Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KÁROLY RÓBERT FŐISKOLA IDEGENFORGALOM ÉS SZÁLLODA SZAK GYÖNGYÖS Utazásszervezés.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KÁROLY RÓBERT FŐISKOLA IDEGENFORGALOM ÉS SZÁLLODA SZAK GYÖNGYÖS Utazásszervezés."— Előadás másolata:

1 KÁROLY RÓBERT FŐISKOLA IDEGENFORGALOM ÉS SZÁLLODA SZAK GYÖNGYÖS Utazásszervezés

2 I. A turizmus, mint jelenség *Fogalmak: Turisztika/turizmus: - touristiqe – természetjáró, turista, turisztikai, utazási szóból ered, ill. az idegenforgalom (a német Fremdenver- kehr fordítása) szinonim -lényege: az állandó lakóhelyünktől való ideiglenes elszakadás, rövidebb vagy hosszabb ideig tartó helyvált. - Hágai Nyilatkozat (1989): „A turizmus magában foglalja a személyek lakó-és munkahelyén kívüli minden szabad helyváltoztatást, valamint az azokból eredő szükségletek kielégítésére létrehozott szolgáltatásokat.” -alapja a szabadidő -mindig békés célú, önkéntes -indíték: szabadság, üzlet, egészség, tanulás, konferencia, rokon, barát, vallás, sport, kultúra, egyéb -a résztvevők megszerzett jövedelmüket az adott célország- ban költik el  fogadóterületen többletforgalom -cél: belföldi forgalom növelése (MT Rt.)

3 I. A turizmus, mint jelenség -tevékenységi kör (mint a szabadidő részterülete) -mozgalom (pl. természetjáró, utazás, stb.) -tercier (szolgáltató) ágazat része - ágazatok! -keresletet befolyásolja: szabadidő, diszkr. Jöv., motiváció -kínálatot befolyásolja: vonzerő, infrastruktúra, szállás, étkezés, szórakozás, higiénia, vendégszeretet, árak fogadó terület: az a terület, amelyet az idegenek felkeresnek küldő terület: ahonnan érkeznek forgalom/tranzitfolyosó: a kettő között jön létre, az idegenforgalom átvonulási területe A turizmusban résztvevők feladata ezt az áramlási vonalat kiépíteni, határátlépőkkel, éttermekkel, szervizekkel, információs és pihenési szolgáltatásokkal, üzemanyagtöltő állomásokkal, stb.

4 I. A turizmus, mint jelenség turista: -def: az a személy, aki 24 órát meghaladó ideig tartózkodik a célterületen (országban). -példa: kfi, kf-ön élő hazai állampolgár, kfi. közl. eszköz szem. -motivációja: szórakozás, kíváncsiság -látogatón belüli kategória a kirándulóval -fajtái: - kiránduló, természetjáró - külföldre utazó, vagy onnan érkező személy - országjáró, vagy más helységekbe látogató -jellemzői: - egészség (pihenés) - szabadidő - ismeretlen tájak - kikapcsolódás (motiváció)

5 I. A turizmus, mint jelenség kiránduló: -időszakosan látogat el egy területre -nem tölt el 24 órát egy helyen -pl: napi látogató, tengeri körút résztvevője, kfi közl. eszköz szem. idegen: -nem otthonos a meglátogatott környezetbe  segítségre van szüksége –vezetni kell -rövid ideig marad forgalom: -„jövés-menés” -a látogatás útvonalán közlekedő személlyel kapcsolatos tevékenység. utazási csomag: -szolgáltatás, amely az utazással összefüggő szolgáltatásokból legalább kettőt tartalmaz. (személyszállítás, szállás és ezzel összefüggő szolgáltatások, étkezés, idegenvezetés, kulturális program stb.) Ez független attól, hogy az egyes szolgáltatásokat együtt, vagy külön-külön számlázzák az utas részére.

6 I. A turizmus, mint jelenség Idegenforgalom: -két ország vagy hely máshonnan érkező turistáinak, látogatóinak a forgalma -közgazdasági kategória -szűkebb értelemben: azon helyváltoztatások összessége, melyeknek a részesei (árufogyasztók, szolgáltatások igénybe vevői) átmenetileg tartózkodnak a meglátogatott helyen. -Az Idegenforgalmi Tudományos Szakértők Nemzetközi Egyesülete (AIEST) szerint: „Az idegenforgalom azoknak a kapcsolatoknak és jelenségeknek az összessége, amelyek utazásból és nem az adott településen lakók tartózkodásából adódnak, ha a tartózkodás nem letelepülés jellegű, és nem kapcsolódik hozzá keresőtevékenység.”

7 I. A turizmus, mint jelenség -két nagy ágazata: - nemzetközi idegenforgalom: külföldi állampolgárok valamely célból hazánkba történő utazása és itt tartóz- kodása, valamint hazai állampolgárok külföldre történő ki-és visszautazása - belföldi idegenforgalom: magyar állampolgárok lakhelyüktől más helyre történő utazása átmeneti jelleggel, ott- tartózkodással -ezt a 2 fő ágazatot egészíti ki az átmenő/tranzit turizmus Idegenvezető: -információkat közvetít az országunkba látogató idegeneknek -koordinálja az itt-tartózkodásukat -ismerteti az egyes látnivalókat -több nyelven beszél, szervezői, pedagógiai képességek -az utazásszervező megbízottja (jó kapcsolat) -szoros kapcsolat: turisták, referens, szolgáltatók

8 II. Az utazási vállalkozások I. Az utazási iroda létrejötte:  Kezdetben: - kezdetben elszenvedték a feltételek miatt, eszköz volt -cél: A-ból B-be -kevesen vettek benne részt -utazás okai: - sokáig a kereskedelem, létfenntartás - politikai, állami, vallási (zarándoklat) - pihenés (ókorban gyógyfürdők) - műkedvelés (követelek, kalandorok, vándorok, Grand Tour: XVII. századi angol arisztokrácia)

9 II. Az utazási vállalkozások  Thomas Cook: -az utazási irodák atyja : 570 fő, vonaton, alkoholellenes liga, Leicester- Loughboroughba 1 shillingért (mai charter ) - agresszív ügynök, felismeri a gazdasági lehetőséget - szoros kapcsolat a közlekedési vállalatokkal : havi folyóirat utazási ötleteivel (Közel- kelet fegyveres kísérettel, Szent-Föld, USA-csataterek) : Londoni I. Világkiállítás -10 ezer látogató fogadása : saját óceánjáró útját szervezi : 9 főnek világkörüli utat készít - az első hitelkártya, utazási utalvány, úti csekk kibocsátója ben meghal, fiára 1700 fős,84 irodából álló hálózat - ma fő, 137 ország, 870 iroda

10 II. Az utazási vállalkozások  Amex: - Henry Wells, William Fargo alapítják - szállítmányozás, pénzügyi szervezet, utazási iroda - travellers cheque  Utazási iroda alapítók: - Alfred Kuoni (Svájc)- luxus autóbusz - Lubin (francia) Chiari (olasz) - Ibusz (1902)

11 II. Az utazási vállalkozások  XX. századi változások: - elitista turizmus: meleg strand, fürdőhely, tengeri utak - turisztikai boom: század második fele - hatások: - gazdaság: Ny-E: nő a diszkrecionális jövedelem - technikai: közlekedés, kommunikáció fejlődése - szociológia: városiasodás  stressz  kikapcsolódás - politika: kevesebb munkanap, fizetett szabadság - pszichológia: reklám, marketing - ma 3000 millió fő utazik, 350 millió határt is lép át - 70-es évek: olajválság: nincs megtorpanás, más úticél

12 II. Az utazási vállalkozások II. A magyar utazási irodák fejlődéstörténete: -1902: megalakul az Idegenforgalmi Utazási Vállalat (1927- től IBUSZ Rt.) Európa legrégibb utazási irodája, ma már kisebb -1956: Expressz Ifjúsági és Diák Ui, fiatalok sajátos igényeire, volt szocialista országokba, hatalmas iroda, buszpark -1968: Cooptourist (Magyar Szövetkezetek Ui) főleg szövetkezeti tagoknak sajátos szakmai utak, valutavétel, eladás, jegyértékesítés -1975: Budapest Tourist (Fővárosi Id. Hivatalból) szervez, lebonyolít bankszerű tevékenység, egyéb szolgáltatás -Malév Air Tours, Volán Tourist: hazánkban is UI-t alapítanak a közlekedési vállalatok, kihasználva a légitársaságokkal való szoros viszonyt, a buszparkot

13 II. Az utazási vállalkozások -70-es évek vége, 80-as évek eleje: gombamód sok iroda: Tensi, Mercator, Pegazus, Kompas, Locomotiv, Neckerman, West Travel, OTP, Atlasz, Tantúra, Jorgosz, Chemol) ig könnyű irodát alapítani: engedély + kevés tőke ban: 990 nyilvántartott UI, 2500 feketén  213/ ban: ETTW szindikátus (Express, Tensi, Tantúra, West) közösen kezelték a Malév chartereket, 2 évig működött -HTC: Club Espana + Jorgos, átvették a chartert, lefölözték a visszatérítést, mohók és inkorrektek (lefizetések), becsődöl a Jorgos, magával rántja a CE-t is -csődök: West, Great Tours, Eurotours - a magyar piac tönkrement, a külföldiek féltek tőlünk, sorra mentek csődbe az irodák, főleg a 70-es, 80-as években alakultak

