Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Előadó: Hrabovszki Zsuzsa főiskolai docens. Igazodik: az áru természetéhez, a fuvarozási módhoz; a felek egyéb kötelezettségeihez; Rendelkezéseit felülírhatja:

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Előadó: Hrabovszki Zsuzsa főiskolai docens. Igazodik: az áru természetéhez, a fuvarozási módhoz; a felek egyéb kötelezettségeihez; Rendelkezéseit felülírhatja:"— Előadás másolata:

1 Előadó: Hrabovszki Zsuzsa főiskolai docens

2 Igazodik: az áru természetéhez, a fuvarozási módhoz; a felek egyéb kötelezettségeihez; Rendelkezéseit felülírhatja: A helyi, különösen a kikötői szokásjog; Az irányadó nemzeti jog; Az iparági, vagy a kereskedelmi szokásjog; A felek irányadó szokásos gyakorlata; A felek szerződése;

3 A bevezető rész szerint nem szabályozza : ? A teljesítés idejét; (indirekten igen) ? Mely félnek kell fuvarozási, biztosítási szerződést kötnie↔ CIF, CFR, CIP, CPT ? Milyen költségek terhelik a feleket; ? Az árat; (indirekten utal rá;) A tulajdonjog-átszállást; A szerződésszegés következményeit; DE nem teremt valós kapcsolatot a fuvarozási egyezményekkel sem!

4 Fuvareszköz-semleges, azaz omnimodális illetve tengeri klauzulák 13 klauzula helyett 11; Megszűnnek a DAF, DES, DEQ, DDU paritások; Megjelennek: DAP, DAT; Biztonsági előírások

5 A terminálkezelési költségek szabályozása : CPT, CIP, CFR, CIF esetében a THC, és minden egyéb kirakodási költség az eladó által kötött fuvarszerződésben; eladó által fizetettnek tekintendő, Az un. string eladások fogalma; A procure szó; A carrier fogalma; A delivery, és a delivery document fogalma; A package fogalma, amely kizárja a konténert!

6 Eladó Az árut és a kereskedelmi számlát a szerződés szerint rendelkezésre bocsátani szerződésszerűséget igazoló bizonyíték Elektronikus ügyintézés Vevő A szerződés szerinti vételárat megfizetni Elektronikus ügyintézés

7 Incoterms 2000 DAF (megnevezett határ) DES (leszállítva a hajón, megnevezett rendeltetési kikötő) DDU (megnevezett rendeltetési hely ) Incoterms® 2010  DAP – Delivered at Place ( named place of destination, megnevezett rendeltetés hely) Incoterms 2000 DEQ (leszállítva a rakparton, megnevezett rendeltetési kikötő) Incoterms® 2010  DAT – Delivered at Terminal (named terminal at port or place of destination, megnevezett terminál a kikötőben, vagy a rendeltetési helyen)

8 Eladó Az eladó köteles az árut az érkező fuvareszközről lerakodni és a vevő rendelkezésére bocsátani a megnevezett terminálon, a rendeltetési helyen vagy kikötőben, a megegyezett időpontban/napon vagy időintervallumon belül; Vevő Ha az eladó teljesített, a vevő köteles átvenni az árut A vevő köteles megfelelően értesíteni az eladót az átvétel időpontjáról a meghatározott intervallumon belül, vagy a rendeltetési helyen belül az áru átvételének pontjáról amennyiben ezek meghatározása jogában áll;

9 Eladó Az áru elveszésének és sérülésének valamennyi kockázata a teljesítésig Vevő Az áru elveszésének és sérülésének valamennyi kockázata a teljesítés után A megállapodott időponttól/naptól kezdve, ill. a szállításra megállapodott időintervallum lejártától kezdve viseli az áru elveszésével, megsérülésével kapcsolatos kockázatot, ha elmulasztja  értesítési kötelezettségét;  import engedély és felhatalmazások beszerzését, a vámformalitások intézését

