Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaZita Molnárné Megváltozta több, mint 7 éve
1
2004. november 25.Dr. Terták Elemér1 Hogyan készíti a bank a stratégiáját és az éves üzleti tervét? Kiegészítő előadás a Pénzügyi szolgáltatások gazdaságtana tantárgyhoz
2
2004. november 25.Dr. Terták Elemér2 Mottó „Semmilyen szél sem kedvező annak, aki nem tudja, melyik kikötőbe tart.” Seneca „Gyakran az a sereg győz, amelyik kevesebbet hibázik, nem pedig az, amelyik jobb terveket dolgozott ki.” Charles de Gaulle
3
2004. november 25.Dr. Terták Elemér3 stratégia: A stratégia: válasz arra, miként legyünk jobbak versenytársainknál, azáltal, hogy különbözünk tőlük. Készítésének összetevői Készítésének összetevői: jövőkép-alkotás (prognóziskészítés) + alternatívák meghatározása és kiértékelése + döntéshozatal = célok kitűzése jövedelmezőség (ROA) szolvenciafolyamatos likviditás
4
2004. november 25.Dr. Terták Elemér4 Jövőelemzés környezeti feltételekAlapja: helyzetfelmérés, amely a várható környezeti feltételek feltárásán és azok lehetséges hatásainak elemzésén alapul Környezeti feltételek: ügyfelek magatartása, piac esélyei és kockázatai, társadalmi és politikai (szabályozási) környezet. Eszközei: piacelemzés, konkurencia- elemzés, piaci pozíció felmérése üzletáganként.
5
2004. november 25.Dr. Terták Elemér5 A stratégiai vállalatelemzés feladatai: Szűk erőforrások allokációja(1) Szűk erőforrások (technológia, know-how, képességek, humán erőforrás stb.) allokációja. Stratégiai opciók(2) Stratégiai opciók feltárása: status quo kitűzött célok cselekvési kényszer felismerése („stratégiai rés”) a status quo és a kitűzött célok között, intézkedések lehetséges intézkedések meghatározása a stratégiai rés áthidalásához. (3) A stratégiai opciók számának szűkítése és a lehetséges intézkedések összehangolása a követendő stratégia kijelölése érdekében. (4) Stratégiai döntések várható következményeinek visszacsatolása (tanulási folyamat)
6
2004. november 25.Dr. Terták Elemér6 SWOT-analízis magyarított nevén GYELV-elemzés S trengths = erősségek O pportunities = lehetőségek W eaknesses = gyengeségek T hreats = veszélyek
7
2004. november 25.Dr. Terták Elemér7 Kihívások dereguláció és liberalizáció dereguláció és liberalizáció, információtechnológia információtechnológia fejlődése EUintegráció EU gazdasági és pénzügyi integrációja, új versenytársak új üzleti modellek új versenytársak (távközlési szolgáltatók, kereskedelmi láncok) és új üzleti modellek megjelenése. éleződőversengés éleződő versengés a vevőkért erősödőkooperáció erősödő kooperáció a technológiai fejlesztés terén megbízhatóság csökkenő költség- működési kockázat növekvő igény nagyobb megbízhatóság, csökkenő költség- és működési kockázat iránt növekvő működési kockázat növekvő működési kockázat a kooperáló szervezetek szaporodása miatt
8
2004. november 25.Dr. Terták Elemér8 Kihívások (2)
9
2004. november 25.Dr. Terták Elemér9 Kihívások (3) üzleti kihívások üzleti kihívások: informatikai kihívások informatikai kihívások: konszolidációrendszermigráció új belépőkkomplex szállítói megoldások termékdiverzifikációfolyamat automatizálás több csatornás elosztásinternet növekvő fogyasztói igényességadatbányászat (informatikai) következmény vállalatintegráció ügyfélkapcsolat menedzsment (CRM = Customer Relation Management) elektronikus teljesítés folyamatban automatizált feldolgozás (STP = Straight-Through Processing)
10
2004. november 25.Dr. Terták Elemér10 Tervezés alapelvei: „ütköztetésen” alapuló tervezés /top-down + bottom-up/ (célmegállapodások kötése) szűkös erőforrások leghatékonyabb felhasználási helyhez való összpontosítása (prioritási elv), mindenki azt, de csakis azt tervezze, amire tényleges ráhatása van (felelősségi elv) mindenki saját költségvetésének betartásáért felel (okozati elv)
11
2004. november 25.Dr. Terták Elemér11 Tervezés folyamata
12