14 II. Az utazási vállalkozások III. Magyarország külföldi turizmusa: -Trianon: jelentős terület,- állampolgár veszteség re rendbe jön a falusi turizmus -háború: hatalmas károk -I. szakasz : gazdasági helyreállítás, elzárt, hazai üdültetés -II. szakasz : 56-os forradalom  politikai elszigeteltség, ebből kitörés a nyitással, külföldi jöhetett -III. szakasz: : testvár szocialista országokból jöttek- cseh, lengyel, NDK-s, jugoszláv beutazó forgalom -IV. szakasz: : lazulnak a kötöttségek (vízum, valuta), szabad a ki-beutazás, hazánkban fizetővendég- látás, nyaralók, szoc. turizmus -a tur. kínálat még a kereslet után kullog, de lépések: BTF -nyitás, de nem tudjuk elhelyezni a beutazó forgalmat: 300 milliós magyar- osztrák szállodafejlesztési hitelkonstrukció

15 II. Az utazási vállalkozások -kialakul a tur. állami intézményrendszere (OIH) ban utazási irodák, Danubius, BKK, Ferihegy II., -cél: promóció a szezonalitás csökkentésére  gyógyüdülés, konferencia-turizmus -80-as évek: fejletlenség, hiányhelyzet, elmaradott infra- struktúra, EXPO megrendezésének lemondása -probléma: szezonalitás, tartózkodási idő rövidülése, devizabevételek szűkössége, túlzott területi koncentráció -V. szakasz-1989 (rendszerváltás): a legvidámabb barakk, a 2 Németország találkozóhelye, nem vagyunk olcsók az osztrákoknak és a KGST-országoknak sem -hanyatlik a belföldi turizmus: piaci árak, infláció, bérek stagnálása, szociálturizmus megszűnése

16 II. Az utazási vállalkozások után: tőkehiány + nehéz adózási és hitel feltételek  lassan alakul ki a magánszféra, nagyvállalati privatizáció, jugoszláv háború -ennek ellenére a 90-es években fejlődés -szocialista világrendszer összeomlása: nagyvállalatok kiszo- rultak a piacról, pozíciót vesztettek (Ibusz, Aeroflot) -megindult a privatizáció az országokban: UI-k, szálloda- láncok alakulnak- kis létszám, hozzáértés  szabályozás -mai értékeink: gazdag építészeti, kulturális örökség, kitűnő bor, ízletes ételek, hagyományos vendégszeretet, demokra- tikus légkör, de rossz közbiztonság -mai utas: közúton jön inkább, magánszálláson vagy szállo- dában lakik, alacsonyabb fizetőképességű, elégedett az ár/érték aránnyal, hű  létszámban 8., bevételben 40. -Széchenyi terv: hatalmas lendület: szállodaépítés, témaparkok,

17 II. Az utazási vállalkozások IV. Az utazási irodák funkciói: a,tanácsadó: - létalap, ma könnyebb információhoz jutni  profi, személyre szóló szolgáltatás a döntéshez (counsellor,tanácsadó) - szakmai ismeret - kiváló kommunikáció - emberismeret -ingyenes, de felszámolhatnak érte b,közvetítő: -a szolgáltatókat hozza közel az ügyfélhez, közvetít -menetjegy-eladás, szállás, közlekedési eszközök bérlése, belépőjegyek, konferenciaszervezés, idegenvezető, transzfer, biztosítás, valuta, útikönyv - licence-hez is köthető (IATA)

18 II. Az utazási vállalkozások -szolgáltatói szabályok a közvetítésben: - információ, dokumentum jegy átadása - promotál, külön szolgáltatásként értékesít, ár - letétbe helyezi e bevételt, elszámol - jutalék cserébe, c,termékelőállítói: -szervezett utak: több, eltérő tur. szolgáltatás vegyítése - csomagtúra: kínálati céljából jön létre - forfait (átalány díjas): kereslet alapján (ajánlatkérés) -kreativitás, szakma, konkurencia figyelése

19 II. Az utazási vállalkozások V. Utazási vállalkozások típusai: -közvetítő szerep az utazó és szolgáltató között - befolyásolja a kereslet és a kínálat optimális alakulását -nem csak szolgáltatásokat közvetít: megtalálják a legmegfelelőbb szolgáltatókat, jó árat alkud ki -csomagban értékesít Utazással foglalkozó vállalkozások kategóriái: 1. túraszervező (tour operator) 2. utazási ügynökség (travel agency) 3. utazási iroda (travel bureau)

20 II. Az utazási vállalkozások V. 1. Utazásszervező vagy túraszervező - saját szervezésű/egyedi megrendelés szerint állít össze programokat kf-ről bf –re vagy fordítva -utazási szerződést használ -közvetlenül vagy közvetítőn keresztül értékesít - nagykereskedő, aki saját kockázatára nagy mennyiségben bevá- sárol tur. szolgáltatásokat, majd csomagban értékesíti -nagy, tőkeerős cégek (TUI, Neckerman, LTU, DER, ClubMed) -jól képzett szakembergárda áll rendelkezésükre -a „bevásárlásaikat” alapos piackutatás előzi meg -cél: versenyképesség (versenyképes árak, árkedvezmény) -igényes katalógus -célcsoport meghatározása -termékspecifikáció: városlátogatás, hajóutak, üdülések -horizontális (egyesülve) és vertikális integráció (légitársasággal, szállodával csoportosulva)

21 II. Az utazási vállalkozások Nemzetközi utazásszervezés: - belföldről külföldre - külföldről külföldre - külföldi utazásszervező Magyarországra történő utazásainak belföldi szervezése - külföldi utazásszervező vagy egyéni utas részére Magyarországra történő utazások értékesítése - külföldi szálláshely belföldi értékesítése Belföldi utazásszervezés: Utazásszervező által szervezett belföldi úti célú utazások szervezése, ért. Nem utazásszervezés: - önállóan (nem package) értékesített közl. szolg.- menetjegy - szobafoglalás - sport-és kulturális rendezvényre jegyárusítás - helyi programszervezés - idegenvezető szolgáltatás

22 II. Az utazási vállalkozások Utazásközvetítő: -az utazási szerződést a belföldi utazásszervező megbízottja - ként, v. külföldi utazásszervező bizományosaként köti meg -más utazási iroda/túraszervező szolgáltatásait/csomagtúráit árulja jutalék fejében -a jutalék mértéke 8-12% -egyéb feltételekkel együtt szerződésben rögzítik -kis létszámú személyzet, utcai iroda, nagy kirakat, akcióik, színes plakátok -a turistával személyesen foglalkoznak  személyre szabott tájékoztatást V. 2. Utazási ügynök : - kiskereskedelmi tev. (más kereskedők, utazási irodák által szervezett utazások / szolg. szervezése, értékesítése, közvetítése) + egyéb járulékos tevékenységek (pénzvál- tás, útikönyvek, biztosítások) pl. Tourinform, Tekergő

23 II. Az utazási vállalkozások V. 3. Utazási iroda: - különféle turisztikai szolgáltatások közvetítése - tevékenység: szállások, menetjegyek értékesítése, koncert, színház jegy esetleg egyedi megrendelésű út -közvetlen kapcsolat a szolgáltatókkal (jutalék) és az utassal -a gyakorlatban a legtöbb utazási iroda egyben utazási ügynök is, ha nagykereskedő által szervezett programot viszonteladóként árulja -gyűjtőnév is az utazási vállalkozások tevékenységétől függetlenül: mindazon szolgáltatásnyújtókat, amelyek turisztikai csomag előállításával, értékesítésével foglal- koznak, vagy más szolgáltatók (szállás, közlekedés, biztos. programok) termékének közvetítésével, emellett más, az utazáshoz kapcsolódó ügyek intézésével, esetleg más üzleti vállalkozásokkal is bővítik kínálatukat

24 III. Utazásszervezés,-közvetítés feltételei 213/1996. (XII.23). sz. k. rendelet módosított változata A turizmus tevékenységeit szabályozzák: utazásszervező,- közvetítő tevékenység, utazási szerződés, idegenvezetés, ker. szálláshelyek osztályozása, TUCE. -utazásszervező: - utazási szerződés alapján saját szervezésű, vagy egyedi megren- delésre összeállított utazást belföldre, bfről/kfre közvetlenül/ közvetítővel értékesít - kfi utazásszervező hazánkba történő utazását belföldön szervezi - kfi utazási vállalkozó megbízásából kfről kfre történő utazást szervez - kfi szálláshelyet bf-ön értékesít - rendezvényszervező utazási csomagot értékesít -az utazási vállalkozás nyilvántartását a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Engedélyezési és Közigazgatási Hivatala (GKM EKH) végzi.

25 III. Utazásszervezés,-közvetítés feltételei A vállalkozó nyilvántartásba vételének feltételei (cégbejegyzés) Utazásszervező,-közvetítő tevékenységet csak az folytathat, akit a hatósági nyilvántartásba bejegyeztek. A bejegyzés kérelemre történik. A GM EKH az út. vállalkozót a köv. feltételek együttese alapján veszi nyilv. -a cégjegyzékbe, az előírt bírósági/hatósági nyilvántartásba bejegy. -megfelel az alábbi személyi és vagyoni feltételeknek: a, személyi feltételek: - vezető állású munkavállalója büntetlen előéletű, főállású - vezető beosztású tisztségviselője nem szerepelt olyan utazási vállalkozásban, melyet töröltek a kérelem benyújtását megelőző 5 évben - legalább egy alkalmazott utazásszervezői szakmai minősítő vizsgával vagy igazoltan 10 év gyakorlat (nem főiskolai diploma) b, vagyoni feltételek: - vagyoni biztosítékkal rendelkezik, ami lehet: - bankgarancia (nem lekötött, kezességvállalás, fizikailag nem áll rendelkezésre, mint egy hitel, díjat fizetsz érte) - Biztosítóval kötött biztosítási szerződés - Pénzintézetnél lekötött, elkülönítetten kezelt pénzbeni letét (kaució)- kamatot kapsz vagy nem, ott a pénz Évente felülbírálja.