10 Eladó Az áruval kapcsolatos minden költség az átadásig; A megfelelő teljesítés érdekében felmerülő minőségi és mennyiségi ellenőrzés költségei; Csomagolási és csomagjelölési költségek; Exportőr ország által előírt kötelező áruvizsgálat költségei; Export engedélyek, felhatalmazások beszerzésének költségei; Exporthoz szükséges vámok, adók, illetékek és a formalitások elintézésének költségei A vevő által, az eladó kérésére beszerzett információk és okmányok költsége; A fuvarozás költségei a rendeltetési terminálig, és a kirakodási költségek Fuvarokmány beszerzésének a költsége; Hrabovszki Zsuzsa főiskolai docens Vevő Az áruval kapcsolatos minden költség az átvételtől; Fuvarokmány beszerzésének költsége a teljesítés után; Értesítés költségei; Az értesítésnek és az engedélyek beszerzésének elmulasztásából adódó költségek; Import engedélyek, felhatalmazások beszerzésének, vámformalitások intézésének költségei; Kötelező áruvizsgálat költségei az exportőr ország által előírtak kivételével; Eladó által vevő kérésére beszerzett információk, biztonsági és okmányok költsége, amelyek az importvámoláshoz és vagy a végső rendeltetési helyre való szállításhoz kellenek;

11 Eladó Az eladó köteles fuvarozási szerződést kötni az árura a megnevezett terminálig a rendeltetési helyen vagy kikötőben. Megegyezett vagy szokásos terminál hiányában az eladó jogosult azt megválasztani. Az áru átvételéhez szükséges dokumentumot átadni Értesíteni a vevőt az áru átadásáról és az áru átvételéhez szükséges adatokról Export engedélyek, felhatalmazások beszerzése; A szállításhoz szükséges vámformalitások intézése minden országban a teljesítésig, kivéve a rendeltetési ország Minden olyan információt szolgáltatni, amelyet a vevő a biztosítás megkötéséhez igényel; Vevő kérésére: az áru végleges rendeltetési helyére történő szállításához szükséges okmányok és információk átadása, illetve közreműködés beszerzésükben Hrabovszki Zsuzsa főiskolai docens Vevő A vevő köteles a fuvarokmányt elfogadni; A vevő köteles megfelelően értesíteni az eladót az átvétel időpontjáról a meghatározott intervallumon belül, vagy a rendeltetési helyen belül az áru átvételének pontjáról amennyiben ezek meghatározása jogában áll; Import engedélyek, felhatalmazások beszerzése, vámformalitások intézése; Eladó kérésére: közreműködés az engedélyek, felhatalmazások beszerzésében, biztonsági információk átadása; Időben tájékoztatni az eladót a biztonsági információ igényről;

12 Terminál értelmezése Logisztikai szolgáltató központok növekvő szerepe Konténeres áruforgalom Kikötői szokványok Kiválthat FAS, FOB, CFR és CIF klauzulát is A terminál végső rendeltetési hely, vagy csatlakozási pont – DAP vagy DDP Átadási pont pontos meghatározása – fuvarszerződés ezzel összhangban

13 Eladó Az eladó köteles az árut a vevő rendelkezésére bocsátani az érkező fuvareszközön kirakásra készen a megegyezett ponton, ha van ilyen, a rendeltetési helyen, a megegyezett időpontban/napon vagy időintervallumon belül; Vevő Ha az eladó teljesített, a vevő köteles átvenni az árut A vevő köteles megfelelően értesíteni az eladót az átvétel időpontjáról a meghatározott intervallumon belül, vagy a rendeltetési helyen belül az áru átvételének pontjáról amennyiben ezek meghatározása jogában áll;

14 Eladó Az áru elveszésének és sérülésének valamennyi kockázata a teljesítésig Vevő Az áru elveszésének és sérülésének valamennyi kockázata a teljesítés után A megállapodott időponttól/naptól kezdve, ill. a szállításra megállapodott időintervallum lejártától kezdve viseli az áru elveszésével, megsérülésével kapcsolatos kockázatot, ha elmulasztja  értesítési kötelezettségét;  import engedély és felhatalmazások beszerzését, a vámformalitások intézését

