Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A felvételi interjú természetrajza és a hozzá vezető út. Karriertervezés és munkaerőpiaci ismeretek kurzus.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A felvételi interjú természetrajza és a hozzá vezető út. Karriertervezés és munkaerőpiaci ismeretek kurzus."— Előadás másolata:

1 A felvételi interjú természetrajza és a hozzá vezető út. Karriertervezés és munkaerőpiaci ismeretek kurzus

2 Néhány szó a toborzási és kiválasztási módszerekről Ahány cég, annyi szokás… Egylépcsős vagy többlépcsős folyamat Előszűrők alkalmazása (teszt, telefonos interjú, nyelvtudás ellenőrzése) A legkifinomultabb módszer: ÉFK = Értékelő Fejlesztő Központ /AC= Assessment Centre/

3 Tesztek a munka világában Képességtesztek Szakmai tesztek Személyiségtesztek A tesztek felvétele képzett szakember segítségével történik. Miért használunk teszteket a kiválasztási folyamat során? tárgyilagos elemzés, jelentkezők egyenlő kezelésének biztosítása megbízható visszajelzést biztosít előszűrésre kiválóan alkalmazható

4 Képességtesztek 1. Papír-ceruza tesztek Numerikus tesztek: NP2.1; alapvető számolási képességeket mér Rutinellenőrzés: CP7.1; jelek azonosítása, a munkavégzés során sok rutinellenőrzési feladatot kell ellátni Adatellenőrzés: CP3.1; ellenőrzés gyorsaságát és pontosságát méri Szövegértés / utasítások követése: VWP1; azt méri, hogy a jelölt mennyire képes megérteni és értelmezni a tesztben foglalt utasításokat

5 Képességtesztek 2. NMG 1/NMG 2004: numerikus készségek mérésére használják. Elsősorban azt méri, hogy a vizsgált személy mennyire képes táblázatok és grafikonok segítségével az adatokból logikus következtetések levonására. VGM1: verbális készségek mérésére használják. Elsősorban azt méri, hogy a vizsgált személy mennyire képes az írott szöveg alapján következtetéseket levonni.

6 Szakmai tesztek: Papír-ceruza tesztek Gyakorlati tesztek Személyiségkérdőívek (a munka világára vonatkozóan): OPQ 32 : kifejezetten az eredményes munkavégzéshez szükséges személyiségvonások vizsgálatára jöttek létre. Arra a feltételezésre épül, hogy az egészséges felnőttek többsége képes és hajlandó saját magáról reális képet adni. A teszt formája úgynevezett „erőltetett választás”. Motivációs teszt: próbaidő lejárta előtt érdemes alkalmazni.

7 Mire ügyeljünk a tesztírás során? időkorlátos tesztek személyiség kérdőívek: ne próbáljuk meg a válaszainkat manipulálni jogunk van az eredményről visszajelzést kapni lehetőség szerint pihenten érkezzünk a tesztírás időszakára ne tervezzünk egyéb programot

8 Hogyan történik mindez a gyakorlatban?

9 Telefonos előszűrés Mikor alkalmazzák? amikor fontos a nyelvtudás, nagyszámú jelölt esetén önéletrajzban szereplő információk megerősítésére/kiegészítésére nagy földrajzi távolság miatt, fontos jelölt esetén Tanács: nyugodt körülmények között fogadjuk a hívást

10 Az állásinterjú Első aranyszabály A felvételi interjún senki se próbálja másnak mutatni magát, mint amilyen valójában, mert a felvett szerepet hosszú távon nehéz lesz játszani.

11 Milyen benyomást teszünk? Szavak 7% Hang 38% Testbeszéd 55%

12 Mi az állásinterjú célja? személyes benyomás szerzése információgyűjtés a jelöltről személyes kompetenciák megfigyelése önéletrajzban szereplő adatok ellenőrzése információszerzés a megpályázott munkakörről/vállalatról motiváció feltérképezése

13 2. aranyszabály Késni tilos! időben elindulni (ha ismeretlen helyre megyünk, alaposan készüljünk fel a vállalat elérhetőségét illetően) ha mégis késünk, legyen egy telefonszám, amin értesíteni tudjuk a késésről az interjúztatót 5-10 perccel előbb érkezzünk

14 Ruházat üzleti megjelenés tisztaság/ápoltság tartózkodjunk a szélsőségektől (ékszer, illat, színek, kiegészítők) amennyiben többfordulós interjún veszünk részt, a későbbiekben alkalmazkodjunk ruházatunkban a környezethez

15 Miért fontos a kifogástalan megjelenés? Azért, mert olyan komfortérzetet biztosít, hogy minden figyelmünket az interjúra tudjuk fordítani Az elegáns, könnyed és stílusos megjelenés némi jó modorral kombinálva, csodafegyver lehet.

