Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

INDA INDA – Demenciáról másként Demenciához kapcsolódó interprofesszionális szolgáltatások megalapozása TÁMOP-5.4.12-14/1-2015-0007 Budapest, 2015. október.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "INDA INDA – Demenciáról másként Demenciához kapcsolódó interprofesszionális szolgáltatások megalapozása TÁMOP-5.4.12-14/1-2015-0007 Budapest, 2015. október."— Előadás másolata:

1 INDA INDA – Demenciáról másként Demenciához kapcsolódó interprofesszionális szolgáltatások megalapozása TÁMOP / Budapest, október 2. Ráczné Németh Teodóra

2 INDA – Interprofesszionális Demencia Alapprogram

3 − szakemberek demenciával kapcsolatos ismeretei a) betegségspecifikus tudás b) beavatkozási lehetőségek c) együttműködési színterek, kapcsolódási pontok d) saját szerep tisztázottsága − egészségügyi és szociális ellátórendszer kapcsolata − hozzátartozók tudása

4 Képzési színterek: felső- és középfokú oktatás KÉPZÉSI SZÍNTEREK KÖZÉPFOKÚ OKTATÁS OKJ szakképesítés FELSŐFOKÚ OKTATÁS Master képzés

5 Képzés szerepe és lehetőségei - MA − diplomára épülő, magas szintű szaktudást biztosító képzés − partner felsőoktatási képzőintézmény bevonása oktattudományos háttér bázis a) kutatások b) tudományos szakmai publikációk gyűjteménye − nemzetközi példa: EIPEN projekt

6 Képzés szerepe és lehetőségei – középfokú OKJ − alkalmazhatóság – gyakorlatban használható ismeretek − szakmai hiányterület lefedése − gyakorlatorientált képzés háttere az ellátórendszerben biztosított jelenlegi tapasztalatok átadása, új ismeretek szerzése Mintaprogram: szakképzésben résztvevő intézmények tapasztalatai (tanulószerződés, együttműködési megállapodás)

7 Képzés szerepe és lehetőségek – továbbképzések, felkészítő programok TOVÁBBKÉPZÉSEK ÖNKÉNTESEK, LAIKUSOK SZAKEMBEREK eü. és szoc. ellátás Akkreditált továbbképzések (eü. és szoc. területen) Felkészítő programok

8 Felkészítő programok: projekt integráció és érzékenyítés − szakemberek felkészítése: tréning/workshop Mintaprogram: Idősvonal kialakítása − elköteleződés – része a folyamatnak − „megértettem a saját szerepem” − probléma megérzése – helyzetgyakorlat − közösségi élmény – közös gondolkodás Projekt disszemináló stáb „nagykövetek” Képzés Helyi szakmai stábok „hírvivők” A problémával érintettek Képzés

9 Képzés egysége Felsőoktatás Master Szakember képzés Középfokú oktatás OKJ szakképzés Önkéntesek képzése, hozzátartozók felkészítése Felkészítő programok: Workshopok, tréningek Akkreditált szakmai: eü. és szoc. ellátás

10 Képzés Interprofesszionális szemléletű demens ellátás alternatívái című képzés (engedélyszáma:T /2015) A képzés időtartama: 40 óra A képzés célja: a szociális ellátásban dolgozók felkészítése a demens idősek és családjuk együttműködésen alapuló komplex támogatására. Továbbképzés célcsoportja munkahelyen betöltött funkció szerint: szakdolgozó, közép-vezető, magasabb vezető, tanácsadó Továbbképzési pontérték: 40 pont

11 A továbbképzés tematikája 1. Nap témakörei Demencia – nemzetközi és hazai helyzetkép Demencia – a betegség egészségügyi és szociális megközelítése Korai felismerés lehetőségei – tünetek, diagnózis felállítás lépései, prognózis, a beavatkozás első lépései A demencia preventív szemléletű megközelítése: rizikófaktorok, megelőzés érdekében megtehető beavatkozási lehetőségek Oktatók: Dr. Egervári Ágnes, Dr. Martony Zsuzsanna

12 A továbbképzés tematikája 2. Nap témakörei Demens idősek ellátása: – korai beavatkozási lehetőségek, tájékoztatás jelentősége és módja, szekunder prevenció – a betegségfolyamat lassításának lehetőségei fejlesztési technikák, módszerek – súlyos demens betegek gondozása, személyközpontú gondozása, ápolási feladatok Életterv készítés, életvégi kérdések Oktatók: Dolozim Emese, Tepericsné Jámbor Klára, Tőkésné Frank Eszter