15 Eladó Az áruval kapcsolatos minden költség az átadásig; A megfelelő teljesítés érdekében felmerülő minőségi és mennyiségi ellenőrzés költségei; Csomagolási és csomagjelölési költségek; Exportőr ország által előírt kötelező áruvizsgálat költségei; Export engedélyek, felhatalmazások beszerzésének költségei; Exporthoz szükséges vámok, adók, illetékek és a formalitások elintézésének költségei A vevő által, az eladó kérésére beszerzett információk és okmányok költsége; A fuvarozás költségei a rendeltetési helyig, és amennyiben a fuvarszerződés úgy szól, a kirakodási költségek Fuvarokmány beszerzésének a költsége; Hrabovszki Zsuzsa főiskolai docens Vevő Az áruval kapcsolatos minden költség az átvételtől; Fuvarokmány beszerzésének költsége a teljesítés után; Értesítés költségei; Az értesítésnek és az engedélyek beszerzésének elmulasztásából adódó költségek; A lerakás költségei, amennyiben azokat nem az eladó viseli Import engedélyek, felhatalmazások beszerzésének, vámformalitások intézésének költségei; Kötelező áruvizsgálat költségei az exportőr ország által előírtak kivételével; Eladó által vevő kérésére beszerzett információk, biztonsági és okmányok költsége, amelyek az importvámoláshoz és vagy a végső rendeltetési helyre való szállításhoz kellenek;

16 Eladó Az eladó köteles fuvarozási szerződést kötni az árura a rendeltetési helyre, annak megjelölt pontjára. Megegyezett vagy szokásos rendeltetési pont hiányában az eladó jogosult azt megválasztani. Az áru átvételéhez szükséges dokumentumot átadni Értesíteni a vevőt az áru átadásáról és az áru átvételéhez szükséges adatokról Export engedélyek, felhatalmazások beszerzése; A szállításhoz szükséges vámformalitások intézése minden országban a teljesítésig, kivéve a rendeltetési ország Minden olyan információt szolgáltatni, amelyet a vevő a biztosítás megkötéséhez igényel; Vevő kérésére: az áru végleges rendeltetési helyére történő szállításához szükséges okmányok és információk átadása, illetve közreműködés beszerzésükben Vevő A vevő köteles a fuvarokmányt elfogadni; A vevő köteles megfelelően értesíteni az eladót az átvétel időpontjáról a meghatározott intervallumon belül, vagy a rendeltetési helyen belül az áru átvételének pontjáról amennyiben ezek meghatározása jogában áll; Import engedélyek, felhatalmazások beszerzése, vámformalitások intézése; Eladó kérésére: közreműködés az engedélyek, felhatalmazások beszerzésében, biztonsági információk átadása; Időben tájékoztatni az eladót a biztonsági információ igényről;

17  Lényegileg megfelel a DDU klauzulának  DAF – csak vasúti forgalomban értelmes  DAP – célszerű kikötni minden esetben, ha a végső rendeltetési hely a célállomás  Átadási pont pontos meghatározása – fuvarszerződés ezzel összhangban  Lerakodási költségek – ne fizessünk duplán!

18 Eladó Az eladó köteles az árut a vevő által kijelölt fuvarozónak (de nem első fuvarozónak!) vagy más személynek leszállítani, a megállapodás szerinti földrajzi pontra, vagy a megnevezett helyre, a megegyezett időpontban/napon vagy időintervallumon belül; A teljesítés/szállítás akkor tekinthető befejezettnek, amikor:  az árut a vevő által biztosított fuvareszközre berakodták, ha a megnevezett hely az eladó telephelye  az árut a vevő által kijelölt fuvarozó, vagy más személy számára az eladó fuvarozási eszközén a kirakodásra készen rendelkezésre bocsátották. Ha több megfelelő pont is létezik, akkor az eladó a neki legmegfelelőbbet választhatja; Hacsak a vevő ellenkező módon nem instruálja az eladót, akkor az eladó az áru jellegének, és mennyiségének megfelelő szokásos módon szállíthat; Vevő Ha az eladó teljesített, a vevő köteles átvenni az árut A vevő köteles megfelelően értesíteni az eladót a fuvarozó, vagy más személy nevéről, a szállítási/átvételi helyről, ill. pontról, a fuvarozás módjáról, és ha szükséges a kiválasztott teljesítési időről, ill. időintervallumról;