16 Üzletszerű öltözékek Urak: Hölgyek:

17 DRESS CODE BLACK TIE (opcionális): férfiak: szmoking, frakk, zsakett (sötét színű öltöny- ing-nyakkendő) nők: koktélruha, hosszú estélyi, ünnepélyes estélyi kétrészes

18 KREATÍV BLACK TIE: Nagyobb teret enged a hagyományos szmoking- ing-nyakkendő viseletnek. Elhagyható a nyakkendő, fehér ing helyett mehet a fekete. Hölgyek esetében rövid koktélruha. Ha az adott rendezvény tematikus jellegét a viseletre is kiterjesztik, a kreatív kiegészítőket az adott témának megfelelően válasszuk meg.

19 WHITE TIE: Ultra szabályszerű öltözetet ír elő: szmokinghoz fehér ing- mellény-nyakkendő. Hölgyek kizárólag elegáns, hosszú ruha.

20 SEMI-FORMAL vagy DAYTIME: Férfiak esetében nem kötelező a szmoking. Sötét öltöny a javasolt viselet, hölgyek esetében a koktélruha jó választásnak tűnik. Kerülendő minden, ami kihívó! Felvehetők azonban az olyan kosztümök, amelyek szabásukból eredően díszesebbek, de még megfelelnek az üzleti öltözék elvárásainak.

21 BUSINESS FORMAL: Megegyezik a semi-formal vagy daytime kódolással, de hölgyek részére ebben az esetben már nem illendő a koktélruha.

22 KOKTÉL ÖLTÖZET: Sötét öltönyt jelent a férfiak számára, hölgyek esetében pedig elegáns, rövid ruhát, de kiválóan alkalmas a kis fekete.

23 ÜNNEPI ÖLTÖZET: A viselet megegyezik a délutáni vagy félhivatalos események viseletével, de ekkor megengedhető egy kis csillogás. A hölgyek estélyi ruhájánál megengedett a kicsit bátrabb, de ízléses színválasztás.

24 DRESSY CASUAL: Az előzőekhez képest lezserebb viselet, de férfiak esetében minimum vasalt nadrágot jelent. Hölgyek is viselhetnek nadrágot.

25 CASUAL: Farmernadrág, rövidnadrág, short, póló és egyéb sportos viselet az ajánlott.

26 Viselkedés interjústressz – gyakorlott HR szakember könnyen felismeri szemkontaktus magánéletről csak annyit mondjunk el, amennyi a munkakörhöz feltétlenül tartozik tiszta, világos, érthető kommunikáció amíg nem kínálnak hellyel, ne foglaljunk helyet

27 Az interjú-stresszről Tapasztalat: Gyakran még a felkészült, kitűnő tapasztalatokkal rendelkező pályázók is izgulnak Miért? Túl komolyan veszik az interjút! TILOS! Katasztrófafilmeket futtatni a fejünkben: ne gondolj arra, hogy hosszabb munkanélküliségben lesz részed, ne állj úgy hozzá, hogy nem lesz több esélyed stb. Még a legjobb állásról is kiderülhetnek bizonyos dolgok… Az interjúztató is ember…

28 Ne légy kritikus! (gyenge pontok mellett pozitív tulajdonságok említése) Kérdezz bátran! Ne térj ki a kényes kérdések elől! Jelezd, hogy mit tanultál a helyzetből. Legyünk közvetlenek és viselkedjünk természetesen Hogyan viselkedjünk az interjú során?

29 Szemkontaktus Őszinteség, önbizalom, figyelem a partnerre

30 A mosolygásról A mosoly odafigyelést és kiegyensúlyozottságot sugall. Tilos túlzásba vinni a verbális mondanivaló hatását elronthatja, ha ok nélkül mosolygunk.

31 A testtartásról és gesztusokról Egyenes testtartás: hölgyek esetében párhuzamos lábak, kissé félrebillentett térdek. Karok jegyzetfüzeten, ölben, karfán, a táskánkat is foghatjuk. Kerüljük a túlzott gesztusokat. Ne érintsük az arcunkat. Ne babráljunk a kezünkkel, lábunkkal.

