Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Üzleti Intelligencia 1. szerkezeteket, eszközöket, adatbázisokat, elemző eszközöket, alkalmazásokat és módszereket kombinál Az Üzleti Intelligencia lényegében.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Üzleti Intelligencia 1. szerkezeteket, eszközöket, adatbázisokat, elemző eszközöket, alkalmazásokat és módszereket kombinál Az Üzleti Intelligencia lényegében."— Előadás másolata:

1 Üzleti Intelligencia 1

2 szerkezeteket, eszközöket, adatbázisokat, elemző eszközöket, alkalmazásokat és módszereket kombinál Az Üzleti Intelligencia lényegében egy gyűjtő fogalom, ami szerkezeteket, eszközöket, adatbázisokat, elemző eszközöket, alkalmazásokat és módszereket kombinál. az adatok interaktív elérését, manipulálását elemzések elvégzését Az Üzleti Intelligencia fő célkitűzése, hogy elérhetővé tegye az adatok interaktív elérését, manipulálását, és lehetővé tegye a menedzserek és elemzők számára a nekik megfelelő elemzések elvégzését. a döntéshozók jobban informáltak lesznek, ez áltál pedig jobb döntéseket lesznek képesek hozni A korábbi és a mostani adatok, helyzetek, szituációk, teljesítmények elemzése révén, a döntéshozók jobban informáltak lesznek, ez áltál pedig jobb döntéseket lesznek képesek hozni. Közben az adatok információvá transzformálódnak, az információk döntésekké, és azok végezetül akciókká. 2

3 Történeti áttekintés Gartner Csoport 1990 Magát az Üzleti intelligencia fogalmát, először a Gartner Csoport fogalmazta meg az 1990-es évek közepén. Menedzseri Információs Rendszerek 1970 statikusak és kétdimenziósak nem lehetett velük elemzéseket végrehajtani Mindazonáltal, az elképzelés jóval régebbi; a Menedzseri Információs Rendszerek jelentés készítő rendszereiben gyökerezik, amik az 1970-es évek során tűntek fel. A jelentés készítő rendszerek statikusak és kétdimenziósak voltak, továbbá nem lehetett velük elemzéseket végrehajtani. 80-as évek vezetői információs rendszerek dinamikus, több dimenziós jelentések, előrejelzések, trend-elemzések A 80-as évek során emelkedett fel a vezetői információs rendszerek koncepciója. Ez a koncepció, kiterjesztette a számítógépesített támogatást a top-menedzserekre és a vezetőkre, a rendszerek képességei között voltak a dinamikus, több dimenziós jelentések, előrejelzések, trend-elemzések, az adatok részletéig menő elemzések. egy jól működő vállalati információs rendszer magában foglalja az összes információt, amire a vezetőknek szükségük vana Vezetői Információs Rendszerek eredeti koncepciója átalakult Üzleti Intelligenciává Napjainkban, egy jól működő vállalati információs rendszer magában foglalja az összes információt, amire a vezetőknek szükségük van, így a Vezetői Információs Rendszerek eredeti koncepciója átalakult Üzleti Intelligenciává, melyek elkezdtek magukba foglalni egyes mesterséges intelligencia képességeket is. 3

4 Az Üzleti Intelligencia architektúrája 4 nagy komponense v adattárházüzleti analitika üzleti teljesítmény menedzsment felhasználói interfész Az Üzleti intelligencia rendszereknek alapvetően 4 nagy komponense van: egy adattárház, az adat forrásával; egy üzleti analitika, ami lényegében az adattárház adatainak manipulálására, bányászatára, és elemzésére alkalmas eszközök gyűjteménye; üzleti teljesítmény menedzsment, a teljesítmény monitorozására és analizálására; és egy felhasználói interfész. 4

5 Adattárházak az adattárházak csak történelmi adatokat tartalmaztak, szervezett és összegzett formában Napjainkban, néhány adattárház, már friss, jelenlegi információt is tartalmaz, így valós idejű műveletek elvégzése is lehetséges. Az adattárházak és variánsaik jelentik a sarokpontját bármelyik közepes-nagy Üzleti intelligencia rendszernek. Eredetileg, az adattárházak csak történelmi adatokat tartalmaztak, szervezett és összegzett formában, annak érdekében, hogy a felhasználók könnyedén megnézhessék, valamint manipulálhassák az adatokat és információkat. Napjainkban, néhány adattárház, már friss, jelenlegi információt is tartalmaz, így valós idejű műveletek elvégzése is lehetséges. 5