19 Eladó Az áru elveszésének és sérülésének valamennyi kockázata a teljesítés után Hrabovszki Zsuzsa főiskolai docens Vevő Az áru elveszésének és sérülésének valamennyi kockázata a teljesítés után A vevő viseli az áru elveszésével, megsérülésével kapcsolatos kockázatot,  a megállapodott időponttól/naptól kezdve, vagy  a szállításra megállapodott időintervallum lejártától kezdve, ha  a vevő elmulasztja, hogy megnevezzen egy fuvarozót, vagy egy más személyt,  a kijelölt fuvarozó vagy más személy elmulasztja, hogy az árut felügyeletbe, ill. átvegye;  a vevő elmulasztja értesítési kötelezettségét

20 Eladó Az áruval kapcsolatos minden költség az átadásig/teljesítésig; A megfelelő teljesítés érdekében felmerülő minőségi és mennyiségi ellenőrzés költségei; Csomagolási és csomagjelölési költségek; Exportőr ország által előírt kötelező áruvizsgálat költségei; Export engedélyek, felhatalmazások beszerzésének költségei; Exporthoz szükséges vámok, adók, illetékek és a formalitások elintézésének költségei A vevő által, az eladó kérésére beszerzett információk és okmányok költsége; Az áru átadásáról (az eladói teljesítésről) szóló szokásos bizonyíték beszerzésének a költsége Hrabovszki Zsuzsa főiskolai docens Vevő Az áruval kapcsolatos minden költség az átvételtől; Az áru átvételének elmulasztásából adódó költségek; Fuvarokmány beszerzésének költsége a teljesítés után; A fuvarozóról vagy más személyről értesítés költségei; Import engedélyek, felhatalmazások beszerzésének, vámformalitások intézésének költségei; Kötelező áruvizsgálat költségei az exportőr ország által előírtak kivételével; Eladó által vevő kérésére beszerzett információk, biztonsági és okmányok költsége, amelyek az importvámoláshoz és vagy a végső rendeltetési helyre való szállításhoz kellenek;

21 Omnimodális klauzula: minden fuvarozási módra és összetett fuvarozás esetére is a „megnevezett hely” lehet az eladó (feladó) telephelye bármely egyéb hely (csomópont) Az eladó a vevői közreműködés hiányában is teljesít, hiszen a kockázat és költség átszáll a vevőre Ha a lehívás elakad/késik  az eladó kedvezőtlenebb feltétekkel köt fuvarozási szerződést konténeres ügyletben az üres konténer költségei A teljesítés helyének pontos meghatározása

22 Az Incoterms alapvetően az angolszász jogra épül; Az Incoterms kárveszélyátszállása ↔ a tulajdonjog átszállás kontinentális jogban; Vevő átvételi kötelezettsége n+1 km távolságról; Átvételi elismervény, elfogadó nyilatkozat kiadása látatlanban; Fuvarjogi kérdőjelek: Feladó a vevő; ? A gyakorlatban: az eladó magát tünteti fel feladóként; Utólagos rendelkezési jog;

23 Mennyiségi és minőségi átvétel az átadáskor; ? Mikor keletkezett a sérülés vagy hiány; Az eladó felelőssége az áruért – felelős őrzés; ? A vámkezelés a vevő feladata; Halmozódó költségek; Ha elkerülhetetlen – megfelelő fuvarozási szerződés megkötése; Az átvétel időzítése;

24 Ha az eladó rakodik : megbízás nélküli ügyvitel Felelősség a fuvarozás során bekövetkező sérülésért; Kártérítési kötelezettség; Kivitel igazolása problematikus; Közösségen belüli értékesítésnél csalás gyanúja – bírság; Végső konklúzió : Alkalmazását célszerű elkerülni!

25 Az import engedély megszerzésének kötelezettsége A vevő áruátvételi kötelezettségének megszegése  veszteségek Kivédése: előre fizetés, vételár garancia, akkreditív Késedelmes teljesítés lehetősége – önhibán kívül, esetleg „segítséggel” A késedelmes teljesítés következményei:  kötbér,  kártérítés,  visszaszállítás költségei Külföldi speditőr inkorrekt magatartása

26 Az eladónak közvetett vámjogi képviselőt kell megbíznia Vám és Áfa fizetés folyamata: vevő  eladó  képviselő  hatóság nemfizetés kockázata, árfolyamkockázat, finanszírozás költségei A speditőr az eladó vámjogi képviselője Vámkezelés más tagállamban: ÁFA önadózással Közösségen belüli kereskedelemben DDP = DAP DDP, ha a vevő a végső fogyasztó Végső konklúzió alkalmazására nincs mentség!