32 Néhány szó a kommunikációról Aranyszabály: egyedül az számít, megértik-e az üzenetünket

33

34 Mit értünk kommunikáció alatt? Kommunikáció = kölcsönös közlési folyamat a felek között -közlés valamiféle tartalommal -közlés akaratlagosan vagy szándéktalanul -közlés szavakkal vagy szavak nélkül Kétoldalú folyamat, amely információk kölcsönös áramlását tartalmazza. Elemei: adó, vevő, közeg (ebben több csatornán áramolhatnak az üzenetek)

35 Írásos kommunikáció Érjük el, hogy írásunk egyértelmű, rokonszenves és figyelemfelkeltő legyen. Hogyan?  Figyelemfelkeltő és informatív cím (címlap- sztori)  Tömörség  Strukturáltság  Kiemelés (bízzunk a pillantás erejében)  mindig legyen tárgya!!!

36 Írásos kommunikáció  Központozás: A királynőt megölni nem kell félnetek jó lesz ha mindenki beleegyezik én nem ellenzem. A királynőt megölni nem kell félnetek, jó lesz, ha mindenki beleegyezik, én nem ellenzem. A királynőt megölni nem kell, félnetek jó lesz, ha mindenki beleegyezik, én nem, ellenzem. sms: amennyiben hivatalosan küldünk, ne használjunk rövidítéseket, és legyen benne megszólítás és elköszönés

37 Szóbeli kommunikáció A HANG vagy VOKÁLIS csatorna: ahogyan mondjuk Mi számít? -hangerő -hangmagasság -intonáció -szünetek, elakadások -a beszéd sebessége -artikuláció

38 TESTBESZÉD ÉS KÖRNYEZET: Metakommunikáció és egyéb jelzések  szemkontaktus  mimika  gesztikuláció  testtartás  proxemika (téri elhelyezkedés)  megjelenés

39 Térköz szabályozás

40 Az üzenet tartalmát a következő arányban közvetítik a különböző csatornák: Verbális csatorna: 7% (2%) Vokális csatorna: 38% (5%) Metakommunikáció:55% (93%) 93%-ra Ha érzések is jelen vannak a közegben, akkor a nonverbális elemek aránya 93%-ra emelkedik! Érzéseinket, amelyek döntően módosítják a kommunikációs üzeneteket, nem annyira a szavainkkal, hanem a gesztusainkkal, hangunkkal, szemünkkel stb. közvetítjük.

41 Kommunikációs hatékonyság Az adó oldaláról: a mondanivaló lényegét tartsuk a középpontban, azaz hogy mi a CÉL?  Annál pontosabb az információáramlás, minél több csatornán közvetítjük egyidejűleg a közlendőnket  A tagolt és szerkesztett információ világosabb, követhetőbb a vevő fél számára  Adjunk lehetőséget a partnernek a visszajelzésre  Fontos, hogy a közvetített érzések megfeleljenek a tartalomnak: HITELESSÉG A vevő oldaláról: 2 módon lehet javítani az információ megértését: kérdezés (szerepe főként a megértés ellenőrzésében) és figyelem

42 Kérdezéstechnika: Nyílt kérdés: kiegészítendő kérdés, kérdőszó használatával Alkalmas: információkérés, adatok begyűjtése, megértés ellenőrzése, vélemény kérése Zárt kérdés: eldöntendő kérdés, csak igen/nem típusú válasz adható rá. Alkalmas: fókuszt tartani, irányítsa, ellenőrizze a beszélgetést, egyetértést keres

43 Stíluselemek, stílushibák  felesleges idegen szavak: („challengelem”)  képzavarok: „Elszállt felette az idő vas foga”  közhelyek: „Ilyen az élet”  szleng: „megszívtam”  nyelvficamok: „Be van folyásolva”  passzív szerkezetek: „fel van számítva a kamat”

44 Az aktív hallgató:  Hallgatásával megpróbál segíteni a beszélőnek  Megragadja a tényeket és érzéseket, amelyeket hall  Megerősítő gesztusokat tesz  Képes a sorok között olvasni, gesztusokból, elhallgatásokból következtetéseket levonni Eszközei: Átfogalmazás. Úgy érted, látod, tűnik…stb. Visszhang: Tehát az mondod, hogy… Kulcsszavak kiemelése

45 Csőposta

46 Mielőtt elindulnánk az interjúra… A szakmai tudás (maximális felkészültség) mellett jó szellemi felkészültség is szükséges. Kávé: csak mértékkel, zöld tea Szénhidrátok: az agy tápanyagellátásához nélkülözhetetlenek – már egy nappal előtte érdemes feltölteni a szénhidrát depókat, de mivel gyorsan lebomlanak, az interjú előtt egy órával érdemes magas kakaótartalmú csokoládét, vagy szőlőcukrot fogyasztani

47 Gondoskodjunk a megfelelő folyadékbevitelről is (legjobb a szénsavmentes ásványvíz) Előtte lehetőség szerint könnyű ételeket fogyasszunk Éhgyomorra senki se vágjon neki az interjúnak Legyen nálunk némi rágcsálnivaló és folyadék Indulás előtt ellenőrizzük, hogy milyen dokumentumokat kell magunkkal vinnünk PIHENÉS!!!! (Korai lefekvés, lehetőség szerint mellőzük a bulizást.)