26 III. Utazásszervezés,-közvetítés feltételei - vagyoni biztosíték köteles: - belföldről külföldre történő kiutazás - külföldi szálláshely értékesítése - külföldi utazásszervező által szervezett utazásnak bizományosként való értékesítése - belföldről belföldre történő utazásszervezés - vagyoni biztosíték mértéke: - a számviteli törvény szerinti elszámolandó értékesítési nettó tervezett árbevétel (a bruttó árbevétel ÁFA-val csökkentett összege) 12 %-a, de minimum 4 millió forint. - charterjárat esetében :20%-a, de minimum 20 millió - u.ez garantált szerződések esetében, ha ezek forgalma a tervezett árbevétel 25%-át meghaladja) - 3%-os a belföldről belföldre utaztatásnál, min. 500 ezer

27 III. Utazásszervezés,-közvetítés feltételei - vagyoni biztosíték felhasználható: - kizárólag az utasok kártalanítására fordítható, felhasz- nálása esetén 30 napon belül pótolni kell. - fedezetet nyújt a teljes/előleg visszatérítésére, hazah. - a bankgarancia kötésétől számított 12 hónapra vonatkozó árbevételre számolják, október 31.-ig be kell jelenteni - felfüggeszthető, ha az etikai kódexet nem tartja be - hatósági nyilvántartásból törlik, ha pl. nem jól használja fel a vagyoni biztosítékot (GM, MUISZ, Önk.Jegyzője, maga - az utazási irodának nyilatkozni kell, hogy az utazásszervező tevékenységből az indulás évében milyen árbevétel tervez és milyen jellegű tevékenységet végez (utazásszervező vagy utazásközvetítő). -nem vehető nyilvántartásba: lejárt esedékességű, 60 napot meghaladó köztartozás (adó, illeték, vám, tb-és egészségbiztosítási járulék). -A GKM az utazási vállalkozást közhitelű hatósági nyilvántartásba bejegyzi. -az utazási iroda működési engedélyét ezután a területileg illetékes önkormányzat jegyzője adja ki.

28 III. Utazásszervezés,-közvetítés feltételei -Saját irodahelység, mely másra nem használható (ha nem találkozik) -Igazolnia kell, hogy tevékenységét a bejegyzést megelőzően nem kezdte meg. -Igazolnia kell a tevékenységgel összefüggő egyéb szolgáltatások engedélyeit Az utazási irodák működését ellenőrző szervek: -Gazdasági Minisztérium Engedélyezési és Közigazgatási Hivatala -területileg illetékes Fogyasztóvédelmi Felügyelőség -a területileg illetékes jegyző Működési engedély: -ha az iroda az összes követelménynek megfelelt -köteles az irodába jól látható helyre kifüggeszteni. -a regisztrációs számot köteles a céges levélpapíron és valamennyi kiadványán – olvashatóan – szerepeltetni.

29 IV. Nemzetközi normák Jelenleg nincs egységes nemzetközi szabályozás az UI-k működésére, kivéve amit a nemzetközi jog érint. Beléptünk az EU-ba, ránk is vonatkoznak a nemzetközi szervezetek előírásai: - társaság alapítása - ÁFA- kulcsok: 12% UI-ra, 6-12 % közlekedésre és szállodai szolgáltatásra (jelenleg a kfi utazás ÁFA kulcsa 0%, bfön az általános ÁFA-kulcs 20 %) - munkaerő-forgalom -tagországok közötti közlekedést szabályozó törtények -kulturális/környezeti örökségre vonatkozó szabályok -légiforgalom -közösségi útlevél -turista egészségügyi ellátása -fogyasztóvédelem

30 IV. Nemzetközi normák zLiberalizált ország (angolszász) - nincsenek merev törvények, a magánvállalkozások által elfogadott kódexek alapján dolgoznak zVegyes gazdasági rendszerű országok (Franciaország, Olaszország, Portugália, Svájc, Ausztria, Egyiptom, Marokkó, Japán) -szigorúbb szabályok pl spanyol szabály Latin-Amerikában, É-Afrika zKözpontosított gazdaságú ország (hajdani szoc. Országok, Kuba, arab és ázsiai országok) -a magántulajdon nem elfogadott, nincs szabályozás, mert nincs verseny (egy állami UI az összes szolgáltatásra)

31 V. Nemzetközi szervezetek zMűködési elvük: -struktúra: - időszakosan ülésező Vezetőség - egy Közgyűlés - egy állandó Titkárság -szakmai etikai kódex -Bulletin/hírlevél kiadása -garanciális alapok a csődök fedezésére zNemzeti szövetségek: -Németország: DRV -Magyarország: MSZSZ, Szállásadók és Falusi Vendéglátók SZöv.

32 V. Nemzetközi szervezetek zNemzetközi szövetségek: -IATA (International Air Transport Association) -IAH (Association of International Hotel) -WATA (World of Asaociation of Travel Agencies) -WTO (World Tourism Organization) –Turizmus Világszervezete - kp. Madrid - tagjai: tényleges, társult, csatlakozott tagok - cél: a turizmus előmozdítása, hozzájáruljon a gazd. fejlődéshez, a békéhez, jóléthez, emberi jogok, tiszte- letben tartásához - különösen figyel a fejlődő országokra - tanulmányokat készít (statisztika, területi szervezés) -World Travel and Tourism Council (WTTC)- Utazási és Turisztikai Világtanács - cél: meggyőzi a kormányokat a turizmus gazdasági és stratégiai jelentőségéről, segíti a környezetbarát turizmust - ajánlásokat dolgoz ki, statisztikát prognózist készít

33 VI. Utazási iroda alapítása Egy iroda alapítását számos vizsgálatnak kell megelőznie, mely alátámasztja a vállalkozás életrevalóságát (iroda típus, létszám, piac ismerete).  megvalósíthatósági tanulmány  A megvalósíthatósági tanulmány részei: 1.piackutatás a, adatok gyűjtése b, adatok rendezése, szerkesztése, elemzése c, eredmények interpretálása 2. pénzügyi – gazdasági tanulmány 3.UI telepítésének vizsgálat

34 VI. Utazási iroda alapítása 1. Piackutatás - def: olyan vállalkozói tevékenység, mely valamely termék, szolgáltatás iránti valós vagy potenciális kereslettel ill. ezek létező kínálatával kapcsolatos összes információ megszerzésére irányul azért, hogy döntéseket lehessen hozni egy adott területen és egy adott időpontban. -3 helyzetben érdemes az UI-nak piackutatást végeznie: - iroda alapítása előtt - megalakítása után, amikor terveit és vállalati stratégiáját definiálja - valamely termék piacra dobását megelőzően -szükséges szakterületek: - közgazdaságtan- matematika - statisztika- szociológia - informatika- pszichológia Bonyolultabb, szerteágazóbb piackutatásnál erre szakosodott céget bízzunk meg.

35 VI. Utazási iroda alapítása - a piackutatás részei: a, adatok gyűjtése - kutatás jellemzői: - kereslet minőségi vizsgálata: - ki utazik? (demográfia) - miért? (indíték) - mikor és hogyan? (termék) - ki és mi befolyásolja az út megvásárlását? - fogyasztó attitűdje? - fogyasztó szükségletei, vágya, lehetősége - kereslet mennyiségi vizsgálata: - valós kereslet adatai - potenciális kereslet - piaci szegmensek - kínálat minőségi, mennyiségi jellemzői: - versenytársak száma, típusa - konkurencia pénzügyi, ügyviteli, kereskedelmi szerkezete - múltbani, várható fejlődésük - termékei, promóciója

36 VI. Utazási iroda alapítása - kutatás forrása: - felmérések, interjúk - belső forrás: utas-nyilvántartás, minőségellenőrzési lapok - külső forrás: lakosság fogyasztási szokásairól szóló publikációk (KSH, bankok, turisztikai szervezetek, MTRT) b, adatok rendezése, szerkesztése - fázisai: - megtisztítjuk az adatokat - szerkesztés (számítógép) - statisztikai módszerek alkalmazása

37 VI. Utazási iroda alapítása c, eredmények interpretálás - a kijövő adatokból beszámolót kell készíteni - ekkor már ki kell derülnie: - a várható ügyfélkör demográfiai adatai - várható utazási szükségletei, vágyai - sok-kevés iroda van a térségben - várható növekedési ráta - irodai háttér: mely piactípushoz van szakemberünk, tudásunk, utazásszervezői kapcsolatai, meglevő ügyfélkör eldöntöttük a cég típusát, tevékenységi körét, tudjuk mi jellemzi a keresletet (ki kell elégíteni), formáját, gazdálkodását

38 VI. Utazási iroda alapítása 2. Pénzügyi-gazdasági tanulmány A kiválasztott piaci szegmens befolyásolja az iroda belső struktúráját és a pénzügyi eszközöket, amelyre szüksége van a kezdéshez  gazdasági tanulmány az induló költségvetésről, az első gazdasági év bevételeiről: - alaptőke, kaució mértéke - működési engedély beszerzésének költsége - irodahelység vásárlásának/bérlésének költsége - image kialakítása (logo, márkanév) - alkalmazottak bére, költsége - biztosítások díja - szolgáltatók licence - informatika díja - előfizetések, irodaszerek - közüzemi díjak - adók - tartalék - nyitás költsége