6 Üzleti Analítika A végfelhasználók különböző eszközök és technikák felhasználásával dolgozhatnak az adatokkal A végfelhasználók különböző eszközök és technikák felhasználásával dolgozhatnak az adatokkal, információkkal az adattárházakon belül. Ezek az eszközök és technikák két nagy csoportba tartoznak: Jelentések és lekérdezések: magukban foglalják az alábbiakat: statikus és dinamikus jelentések, különböző típusú lekérdezések, adatok felfedezése, többdimenziós nézet, Az Üzleti Analitikák vagy más néven elemzések magukban foglalják az alábbiakat: statikus és dinamikus jelentések, különböző típusú lekérdezések, adatok felfedezése, többdimenziós nézet, a részletekig való leásás, stb.… Adat, szöveg, WEB bányászat, és más kifinomult matematikai, statisztikai eszközök: Az adatbányászat egy folyamat, mely során ismeretlen kapcsolatot vagy információt keresünk nagy adatbázisokban, vagy adattárházakban Az adatbányászat egy folyamat, mely során ismeretlen kapcsolatot vagy információt keresünk nagy adatbázisokban, vagy adattárházakban. A keresés során olyan intelligens eszközöket használunk, mint a neurális számítástechnika, prediktív elemzési technikák, vagy fejlett statisztikai eljárások. Az adatbányászat folyamatát végrehajthatjuk Web alapú adatokon, de szöveges adatokon is. 6

7 Üzleti teljesítmény menedzsment Úgy is beszélünk róla, mint Vállalati Teljesítmény Menedzsmentről. az alkalmazások és eljárások kialakuló portfóliója, aminek a fejlődő Üzleti Intelligencia szerkezete és eszközei adják a magjátÜTM bevezeti a menedzsment és a visszacsatolás fogalmait a már ismert rendszerbef irányelvtervezést és előrejelzést Az Üzleti Teljesítmény Menedzsment (ÜTM) nem más, mint az alkalmazások és eljárások kialakuló portfóliója, aminek a fejlődő Üzleti Intelligencia szerkezete és eszközei adják a magját. Az ÜTM kiterjeszti az eladások, a profit, a költségek, a profitabilitás, és más teljesítmény indikátorok monitorozását, mérését valamint összehasonlítását azáltal, hogy bevezeti a menedzsment és a visszacsatolás fogalmait a már ismert rendszerbe. Azon folyamatokat tekinti fő irányelveinek, mint a tervezést és előrejelzést. Üzleti Teljesítmény Menedzsment, fentről lefelé haladva bontja le vállalati stratégiát információ, esetleg adat szintre Az olyan rendszerekkel ellentétben, mint a Vezetői Információs Rendszer vagy a tradicionális Üzleti Intelligencia, amik az alulról fölfelé építkező adatokból információvá való transzformálást támogatják, az Üzleti Teljesítmény Menedzsment, fentről lefelé haladva bontja le vállalati stratégiát információ, esetleg adat szintre. 7

8 Felhasználói Interfész Nem más, mint külön féle irányítópultok és más információ közvetítő eszközök. Integrálja az információkat a különféle üzleti területekről. Az irányítópultok alatt olyan vizuálisan megjelenő felhasználói interfészt kell érteni, mely ábrázolja a vállalat teljesítményének mérőszámait, indikátorait, a különféle trendeket, és kivételeket. Integrálja az információkat a különféle üzleti területekről. irányítópultok olyan ábrákat és grafikonokat szolgáltatnak, melyek bemutatják a vállalat jelenlegi teljesítményét az elvárt mérőszámokhoz képest Az irányítópultok olyan ábrákat és grafikonokat szolgáltatnak, melyek bemutatják a vállalat jelenlegi teljesítményét az elvárt mérőszámokhoz képest, ezáltal mutatva a szervezet egészségét. A következő interfészek: a vállalati portálok, a digitális pilótafülkék; valamint számos vizualizációs eszköz, kezdve a többdimenziós adatkockától, a virtuális valóságig, az Üzleti intelligencia rendszerek szerves részét képezi. 8