13 A továbbképzés tematikája 3. Nap témakörei Családtámogató rendszer lehetőségei, hozzátartozók számára nyújtott támogatási lehetőségek: a betegség felismerésétől az életút végigkísérése Oktatók: Dr. Konta Ildikó, Dr. Menyhárt Miklós, Dr. Szabó Lajos Ágazati együttműködések lehetőségei – szociális és eü.-i ellátórendszer kínálta válaszok a demenciában szenvedők számára, a jelenlegi ellátórendszer költséghatékony fejlesztése: együttműködési színterek Oktatók: Panker Mihály, Páternoszter Piroska, Ráczné Németh Teodóra, Szabóné Vörös Ágnes

14 A továbbképzés tematikája 4. Nap témakörei Az egyházak és civil szervezetek szerepe a demens betegekről való gondoskodásban és a családok támogatásában Személyközpontú gondoskodás Informal care – önkéntes segítők bevonásának lehetősége: feladatok, kompetenciák, bevonható szereplők Oktatók: Beszterczey András, Kovacsics Zsuzsanna

15 A továbbképzés tematikája 5. Nap témakörei Foglalkoztatás alternatívái, gyakorlati bemutatók Oktatók: Almási Judit, Mayer Richárdné Szóbeli vizsga tételsor alapján

16 A képzés időpontjai és helyszínei

17 Képzés tapasztalatai Létszám: fő/képzés, 12 képzési helyszínen 250 fő. Résztvevők: - házi segítségnyújtásban gondozó, bentlakásos intézményben ápoló, mentálhigiénés munkatárs, foglalkoztatás szervező, vezető munkatárs, nappali ellátásban gondozó, családgondozó (családsegítés, gyerekvédelem), adminisztrátor. Folyamatban lévő képzések: 3 helyszínen 70 fő.

18 Képzés tapasztalatai - visszajelzések Elégedettségi mutatók: -Tartalommal való elégedettség (10-es skálán): 9,2 – 9,77 -Oktatók felkészültsége, szakmai tudása – kiemelkedő -Képzés elvárásoknak való megfelelősége: 9,45 – 9,6 Képzéssel kapcsolatos észrevételek: -„Nagyon jók voltak az előadások, sokat tanultunk belőle.” -„Tartalmas, a munkánkat érintő témák hangzottak el.” -„Tanulásban, tapasztalatszerzésben, szakmai segítésben sokat segített a tanfolyam.”

19 Képzés tapasztalatai - visszajelzések Kívánságok, kérések: -A helyszínt biztosító intézmény megtekintése. -Magasabb óraszám. -Tananyag írott formában történő kézhezvétele. -További témajavaslatok (önismeret, készségfejlesztés, hospice) „A képzésről nagyon jó véleményeket hallok vissza a térségből, jól érezték magukat a diákok, és nagy szükség van ebben a témában a segítségre.” (konzorciumi partner intézmény vezetője)

20 Képzés tapasztalatai - oktatók „Érdeklődő, egymás felé nyitott, tapasztalatokat egymással megosztó csoportok – az elsajátított ismeretek birtokában nagy valószínűséggel magabiztos és hiteles segítőként végzik majd a napi munkájukat.” „Számomra jó élmény volt, sok sajátosságot tudunk átadni a demensellátással kapcsolatban.” „Hallgatók aktívak voltak, szívesen vettek részt a vitában. … a humor végig projekttársam volt, és így ketten reményeim szerint sikeresek és hatékonyak voltunk.”

21 Képzés tapasztalatai - vizsga Mi jellemezte a résztvevőket? -Izgatottság, megfelelni akarás, teljesítmény centrikusság Hogy zajlott a vizsga? -Kiscsoportos beszélgetés saját munkatapasztalathoz kötődően egy-egy vizsgatémában – cél: saját feladatkörre való adaptálás megismerése. Mik voltak az eredmények? - Őszinte hangvételű, helyenként önkritikus beszámolók, sok tudás, új szemlélet – mindenki vitt haza valamit a „puttonyában”.

22 Eredmények, lehetőségek Képzés −Sikeresen elvégzők száma – pozitív visszajelzések −Demenciáról másként… - szemlélet −Tudatosság a szolgáltatási tevékenységekben Tananyag −Korszerű, széleskörben hozzáférhető, sok ismeretet adó, továbbgondolkodtató. Információközvetítés −Kiadványok, honlap, filmek

23 Merre kúszik az INDA? Fenntarthatóság -További képzések, még több szakember, összefogás – interprofesszionalitás -Kampány programok folytatása -INDA produktumok folyamatos elérhetősége a honlapon keresztül: kiadványok, módszertani ajánlások -Kiképzett szakemberek hírvivő szerepe -Hozzátartozói fórumok -Tanácsadói pontok az ország több területén

24 Minden csak por és hamu… minden törékeny ábránd, és a gondoskodás híján, amely sosem tart örökké, nyomtalanul elenyészik. Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "INDA INDA – Demenciáról másként Demenciához kapcsolódó interprofesszionális szolgáltatások megalapozása TÁMOP-5.4.12-14/1-2015-0007 Budapest, 2015. október."

Hasonló előadás


Google Hirdetések