39 VI. Utazási iroda alapítása 3. Telepítés vizsgálata: A telepítés helye (város, városrész) a kiválasztott szegmenstől függ, ehhez érdemes ismerni a városrendezési terveket, a városrész térképére bejelölni a konkurenciát, lakóparkokat, közlekedési vonalakat. Jó ha van parkolási lehetőség, irodavezető közel lakjon a céghez. - nagybani UI telepítése: - jobb, ha nagyvárosba települ (sok viszonteladó) - nem feltétlenül kell jó helyen levő iroda (lehet lakás stb.) - beutaztató iroda (fogadó iroda): - reptérrel rendelkező városba - komoly turisztikai vonzerővel bíró városba - tranzitáló, vagy üdülésre szakosodott küldő iroda: - nagy forgalmat bonyolító helyen (jó kirakat, külsőség) - vállalati ügyfélkör esetén: üzleti negyed

40 VII. Utazási iroda kialakítása, berendezése A dekorációnak, bútorzatnak hozzá kell járulnia a következőkhöz: a, nagyobb hatékonyság a munkában - minden dokumentum könnyen elérhető legyen - ne legyen felesleges mozgás - segítse a csapatmunkát - munka ellenőrizhető legyen - jó beosztott-főnök kapcsolat legyen b, jó vállalati image - tágas terek, hely a várakozásra - külön tárgyalók - pult rendszert ne! - képernyő az ügyfél felé c, alkalmazott személyes értékének emelése

41 VII. Utazási iroda kialakítása, berendezése c, alkalmazott személyes értékének emelése (jól érezze magát): - ergonómiailag kényelmes bútorok - jól elérjen mindent - rendezett munkaasztal (nincs étkezés!) - közelben fax, másoló - zavartalan munkatér - asztal előtt 2 kényelmes szék Általánosságok az alaprajzban: - tájképszerű: tágas terek, térelválasztók (állvány, virág), de fontos a közlekedési útvonal biztosítása - világos falak, színes, de ízléses dekoráció (kép, virág) - sok tároló- rész (nyitott, zárt) - fő közlekedésnél: járólap, majd parketta - halk zene - külsőleg illeszkedjen a környezetbe

42 VIII. Utazási iroda szervezeti felépítése A belső szervezet attól függ, melyik az elsődleges funkció, egyben meghatározza a tevékenységeit és a méreteit.  Kis (kiutazó) iroda szervezeti felépítése: - igazgató - könyvelő és titkárnő - néhány eladó - kisebb helység - a néhány alkalmazott minden feladatot ellát  Középméretű (ki, beutaztató iroda) szervezetei felépítése: - társasági forma általában kft. - igazgató - pénzügyi terület (ehhez titkárnő/asszisztens) - megoszlik a belföldi és nemzetközi termelés - belföldi termelés: eladók - nemzetközi termelési terület: utazásszervező - részmunkaidős foglalkoztatott

43 VIII. Utazási iroda szervezeti felépítése  Nagybani UI szervezeti felépítése: - főleg Rt - Közgyűlés: a csúcson áll, ő képviseli a részvényesek érdekeit, vállalja a kockázatot - Igazgató tanács: a Közgyűlés választja meg tagjait, melynek fő bizalmasa a vezérigazgató, aki tervezi, szervezi és vezeti a vállalatot. - 4 elkülönített terület: a, ügyvitel: - szigorú ellenőrzést igényel - ok: rövid ideig, de nagy pénzösszegeket kezel - folyamatosan elemzi a cég pénzügyi helyzetét - napi könyvelés, mérlegkészítés, ktg és bevétel ellenőrzés, szolgáltatók kifizetése, számlázás b, technikai terület: - csomagok tervezése, összeállítása, piacra dobása - komoly utazásszervezői feladat - fejlett: nagyban UI és fogadó UI - kevésbé fejlett: viszonteladó ui (igazgató, vagy irodavezető)

44 VIII. Utazási iroda szervezeti felépítése c, kereskedelem: - egyre fontosabb, mert orintálódnak a piac felé - ismerni kell a piaci helyzetet a stratégiához - kereskedelmi szakemberek a piackutatásra, termelés segítésére, PR, katalóguskészítés, reklám, eladók képzése, termék minőség- ellenőrzése, - főleg nagybani és fogadó UI alkalmazza őket d, értékesítése terület: - eladás első területe - közvetlen kapcsolat az ügyféllel - sokszor pályakezdő végzi, nagy hiba! - jobb helyen profi szakember, aki felméri és kielégíti az utas igényeit - kisegítő terület: titkárnők (levelezés, dokumentáció előkészítés, másolás

45 IX. Utazási iroda dokumentációja A nyersanyag maga az információ, mely elengedhetetlen az utazás- szervezéshez. Maga az informatika az alapja: könnyebb, gyorsabb, integrált, hatékonyabb ügyvitel, komplett adatbank.  1. Tájékoztató anyagok: - 3 fázis: a, beszerzés: - állandóan gyarapítani kell, nem szerencsés ha csak a katalógus áll rendelkezésre - előfizetéses anyagok: OAG (Official Airline Tariff), MÁV- menetrend, OAG Travel Planner, Turizmus Panoráma, Heti Turizmus, HVG, Napi Gazdaság stb.) - ingyenes anyagok: menetrendek, tarifák, hírlevelek - országos dokumentumok: térképek, útikönyvek - személyes dokumentáció (ha van)

46 IX. Utazási iroda dokumentációja b, rendezés - termék szerint: repülős/buszos út, járművek bérlése, utazásszervezők katalógusaiból 1-1, nyelvtanfolyamok, kalandturizmus, incentive utak stb. - országok szerint: térkép (ország, város), tarifák, szálloda prospektusok, információk az országról - témák szerint: statisztikák, új termékek, kapcsolatok elérhetőségei, feketelista az ügyfélről, piaci tendenciák c, felhasználás, kezelés - vegyen részt a rendezésbe mindenki, akkor könnyen kezeli

47 IX. Utazási iroda dokumentációja  2. Az UI belső dokumentációja: - rendszerint az UI és a szolgáltatók között használatosak és nem állnak az ügyfél rendelkezésére, szigorú elszámolásúak: nyomtatványok a megrendelésre és visszaigazolásra, lemondására, valamint a jegyek elszámolását segítő lapok - típusai: a, technikai típusú nyomtatványok: - információt kérő lap (ügyfél adatai, prosit kér, ajánlatot) - szolgáltatások aktája (megrendelő, fixen kér egy szolg.) - utazási költségvetési lap (belső előkalkuláció személyre) - belső kérő lap (részlegek között info v. szolg. kérésre) - egyéni ügyfélkarton (elérhetőség, foglalkozás, dátumok, hobby, eddigi utak, potenciális ügyfél) - vállalati ügyfél karton (személy, aki a cégnél utazik, hivatalos utazók szokásai, cég promóciós története, kapcsolattartás, számviteli adatok, cég-hűség, tényleges eladások

48 IX. Utazási iroda dokumentációja b, ellenőrzési dokumentumok: az ügyfelek érkezése és elutazása (részlegvezető, irodavezető) - akták ellenőrzése (adatszerzés minden akta állapotáról, a cégnél megjelent ügyfelek számáról, adott alkalmazott termeléséről, termékek értékesítéséről stb.) - átalány (forfait) utak előkalkulációjának ell. számszakilag - jegykiadás ellenőrzése - ügyfél elutalások és érkezések ellenőrzése - ügyfelek ABC ellenőrzése (ABC szerint sorba rakni az ügyfeleket) c, könyvelési nyomtatványok: - kp. bevételi/kiadási nyugta (3 másolat) - hitellel rendelkező ügyfelek számláinak terhelése, elismerése (4 példány) - deviza váltási nyugta - sorszámozott számlák az ügyfelekre - műveleti napló napokkal a pénztár és bank számára - számviteli könyvek - nyereség és veszteség kimutatása

49 IX. Utazási iroda dokumentációja  3. Az UI külső anyagai: Az ügyfélnek adják át, szerepel rajta a cég logója, címe, neve, azonosítási kódja stb. azzal a céllal, hogy image-t teremtsenek (irodával azonosítja). Cél: a céget kellemesnek, megbízhatónak, kompetensnek, hatékonynak láttatni. a, utalvány/voucher b, átalány utazásra vonatkozó útvonal lap (forfait út leírásához) c, típus levelek (szállásnál, utasnak, vállalati ügyfélnek, szolgáltatóknak) d, egyéb jellegű anyagok (regiszter, határidőnapló, írószer, mappák, „bugyi”) Voucher: definíció: A voucher (megbízólevél) olyan pénzt helyettesítő, illetve pénzügyi elszámolási alapdokumentum, amely a szerződésileg egymással kapcsolatban álló utazási irodák által küldött egyéni vagy csoportos utazások részére szerződésben előírt szolgáltatások (szállás, étke- zés, program, közlekedés, idegenvezetés) igazolására, igénybevéte- lére és fizetésére szolgál. Gazdasági értékkel bíró okmány, melyet az UI ad ki valamelyik beszállítójának címezve, arra kérve, hogy a rajta levő szolgáltatást biztosítson utasának.