48 Legyünk optimisták! Negatív gondolatok csak gyengítik az esélyeinket, ezért próbáljuk meg kiiktatni őket. Interjúra menet hallgassunk vidám, nyugtató zenét Lélegezzünk mélyeket! Ha idegesek vagyunk, a légzésünk szaporábbá és sekélyesebbé válik. A mély légzés segíthet kitörni ebből az állapotból

49 Az üdvözlésről Köszönés: a legáltalánosabban használt társadalmi érintkezési forma A szóbeli köszönés általában a napszakokhoz igazodik. Jó reggelt Jó napotkívánok! Jó estét

50 Ki köszön előre, kinek? férfinőnek (mindig, még nagy korkülönbség esetén is!) fiatalidősebbnek alacsonyabb rangúmagasabb rangúnak Egy fok rangkülönbség (pl. az életkor figyelembevételénél) átugorható. Nem illik köszönni zsebre tett kézzel!

51 A tegeződésről Főszabály: hivatalos viszonylatokban csak régi vagy jó ismerősök között, illetve magánjellegű érintkezéseknél. Azonos szakmában dolgozók esetén általánosan elfogadott (pl. konferenciák esetén) Munkahelyeken általánossá vált szokás, hogy az új munkatársakat azonnal letegezik (interjúhelyzet esetén is előfordulhat!). A nő kezdeményezzen!

52 A felállás szabályai  A férfiak mindig felállnak, ha nőt köszöntenek  Társaságban nők csak akkor álljanak fel, ha náluk jóval idősebb hölgyet, vagy rangban lényegesen magasabb férfi vendéget köszöntenek.

53 A kézfogásról Története: mutasd a kezed, fegyvertelen vagyok (férfiak között) Definíció: egyszerű, határozott, rövid üdvözlési mozdulat, amely erejének a partner fizikai állapotához kell igazodnia; ez a mindennapi gyakorlatból könnyen megtanulható. Üdvözlésnél a felek egymás szemébe néznek! A kézfogás szabályai ellentétesek a köszönéssel: aki előre köszön, annak meg kell várnia, amíg a másik kezet nyújt. Sosem nyújt kezet, akit bemutatnak.

54 A kézfogás szabályai: nőférfinak magasabb rangúalacsonyabb rangúnak idősebb fiatalabbnak Azonos neműek kesztyűben is foghatnak kezet, illetve a nőnek nem kell levennie a kesztyűt, amikor férfival fog kezet. Kézfogásnál az ülő férfiak felállnak, nő csak akkor, ha nagy rang- és korkülönbség van.

55 Az interjúk típusai 1.Strukturált interjú: A kérdéseket egy adott interjústruktúra köré szervezik Kompetencia alapú kérdések 2.Panelinterjú: Egyszerre több kérdező van jelen, a vállalat különböző területeiről

56 Az interjúk típusai 3. Viselkedés alapú interjú: olyan megtörtént szituációkra kérdez rá, amelyekben a munkakör követelményeiben szereplő kompetenciákra lehet következtetni (Keress az interjút megelőző időszakból olyan szituációkat, amelyek kidomboríthatják az erősségeidet!)

57 A stresszinterjú Az interjúztató szándékosan intenzív nyomással terhelt légkört teremt Olyan munkaköröknél alkalmazzák, amelyek gyakran együtt járnak stresszhelyzetekkel pl.: vezetői, ügyfélszolgálati, asszisztensi, üzletkötői stb. A kérdező váltogat az egyes kérdéscsoportok között, nem várja meg, amíg a jelölt befejezi a válaszát

58 A stresszinterjú A kérdező olyan tevékenységet végez, amely az unalomról árulkodik A kérdések kényes területekre vonatkoznak A kérdező az új munkakört nem tünteti fel jó színben A visszajelzés a kérdésre gyakran becsmérlő

59 Tanácsok stresszinterjú esetére 1. Ne lepődj meg, ha kritizálják öltözékedet, frizurádat, beszédstílusodat stb. Ha úgy érzed, hogy a kérdés nem releváns a megpályázott munkakörre, akkor kérdezd meg, hogy az alkalmasság szempontjából miért fontos ez Ha nem engedik befejezni a gondolatodat, higgadtan közöld, hogy szeretnél még néhány mondatot elmondani.

