Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2016. 2016. március 24-25.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2016. 2016. március 24-25."— Előadás másolata:

1 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Közlekedéstudományi Konferencia Győr március

2 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése „A közös közlekedéspolitika mai célja a fenntartható mobilitás” ( Zsolnay Tamás: Közlekedés az Európai Unióban)

3 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Mi az intermodalitás? Intermodalitás: a közlekedés feltételeinek kialakítása a közlekedési munkamegosztás optimalizálhatósága alapján. Intermodális közlekedési központ kialakítása: egy olyan városépítészeti, építészeti és közlekedéstervezési eszközökkel történő városfejlesztési beavatkozás, amivel egy modern, mindenki által használható, a különböző közlekedési módok (vasút, helyi és helyközi autóbusz, villamos, trolibusz, közúti személygépjármű forgalom, kerékpáros és gyalogos forgalom) közötti intermodalitást megteremtő központ jön létre. Az intermodális központ megváltoztathatja a városok regionális kapcsolatrendszerét és – a hozzá kötött településfejlesztési beruházással – a városi teret magát is.

4 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Madrid – Princípe Pío autóbusz terminál

5 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Berlini Főpályaudvar

6 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Graz Hauptbahnhof

7 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Køge North Station, Dánia

8 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Hűvösvölgyi végállomás

9 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése KÖZLEKEDÉSSTRATÉGIAI HÁTTÉR EURÓPA 2020FEHÉR KÖNYV ZÖLD KÖNYV ORSZÁGOS FEJLESZTÉSI ÉS TERÜLETFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ PARTNERSÉGI MEGÁLLAPODÁS NEMZETI KÖZLEKEDÉSI INFRASTRUKTÚRA- FEJLESZTÉSI STRATÉGIA INTEGRÁLT KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM HAJDÚ-BIHAR MEGYEI TERÜLETFEJLESZTÉSI PROGRAM DEBRECEN TELEPÜLÉSFEJLSZTÉSI KONCEPCIÓJA ÉS INTEGRÁLT TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA DEBRECEN FENNTARTHATÓ KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA ÉS PROGRAMJA TERVEZÉSI ÉS BÍRÁLATI ÚTMUTATÓFENNTARTHATÓ VÁROSI MOBILITÁSI TERV EU-S KÖZLEKEDÉSSTRATÉGIAI HÁTTÉR HAZAI KÖZLEKEDÉSSTRATÉGIAI HÁTTÉR HELYI KÖZLEKEDÉSSTRATÉGIAI HÁTTÉR

10 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése EURÓPA 2020 Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája A dokumentum középpontjában álló három prioritásból számunkra kulcsfontosságú a Fenntartható növekedés (erőforrás-hatékonyabb, környezetbarátabb és versenyképesebb gazdaság elősegítése) prioritás

11 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése EURÓPA 2020 Az intelligens, fenntartható és inkluzív növekedés stratégiája

12 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Fehér Könyv Útiterv az egységes európai közlekedési térség megvalósításához – úton egy versenyképes és erőforrás-hatékony közlekedési rendszer felé A Fehér Könyv célja, hogy elősegítsünk egy olyan közlekedési rendszer létrejöttét, mely hozzájárul a gazdaság fenntartható fejlődéséhez. A cél elérésének egyik kulcseleme a varratmentes háztól-házig mobilitás, melynek alapja az interoperabilitás multimodalitás.

13 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Fehér Könyv Útiterv az egységes európai közlekedési térség megvalósításához – úton egy versenyképes és erőforrás-hatékony közlekedési rendszer felé

14 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Zöld Könyv A városi mobilitás új kultúrája felé „Csak közös erővel, és minden szinten, legyen az helyi, regionális, nemzeti vagy európai szint, érdemes megkezdeni a gondolkodást erről az óriási jelentőségű kérdésről, vagyis a városi mobilitásról.” A Zöld Könyv öt fontos célt fogalmaz meg:  közlekedési torlódásoktól mentes városok és nagyvárosok  zöldebb városok és nagyvárosok  intelligens városi közlekedés  akadálymentes városi közlekedés  biztonságos és biztonságérzetet adó városi közlekedés. Leszögezi, hogy iránymutatásra van szükség az Intermodális terminálok megvalósításához Fenntartható városi közlekedési tervek (SUTP) elkészítéséhez

15 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése OFTK Országos Fejlesztési és Területfejlesztési Koncepció Az OFTK öt fő nemzeti fejlesztési prioritást jelöl ki:  a gazdasági szereplők versenyképességének javítása és nemzetközi szerepvállalásuk fokozása  a foglalkoztatás növelése  az energia- és erőforrás-hatékonyság növelése  a társadalmi felzárkózási és népesedési kihívások kezelése  a gazdasági növekedést segítő helyi és térségi fejlesztések megvalósítása.