50 IX. Utazási iroda dokumentációja Jellemzői: - készülhet programonként, szolgáltatásonként, helyszínenként vagy partnerenként is. - a küldő fél az idegenvezetőt vagy az utast látja el vele (kiút: idegenvezető viszi, beút: csoport hozza). - lefűzni egy példányt, odaadni a másikat (esetleg elküldeni a 3.- at). - előre egyeztetett, megszervezett programoknál formális (saját vouchert ad a kinti szolgáltató) - beutaztatásnál sok esetben ez a levelezés a szolgáltatóval (visszaigazolás) - ha valami elmarad a szolgáltató hibájából, azt írásban jelezni kell (voucheren vagy más formában) - fakultatív programot nem tüntetünk fel (kivéve, ha előre fizetett) - pontosnak kell lennie (létszám, időpont, szolgáltatás) - idegenvezetőnek is ellenőriznie kell (anyagi felelősség) - céges logó, pecsét legyen a papíron

51 IX. Utazási iroda dokumentációja Tartalmaznia kell: -a küldő iroda neve, címe, telefonszáma, kontaktja -csoport pozíciószámát, nevét -érkezés-elutazás dátumát -csoport részére járó programot pontosan leírva (szálláshely, progr.) -igényel –e helyszíni fizetést vagy sem -igénybevevők létszámát lTípusai: a, FUAAV által garantált voucher (UI-k Társulásainak Egyetemleges SZ. - hazánkban kevésbé ismert - előnye: garantálja az ui jutalékát, az ügyfélnek a szobafoglalását a foglalást követő nap 12 óráig, a szállodának garantált 1 éj kifizetése, gyorsan megkapja a pénzét, csökkenti a könyvelési feladatot

52 IX. Utazási iroda dokumentációja b, Full credit voucher: - minden szolgáltatást fedez, amit az ügyfél kér (ha az utasnak nagy hitele van az irodánál)- autókölcsönzés - az utas minden számlát írjon alá c, Letéti (depozit) voucher: - a full credit rövidített változata, csak egy bizonyos összeg fedezésére szolgál - feltüntetni: ez a voucher XY összeget fedez, efölött az ügyfél fizet - ha kevesebbet költ, az UI téríti vissza a különbözetet d, Foglalási voucher: - biz. szolgáltatások foglalásáról szól, de az ügyfél közvetlenül fizet - használata helytelen (levél a szolgáltatónak, az utas adja át).

53 X. Informatika az utazási irodában -Lehetővé teszi az információ feldolgozását a számítógépben rögzített adatok segítségével egy program segítségével. -rengeteg időt takarít meg -felhalmozzák és kombinálják az óriási adathalmazt -Informatikai hálózatok összekapcsolása -Hazánkban csak a 80-as évek elejétől használják (főleg back office) -A következő lépcső a dokumentumok és irattárak belső ellenőrzése -Nemzeti légitársaság képernyőjének bevezetése (foglalás) -Nagybani UI (Ibusz) informatizálta saját helyfoglalási rendszerét -Van aki saját informatikai rendszert használ, saját software-t -Mindenki legalább egy nemzetközi foglalási rendszerhez csatlakozott

54 XI. Az utazási iroda ügyvezetése  A mai utazási piacon nagyon éles a verseny, igényesnek kell lenni és saját vállalati stratégiát kell kialakítani egy jó munkaerőgárdával. *A vállalati stratégia tevékenységei: 1. alkalmazottak kiválasztása és motiválása 2. rendszeres vállalati ellenőrzés 3. összehangol akcióterv 4. éves költségvetés 5. marketing tevékenység (külön fejezetben) 1.Az alkalmazottak kiválasztása, ösztönzése - sok múlik a vezetői képességen, és a beosztott tudását motivációján - kevés, de nagyon jó alkalmazott kell (örömmel dolgozik, jó körülmények között, megfelelő fizetésért) -ösztönözni újabb ötletekre, felelősségi köröket, célokat kommunikálni, funkciókat delegálni, javaslatokat elfogadni, eredményt követelni - a kiválasztásban fejvadász cég (AHC, Profession, Grafton stb.)

55 XI. Az utazási iroda ügyvezetése 2.Rendszeres vállalati ellenőrzés (checking) - helyzetelemzés, mely kiindulópontja az összehangolt akciótervnek -egy már üzemelő cégnél ez a hibák kijavítása (audit) -évente, vizsgálni: bevételeket, forrásait, alkalmazottakat, ügyfeleket, kereslet alakulását, szállítókat, konkurencia, erősség, gyengeség, -cél: a vállalati hatékonyság növelése 3.Összehangolt akcióterv (célok) -kidolgozni rövid (1 év), középtávú (3 év) célkitűzésekkel - célok: konkrét, elérhető, könnyen értékelhető legyen -az összes vezető együtt dolgozza ki -elfogadása után ismertetni az alkalmazottakkal és írásban rögzíteni határidőkkel -tartalmazza: általában a megvalósítandó tevékenységet, erőforrások szervezését, ellenőrzési formákat (megbeszélés stb.)

56 XI. Az utazási iroda ügyvezetése 4.Éves költségvetés (budget) - olyan bevételek és kiadások előirányzata, melyek elérendő célokat testesítenek meg (nagy pénzmennyiség ne rejtse el a valódi bevételeket, gyakori cash-flow problémák) -alapvető elemei: 1. bruttó eladási érték 2. bruttó nyereség 3. működési költségek 4. nettó nyereség vagy veszteség

57 XI. Az utazási iroda ügyvezetése 1. Bruttó eladási érték (gross travel sales) -az összes eladás várható számait tartalmazza - külön-külön számítják az alábbi termékekre: légiközlekedés, szállodák, apartmanok, autóbuszos utak, saját csomag, forfait utak, nagybani UI csomagjai - az UI-k az első 2 évben általában veszteségesek. A veszteség egyenes arányban áll a megnyitás költségével. - működő irodánál az előző év forgalma alapján meghatározott növekedés szerint kerül kiszámításra, figyelembe véve az inflációt, kollektív szerződés előírásait, adókat, előírt értékesítés ösztönzések -az eladások kiszámítása havonta történik, figyelembe véve a szabadságok szezonalitását, a speciális csoportok elutazásának dátumai -ez az érték hazánkban kb. 10M Ft/alkalmazott 2. Bruttó/üzemeltetései nyereség (gross profit/income) -az UI valós bevételét jelenti -bruttónyereség: a bruttó eladás érték - szállítói kifizetések -nettó nyereség: bruttó nyereség - fix és változó ktg.-ek (üzemelt.) - rentabilitás %-ban: bruttó nyereség/bruttó eladási érték X 100 (8-9)

58 XI. Az utazási iroda ügyvezetése Ha magas az eladási érték, nem biztos, hogy magas a bruttó rentabilitás, mert ez a kapott jutaléktól függ. A bruttó rentabilitás úgy nő, ahogy növeljük a jutalékokat, vagy csökkentjük a kiadásokat. Nagyobb rentabilitású termék a nagybani UI csomagja és a személygépkocsi bérlés (10-20 % jutalék) 3.Működési költségek - 3 fajtája van: a, állandó ktg: mindig felmerül pl. alkalmazott bére, bérleti díj, amortizáció, biztosítás, adó, takarítás b, változó ktg: a termelési volumentől függően változnak pl. eseti foglalkozási ktg.-ek, jutalék, bank ktg, adók c, félig változó ktg.-ek: a termelési volumentől változik, de annál kisebb arányban pl. kommunikációs ktg, irodaszer, marketing, tanulmányutak ktg-e, továbbképzési ktg-ek 4, Nettó nyereség vagy veszteség (net profit/los) - bruttó nyereség – üzemeltetési ktg-ek - kicsi a nettó nyereség (0,5%-2,5%)

59 XII. Az utazási irodai marketing  definíció: azon tevékenységek összessége, melyek egy termék végső fogyasztóhoz való eljuttatásához szükségesek. Olyan ügyvezetési terület, amely a vállalatot a piac megteremtésére és meghódítására serkenti azáltal, hogy kielégíti a fogyasztók anyagi és emocionális igényeit. *Lépései: 1. piac és szükségleteinek megismerése: azt termeljük ami eladható 2. állandó piackutatás igénye és a tény, hogy a fogyasztó egyre felkészültebb és igényesebb, egyre versenyképesebb piacon van jelen  a marketinget tervezetten, a többi ügyviteli területtel összehangoltan kell szervezni *Marketing-mix elemei: 1. kereslet 2. termék 3. ár 4. kommunikáció 5. elosztás 6. eladás

60 XII. Az utazási irodai marketing 1.Kereslet - e legnehezebb dolog a kereslet beazonosítása, majd annak kielégítése - kereslet típusai: a, potenciális kereslet: - aki még nem kért szolgáltatást, de megtehetné egy jó marketing-tevékenység hatására - ehhez magas promóciós és reklámráfordítás kell b, valós kereslet: - könnyebben beazonosítható, hiszen már igénybe vették a szolgáltatásainkat (megtartani, újakat szerezni) - kereslet sajátosságai: a, rugalmas (gyorsan reagálni a piaci tendenciákra) b, idényszerű: meghatározott időszakra koncentrálódik c, heterogén: kül. földrajzi régióból jön, kül. motivációval, korral

61 XII. Az utazási irodai marketing 2.Termék - termék: az ügyfél számára ajánlható különböző szolgáltatások (légi, szállodai - termék összetevői: a, egy vagy több desztináció és ezek vonzereje b, közlekedési eszközök, amivel eljutunk c, általános és turisztikai infrastruktúra az utazás élvezetéhez - sajátosságai: a, nem megfogható: - senki sem vesz repülőt vagy szállodát, ha utazni akar, hanem szolgáltatást vesz igénybe, melynek kínálata és fogyasztása egy időben történik, nem raktározható b, heterogén: - nagyon sok változatos elem alkotja a terméket: termé- szeti erőforrások (éghajlat, növényzet), társadalmi erőforrások (hagyomány), ált. és tur. infrastruktúra c, szubjektív jellegű: - az út függ az utas lelkiállapotától, előzetes elképzelésétől, milyen az út, előzetes információ