9 Üzleti intelligencia használata, folyamata és felépítése 9

10 Az egész folyamat az adatok forrásánál kezdődik adatokat és továbbítják, illetve betöltik az Adattárházakba, melyből többféleképpen is felhasználhatóak lesznek OLAP adatbányászat Az egész folyamat az adatok forrásánál kezdődik. Innen vonják ki az ETL (Extraction-Transformation-Load) rendszerek a szükséges adatokat. Ezek a rendszerek egyben transzformálják is a kivont adatokat és továbbítják, illetve betöltik az Adattárházakba, melyből többféleképpen is felhasználhatóak lesznek. Ilyen felhasználási mód az OLAP (Online Analytical Processing), a különféle elemző és jelentő rendszerek, vagy az adatbányászat. alábbi módszerekről beszélhetünk: Az Üzleti Intelligencia módszertana számos eljárásból áll, melyek alkalmazása nagymértékben segítheti a vállalatok életét. Általánosságban az alábbi módszerekről beszélhetünk: 10

11 Üzleti intelligencia használata, folyamata és felépítése Vállalati Teljesítmény Menedzsment módszertatánakeszközöket foglal magábanportálok, eredménymutatók, vagy irányítópulto Mérési tevékenységek: annak érdekében, hogy meghatározzuk a szükséges teljesítmény mérésére alkalmas mérőszámokat, amik segítségével a vállalat menedzserei megkapják a számukra szükséges információkat a vállalat céljának eléréséhez. Ezek a tevékenységek részét képezik a már említett Vállalati Teljesítmény Menedzsment módszertatának, ami olyan eszközöket foglal magában, mint a portálok, eredménymutatók, vagy irányítópultok. Ezen eszközök bizonyos kombinációjával lehet a mérni az egyes üzleti célokat. mennyiségi folyamatelemzések segítségével megkönnyítse a döntéshozatalt olyan eszközök, mint például az adatbányászat tények, előrejelzések, előrejelző elemzések, előrejelző modellek, és üzleti folyamat modellek Analitikai tevékenységek: célja, hogy a mennyiségi folyamatelemzések segítségével megkönnyítse a döntéshozatalt, illetve a vállalat új üzleti tudáshoz juthasson. Ide tartoznak az olyan eszközök, mint például az adatbányászat, az olyan statisztikai elemző technikák, melyek előre jelzik a különböző intézkedések − tények, előrejelzések, előrejelző elemzések, előrejelző modellek, és üzleti folyamat modellek − bizonyosságát. 11

12 Üzleti intelligencia használata, folyamata és felépítése segítse a stratégiai döntéshozatali mechanizmust adat vizualizáció vagy az OLAP Jelentéskészítő tevékenységek: infrastruktúra kifejlesztésére, különösképpen a stratégiai jelentéskészítésre nézve, annak érdekében, hogy segítse a stratégiai döntéshozatali mechanizmust. Ezek a tevékenységek olyan eszközöket foglalnak magukban, mint az adat vizualizáció vagy az OLAP. különböző felek számára teszik lehetővé a közös munkát az adat-megosztáson Együttműködési tevékenységek: melyek különböző felek számára teszik lehetővé a közös munkát az adat-megosztáson és az Elektronikus Adat Csomópontokon keresztül. Egy ilyen infrastruktúra lehetővé teszi a valós idejű elosztását a különböző mérőszámoknak e-mailen, üzenetküldő rendszereken, és interaktív kijelzőkön keresztül. azonosítsák, létrehozzák, reprezentálják, szétosszák, és adoptálják az igazi üzleti tudást jelentő tapasztalatot Tudás menedzsment tevékenységek: annak érdekében, hogy azonosítsák, létrehozzák, reprezentálják, szétosszák, és adoptálják az igazi üzleti tudást jelentő tapasztalatot. Az adatokat a stratégiákból és gyakorlatokból nyerik. 12

