogyasztás visszaesést okoz, de már a munkanélküliségtől való félelem is! augusztus és október között 112 ezer új munkanélküli A 2008 decemberi mélypont után enyhén mérséklődött a munkanélküliség növekedésétől tartók aránya

12 12 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Vásárlóerő Forrás: GfK Hungária, Vásárlőerő Index tanulmány, 2009 Egy főre jutó vásárlóerő Magyarországon, megyénként

13 13 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Vagyon A válság és az arra adott fogyasztói reakciók nyomán kialakuló új csoportok* Leginkább érintett csoport  Elvesztette állását, vagy csökkent a keresete  Vagyoncsökkenés (a hiteleihez képest)  Fizetéstől fizetésig él (ha van)  Kevés megtakarítással rendelkezik  Növekvő csoport Fogyasztási szokás  Annyira keveset költ, amennyire csak tud  Abszolút ár számít (ha kisebb a méret, akkor is)  Rövid távon optimalizál  Áldozatokat is hoz, akkor is, ha az egészségéről van szó (pl. bio tejről nem biora való átállás) Legnagyobb csoport  Bőséges cash-flow-val rendelkezik, de aggódik a jövőbéli mérlege miatt  Válság, mint egy "ébresztő" érintette  Ingatlana, vagyon veszít értékéből, munkahelye bizonytalan lesz  Magasabb és alacsonyabb bevételi kategória egyaránt Fogyasztási szokás  Több helyen vásárol  Ott vásárol, ahol legjobb az ár  Bármit megvásárol, aminek akciós az ára  Hosszabb távon optimalizál  Kevesebb áldozatot hoz: egészségét, minőséget, ízletességet nem áldozza be  Experimentál a privát márkákkal Legnagyobb csoport  Biztonságban érzi magát  Régóta jómódban él, nem érzi a vagyoncsökkenést  Nem látható annyira a csoport  Környezetében sok embert érint a válság komolyabban Fogyasztási szokás  Környezete hatására több akciós terméket vásárol  Nem keresi, de nyílt a promóciókra, ha azok megfelelnek elvárásainak  Nem áldoz be semmit preferenciái közül  Trade up továbbra is, de jobban megválasztja a kategóriákat Forrás: The Boston Consulting Group, 2009 Cash Counters/ Pénzszámlálók Cash Counters/ Pénzszámlálók Nervous Saver/ Ideges spóroló Nervous Saver/ Ideges spóroló Relaxed Opportunist/ Nyugodt opportunista Relaxed Opportunist/ Nyugodt opportunista *Nemzetközi trendek

14 14 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Vagyon Mrd HUF Mrd HUF A lakosság GDP arányos pénzügyi felhalmozása 2009 márciusban az 1996-os szintre esett Mrd HUF +900 Mrd HUF 2009 elejére a vagyon veszteség egyetlen oka: a devizaadósság állomány hatalmas átértékelődése 1000 milliárd forintos adósságapadásnak kellene bekövetkezni ahhoz, hogy a 2008 végi szint álljon vissza A lakosság nettó pénzügyi vagyona 1800 milliárd forinttal csökkent 2009 elejére. Az árfolyam korrekció után 900 mrd Ft ebből „visszajött” A háztartások nettó pénzügyi vagyona a GDP arányában (%) Forrás: MNB, né – Portfolio.-hu becslés

15 15 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Kormány intézkedései A kormány válságkezelő intézkedéseinek következtében javult a lakossági várakozás Forrás: Corvinus-GfK Fogyasztói Bizalom Index 2007 évi áremelések, szigorítások bejelentése Tervezett reformintézkedések, Forint árfolyamának zuhanása, általánosan gyengülő bizalom Bajnai-kormány megalakulása, válságkezelő intézkedések, fokozódó várakozások

16 16 GfK HungáriaTrendek a fogyasztói társadalom ellenében - Kozák Ákos2010. március 18. Mi a jövő? versus


Letölteni ppt "Trendek a fogyasztói társadalom ellenében – avagy hogyan rendeződik vissza a fogyasztás válság hatására Kozák Ákos – 2010. március 18."

Hasonló előadás


Google Hirdetések