62 XII. Az utazási irodai marketing 3.Ár -a szervezett és forfait utaknál az árakat a felmerülő ktg és a piacon elérhető nyereség határozza meg (nyomott árak) -speciális ajánlatok: legalább a költségeket fedezi -bomba árak: minimális szolgáltatás, amihez meg kell venni a kiegészítőket (transzfer, kirándulás), ez növeli a végleges árat -az ár nem a termék egyetlen vonzereje! 4.Kommunikáció -definíció: a kereskedelmi kommunikáció a vállalatról és annak termékeiről szóló információ átadása azok vásárlásának az előidézése céljából. -eszközei: a, eladások promóciójaf, reklám b, közönség-kapcsolat (PR)g, study tour c, termék bemutatásah, turisztikai vásár d, katalógus e, kirakat

63 XII. Az utazási irodai marketing a, eladások promóciója -egy jó promóciós kampány jellemzői: - megfelelő időben történik: amikor az ügyfél már vágyakozik - szimultán zajlik: egyszerre több fronton támadunk: kirakat, hird. - állhatatos és következetes: megfelelő időpontban történő ismétlés és emellett utólagos akciók b, közönség-kapcsolatok (PR) - azok a tevékenységek, melyek a vállalat népszerűségének, hírnevének és megbízhatóságának a javítását célozzák - cél: jó márka- image kialakítása: megbízható cég jó megjelenésű alkalmazottakkal, szép irodával, levelezés minősége, ügyfelekkel való kapcsolattartás -állandóan tenni kell érte (látogatások, meghívások)

64 XII. Az utazási irodai marketing c, a termék bemutatása: -olyan esemény, ahol a terméket megismertetjük (nagybani UI a viszonteladókkal szezon előtt új termék esetében) -szakmailag is legyen komoly (konferencia, értekezlet) nee csak személyes kapcsolatokra legyen jó -szétosztják a programfüzeteket, megismertetik b, programfüzet - nagy költséggel jár, célja az informálás és a meggyőzés -típusok: a, két-háromrészes leporello - egyszerű ajánlat, melyet a légitársaság ad az UI-nak ingyenesen b, programfüzet - teljes utazási program, 8-10 oldalból áll (földrajzi térség, motiváció, piaci szegmens, egyéni/csoport, speciális ajánlat szerint) - van ahol pénzért adják - költségcsökkentés: reklámok - súlyra könnyű legyen (küldhető) –DM

65 XII. Az utazási irodai marketing - jó programfüzet: felkelti a figyelmet, utazásra indít, meggyőző, tényszerű, alkalmas időpontban jelenik meg -útleírás mellett szép képek, országtérképek, árak, információk, utazási feltételek, e, kirakat: -külső szimbólum: tiszta, stílusos és időszerű legyen -cél: felhívja a figyelmet, beinvitálja az utast -eszköz: álom úticélok képei f, reklám: -segítség a termék terjesztése érdekében -cél: felhívja a figyelmet, felkelti az érdeklődést, előidézi a vásárlási vágyat, készteti az akciókra - eszköz: rádió, sajtó, plakát, kivetítő, matrica, kampány g, tanulmányút (study tour vagy fam trip) -eladók egy csoportját meghívják egy útra, hogy megismerjék azt -főleg a beszállítók szervezik -óriási költség

66 XII. Az utazási irodai marketing h, turisztikai vásáron, workshopon részvétel -a nemzetközi kiállításokon a magyar stand is megjelenik, ez a nemzeti marketing fontos része -évente 20 vásár: január: Utrecht (Vakantie), Madrid (Fitur), Bécs (Ferien) február: Hamburg (Reisen), Milánó (BIT), Brüsszel (Salon) március: Berlin (ITB), Moszkva (MITT) május: Genf (EIBTM) június: Köln (RDA) október: Görögország (Filoxeria) november: London (WTM), Tokio (WTF) -hazai: Hó-Show, Utazás 5. elosztás: -az UI-k, mint közvetítők a turisztikai termék legfőbb elosztói. Kivételes elosztók, mert nem drágítják meg a tereméket, sőt olcsóbbá teszik a szállítókkal kötött megállapodások miatt

67 XII. Az utazási irodai marketing - elosztási csatornák: a, turisztikai termék – kisbani UI- fogyasztó - UI-nak közvetítő szerepe van (szállásadó – utas ) b, turisztikai termék – nagybani UI - kisbani UI- fogyasztó c, turisztikai termék – nagybani-kisbani UI - kisbani UI- fogyasztó - intenzív elosztási pol., kiválasztani a megfelelő elosztási típust -elosztási típusok: a, extenzív: cél, hogy a termék az összes kisbani UI-ban ott legyen b, intenzív: csak meghatározott eladási pontokra irányul az erőfesz. c, szelektív: az elosztás néhány konkrét eladási pontra korlátozódik d, exkluzív: megállapodás alapján egyetlen kisbani Ui-ra bízzák az elosztást -nagyon szoros kapcsolat a nagy és kisbani UI között (termékről, cégről) 6. Eladás -minden marketing stratégia végső célja -elengedhetetlen a vendég ismerete, kommunikálni kell az ügyféllel, tanácsot adni az ügyfélnek, meggyőzni őt, le kell zárni az eladást, felvenni a személyes adatokat, átvenni az előleget, átadni a dokumentációt és az utazásról átadni a lehető legteljesebb információ

68 XIII. Ügyfél és terméktípusok 1.Az „azonnali ügyfél” - különálló szolgáltatást kér - nem érdekli az ár, mert szükségből utazik (tudja mi kell) - gyors kiszolgálást vár - vagy beeső ügyfél (egyszeri) de törzsvendéggé tehető kiegészítő szolgáltatással 2.A „vakációzó ügyfél” - a, helyben maradó ügyfél: - családos: pihenni, kikapcsolódni vágyik, csak szállás, apartman kell neki, árérzékeny, kizárólag tengerpartra, hegyvidékre, szigetre megy, elégedett ha plusz információt kap - introvertált: nem megy csoporttal, egyéni utas, határozott úticéllal maga osztja be az idejét, felfedez, megismer (városok, egzotikus

69 XIII. Ügyfél és terméktípusok - b, mozgó ügyfél: - buborék: csoportban, idvezzel utazik szervezetten, közposztály - nagy utazó: tapasztalt, művelt, sokat utazó, kontinens újralátogat - akciós: fiatal, egyedülálló, sok szabadidővel, jó áron, out of season - kalandozó: 25-35, nyelvtudás, nem ismert úti cél, kombi túra, érdekes hazai lakosságot megismerő program 3.A kérésre szabott utazások ügyfelei: a, gazdag: - nem utazik csoportban, speciális termék (kastély), kizárólagos bánásmódot igényel, mindent tartalmazzon, gyors ajánlat b, szegény: - nagyon olcsó legyen, nem talált sehol ilyet (diák, zarándok) c, közös érdekeltségű csoport: - azonos motiváció (hobby, érdeklődés), együtt utaznak, sok ajánlat de nagyon jó vevő d, hivatásos ügyfél: sokat utazik, igényesen

70 XIV. Speciális értékesítési módok 1.Értékesítés telefonon -Ezt használjuk vállalati ügyfélnél (főnök titkárnője, vagy a cég utazási szakembere). Ezen kívül sok a tanácsot kérő, akiből szaktudással utas válhat. -fontos a jó hangszín, a beszéd stílusa és a hozzáállás -tisztelettudóan hívni, megadni az információt, segíteni ha katalógust kér, behívni az irodába, felvenni az adatait, elbúcsúzni 2.Levelezés útján -előtte már valószínű elküldtük a prospektust (válasz kupon) -megjelöli az általa választott utat és mi pl. szerződést vagy visszaigazolást küldünk. Ha kérdése van, vagy egy speciális részleg válaszol telefonon, vagy a referens. -hazánkban nem nagyon működik

71 XIV. Speciális értékesítési módok 3.Informatizált táveladás -telematikus rendszerek (telekommunikáció és informatika) terjedése segítette a táveladást és pl. az elektronikus fizetést -GB: Prestel, Spanyolország: Videotex -a rendszerhez kapcsolódó készülékek lehetővé teszik az adatbázishoz való hozzáférést egy telefon és egy kis számítógép vagy házi TV-n keresztül, amelyhez egy modem csatlakozik, valamint egy alfanumerikus billentyű, hogy a felhasználó beszélgessen az információt adóval. -terjed az Internet is

72 XV. Szállásadás 1.Újabb tendenciák: - új típusú szállodaláncok létrejötte - vertikális integráció: szállodalánc + légitársasági intergráció -fejlődnek a bungalowk, apartmanok, villák -time-share-rendszer fejlődése -üdülőfalvak fejlődése -egészségturizmus fejlődése (wellnes, gyógyszálloda) -fejlődnek az út menti szállások (motel, kemping, panzió stb.) -új szállásformák: tanya, farm -fejlődnek a gazdasági mozgást nem igénylő szállások (kulcsos ház) Nagy a verseny, komoly és szellemes marketingkampányokba kezdenek a láncok/szállodák: szálloda+ étkeztetés mellett gasztro hetek, koncertek, tárlatok, gyermekkedvezmény, bababarát, vállalati preferencia. Cél: ösztönözni a vevőket.