13 Az Üzleti Intelligencia eszköztára évek során az Üzleti intelligencia eszközök és technikák széles tárházát fejlesztették ki a vállalatok Az évek során az Üzleti intelligencia eszközök és technikák széles tárházát fejlesztették ki a vállalatok, hogy támogassák a menedzserek döntéshozatali folyamatát. Az alábbiakban mutatom be a legnagyobb számítógépesített döntéstámogató eszközkategóriákat. Adatmenedzsment: Adatbázis és adatbázis menedzsment rendszerek (DBMS); Kivonatképző, átalakító, és töltő (ETL) rendszerek; Adattárház (DW), valós-idejű adattárház, és adat csarnokok Jelentések állapotának követése: Online Analitikai Feldolgozás (OLAP); Vezetői Információs Rendszer (EIS) Vizualizáció: Földrajzi Információs Rendszerek; Kezelőfelületek; 13

14 Az Üzleti Intelligencia eszköztára Stratégia és teljesítmény menedzsment: Üzleti Teljesítmény Menedzsment (BPM) / Vállalati Teljesítmény Menedzsment (CPM); Kezelőfelületek és eredménymutatók Üzleti analitikák: Adatbányászat; Web, és szöveg bányászat; Web-analitikák a vállalatok által leggyakrabban használt Üzleti intelligencia eszközöket OLAP, az Adatbányászat, az Adattárházak, az Adatcsarnokok, és az ETL rendszerek A következőkben bemutatom a vállalatok által leggyakrabban használt Üzleti intelligencia eszközöket, melyek a rendszer gerincét adják. Ezen eszközök az OLAP, az Adatbányászat, az Adattárházak, az Adatcsarnokok, és az ETL rendszerek, melyek működése egymásra épül, és az Üzleti Intelligencia rendszerek megértéséhez nélkülözhetetlenek. 14

15 Az Üzleti Intelligencia eszköztára az adatok kiemelésére, átalakítására és betöltésére specializálódott ETL (Extraction-Transformation-Load): lényegében olyan eszközrendszer, mely az adatok kiemelésére, átalakítására és betöltésére specializálódott az Üzleti intelligencia rendszerekben. főleg az átviteli rendszerekből, és az Internetről történő adat-átvitel során használják, mely során az adatok bekerülnek az adattárházakba. Ezeket az eszközöket főleg az átviteli rendszerekből, és az Internetről történő adat-átvitel során használják, mely során az adatok bekerülnek az adattárházakba. külső forrásokból történő kiemelését Magában foglalja az adatok külső forrásokból történő kiemelését, az operációs rendszer számára alkalmas formába való áttranszformálását, és a végcélok (adattárházak, adatbázisok) számára történő adatbetöltést. 15

16 Az Üzleti Intelligencia eszköztára elméleti elemzése az adattárházaknak OLAP (Online Analytical Processing): egyszerűen megfogalmazva, ez egy elméleti elemzése az adattárházaknak, vagy adatbázisoknak, annak érdekében, hogy az Üzleti Intelligencia rendszert jövedelmeztessük. többdimenziós, összefoglaló képet ad az adatokról Az OLAP többdimenziós, összefoglaló képet ad az adatokról, melyek jelentésekhez, elemzésekhez, modellkészítéshez, és tervezéshez lesznek felhasználva, az üzleti tevékenységek optimalizálásáért. A jelentéskészítő szoftver összegezve mutatja be az adatokat annak érdekében, hogy a vállalat menedzsmentjét mindig naprakész információkkal lássa el Az OLAP technikái és eszközei használhatóak az olyan adattárházakkal való munkára, melyek kifinomult vállalati információs rendszerekben működnek. A jelentéskészítő szoftver összegezve mutatja be az adatokat annak érdekében, hogy a vállalat menedzsmentjét mindig naprakész információkkal lássa el a vállalat életének alakulásáról. Más Üzleti intelligencia eszközöket az adatok tárolására, elemzésére használnak, mint az adatbányászat, vagy adattárházak. 16