60 Tanácsok stresszinterjú esetére 2. ha egyszerre több kérdést kapsz, akkor jelezd, hogy sorban válaszolnál a kérdésekre miután a kudarcokat firtató kérdésekre válaszoltál, jelezd, hogy mit tanultál a belőlük

61 Leggyakoribb stresszinterjú kérdések Mondjon 3 olyan problémát, amit nem sikerült megoldania Mennyi idő múlva szeretné a főnöke állását elnyerni? Milyen típusú ember borítja ki a legjobban? Mennyire fontos Önnek a pénz? Milyen más vállalatoknál volt interjún? Mit érez a kisebbségek iránt? stb.

62 Egy valós helyzet

63 A tölcsér technika Tág, nyitott kérdés Próbára tevő kérdés Szűkítő kérdés Visszaigazolás Összefoglalni vagy tesztelni a megértést

64 Tölcsér technika - példák Tág, nyitott kérdés –A kompetencia felfedése –Majd kérj konkrét példát Beszéljen egy olyan feladatról, amit ön vitt végig! Próbára tevő kérdés –Segít jobban megérteni az előző kérdésre adott választ Hogyan kezdett neki a feladatnak? Ki volt még bevonva a feladatba? Szűkítő kérdés Milyen nehézségek merültek fel a feladat elvégzése során? Mi lett az eredménye? Visszaigazolás Mi volt a felettese visszajelzése? Mit csinálna másképpen? Összefoglalás –„Szóval…”

65 A leggyakoribb interjúkérdések I. 1.Klasszikus interjúkérdések: Melyek az erősségei/gyengeségei? Ez az állás miként illeszkedik a későbbi terveihez? Mit tenne, ha felettesével/kollegájával konfliktusba keveredne? Miért pályázta meg ezt a munkakört?

66 A leggyakoribb interjúkérdések II. 2.Viselkedés alapú interjúkérdések: Mondjon példát arra, amikor annak érdekében, hogy a közös céljaikat megvalósítsák, egy csoporttársa munkamódszereihez kellett alkalmazkodnia Meséljen el egy olyan helyzetet, amikor komoly/sürgős problémát kellett megoldania Milyen fontos ügyet kellett írásban elintéznie?

67 A leggyakoribb interjúkérdések III. Mi volt az életében az eddigi legnehezebb/legsürgősebb döntés? Beszéljen egy olyan célkitűzéséről, amelyet végül is nem sikerült elérnie. Mi akadályozta meg abban, hogy eredményes legyen? Mit gondol most az esetről? Mondjon példát arra, amikor önállóan kezdeményezett valamilyen újítást.

68 A leggyakoribb interjúkérdések IV. Írjon le egy olyan helyzetet, amikor aktívan támogatta munkatársát/csoporttársát Mi volt az a legutóbbi alkalom, amikor a szokásoktól és a bevált tapasztalatoktól eltérő ötlete támadt? Írjon le egy olyan helyzetet, amikor olyasvalakivel kellett együttműködnie, akivel alapvetően nehéz volt.

69 A leggyakoribb interjúkérdések V. Mondjon példát arra, amikor valamilyen ok miatt nehéz helyzetbe került és Ön számára ismeretlen emberekkel kellett együttműködnie. Milyen konkrét tapasztalatokat szerzett? Mondjon példát arra, amikor – a tanulásban, sportban vagy egyéb területen – saját maga számára kitűzött célját nem sikerült azonnal elérnie, de kitartott elképzelése mellett és hosszabb idő alatt, kemény munkával végül is teljesültek céljai.