27  Az Incoterms az eladó és a vevő kapcsolatában szabályoz  Harmadik felekre nincs hatása  Fuvardíjfizetés  Egyéb jogszabályok és hatósági előírások betartása

28

29  Kockázatátszállás: on board, nem a hajókorlát  Az árut a fedélzeten rendelkezésre bocsátani, vagy így elhelyezett árut beszerezni,  Fuvarozási szerződést kötni, vagy érvényes fuvarszerződéssel árut beszerezni,  Konténeres fuvarozás esetén FCA vagy DAT

30  Két jogviszonyt szabályoz:  fuvarszerződéses viszony a fuvaroztató és a hajóstársaság között  jogviszony a fuvaroztató és átvevő között  Tulajdonságai:  átvételi elismervény  hajós igérvénye az áru elfuvarozásáról  hajós igérvénye a jogos átvevőnek való kiszolgáltatásról  bizonyíték a szerződésről  értékpapír, mely képviseli az árut  értékpapír, mely átruházható  hátoldal: tartalmazza a hajózási feltételeket  első oldal: árura, címzettre vonatkozó adatokat tartalmazza

31  Carrier – hajós vagy hajóstársaság  Shipper – fuvaroztató  Consignee – címzett, átvevő  Notify – értesítendő  Eredeti példány: full set – teljes sorozat  Másolati példány: copy not negotiable

32  Shipped on board B/L – igazolja az áru átvételét a raktérben  Received for shipment B/L – az áru rakparton történő átvételét igazolja  Consigned to B/L – az átvevő nevére kiállított B/L : csak ő veheti át az árut a rendeltetési kikötőben. Amennyiben erre nem képes, cessziós nyilatkozat kell kiállítania  Order B/L – rendeletre szóló hajóraklevél.  Forgatással lehet átruházni.  Teljes illetve forgatás igénybevételével.

33  Through B/L – átrakásos hajóraklevél.  Alkalmazása: ha a rendeltetési kikötőig nem ugyanaz a hajós fuvarozza az árut  Combined transport B/L – kombinált, illetve multimodális hajóraklevél.  A teljes fuvarozási lánc egy speditőr kezében van,  aki megszervezi a szárazföldi elő- és utófuvarozást.  Groupage B/L – gyűjtő hajóraklevél  Short B/L – rövid formátumú, vékony papírra nyomtatott B/L, mely nem tartalmazza az általános feltételeket.

34  Antedatált B/L – visszadátumozott B/L.  akkreditív igénybevételénél az elhajózási határidő betartásánál van szerepe.  két-három napos eltérést engedélyez.  Clean B/L – tiszta hajóraklevél.  Nem tartalmaz az árura vagy csomagolásra vonatkozó hátrányos megjegyzést.  Stale B/L – akkreditívvel történő fizetés esetén késve bemutatott hajóraklevél.  Ilyenkor a bank a UCP alapján megtagadja az elfogadást.  Ha az akkreditív nem jelöl meg külön határidőt akkor a kiállítás dátumától számított 21 napon belül kell bemutatni

35  Dock receipt – rakparti elismervény,  az áru rakparton történő átvételét igazolja  Mates receipt – hajóstiszti átvételi elismervény,  „Shipped on board” B/L kiállításához szolgál alapul  Delivery order – kiszolgáltatási jegy,  általában tömegcikkek úszó áruként történő eladásánál alkalmazzák  Sea-waybill – tengeri fuvarlevél, nem értékpapír,  akkreditív nélküli lebonyolításnál használatos, rövid tengeri szakaszra

36  A biztosítási szerződés alanya lehet:  a biztosító, amelyik kifejezetten a felelősségvállalás, majd a szolgáltatás nyújtására létrejött szervezet,  a szerződő fél, aki a biztosítóval a megállapodást köti,  a biztosított, akinek vagyonára, illetőleg személyére a biztosítás vonatkozik,  a kedvezményezett, aki a biztosítási esemény bekövetkezésekor a biztosítási összegre jogosult és  a károsult.