17 Az Üzleti Intelligencia eszköztára azért fejlesztették ki, hogy összegyűjtsék és elemezzék a nagymennyiségű releváns adatokat, annak érdekében, hogy fontos szabályokat és összefüggéseket fedezzenek fel Adatbányászat: ezeket a módszereket azért fejlesztették ki, hogy összegyűjtsék és elemezzék a nagymennyiségű releváns adatokat, annak érdekében, hogy fontos szabályokat és összefüggéseket fedezzenek fel. a vállalat adattárházában rejlő jelentőségteljes tudás megtalálását jelenti az üzleti döntések elősegítése miatt Az Üzleti intelligencia kontextusában, az adatbányászat a vállalat adattárházában rejlő jelentőségteljes tudás megtalálását jelenti az üzleti döntések elősegítése miatt. Ez egy kiegészítő eszköz, más adatelemzési eszközökhöz, mint a statisztikák, az OLAP, vagy egyéb tábláztok. Az adatbányászat célja az adatok közt rejlő kapcsolatok és összefüggések feltárása Az adatbányászat célja az adatok közt rejlő kapcsolatok és összefüggések feltárása, mely a magját jelenti az adatbázisokban történő Tudás Feltárásnak. A Tudás Feltárás alatt azt a folyamatot kell érteni, ami során a különböző adatbányászat eszközökkel feltárjuk az adatok közt rejlő összefüggéseket, a valódi tudás megszerzése miatt. 17

18 Az Üzleti Intelligencia eszköztára Az adattárház nem más, mint egy egyszerű, teljes adattároló egység. a végfelhasználók számára már optimalizáltak Adattárházak: egy korábbi fejezetben már volt róluk szó, de fontosságuk miatt részletesebben is foglalkozok velük. Az adattárház nem más, mint egy egyszerű, teljes adattároló egység. Az adatok különböző forrásokból származhatnak, és a végfelhasználók számára már optimalizáltak, tehát számukra már jól érthetőek és használhatóak. Több különböző operációs rendszerből gyűjti össze és tárolja a vállalat számára releváns történelmi adatokat, amiket egy vagy több adatcsarnok számára elérhetővé tesz. hogy a vállalat számos eredményét integrálja, megtisztítja, összegzi és kiértékeli. Az adattárház nagyban támogatja a vállalat működését azáltal, hogy a vállalat számos eredményét integrálja, megtisztítja, összegzi és kiértékeli. 18

19 Az Üzleti Intelligencia eszköztára elősegítse a végfelhasználók elemző munkáját Adatcsarnokok: arra tervezték ezeket az eszközöket, hogy elősegítse a végfelhasználók elemző munkáját. Általában egyetlen elemző alkalmazást támogat, melyet egy osztály vagy vállalati egység használ Általában egyetlen elemző alkalmazást támogat, melyet egy osztály vagy vállalati egység használ. Az egyes szervezeti egységek által használt adatcsarnokok rájuk jellemző, általuk használt és számukra szükséges adatokat tartalmaznak. Az egyes osztályok adatcsarnokai csupán kis mértékben hasonlítanak egymáshoz. 19

20 Az Üzleti Intelligencia eszköztára Nagy adathalmazok elemzése: olyan nagy, vagy összetett adathalmazok elemzése, melyre a hagyományos eljárások nem, vagy csak részben lennének képesek. a rendelkezésre álló dokumentumokat általában egy dokumentumtárban gyűjtik a vállalatok Dokumentumtár és elemzése: a rendelkezésre álló dokumentumokat általában egy dokumentumtárban gyűjtik a vállalatok. az elemző program hozzáfér a dokumentumok tartalmához, így azokat nem szükséges külön-külön megnyitni Ebben a tárban lévő dokumentumokat elemzünk, amikor erről az eljárásról beszélünk. Lényege, hogy az elemző program hozzáfér a dokumentumok tartalmához, így azokat nem szükséges külön-külön megnyitni. Az ilyen tárakban való keresés illetve a dokumentumtár adatainak elemzése felgyorsítja a vállalati folyamatok egy részét, ezáltal költséget takarít meg. 20