70 „Beszéljen magáról…” A kérdés sikeres megválaszolásához át kell gondolni az interjú előtt azokat a legfontosabb információkat, amelyeket el szeretnél mondani magadról (legalább 5 tulajdonság + konkrét információk) Pl.: Jó kommunikációs és kapcsolatteremtő készséggel rendelkezemtanulmányaim mellett hosstessként több alkalommal is résztvettem különböző árucikkek promóciójában

71 Érdekes helyzetek… „Reggel kilencre vártunk egy pályázót, kor érkezett. A kérdésre, miért nem vette fel a telefonját, azt felelte, hogy nincs nála, ám ekkor megcsörrent zsebében a készülék. Nem jött zavarba, elővette, kinyomta, és csak annyit mondott:”Ez is mindig a legrosszabbkor csörög” „A legkínosabb, amit pályafutásom alatt tapasztaltam, egy harmincéves álláskereső lebőgése volt. A férfi beleírta önéletrajzába, hogy két évig cégvezetőként dolgozott, aztán a személyes beszélgetés során addig-addig faggattuk, míg kiderült, hogy egy nem létező vállalatnevet adott meg. Először arra hivatkozott, hogy a cég becsődölt, majd beismerte, csak kitalálta az egészet, hogy „fontos embernek tűnjön” – számol be az esetről az egyik nagyvállalat neve elhallgatását kérő HR-ese. „Az egyik kollégám vidékről érkezett, azért hogy interjúztasson egy jelöltet, akinek csak a késői időpont felelt meg. A recepciós viszont este hat órakor nem vette észre, hogy még az irodában vannak, ezért bezárta őket. Mivel nem tudtak jelezni az épület másik szárnyában helyet foglaló portásnak, az interjúztató a pályázóval együtt a hátsó ablakon kimászott a belső udvarra, így jutottak el a portáig. A jelölt mindeközben azt hitte, stresszinterjún „tesztelik”, hogyan reagál vészhelyzetben

72 Interjúra felkészüléshez Gyűjtsd össze azt a legfontosabb dolgot, tényt, amelyet a felvételi beszélgetésen feltétlenül el szeretnél mondani és amelyek – úgy gondolod – alátámasztják alkalmazásodat.

73 Néhány szó a stresszről

74 Mi okoz stresszt? Stresszt és kimerültséget nem az a munka okoz, amit sikeresen elvégeztünk, hanem az a nyomasztó gondolat, hogy mit nem fejeztünk be.

75 Mi a stressz? Amikor úgy érezzük, hogy elvesztettük az események feletti irányításunkat Stressz akkor keletkezik, amikor a megszokottól eltérő válaszokat kell adnunk egy bizonyos helyzetben A stressz kevésbé függ a mindenkori külső körülményektől, mint attól, milyennek értékeljük, hogyan ítéljük meg mi magunk az adott helyzetet

76 A stressz fiziológiai megjelenése felgyorsult szívritmus vérnyomás és légzésszám megemelkedése az izmok feszültsége fokozódik a máj több cukrot bocsát az izmok rendelkezésére az emésztés csökken (a vér az izmokba áramlik) különféle hormonok szabadulnak fel (endorfin – adrenalin) csontvelő több fehérvérsejtet termel az esetleges fertőzés elleni harchoz

77 Pszichés reakciók Szorongás Kellemetlen érzés, félelem, aggódás, feszültség, rossz előérzet Harag és agresszió Általában akkor lép fel, amikor frusztráló a helyzet, vagyis ha meggátol bennünket valamilyen cél elérésében. Bizonyos stresszkeltő helyzetekre az emberek és az állatok is agresszióval reagálnak pl. zsúfoltság, várt jutalmak elmaradása, közlekedési dugó stb. Fásultság és depresszió Ha a stressz folyamatosan fennáll, és az egyén nem küzd meg vele sikeresen, a fásultság depresszióhoz vezethet. Ilyenkor folyamatosan tűri az ember a helyzetet, nem próbálkozik meg semmilyen megoldással (tanult tehetetlenség) Kognitív károsodások Nehézségek az összpontosításban, a gondolatok összerendezésében, a teljesítmény és a rugalmasság csökken

78 A humor szerepe A napi beszélgetések 75%-a panaszkodás, negatív dolgokról szól, pesszimista hangulatú Azok az emberek, akiknek jó a humora, általában optimistábbak, mint mások Az optimista emberek tovább élnek

79 Mikor volt az utolsó alkalom, amikor egy kiadósat nevettél? A humor szerepe: betegségekből hamarabb felépülünk erőteljes nevetés hatására nő az agyban a szerotonin szint, magasabb fájdalom küszöb csökken a stresszhormonok hatása növekszik a tolerancia szintje serkenti az immunrendszert

80 Javaslatok a stresszel való megküzdéshez Alakítsunk ki rendszeres programot az egészséges életmódhoz, étkezéshez és pihenéshez Végezzünk rendszeresen testedzést Ne fojtsuk magunkba az indulatainkat, beszéljünk róla másokkal is Tanuljunk meg hatékonyan bánni az időnkkel Kerüljük a felesleges vitákat és veszekedéseket Végezzünk naponta relaxációs gyakorlatokat Biztosítsunk magunk számára is elegendő időt Időnként szórakozzunk is egy kicsit

