Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A DIGITÁLIS GENERÁCIÓK TANULÁSI KÉPESSÉGSAJÁTOSSÁGAI, FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK MARUNÁK MÁRIA EGYETEMI ÉLETVEZETÉSI TANÁCSADÓ KÖZPONT TÁMOP-4.1.1.C-13/1/KONV-2014-0001.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A DIGITÁLIS GENERÁCIÓK TANULÁSI KÉPESSÉGSAJÁTOSSÁGAI, FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK MARUNÁK MÁRIA EGYETEMI ÉLETVEZETÉSI TANÁCSADÓ KÖZPONT TÁMOP-4.1.1.C-13/1/KONV-2014-0001."— Előadás másolata:

1 A DIGITÁLIS GENERÁCIÓK TANULÁSI KÉPESSÉGSAJÁTOSSÁGAI, FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK MARUNÁK MÁRIA EGYETEMI ÉLETVEZETÉSI TANÁCSADÓ KÖZPONT TÁMOP C-13/1/KONV

2 Az Egyetemi Életvezetési Tanácsadóban 2008-óta folyamatosan: A tanulási problémákkal küzdő és/vagy tanulási hatékonyságot célzó egyetemisták számára: Tanulásmódszertan tréning Tanulásmódszertan egyéni tanácsadás Hangsúlyok: A generáció megváltozott képességsajátosságain – egyéni anomáliák Tanulásmódszertani alapok hiányának feltárásán és azok pótlásán

3 A digitális generációk tanulási képességsajátosságai, fejlesztési lehetőségek. Főbb témakörök: A hatékony tanulás alappillérei A tanulási önismeret fontossága - hozott, vagy megszerezhető készségek A mentális önkép és a tanulási sikerek összefüggései - motivátorok, stresszorok A digitális kultúra hatásai a tanulási alapképességekre - féltekei dominancia kérdéskörei A karakterek viszonya a tanuláshoz - sikerorientáció, vagy kudarckerülés???

4 Forrás: Oroszlány Péter: Tanulásmódszertan, Tanári kézikönyv A hatékony tanulás alappillérei

5 A tanulási önismeret fontossága - hozott, vagy megszerezhető készségek Tóth László (2000)

6 A kompetenciák jéghegy modellje Dr. Nagy József (2003) Tudatos szintek Kevésbé tudatos szintek Sok a tudattalan kompetencia ezekben a régiókban ezekben a régiókban Ismeret, tudás Készség, jártasság Szociális szerepek Én-kép Attitűd Motiváció Személyiségjellemzők

7 A mentális önkép és a tanulási sikerek összefüggései - motivátorok, stresszorok

8 Az emberek – szerencsére nem egyformák, a bennünket körülvevő világról alkotott képünket az észlelésünk határozza meg: konkrétvagy absztrakt Az észlelt információk hasznosítását az egyénre jellemző rendezés teszi lehetővé, aminek a módja lehet: szekvenciális (sorrendben haladó) vagy random (véletlenszerű) Gregorc modellje az elme működését figyelembe vevő szervezett elmélet, mely megmutatja, hogyan történik az információk észlelése, feldolgozása és rendszerezése.

9 Az észlelési és a rendezési képességek kombinációi: Mindenkiben megvan a természetes adottságok és képességek csak rá jellemző, sajátos kombinációja. Konkrét Absztrakt SzekvenciálisRandom  Konkrét Szekvenciális (CS)  Absztrakt Szekvenciális (AS)  Absztrakt Random (AR)  Konkrét Random (CR)

10 Konkrét szekvenciális

11 Absztrakt random

12 Absztrakt szekvenciális

13 Konkrét random

14 A digitális kultúra hatásai a tanulási alapképességekre - féltekei dominancia kérdéskörei Változások globális és egyéni szinteken: + a figyelem összetételének átalakulása + intuitív képességek növekvő jelenléte + személyiségstruktúra rugalmasságának változása + absztrakciós készség, kreativitás és divergens gondolkodás előtérbe kerülése = kiegyenlített féltekei működés és jobb a félteke funkcióinak erősödése

15 Öngeneráló folyamat, ok és okozat is egyben: Világunk teljesebb megélése A vizuális internet-kultúra térhódítása - digitális bennszülöttek ( Dr. Gyarmathy ) A globális perspektíva terjedése

16 A két agyfélteke összehangoltsága eltéréseket mutat az új generációknál, a jobb agyféltekei dominancia pl. igen gyakori a diszlexiásoknál : A figyelem könnyebben terelődik A kreatív megoldások elterelik a figyelmet a pontos olvasásról, írásról (bal kezesség, rejtett balkezesség – „csúnya”íráskép). A globális gondolkodás gyakran felületes felkészülést eredményez Nem használják tudatosan vizuális alapképességeiket A hozott kudarcélmények miatt túlzott stressz-szint, önképi problémák és motivációs hiányosságok Időzavar – időgazdálkodás hiányosságai

17 A mentális alapok : Bal agyfélteke egyoldalú dominanciája esetén (jobb kezesek) Ami hiányzik: Átlátás képessége Képzelet Intuíció Humor Vizualitás Művészeti gondolkodás Jobb agyfélteke egyoldalú dominanciája esetén (bal kezesek) Ami hiányzik: Logika Elemzés Szerialitás Részletek feldolgozása Verbalitás Tudományos gondolkodás

18

19

20 ~~~, ~ -.

21

22

23

24 A karakterek viszonya a tanuláshoz - sikerorientáció, vagy kudarckerülés??? Bizonyos karakterek hozott személyiségtulajdonsága a sikerorientáció – e nélkül be sem kerülhetne az egyetemre… Ezek a karakterek általában maximalisták. A kudarcélmények, a megélt stressz-helyzetek erősítik a félelmi reakciókat, így gyakran túlterheltség, alvászavar,… kudarckerülés alakul ki

25 Don Richard Riso, Russ Hudson: Személyiségtípusok

26 Tanítási- tanulási tanácsok: Asszociatív ismeretszerzés támogatása: Az új tartalmat nincs mihez illeszteni - kapcsolódási pontok keresése, - összefüggések keresése Interaktív tábla – a prezentáció gyors léptetése helyett: több idő rendszerbe foglalásra – előtte, utána ( „címmeditáció”) Általános tanácsok: - Egyéni tanulási sajátosságok feltárása, hatékony módszerekkel bővítése, tanulási problémák oldása - témakörrel, szövegekkel való tudatos bánásmód szorgalmazása ( PQRST, Botell) - vizualizálás, vizuális memória fejlesztése - gondolattérkép, rajzok, firkák - mozgáskultúra fejlesztése - stresszoldó technikák ( légzésterápiák a kognitív terápiák mellett, helyett) - reális önkép kialakulásának támogatása - hatékony időstrukturálás - együttműködésen alapuló tanulási folyamatok - szókincs - humor - egyedi eset - egyedi reakció – ÚJSZERŰ ÉRTÉKEK

27 Tanítási- tanulási tanácsok:

28 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Marunák Mária


Letölteni ppt "A DIGITÁLIS GENERÁCIÓK TANULÁSI KÉPESSÉGSAJÁTOSSÁGAI, FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEK MARUNÁK MÁRIA EGYETEMI ÉLETVEZETÉSI TANÁCSADÓ KÖZPONT TÁMOP-4.1.1.C-13/1/KONV-2014-0001."

Hasonló előadás


Google Hirdetések