73 XV. Szállásadás 2.Szálláshelyek fajtái: Kategorizálás hazánkban az 1985 XII. számú kormányrendelet (1-5*) a, városi és kereskedelmi szállodák: - központi fekvés (vagy reptér, autópálya), hivatásos utazóra és mozgó turistára építik - fajtái: - klasszikus hotel: - nosztalgikus, luxus, modern és régi kombin. (Ritz, Gellért) - modern szálló: - nagy lánc szállodája tömegturizmusra, tágas, kényelmes, funkcionális, tágas konferenciatermekkel, saját emelet üzletembereknek, figyelmességek (jegyek)- Hilton - helyi szálló: - őserdei lodge, vidéki fogadó (természetbe illő)

74 XV. Szállásadás b, üdülési célú szállodák: - természeti vonzerővel rendelkező térségbe épül (tengerpart, hegy) - városi hotelek színvonala nyugalmas helyen sportolási lehetőség- gel (parkolás, gyerekmegőrző, nagy terasz, uszoda, animáció, jó étterem, csoport és családi kedvezmény - cél: aktív üdülés (Club Med, Resort) c, országúti szállodák (motelek): - a fejlődő autós turizmust szolgálja ki - országút és autópálya melletti, jól megközelíthető, kevés szoba, de jól felszerelt, családi vállalkozásban, egyszerű, de gyors étkezéssel - régi fogadók és kastélyok (B & B), kemping, mobile home,

75 XV. Szállásadás d, nem szállodai létesítmény - apartman: családi turizmusra, nappali – étkező szoba, konyha, fejlődik, pontos leírás és mit tartalmaz (takarítás, karbantartás, ágynemű, étkészlet, kaució, kulcsok) - time-sharing: év egy bizonyos időszakában csak e, fél-kereskedelmi szálláshelyek - nem törekszik a gazdasági haszonra, sokszor társ.-i cél - diákszállás, turistaház, kollégium, lakástulajdonos cseréje - esetleg a fizetővendéglátás is (nálunk gyakran fekete)

76 XV. Szállásadás 3.Szállodaláncok, szállodai szakmai szervezetek *Szállodalánc: -szálloda társulása, tulajdonlás, szövetkezet, holding, franchise, ügyvezetési közösség és kereskedelmi lánc formájában - nem feltétlenül egységes, uniformizált (alapnormák meghatározva) -ugyanazt a ker.-i márkanevet képviselik (ált. reklám miatt jó) -egész szállodaláncra érvényes szobafoglalási központ -a kereslet diverzifikációja miatt láncon belül kül. Márkanév: pl. Accor – The Leading Hotels of the World - Relais at Chateaux - Novotel (közép) - ismert szállodaláncok: Hyatt, Sheraton, Ramada, Intercontinental, Marriott, Meridien, Iberotel, NH, Kempinski, Hilton, SAS,

77 XV. Szállásadás  Nemzetközi szállodai társulások -AIH (Nemzetközi Szálloda Társulás) -HOTREC (Európai Szállodaszövetség) *Szálloda- UI kapcsolata: - biztonsággal jár a szoba UI-n kereszül történő foglalása, mert tudják mit ajánljanak az adott utasnak -vouchert kap róla (előre kifizetve) -gyakran sokkal olcsóbb UI-n keresztül foglalni -az UI a szálloda aktív eladási pontja (az UI megismerteti a szállodát vendégkörében, weboldalán stb.) -nehéz az UI-nak foglalni, ennek oka: információ hiánya, kauciók, előlegek, jutalék (nincs közvetlen fizetésnél), levonások (kedvezőtlen árak), overbooking,

78 XV. Szállásadás  Szobafoglalás menete: 1. tájékoztatás a szállodáról - cél: megtudni, hogy jellege, jelenlegi állapota, ára, elhelyezkedése fekvése megfelel –e az utasnak 2. foglalás (ha megvalósul) - egyéni foglalás telefonon vagy faxon (írásban), kontingens esetén személyes látogatás - kell hozzá: referens neve, irodája, kért szálloda neve, utas neve, időpont, létszám, szobatípus, ellátás, majd várni a foglalási központ válaszára, ha megerősíti a foglalást, és a pontos árat (mit tartalmaz, majd megbeszélni a fizetési módot, megkérdezni a foglalást végző nevét.

79 XV. Szállásadás *Szobafoglalási típusok: 1. egyéni foglalás - különálló szolgáltatásként veszik, közvetlenül, a láncot hívja, vagy UI-n keresztül 2. csoportos foglalás - 10 főtől kezdve csoport, UI-n keresztül, főleg incentive vagy kongresszuson résztvevő, rooming listet leadni, 15 fő után 1 free 3. kontingens foglalás (allottement) - egymás után következő időszakokra szóló, szobákra és szolgál- tatásokra vonatkozó előzetes foglalás (nagybani UI package-nél) a, Back to back: adott ügyfél akkor érk., mikor az előző elmegy- ch. b, sorozat: láncban foglalás, nem egyeznek a dátumok (H-CS) c, FIT: egyéni távozások, nagybani UI csomagjában (free sale, RQ) - kontingens-szerződés jellemző: alacsonyabb árak, release idő: nem számít fel ktg-et a lemondásért ezen belül

80 XV. Szállásadás *Foglalási dokumentáció kiadása: - levélben - UI voucher - szobafoglalás vagy szállodalánc voucherje - szerződés *Szállodai kézikönyvek: - INDEX: tarifa, alaprajz, kép - OHRG: leírás, tarifa - ABC Hotel Guide - OAG Travel Planner - szállodaláncok bemutatói - légitársasági kézikönyvek - Internet!

81 XV. Szállásadás 4.Éttermi vendéglátás- UI kapcsolata - fontos az élenjáró technológia (tartósítás, főzés, marketing, ügyv.) - gasztronómiai változatok: új, fast-food, makrobi, light, nemzetközi, regionális, közösségi (catering), 24 órán át rendelkezésre álló -újra hódít az étkezés rítusa, a séf szerepe, több a gourme (ínyenc), -Európa: étterem rangsorolása (1-5 villa), falatozó (1-3 kávéscsésze) - nettó árakat igazolnak vissza, vagy spec. menü szerintit -étkezést foglal az UI: vállalati ügyfél részére (munkaebéd, konferencia), út közben (országutak mentén), nagy utazóknak (tipikus éttermek)

82 XVI. Utazásszervezés Az utazásszervezés két alaptípusa: 1.nemzetközi - beutazás (vagy aktív turizmus) - kiutazás (vagy passzív turizmus) 2.belföldi Referens: -Nk.-i utazásszervezéssel foglalkozó irodákban utazássz.-sel foglalkozik -Referenssel szembeni elvárások (min. 80 %) - magas szintű nyelvtudás (2 „C” típusú, szakmai nyelvvizsga) - jó helyzetfelismerő és kezdeményezőkészség képesség - jó üzleti érzék - állandó aktivitás - kreativitás - megbízhatóság - jó tárgyalókészség - korrekt emberi és üzleti magatartás - precizitás az adminisztratív munkában - lojalitás saját cégével szemben

83 XVI. Utazásszervezés Referensnek tájékozott legyen az alábbi témákban: -magyar idegenforgalmi célkitűzések, határozatok, irányelvek -idegenforgalmat érintő jogszabályok, hatósági előírások -cége üzletpolitikai tevékenysége -vállalati ügyviteli rendjével (kiadás, karbantartás a cégvezetés feladata) -vállalati szerződéseiben (különböző szolgáltatókkal) -térsége gazdasági, politikai viszonyait, földrajzát, történelmét, kultúrája (beút: hazai kínálat, árualap) Az utazásszervezői tevékenység kiterjed: -kiutaztatás (nemzetközi), Outgoing vagy Outbound turizmus -beutaztatás (nemzetközi), Incoming vagy Inbound turizmus -belföldi utazások szervezése -szervezett egyéni utak -incentive utak

84 Érintett kérdések Csomagtúra jellemvonásai és típusai: -a programozott utazás vagy csomagtúra olyan utazás, amelyet az UI saját kezdeményezésére szervez ügyfelei potenciális keresletére alapozva. -Jellemzői: -ajánlatra készült utazás, melyet az UI promóciónál és megkülönböztetés nélkül dob egy potenciális piacra -az UI többféle szolgáltatást kombinál össze -globális áron egyenként értékesítenek -szervezése már egy évvel korábban kezdődik -brossúrákban vagy programfüzetben tárják a nyilvánosság elé -motiváció a szabadidő és a vakáció -a kereslet rugalmatlan és árérzékeny -Programozott utazás fázisai: terméktervezés  piackutatás  termék előállítás  termék árkalkuláció  brossúra készítés  promóció és terjesztés  utazás formalizálása  utazás megvalósítása  utazás elszámolása  minőség ellenőrzés

85 Érintett kérdések -Típusai: -desztináció földrajzi helyzete szerint: bfi, nki, vegyes és országspec. -évszakok szerint: tavaszi-nyári, őszi-téli, speciális (szilv., kar. ) -motivációk szerint: üdülés, körutazás, tanulás, hivatás, kultúra, sport, kaland, vallás, egyéb -piaci szegmens szerint: iskolásoknak, nászutasoknak, fiataloknak, családosoknak, időseknek -speciális események kapcsán: olimpiai játékok, kiállítások, vásárok -résztvevők száma szerint: egyéni, csoportos -utazás időtartama szerint: csillagtúra (1 nap), rövid utak (3-5 nap) közepes utak (5-15 nap), hosszú utak (15 napnál több) -közlekedési eszköz szerint: repülős, vonatos, buszos, hajós, közúti, vegyes -szolg. alapján: komplett út, tartózkodás (csak szállás), standard utak (közl. + szállás + étkezés + látogatás), spec. út, a la carte út (utas választja a programot), modul utak (utas dönti el)

86 Érintett kérdések 1. Forgatókönyv *Definíció: A forgatókönyvet az utazásszervező állítja össze az idegenvezetőnek. Tartalmazza a csoport adatait, a programokat, valamint a lebonyolításukhoz szükséges információkat. Írásban kell kiadni, hogy az idegenvezető azt ellenőrizni tudja. *3 része van: 1. adott csoportra vonatkozó információk -a csoport pozíciószámát, nevét, létszámát, utaslistát, utazás kezdetét, végét -a megrendelt szállásokat (szobaszám, elosztás) -megrendelt étkezéseket (étkezés típusa, étterem neve, menü) -a csoport közlekedése (busz: felhasználható km, buszsofőr neve, telefonja, repülő: járatszám) -a külföldi partneriroda nevét, címét, pozíciószámát (minden szolgáltatóval) -a csoport útvonalát napra, órára lebontva