81 Nevessünk gyakran és felszabadultan Találkozzunk hasonló érdeklődésű emberekkel Fogjunk bele időnként valami új dologba Néha jutalmazzuk meg magunkat valami aprósággal Kerüljük el a „Superman” szindrómát, ne próbáljunk meg tökéletesnek lenni Tűzzünk ki reális célokat magunk elé Legyünk rugalmasak az emberekkel és eseményekkel; ne legyenek merev attitűdjeink Fogadjuk el azokat a dolgokat, amiken nem tudunk változtatni magunkban vagy másokban

82 Örüljünk a teljesítménynek, ne rágódjunk a kudarcainkon Szakítsunk időt mások megsegítésére Alakítsunk ki magunkban pozitív attitűdöket, tekintsük a változásokat pozitív kihívásoknak, lehetőségeknek Szükség esetén kérjünk segítséget szakemberektől

83 Ezeket a viselkedésmódokat feltétlenül kerüljük el … Hibáztatás: az emberek hibáznak → mi is hibázunk! Vállajuk fel a felelősséget a dolgokért, ahelyett, hogy másokat hibáztatunk, hiszen ebben az esetben a dolgok jobbá tételén és a magunk hibáinak kiküszöbölésén fáradozunk Mások félbeszakítása: másokat félbeszakítani nem puszta udvariatlanság; ez tulajdonképp azt jelenti a másik fél számára, hogy nem igazán figyelek rád. Ha valóban azt szeretnénk, hogy az emberek kedveljenek bennünket, akkor hallgassuk meg őket. Figyeljünk arra, amit mondanak, kérdezzünk vissza, hogy tényleg jól értettük-e őket.

84 Nyafogás: a szavaknak hatásuk van, különösen a saját szavainknak. Ha a saját problémáinkon nyafogunk, ettől csak rosszabbul érezzük magunkat. Ha valami nem működik ne vesztegessük az időt azzal, hogy ezen nyafogunk, az erőnket a helyzet megoldására fordítsuk. Ne arról beszéljünk, ami rossz, hanem arról, hogyan tehetjük jobbá. És tegyük ezt a barátainkkal is: ne a vállunkon sírják ki magukat, hanem segítsünk jobbá tenni az ő életüket is. Kritizálás: persze, mi sokkal tapasztaltabbak, iskolázottabbak vagyunk, több hegycsúcsot megmásztunk, és több sárkánnyal megküzdöttünk már…De ettől nem lettünk szebbek, okosabbak, jobbak, egyszerűen csak mi vagyunk. Mindenki más; nem jobb, szebb, csak különböző. Értékeljük a különbséget, ahelyett, hogy a különbözőségekre koncentrálunk.

85 A félelmeinkről… A legtöbben tele vagyunk félelmekkel/kétségekkel: félünk attól, ami megtörténhet, vagy nem történhet meg; attól, amin nem tudunk, vagy nem vagyunk képesek változtatni; vagy éppen attól, hogy mások hogyan látnak bennünket… Jó megoldásnak tűnhet várakozni a megfelelő pillanatra, vagy alternatívákon tűnődni, azonban közben múlnak a napok, a hetek, hónapok, az évek… Ne hagyjuk, hogy a félelmeink hátráltassák a cselekedeteinket! Ha egyszer elhatároztunk, elterveztünk, vagy megálmodtunk valamit, kezdjük el még ma. Tegyünk valamit, tegyünk bármit, mert különben elmegy mellettünk az idő A ma ez egyik legértékesebb kincsünk; és amitől igazán félnünk kellene, hogy ezt akár el is vesztegetjük…

86 Idáig soha ne jussunk el a munkahelyen…

87 Az Értékelő és Fejlesztő Központok /Assessment Center/

88 Az Értékelő Fejlesztő Központ/Assessment Centre Definíció: Olyan kiválasztásra és/vagy fejlesztésre szolgáló módszer-együttes, ahol több kompetencia alapján több szimulációs gyakorlat segítségével több értékelő több jelöltet vizsgál egyszerre, és az eredményeket integrálják

89 Az Értékelő Fejlesztő Központokról/Assessment Centre Rövid története: II. Világháború előtt, alatt és után a brit,- az amerikai és a német hadsereg tisztjeinek kiválasztásakor alkalmazták először felismerve azt, hogy az életszerű helyzetekben olyan tulajdonságok tárhatók fel, amelyek a „sterilebb” pszichológiai helyzetekben esetleg rejtve maradnak. A módszer a 70-es években az USA- ban vált nagyon népszerűvé, és innen hódította meg újra Európát.

