Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A fizika tantárgy gondolkodásfejlesztési lehetőségei a feladatok tükrében Radnóti Katalin- Adorjánné Farkas Magdolna.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A fizika tantárgy gondolkodásfejlesztési lehetőségei a feladatok tükrében Radnóti Katalin- Adorjánné Farkas Magdolna."— Előadás másolata:

1 A fizika tantárgy gondolkodásfejlesztési lehetőségei a feladatok tükrében Radnóti Katalin- Adorjánné Farkas Magdolna

2 107 feladat

3 300 feladat

4 =1718 feladat

5

6 Kék 11. évf.Piros 10. évf.Zöld 9.évf.

7 Példák: 3. Osztály környezetismeret Egy mágnes segítségével vizsgáljátok meg a környezetetekben előforduló vastárgyakat! Beszéljétek meg a tapasztalataitokat!

8 Példák: 7. Osztály 43. o. 3. kísérlet Csöpögtetéssel hozz létre hullámokat a vízzel teli tál felszínén! Figyeld meg, mi történik a vízhullámmal, ha a tál falához ér! Tapasztalat: A hullámok a falról visszaverődnek. Ismételd meg a kísérletet úgy, hogy a tál színültig van vízzel! Ebben az esetben a hullámhegy a falhoz érve nem verődik vissza, hanem átbukik a fal fölött, és kilöttyen egy kevés víz. A KAT feltételeinek is megfelelő kísérlet 74. o. 1. Tervezz és készíts vízerőművet! Vízerőműved, a csapból kifolyó víz energiáját felhasználva, legyen képes egy műanyag pohárba tett radírt felhúzni a földről, a mosogató magasságáig. Gyűjtsd össze, hogy milyen anyagokra van szükséged, tervezd meg, hogyan fogja a radírt felhúzni az erőmű! A lapátkerekeket például pillepalackból is kivághatod. 2. Tegyél egyre több terhet az első feladatban elkészített vízerőműved poharába (radírok, érmék, gyöngyök)! Mekkora az a tömeg, amelyet már nem bír felemelni az erőműved? Mi történik, ha jobban kinyitod a csapot?

9 Példák: 9. Osztály 82. oldal „Ahogy tankönyvünk 3. leckéjében olvashattuk, a Fold felszíne felett km-es magasságban keringő műholdak keringési ideje 12 óra. Kepler harmadik törvénye segítségével számold ki, mennyi idő alatt kerüli meg a Földet a Hubble űrtávcső, ami 560 km magasan kering a Föld felett! Ne feledd, Kepler harmadik törvénye a keringési időre es a pálya sugarára vonatkozik!” A feladat további érdekessége még az, hogy Internetes keresés segítségével a diákok ellenőrizhetik is az általuk kiszámított eredményt. A matematikával való kapcsolatra a 4 feladatot nézzük: „Fejezd ki az ellipszis kis- es nagytengelyének aranyat az ellipszis excentricitasa (e) segítségével! Használd az ellipszis definícióját, a tankönyv jelöléseit es a Pitagorasz-tételt.” Érdekesek a 91. oldalon található egyszerű feladatok közül a 7-es és a 8-as: „7. Keress az interneten szabálytalan alakú égitesteket! Mi lehet az oka szabálytalan alakjuknak? 8. A Mars két holdja a Phobos es a Deimos. Keresd meg a képüket az interneten, és helyezd el azokat méretarányosan Magyarország térképen!”

10 „Milyen csillagképek látszottak az égbolton születésedkor?” „Keress az interneten Tycho Brahe és Kopernikusz munkáinak első kiadásairól készült képeket! Milyen nyelven íródtak ezek a munkák?” Összehasonlításra az összetett feladatok közül a 2-es: „Hogyan magyarázta Ptolemaiosz Föld középpontú világképe a bolygok látszólagos hurokmozgását? Hogyan oldja fel azt a problémát Kopernikusz modellje? Miért kellett Kopernikusznak „elbonyolítani” a modelljét?” Érdekes problémamegoldó a 8-as feladat, mely kapcsolatot jelent a történelem tantárggyal: „Tycho Brahe orvosa Jeszenszky Janos (Johannes Jessenius) volt, akit több nemzet tekint saját polgárának, akar magyarnak is tarthatjuk. Nézz utána kalandos életének, írjál belőle rövid összefoglalót! Hol van Jeszenszky Janos sírja?”

11 „A természettudomány tanítása” című szakmódszertani kézikönyv és tankönyv 642 különböző szintű feladata

12

13 Példák A hallgatói feladatok jelentős része különböző vizsgálódásokat vár el a hallgatóktól. A legtöbbször olyat, hogy tanulmányozzanak tankönyveket különböző szempontok szerint, mint például a 18. oldalon, mennyire hangsúlyozzák a részecskeképpel való jelenségmagyarázatok esetében annak modell voltát. Különböző összehasonlításokat kérnek a hallgatóktól, mint például a 94. oldalon, hogy miként vezetik be az erő fogalmát a forgalomban lévő tankönyvekben, a 179. oldalon pedig az energia fogalmát. Különböző feladatsorok elkészítése, adott téma feldolgozási lehetőségeinek átgondolása is feladat.

14 A könyvben 26 kidolgozott és részletesen elemzett feladat is található. Ez azt jelenti, hogy a feladat megoldása során felmerülő lehetséges téves tanulói elképzeléseket is számba vették a szerzők, többféle megoldási és kiegészítési lehetőségeket mutatnak be. Projektes feldolgozást ajánló, és KAT típusú feladatok

15 A macskabundától a Mars bolygóig A tapasztalástól a megoldásra váró tudományos problémákig Téma: hőelnyelés, -visszaverés, -kibocsátás

16 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A fizika tantárgy gondolkodásfejlesztési lehetőségei a feladatok tükrében Radnóti Katalin- Adorjánné Farkas Magdolna."

Hasonló előadás


Google Hirdetések