87 Érintett kérdések 2. programrész -a részletes programot kell feltüntetni, időponttal -a csoport első és utolsó szolgáltatása (hely, idő, elérhetőség - buszsofőr neve, telefonja, a busz rendszáma -találkozás helye, ideje 3. megjegyzések, kiegészítő információk -szálloda címe, telefonszáma - étterem címe, telefonszáma -buszvállalkozó neve, elérhetősége -konzulátusok címe, elérhetősége -spec. esetek (cukorbeteg) -fak. programok árai -fizetési kötelezettségeket (előre fizetve, vagy a helyszínen) -referens telefonszáma

88 Érintett kérdések Forfait utazási ajánlat -definíció: olyan utazás, amelyet az ügyfél kérésére szerveznek. Igaz manapság már csökkenthető tendenciát mutat ezen utak iránti érdeklődés, mivel a csomagtúrák kínálata megfelelő ill. bonyolultabb az ilyen utak eladása is. Vannak helyzetek, amikor egy szakembernek forfait utazást kell ajánlania, ilyenek amikor az ügyfél nem talál megfelelő utazást a piacon, amikor az ügyfél egy speciális csoportot alkot, hivatással kapcsolatos utazásoknál. -Fázisai: ügyfél szakmai megsegítése  útiterv összeállítása az ügyfél igényeihez alkalmazkodva  útiterv bemutatása  utazás formalizációja (akkor kezdődik, amikor az ügyfél elfogadta a tervezetet)  elszámolás és a minőség ellenőrzés

89 Érintett kérések Legjelentősebb utazási célterületek hazánkból külföldre utazásnál: 1. Kirándulás -A magyar háztartások 61 %-a vett részt kiránduláson 2004-ben: - 90 %-uk csak belföldre - 3 %-uk csak külföldre - 7 %-uk belföldre és külföldre is kirándult. -Belföldi kirándulások: -a megkérdezettek 58,9 %-a járt belföldi kiránduláson -egy magyar háztartás a vizsgált időszakban 4 alkalommal kirándult. -legfontosabb úticél: D- Dunántúl (17 %), K- Duna vidék (18 %). -75 %-ában rendszeres útról van szó, ezek közül is kiemelkedik: rokonlátogatás (23 %) és a pihenés (13 %). -egy bfi kiránduláson átlag 2,2 % vett részt. -Külföldi kirándulások: -a kirándulásokon részt vevő háztartások 9,7%-a külföldön is volt -egy kfi kirándulásokon részt vevő háztartás átlagosan egy kiránduláson vett részt. -Legkedveltebb desztináció: Ausztria, Románia, Szlovákia. -45 %-a rendszeres útról van szó -fő motiváció vásárlás ( 42%), városlátogatás (18%). - a nem rendszeres utazások ünnepekre ill. a nyári időszakra esnek.

90 Érintett kérdések 2.Utazások -A magyar háztartások 60 %-a vett részt valamilyen utazáson a vizsgált időszakban: - 67 %-uk csak belföldre - 17 %-uk csak külföldre - 16 %-uk belföldre és külföldre is kirándult. -Belföldi utazás: -egy bfre utazó háztartás átlagosan 3,3 utazáson vett részt -legkedveltebb úticélok: Bp. és a K-Duna vidék (26%),Balaton (19%) -az utazások 57 %-ban rendszeres utazásokról van szó, a nem rendszeres utazások többnyire a nyári hónapokra estek. -fő motiváció: rokonlátogatás (27%), pihenés (36%), -egy bfi utazáson átlag 2,15 fő vett részt -átlagos tartózkodási idő: 3, 6 éjszaka

91 Érintett kérdések -Külföldi utazások: -az utazáson részt vevő háztartások 1/3-a külföldön is volt -a kfi utazáson részt vevő háztartás átlagosan 3,3 utazást tett -Legkedveltebb desztináció: Horváto. (15 %), Románia (12 %) -14,5 %-a rendszeres útról van szó -fő motiváció pihenés (27%), rokonlátogatás (17%). -egy úton átlag 2,15 fő vett részt, az 1 hetes és hétvégi utak jell. - átlagos hossz 6,6 éj 3. Főutazások: -64 %-a bfi, 36 %-a külföldi -Belföldi főutazás: -legfőbb desztináció: Balaton (32%) és É- Magyarorsz. (14%) -fontos tényező a kedvező tapasztalat és a meghívás, -fő motiváció: rokonlátogatás és pihenés -általában nyáron utaznak, 1-3 éjszakára, kocsival -Külföldi főutazás: -úti cél: Horváto.(22 %), Románia(12 %), Olasz,-Görögo. (11-11%) -kedvező tapasztalat, baráti ajánlás miatt megy pihenni, nevezetes- séget nézni, nyári hónapban, átlag 8 éjre, kocsival, repülővel, átlag 2,6 fő vett részt

92 Érintett kérdések A turizmus irányítása Magyarországon A tur. irányítását a világ számos országában nemzeti, regionális és helyi szinten tevékenykedő, egymást kölcsönösen kiegészítő szerveze- tek végzik. -Magyar Turisztikai Hivatal: A kormány irányítása és a tárca nélküli miniszter felügyelete alá tartozó államigazgatási szervezet. A Hivatal a miniszter részére javaslatot tesz a különböző távú célok kialakítására, kidolgozza a tur. politikai koncep- ciót és a marketing koncepciót is. Emellett részt vesz az EU turizmust érintő támogatási programjainak kidolgozásában. -Országgyűlés Idegenforgalmi Bizottsága: kezdeményező, javaslattevő, véleményező és a kormányzati munka ellenőrzésében közreműködő szervezet. Turisztikai törvényeket, határozatokat, javaslatokat kezdeményez és érvényesíti a turisztikai szempontokat a jogalko- tásban. Feladata: a tur. állami irányításának felügyelete, ellenőrzése.

93 Érintett kérdések -MTRt: Nemzeti Turisztikai marketingszerkezet, ami a MEH tulajdonát képezi. Tevékenységének célja: a hazai tur. Kínálat piacra vitelének segítése, így növelve a hazai tur. Bevétel-növekedését. A Regionális Marketing Igazgatóság (RMI) és Regionális Turisztikai Projekt Iroda (RTPI) hangsúlyos szerepet kap a Turizmus Rt-n folyó munkálatokon belül. -Regionális Idegenforgalmi Bizottság (RIB) olyan regionális idegenforgalmi koordinációs szervezet ami a GKM tanácsadó szerveze- teként ellátja az állami feladatokat az idegenforgalom körében. Youth Hostel Federation: Olyan szálláshelyet szolgáltató hálózat, mely elég olcsón nyújt diákszállás szerű szolgáltatást, a világ majdnem minden országában. Tagja lehet bárki, aki kiváltja a kártyát (26 év alatt több kedvezméyn is jár), ára 2500 FT körüli, 1 évig érvényes, a szolgáltatást a kísérő tanár is igénybe veheti, ha van kártyája (a kora nem számít)

94 Érintett kérdések A vízum beszerzésének feltételei, helye: -def: a vízum olyan okmány, ami arra jogosítja fel tuljadonosát, hogy tartózkodjon egy vízumköteles országban. A vízumkényszert kölcsönösen a 2 ország politikusai hozzák meg egymással szemben. Pl: hazánk és Kína között vízumkényszer van, azért hogy a magyarok megakadályozhassák a kínaiak itt tartózkodását. -Többféle vízum létezik: egyszeri, többszöri -Beszerzése: be kell adni egy igénylést (kitöltött vízumkérő lapot) az adott ország konzulátusán, ki kell várni az adott időt, befizetni a vízumdíjat. -Van olyan vízum, melyet belépés előtt az adott ország repterén lehet felvenni a vízumdíj kifizetésekor. -Az igényléshez szükséges: útlevél, fénykép, repülőjegy foglalás, vízumkérő lap, munkáltatói igazolás, anyagi fedezet igazolása, a kötődést igazoló papír (USA vízumnál). -Az EU országokba nem kell vízum

95 Érintett kérdések Speciális és nemzetközi vonatok -Nappali vonatok: gyorsvonat, villanyvonat, IC, luxusvonatok, Euro City vonatok -Éjszakai vonatok: expressz vonatok, turisztikai vonatok pl. City Night Line -Nemzetközi vonatok: -TGV Párizs-Lyon között -TEE Trans Europa Express -Intercity (nappal jár fontos városok között) -Orient Express (1883), régen Párisz-Bécs-Bp.-Isztambul útvonalon, ma Párizs-Zürich-Chur- Innsbruck- Verona-Velence útvonalon -Transszibériai Express: Moszkva-Vlagyivosztok köztt -Nord Express: London- Brüsszel-Koppenhága közt -Chopin Express: Bécs-Varsó- Moszkva -Wiener Walzer: Basel- Bécs-Bp-Bukarest -Egyéb szolgáltatások a nemzetközi gyakorlatban: nappali szálloda (éjszaka utazók részére néhány órára igénybe vehető szoba), telefonon rendelt vonatjegy lakásra küldése, Rail Club (külön váróterem), kombinált ár, vonatos csomag (nagybani UI-k által kínált)

96 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "KÁROLY RÓBERT FŐISKOLA IDEGENFORGALOM ÉS SZÁLLODA SZAK GYÖNGYÖS Utazásszervezés."

Hasonló előadás


Google Hirdetések