16 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Partnerségi Megállapodás Jelen EU-s költségvetési ciklusban az Európai Unió 11 tematikus célterületet jelölt ki a Megállapodásban, melyek közül a közlekedés alacsony szintű multimodalitására, és az ebből fakadó hálózati és egyéb problémákra a tematikus célkitűzés: a fenntartható közlekedés előmozdítása és a szűk keresztmetszetek megszüntetése a főbb hálózati infrastruktúrákban mint lehetőségben látja a megoldást.

17 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Partnerségi Megállapodás

18 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia A Nemzeti Stratégiát a Kormány augusztus 13-ai ülésén fogadta el, és „Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia” címmel hirdette ki 1486/2014. (VIII.28.) Korm. határozatában. Két eszközcsoportot különít el a Stratégia: Menedzsment eszközök Fejlesztési eszközök  elsődleges megvalósítású fejlesztési eszközök  javasolt megvalósítású fejlesztési eszközök  előkészítési igényű fejlesztési eszközök  távlati lehetőségek

19 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia

20 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia

21 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése IKOP Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program A Nemzeti Stratégia által megjelölt fejlesztési eszközök közül az IKOP források nyújtanak majd lehetőséget a személyszállítási intermodális infrastruktúra fejlesztések, azaz az intermodális központok megvalósításához. Prioritási tengelyek:   A fenntartható városi közlekedés fejlesztése, elővárosi vasúti elérhetőség javítása 

22 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése IKOP Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program

23 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Hajdú-Bihar megyei Területfejlesztési Program Vizsgálatunk szempontjából a legtöbbet mondó dokumentum a Területfejlesztési Program Stratégiai Programrésze. Fejlesztési prioritások a as időszakra:  Fenntartható környezet  A megye agráriumának komplex fejlesztése  Versenyképes gazdaság  Az elérhetőség fejlesztése Hajdú-Bihar megyében  Intelligens társadalom  Egészséges és gondoskodó társadalom  Az innovatív gazdaságot támogató környezet fejlesztése Debrecenben  Élhető vidék, élhető települések

24 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Hajdú-Bihar megyei Területfejlesztési Program

25 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Debrecen Településfejlesztési Koncepciója és Integrált Településfejlesztési Stratégiája Megalapozó Vizsgálat Településfejlesztési Koncepció Integrált Településfejlesztési Stratégia Megalapozó vizsgálat: Problémák:  felszíni parkolás  zöldterületek állapota  közösségi terek állapota Értékek:  Intermodális Közlekedési Központ kialakítására alkalmas terület megléte „kulcsprojekteknek tekintjük azokat a tervbe vett fejlesztéseket, melyek alapvető feltételét képezik egy vagy több középtávú városi cél elérésének, tehát, ha a projekt nem valósul meg, akkor az adott célok csak részben tudnak megvalósulni”

26 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Debrecen Településfejlesztési Koncepciója és Integrált Településfejlesztési Stratégiája

27 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Debrecen Fenntartható Közlekedésfejlesztési Stratégiája és Programja A Stratégia általánosságban véve a város közlekedésfejlesztési céljának tekinti a fenntartható közlekedési rendszer megteremtését. A jó átszállási kapcsolatok és egységes információk biztosítása érdekében a Stratégia középtávú programba (3-7 év) illeszthető, és ebből kifolyólag meghatározó mértékű prioritást élvező célként nevesíti az intermodális központ megvalósítását.

28 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Intermodális közösségi közlekedési csomópontok Tervezési és bírálati útmutató Zöld Könyv Iránymutatásokat kell adni a kollektív közlekedéshez kapcsolódó intermodális terminálokkal kapcsolatban Magyar Útügyi Társaság Tervezési és bírálati útmutató (2012)  Intermodális központok definiálása  Intermodális központok elhelyezése a közlekedésfejlesztés rendszerében  Intermodális központok létesítésének előfeltételeinek definiálása  Intermodálsi központok ingatlanfejlesztő hatásainak bemutatása  Felsorakoztat számos külföldi és hazai példát  Stb.

29 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Fenntartható városi mobilitási terv SUMP (Sustainable Urban Mobility Plan) Zöld Könyv Iránymutatásokat kell adni a Fenntartható városi közlekedési tervvel (SUTP) kapcsolatban IKOP Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program előírásaként határozza meg a közösségi forrásokat igénylő pályázók – önkormányzatok – számára, hogy ahhoz, hogy forrást szerezhessenek az éppen aktuális közlekedésfejlesztési elképzeléseik megvalósítására, a fejlesztési szándékaikat magában foglaló projekteket nevesíteni kell az elkészített Fenntartható városi mobilitási tervben (SUMP).

30 Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! Készítette: Bodnár Balázs Debreceni Egyetem Földtudományok Doktori Iskola Társadalomföldrajzi és Területfejlesztési Tanszék


Letölteni ppt "Az intermodalitás szakpolitikai illeszkedése Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2016. 2016. március 24-25."

Hasonló előadás


Google Hirdetések