21 Az Üzleti Intelligencia eszköztára adatok memóriába történő betöltésével és tárolásával In-memory BI: az adatok memóriába történő betöltésével és tárolásával a számítások felgyorsítását eredményező rendszerek. Szükséges hozzá a megfelelő informatikai infrastruktúra, valamint nagyobb szakértelmet igényel. grafikusan ábrázolja a kapott eredményeket Összetett adat vizualizáció: grafikusan ábrázolja a kapott eredményeket, például grafikonokon, ábrákon, kijelzőkön. A vállalat menedzsmentje számára rendkívül fontos, hiszen az adatok szemléletes bemutatása nagyban felgyorsítja és megkönnyíti a döntéshozatal folyamatát. az adattárházakba betöltött hatalmas adatmennyiség elemzését jelenti Adattárház elemzés: az adattárházakba betöltött hatalmas adatmennyiség elemzését jelenti. Mivel az adattárházak különböző operációs rendszerekből valamint egyéb forrásokból is gyűjtenek optimalizált és egységesített adatokat, így ezek elemzése arányaiban könnyű, de hasznos a vállalat számára. 21

22 Az Üzleti Intelligencia eszköztára Feladatuk, hogy a rendelkezésre álló adatbázisból, adathalmazból, adatokból, előrejelzéseket készítsenek Előrejelző elemzések: a folyamatok, indikátorváltozók és események alakulását előre jelző rendszerek. Feladatuk, hogy a rendelkezésre álló adatbázisból, adathalmazból, adatokból, előrejelzéseket készítsenek. a már ismert felhő alapú rendszereket alkalmazza A Felhő alapú BI: a már ismert felhő alapú rendszereket alkalmazza a BI rendszerek területén. Előnye a könnyű elérhetőség, kezelhetőség, és az adatok megosztásából származó sikerek. Megkönnyíti a munkát a vállalat és partnerei esetleg ügyfelei között. mobil platformra történő átültetése. Ennek köszönhetően a szükséges jelentések bárhol elérhetőek Mobil platformú BI: a BI rendszerek mobil platformra történő átültetése. Ennek köszönhetően a szükséges jelentések bárhol elérhetőek. Komolyabb elemzések elvégzésére nem alkalmas, de jelentéskészítésre illetve jelentésküldésre, és a vezetők döntéseinek támogatására teljes mértékben megfelelő. szolgáltatásokat végző programok tárolása és futtatása a helyi gépek helyett távoli szerver gépeken történik SOA alapú BI: a számítási szolgáltatásokat végző programok tárolása és futtatása a helyi gépek helyett távoli szerver gépeken történik. Célja a szolgáltatások megkönnyítése egy azoknak megfelelő architektúrán keresztül. 22

23 Az Üzleti Intelligencia rendszerek által elvégezhető feladatok a vállalat pénzügyeinek rejtett összefüggései, kideríthetők az esetleges csalások a vállalat addigi pénzügyi adatainak elemzésével előrejelző jelentések készíthetőek Pénzügyi elemzés: A vállalatok pénzügyeinek elemzése egy igen elterjedt és hasznos tevékenység. Feltárhatóak a vállalat pénzügyeinek rejtett összefüggései, kideríthetők az esetleges csalások a vállalat addigi pénzügyi adatainak elemzésével előrejelző jelentések készíthetőek. adatokból, adathalmazokból, dokumentumtárakból előrejelzések végezhetőek, melyek segítségével következtetések vonhatóak le a vállalatjövőjére vonatkozóan Előrejelzés: a rendelkezésre álló adatokból, adathalmazokból, dokumentumtárakból előrejelzések végezhetőek, melyek segítségével következtetések vonhatóak le a vállalat, vagy a piac jövőjére vonatkozóan. A rendelkezésre álló adattárházakból, adatbázisokból gyűjtött információk más forrásból meg nem szerezhető adatokat szolgáltathatnak a menedzsment számára. Stratégiai döntéshozatal: a menedzsment hosszú távú döntéseinek, tehát a stratégiai döntéseinek elősegítése olyan feladat, melyet a BI rendszerek kitűnően tudnak támogatni. A rendelkezésre álló adattárházakból, adatbázisokból gyűjtött információk más forrásból meg nem szerezhető adatokat szolgáltathatnak a menedzsment számára. 23