37  Biztosítási érdek : „vagyonbiztosítási szerződést csak az köthet,  aki a vagyontárgy megóvásában érdekelt, vagy aki a szerződést érdekelt személy javára köti meg.”  másrészt úgy, hogy a biztosítási érdek megszűnésével a biztosítás vagy annak megfelelő része a hónap utolsó napjával megszűnik  Szerződést köthet: eladó, vevő, fuvarozó, szállítmányozó  A nem fizető vevőnek nincs biztosítási érdeke

38  A biztosított visszkereseti jogának engedményezése  Lényeges körülmények közlésének kötelezettsége: valóságnak megfelelően  Közös hajókár: a biztosító jár el az ügyfél érdekében  A biztosítás térbeli és időbeli hatálya  Többszörös biztosítás kizárva  Felülbiztosítás: 10% elmaradt vagyoni előny  Tényleges értéket meghaladó kártérítés kizárva  Alulbiztosítás veszélye CIF és CIP esetén: a vevő kártérítési igénye az eladóval szemben

39  Full set clean on board Bill of Lading – teljes sorozat, tiszta, hajóba rakást igazoló hajóraklevél  To oder, vagy a vevő, vagy a bank rendeletére  Üresen forgatva  Fuvardíj fizetve, vagy fizetendő  Biztosítási kötvény, megfelelően kiállítva vagy forgatva a CIF érték 110%-ára

40  Tilos-e az átrakodás?  Mi a megengedett átrakodás?  Tilos-e a résszállítás?  Ha több, mint egy eredeti set B/L van, mi minősül részszállításnak?  Mi a behajózás ideje ilyen esetben?  Ha több hajó azonos útvonalon, ugyanazon áruval, ugyanazon rendeletetési helyre megy: résszállítás?

41 A feladó „speciális kérései” ↔ CIF; Előre-dátumozás, mert: a. A berakodásra szánt áru nem érkezett meg; b. Az elhajózási kikötőbe a hajó eleve késve érkezik; c. A hajó nem megy át az ellenőrző vizsgálatokon; d. A kikötőben forgalmi akadályok vannak; A vevő hibájából a b)c)d) okok ↔FOB;

42 Primetrade AG. V Ythan Ltd. 2005; Queen Bench Commercial Court; Paritás: FOB Venezuela; Nyitó bank: UBS Bécs; Megbízó/vevő: Primatrade; Kedvezményezett/Eladó: Orinoco Iron CA. B/L formája: az eladót, mint shipper-t jelölte meg, illetve „to order…” clause-t tartalmazott; A hajó az elhajózást után 2 nappal felrobbant; A Vevő a B/L benyújtotta a biztosító Társasághoz, amely megtérítette a nyitó bankot; A hajótulajdonos beperelte a Primetrade-t. Az ok: A Primetrade áruja okozta a hajó elsüllyedését. Nyert?

43 Industrial Bank of Korea v. Lianyungang Kuchifuku foods, Elhajózási időpont: Tényleges elhajózás: hajnali 4 óra. Az akkreditívben a Lianyungang neve hibás A kedvezményezett akkreditívszerű pecsétet készít és antedatált B/L-t szerez be. A nyitó bank csalásra hivatkozva nem fizet; Jogosan?

44 Ellerman & Bucknall Steamship co. V. Sha Misrimal Bherajee 1966; Igazolt, negociálható, visszavonhatatlan okmányos meghitelezés, amely „clean bill of lading” ellenében fizet; Az eladók Mate’s receiptet kaptak„reused drums” megjelöléssel. Kiváltják egy „indemnity bond-dal”; Az eladók negociálnak, és kézhez veszik csaknem a teljes összeget; A vevő a kirakodáskor észleli: értéktelen árut kapott; Beperli az eladót, a nyitó bankot, és a fuvarozót; Nyer?