2004. november 25.Dr. Terták Elemér12 Tervezés első szakasza Alapvető követelmények és irányok meghatározása: a)Adaptív a)Adaptív (új termékek, új üzletágak, új piacok) b)Integratív b)Integratív (pozíció megőrzése és erősítése stabil és érett piacon a költségszerkezet és a termékminőség javításával) Az első szakasz 6 lépcsője (1)Vállalati célok kitűzése (kiemelten ROE és CIR); (2)Üzletági tervek bekérése; (3)Üzletági feladatok, célok és stratégiák meghatározása; (4)Célértékek és erőforrások meghatározása az egyes üzletágak számára; (5)Üzletági célok és stratégia jóváhagyása; (6)A vállalati stratégia elfogadása és előzetes célszámok megállapítása;
13
2004. november 25.Dr. Terták Elemér13 Tervezés második szakasza Részletes banki stratégia kidolgozása üzletági részletezettséggel. Cél egy kiegyensúlyozott lehetőség-veszély (esély-kockázat) állapot elérése a bank szintjén. Segédeszköze a portfolióelemzés. A második szakasz 7 lépcsője: (7)Üzletági cselekvési tervek bekérése; (8)Célok és stratégiák rögzítése; (9)Cselekvési alternatívák keresése és alternatív programok kidolgoztatása; (10)Alternatívák kiértékelése és a legjobb kiválasztása; (11)Legkedvezőbb program-mix meghatározása és a megvalósításhoz szükséges erőforrások felmérése; (12)Banki és üzletági célok kitűzése; (13)Előzetes erőforrás-allokáció;
14
2004. november 25.Dr. Terták Elemér14 Tervezés harmadik szakasza a stratégiai program átültetése költségvetési és fejlesztési előirányzatokba üzletági mélységben. A harmadik szakasz 6 lépcsője (14)Üzletági költségvetések elkészítése; (15)Üzletági célok megállapítása és összeállítása; (16)Üzletágankénti költségvetés elkészítése; (17)Költségvetési előirányzatok összesítése; (18)Összesített előirányzat felülvizsgálata; (19)Üzleti terv elfogadása.
15
2004. november 25.Dr. Terták Elemér15 Kritikus döntési pontok 1.Globális piaci pozíció. lakossági vállalatidevizaprivate 2.Üzletági arányok — ügyfélcsoportok szerint lakossági, vállalati, deviza, private stb. 3.„Termékszerkezet” az ügyfélcsoportokon belül; a kiszolgálás filozófiája: (Mass vs. tailor made termékek, termékjövedelmezőség vs. ügyfél-jövedelmezőség.) 4.Termékfejlesztés (igények, szabályozási környezet, tőkeigény) 5.Arculat, marketing kommunikáció 6.Elosztási csatornák (hagyományos, elektronikus, ügynöki hálózat)
16
2004. november 25.Dr. Terták Elemér16 A tervezés technikai eszközei A banki portfolió tervezése A banki portfolió tervezése a termékek vonzerejének, a teljesítmény egyediségének, a kínálat szélességének és mélységének, valamint a teljesítőképesség tér- és időbeli megoszlásának elemzésén alapul. A banki mérlegszerkezettervezés benchmarking multiplikátor A banki mérlegszerkezet tervezés alapját — a portfolió tervezésétől eltérően — a banküzemi sajátosságok jelentik. Cél a nyereség olyan maximalizálása, amely figyelembe veszi a mérleg szerkezeti kockázatait, valamint a kívánatos nyereségszerkezetet. A versenytársakkal való egybevetés mutatószámok segítségével történik (benchmarking). A bank mérlegének alakulása csak részben múlik a bank stratégiáján, arra ugyanis a versenytársak mérlegének alakulása is hat (multiplikátor hatás). üzleti tervben A portfolióelemzés és a mérlegszerkezet elemzése eredményei az üzleti tervben egyesülnek, ami egyfelől lehetővé teszi a bank konzisztens jövedelmezőségi és kockázati stratégiájának kialakítását, egyszersmind alapot ad az egyes üzletágak elemzéséhez.
17
2004. november 25.Dr. Terták Elemér17 Megvalósítás kontrolling Az üzleti terv elfogadását követően a kontrolling feladata a tervek és teljesítmények folyamatos egybevetése. A tervezés és az ellenőrzés szoros összefüggése: nincs értelme a tervezésnek ellenőrzés nélkül „nincs értelme a tervezésnek ellenőrzés nélkül”, de ellenőrzés sem lehetséges terv nélkül „ellenőrzés sem lehetséges terv nélkül”.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.