24 Az Üzleti Intelligencia rendszerek által elvégezhető feladatok a vállalat és annak ügyfeleinek kapcsolatát hivatott javítani a vállalati folyamatok javításával, az alkalmazottak hozzáállásának megváltoztatásával és a megfelelő szoftveres támogatással Ügyfél Menedzsment: az Ügyfél Menedzsment vagy más néven CRM (Customer Relationship Management) tehát Ügyfél Kapcsolati Menedzsment, a vállalat és annak ügyfeleinek kapcsolatát hivatott javítani a vállalati folyamatok javításával, az alkalmazottak hozzáállásának megváltoztatásával és a megfelelő szoftveres támogatással. Az üzleti Intelligencia rendszerek segítségével a CRM bele integrálható a vállalat folyamataiba, segíthet az új ügyfelek szerzésében vagy a már meglévők megtartásában. Az ügyfelekről gyűjtött információkat a rendszer képes kezelni, és a szükséges pontokra eljuttatni, a megfelelő formában. Ezen adatokból meg lehet határozni a termékek iránti igényeket, és ezáltal a termékek lehetséges fejlesztési irányait. Termékfejlesztés: a vállalatok jelentős mennyiségű adatot tudnak összegyűjteni a vásárlóikról, melyeket hatalmas adatbázisokban tárolnak. Ezen adatokból meg lehet határozni a termékek iránti igényeket, és ezáltal a termékek lehetséges fejlesztési irányait. 24

25 Az Üzleti Intelligencia rendszerek által elvégezhető feladatok Aktivitás-monitorozás: a vállalat vagy a versenytársak tevékenységének megfigyelése, monitorozása valamint az azzal kapcsolatos adat és információgyűjtés elősegítheti a vállalat sikerét, a hibák és sikerek okainak feltárását : a piac változásainak megfigyelése, monitorozása Piacelemzés: a piac változásainak megfigyelése, monitorozása nagyban hozzájárulhat a vállalat sikeréhez. A trendek időben történő felismerése egy igen nagy versenyelőnyt jelenthet. Ezen a területen a BI rendszerek költségmegtakarítást eredményezhetnek. Tranzakciós folyamatok optimalizálása: a vállalati tranzakciók gyakran nem optimalizáltak, így a vállalat számára plusz költséget jelentenek. Ezen a területen a BI rendszerek költségmegtakarítást eredményezhetnek. 25

26 Az Üzleti Intelligencia rendszerek által elvégezhető feladatok kockázatok felismerése, elemzése létfontosságú, hiszen így döntheti el a vállalat, hogy az adott kockázatot hogyan fogja kezelni Kockázatelemzés: a vállalatok életének szerves részét képezik a kockázatok. Új termékek fejlesztése, a vállalat terjeszkedése, vagy a vevőknek adott fizetési haladékok is mind kockázatot rejtenek magukban. Ezen kockázatok felismerése, elemzése létfontosságú, hiszen így döntheti el a vállalat, hogy az adott kockázatot hogyan fogja kezelni (csökkenti, áthárítja, vagy elviseli). A közepes és nagyvállalatoknál viszont, külön személy foglalkozik a kontrolling feladatok ellátásával. Ez történhet egyszerű, önálló rendszereken keresztül, de a nagyobb vállalatoknál már szükség van több összetett rendszer együttes használatára is. Kontrolling: ez a tevékenység szintén létfontosságú egy vállalat sikerében annak méretétől függetlenül. A különbség az, hogy a mikro és kisvállalatoknál nincsenek külön kontrolling feladatok, lényegében egybeolvadnak a vállalat vezetőjének mindennapos tevékenységével. A közepes és nagyvállalatoknál viszont, külön személy foglalkozik a kontrolling feladatok ellátásával. Ez történhet egyszerű, önálló rendszereken keresztül, de a nagyobb vállalatoknál már szükség van több összetett rendszer együttes használatára is. 26


Letölteni ppt "Üzleti Intelligencia 1. szerkezeteket, eszközöket, adatbázisokat, elemző eszközöket, alkalmazásokat és módszereket kombinál Az Üzleti Intelligencia lényegében."

Hasonló előadás


Google Hirdetések