45

46 Security Measures and AEO Programs - 3 -

47  Több, mint 150 terrorszervezet  Válasz a fenyegetettségre: C-TPAT, AEO  WCO Global AEO Conference 2012 Szöul  Több, mint 90 ország  2. WCO Global AEO Conference 2014 Madrid  Fokozott figyelem uniós beszállítók esetén

48  A teljes körű ellenőrzés megbénítaná a világkereskedelmet  Az ellátási lánc megbízható szereplőinek azonosítása  Minimális vizsgálat  Fokozott kockázatú szállítmányok kiszűrése  alapos vizsgálat – költséges, időigényes

49  53 országban működő AEO programok (24)  10 országban bevezetés előtt álló AEO programok (8)  Vám megfelelőségi programok: 13  Kölcsönös elismerések: 23 (19)  Tárgyalás alatti kölcsönös elismerések: 12 (10)

50 OrszágAláírtTárgyalás Andorra10 Kanada40 Kína13 EU51 Hong Kong,Kína31 India01 Izrael01 Japán62 Jordánia10 Korea72 Malajzia01 Mexikó10 Norvégia11 Szingapúr42 Svájc11 USA61 Új-Zéland31

51   Operátorok típusa: 9, exportőr, importőr, vámügynök, szállítmányozó, fuvarozók, légi és tengeri fuvarozók, földi kiszolgálók, raktár üzemeltetők, terminálkezelők  : 292 engedélyes KKV  Általános követelmények:  Jogkövető magatartás  Belső ellenőrzés  Pénzügyi stabilitás, fizetőképesség  Biztonsági menedzsment

52  Egyszerűsített, illetve kevesebb fizikai ellenőrzés  Gyorsabb, egyszerűbb ellenőrzés  Az importőr által választott helyen  Egyszerűsített vámkezelési eljárások  Vámkezelés kereskedelmi okmányok nélkül  Kivétel vámkezelés előtti illetve utáni auditálás alól  Nemzetközi repülőtereken kényelmi szolgáltatások a vámkezelésben  Önállóan határozhatja meg : alkalmazott vámtarifát, vámengedményeket és mentességeket, részletfizetési lehetőség vámra és adókra  Kisebb pénzügyi teher  Kivétel a vámbiztosíték nyújtási kötelezettség alól  Részletfizetési lehetőség  A vámjog megsértése esetén alacsonyabb büntetési tétel  Eltérő előnyök osztályonként

53  AEO C – Vámkönnyítések  AEO S – Biztonság és védelem  AEO F – Vámkönnyítések és biztonság és védelem

54  Incoterms – csak az adásvételi szerződésben értelmezhető  Közreműködők, hatóságok szempontjából érdektelen  Szokvány – igény szerint kiegészíthető, változtatható  Új tendenciák: a C klauzulák visszaszorulása

55  C-TPAT importőr :  aki az áru behozataláért közvetlenül felelős, azt okozta;  tudatában van, hogy az áru az ő részére érkezik;  tulajdonjog átszállástól független.  Felelős az áru biztonságosságáért a csomagolástól a belföldi rendeltetési helyig, függetlenül az alkalmazott klauzulától  Köteles kockázatelemzést végezni  Minimális biztonsági kritériumok: C-TPAT „Business Partner Requirements”

56  C-TPAT követelmények  Multinacionális vállalatok: a szállítmány kontrollálásának igénye  USA székhelyű vállalatok: egységes általános üzleti feltételek  Előnyben részesített klauzulák: EXW, FCA

57  megbízható és megfelelő tanúsítvánnyal rendelkező szállítmányozók és fuvarozók bekapcsolása  növelhető a szállítmány biztonsága,  biztosítható a biztonsági és védelmi követelmények betartása,  csökkenthető a hatósági ellenőrzések szükségessége, időtartama és költsége.  A nagyszámú megbízásnak köszönhetően a vállalat kedvező fuvarköltséggel kalkulálhat.  Alacsonyabb fuvarköltség - alacsonyabb vám

58  EXW  Árban nem kalkulált költségek felmerülése  Rakodás, vámkezelés, biztonsági költségek  Importőr vámdeklarációja inkorrekt  FCA  Vámkezelés az eladó, biztonsági ellenőrzés a vevő kötelessége és költsége : klauzula pontosítása szükséges  Légi fuvar: biztonsági kontroll költségei EXW,FCA,CPT,CIP – eladó teljesített: vevő költsége DAP,DAT,DDP –teljesítés a légi fuvar után: eladó költsége