90 Alkalmazási területe kiválasztás(AC) Az Értékelő Központban résztvevőkről a feladatok elvégzése és az értékelések után eldöntik, hogy kit fognak alkalmazni az adott munkakörre fejlesztés(DC) A Fejlesztési Központ kizárólagos célja, hogy a benne résztvevők fejlesztési szükségleteit a lehető legalaposabban feltárja

91 Csoportos gyakorlatok Csoportos problémamegoldás: Ezeknél a feladatoknál általában az együttműködés képességét, az empátiát, a konfliktushelyzetekre adott reakciót, a kompromisszumkészséget és a csoportban betöltött szerepet figyelik meg. Helyzetgyakorlatok, szerepjátékokban többnyire a munkához kapcsolódó, mindennapi helyzeteket szimulálnak, amelyek során a jelölt jellemzően a szituációban előforduló válaszreakcióit értékelik.

92 Egyéni feladatok Ténykereső gyakorlatok: Tényfeltáró és döntéshozó képességet vizsgálják. Pl. Az elégedetlen ügyfél Irattárca gyakorlatok: Elsősorban vezetői kompetenciákat vizsgál Prezentációk:

93 Az integrációs megbeszélés Az összes vizsgálat elvégzése után az értékelők megbeszélik a résztvevők gyenge és erős oldalait A részvevőket egyenként és kritériumonkét értékelik Az eredményeket az integráló lapon rögzítik Az integrációs megbeszélés után a jelöltek egyenként visszajelzést kapnak a szereplésükről.

94 Tanácsok Légy önmagad! Az értékelők arra kíváncsiak, hogy miben vagy jó, és nem arra, hogy mit nem csinálsz Ne légy passzív! Állásbörzéken keresd a próba AC-k lehetőségét

95 Így néz ki a gyakorlatban egy Értékelő Központ

96 Megérkezés Érkezzünk időben! Alkalomhoz illően öltözködjünk. Viselkedjünk olyan természetesen, ahogy csak tudunk. Ne tegeződjünk az értékelőkkel, csak ha ők ajánlják fel. Köszönjünk érkezéskor és távozáskor. Legyünk magabiztosak, de ne essünk túlzásba! Kézfogásunk legyen határozott, de ne túl erős.

97 A feladatokra való felkészüléskor Alaposan olvassuk el a feladatot, és értelmezzük, mielőtt nekilátnánk. Ha nem egyértelmű egy feladat leírása, kérdezzünk. Mindig figyeljünk a megadott időkeretre, próbáljuk meg jól beosztani az időnket, hatékonyan kihasználni a felkészülésre szánt időtartamot. Az Assessment Center-en nem csak a feladatok során mutatjuk be magunkat, hanem a feladatok közötti szünetekben is. Ekkor se feledkezzünk meg az általános viselkedési szabályokról.

98 A prezentáció alatt Mindig próbáljunk meg szemkontaktust tartani az értékelőkkel. Álljunk egyenesen, ne dülöngéljünk, ne babráljunk, kerüljük a túlzott gesztikulációt. Strukturáljuk a mondanivalónkat, az elején mutassuk be, miről fogunk beszélni, illetve a prezentáció végén hangsúlyozzuk ki a lényeget, konklúziót. Beszéljünk lassan, érthetően, ne hadarjunk, még ha sok mondanivalónk is van.

99 A csoportos feladat alatt Gondoljuk át, mi számunkra az ideális, és a még elfogadható kimenetel. Vitatkozzunk, de soha nem veszekedjünk, ne legyünk arrogánsak, lekezelőek vagy agresszívek. Próbáljuk meg érvekkel alátámasztani ötleteinket. Figyeljünk oda másokra, hallgassuk meg az ellenérveket. Közben jegyzeteljünk! Mindig hallgassuk meg a többieket, és válaszoljunk kérdéseikre. Törekedjünk kompromisszumra. Viselkedjünk asszertívan. Legyünk kedvesek mindenkivel, függetlenül attól, hogy milyen pozíciót tölt be az adott vállaltnál.


Letölteni ppt "A felvételi interjú természetrajza és a hozzá vezető út. Karriertervezés és munkaerőpiaci ismeretek kurzus."

Hasonló előadás


Google Hirdetések