59  A DDP használatának kedvez:  a nemzetközi csomagküldő üzletág fejlődése  azonos szintű kiszolgálás a hazai és a külföldi szállító esetén  a közbeszerzések nemzetköziesedése.  a közbeszerző sem felkészült az importőri szerepre,  a közbeszerzés feltételeinek betartása a hatóságok által felszabadított áru ajánlását teszi szükségessé,  az ajánlati árnak az import formalitások költségeit is tartalmaznia kell.  Veszély: ha a vámügynök a vevő adó- és vámazonosítóját használja

60  DAT  Konténeres tengeri forgalomban FOB nem alkalmas CFR, CIF sem alkalmas  Szárazföldi és kombinált forgalomban  Előnyös gyűjtő forgalomban  Logisztikai szolgáltató központok fejlődése támogatja  Korrekt alkalmazás:  Ha a terminál végső rendeltetési hely: DAP  Ha a terminált az eladó jelöli ki: DAT  Ha a terminált a vevő jelöli ki: FCA

61  DAP  Lényegileg megegyezik a DDU-val  Nem említ vámolást  USA-n, EU-n belüli forgalomban nem okoz zavart  Elektronikus alkalmazásokban leváltotta a DDU-t, az egyezőség érdekében célszerű a papír okmányokon is.  D klauzulák általános terjedése  Nem válik el a kockázat és költség megosztása  Biztosítási keretszerződés esetén fontos az eladó biztosítási érdeke

62  Kockázatok:  A vevőnek nincs ráhatása a berakodási kikötőre - kikötői biztonság hiánya növeli a kockázatot  A vevőnek nincs ráhatása a szállító hajó megválasztására  Költséges és időigényes biztonsági ellenőrzés, magasabb árukockázat.

63  Exportban – ha a vevő ragaszkodik..….  Az exportőr ragaszkodjon a klauzula feltételeihez: nincs rakodás, vámkezelés  Ellenőrizze, hogy a vámjogi képviselő kinek a vám- és adóazonosítóját használja  Tüntesse fel a számlán a korrekt vámtarifaszámot  Importban - mellőzendő

64  Exportban – ha a vevő akarja  Kalkulálni kell a berakodás és a vámkezelés költségeit  Tisztázandó a biztonsági ellenőrzések költségviselése  Ha az exportőr nem saját telephelyén adja át az árut – további költségek: fuvarozás, esetlegesen le/átrakodás  Importban – ajánlható  AEO szállítmányozó és fuvarozó bekapcsolása fontos  Biztonsági kötelezettségek saját érdekkörbe vonhatók  Költségviselés tisztázandó

65  Exportban - AEO státuszú exportőr számára ajánlott  Megfelelő tanúsítvánnyal rendelkező szállítmányozó és fuvarozó bekapcsolása – AEO  Ezek hiányában: fokozott biztonsági ellenőrzés veszélye – költség és időigényes  Biztonsági költségeket is tartalmazó fuvarajánlat bekérése  AEO hiánya esetén : EXW, FCA  Importban - AEO státuszú exportőr esetén ajánlott  AEO hiánya esetén : EXW, FCA  Kirakodási költségek dupla fizetésének veszélye

66  Exportban - nem javasolt  FCA induló kikötő terminálja kedvezőbb  Költségei könnyebben kalkulálhatóak  Teljesítés nem függ a vevő által rendelt hajótól  Konténeres forgalomban is alkalmazható  Érkező fuvareszközön teljesít biztonsági ellenőrzés előtt  Importban - nem javasolt  FCA induló kikötő terminálja kedvezőbb  Megfelelő tanúsítvánnyal rendelkező szállítmányozó és fuvarozó bekapcsolása – AEO  Kontroll a szállítmány felett

67


Letölteni ppt "Előadó: Hrabovszki Zsuzsa főiskolai docens. Igazodik: az áru természetéhez, a fuvarozási módhoz; a felek egyéb kötelezettségeihez; Rendelkezéseit felülírhatja:"

Hasonló előadás


Google Hirdetések