Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Munkaerőpiaci trendek Karriertervezés és munkaerőpiaci ismeretek kurzus.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Munkaerőpiaci trendek Karriertervezés és munkaerőpiaci ismeretek kurzus."— Előadás másolata:

1 Munkaerőpiaci trendek Karriertervezés és munkaerőpiaci ismeretek kurzus

2 „A türelem és kitartás olyan kulcs, amely a végcélhoz vezető úton minden zárat megnyit.” /Carl Gustav Jung/

3 Munkerőpiaci trendek 1. megállíthatatlan trend: hihetetlen mértékben csökkenő munkaerő Baby-boom generáció / 1946-1964 között születettek; (kb. 76 millió fő) X-generáció / 1965-1979 között születettek; (kb. 51 millió fő) Y-generáció / 1980-1994 között születettek; (kb. 73 millió fő) Z-generáció / 1995-2009 között születettek; (Ők a világ első digitális nemzedéke) A szakképzettség hiánya meg fogja előzni a munkaerőhiányt (mai helyzet: nővérhiány, jó szakmunkások hiánya, stb.) http://www.youtube.com/watch?v=PoqcmI1x-r0 4:28 min

4 Következményei: Lehetséges világgazdasági válság, ami néhány éven belül elérheti a fejlett világot (USA, Japán, Olaszország stb.) A válság itt van a nyakunkon!!! 2050-re Európa teljes népességének 40%-a az aktív népesség 60%-a 60 évnél idősebb Növekvő nyugdíjkiadások, csökkenő számú munkaerő Az Európai Unión belüli munkaerőpiac és a demográfiai változások összefüggéseire fókuszáló Allianz Demographic Pulse egyik 2012-es tanulmánya szerint az EU-ban megközelítőleg 200 ezerrel többen mentek nyugdíjba, mint ahányan ugyanabban az évben kikerültek valamilyen oktatási intézményből, így becslések szerint 2030-ban közel 9 millióval több nyugdíjas lesz, mint aktív, fiatal dolgozó.

5 Demográfiai különbségekből adódó kihívások Egyszerre négy, különbözőképpen szocializált, oktatott generalizáció van jelen a munkaerő-piacon, eltérő értékrendekkel, elvárásokkal, szakmai ismeretekkel, nyelvtudással HR szakemberek kihívása: toborzási, képzési, kompenzációs statégia nem lehet ugyanaz a munkavállalók számára Az egymástól távol álló generációk nem értik egymás nyelvét → egy gulyáspartival egybekötött csapatépítés ezen nem segít Nagyobb hangsúlyt kell fektetni a jövőben a karrier brandingre, az utánpótlás nevelésre, a munkaterület berendezésére és designjára, a vezetőség fejlesztésére és nem utolsósorban a munkaerő toborzására és megtartására

6 2. Megállíthatatlan trend: munkaerő bárhol, bármikor Korábban: munkát keresni = olyan állás, ahonnan munkaidő után rövid utazással/viszonylag kényelmes ingázással hazamehetünk Piacgazdaság reformjai + technológiai fejlődés földrajzi határok elmosódása: a munkavállalók a képességeiket bárhol értékesíthetik = GLOBÁLIS PIACRA TÖRTÉNŐ KILÉPÉS Termelés, HR, IT, Call Center a világ másik felére viszik a nagy cégek = tömegével megvalósuló stratégiai kiszervezések Miért? Olcsó munkaerő, nagy számban jelenlevő képzett diplomás, olcsó távközlési technológiák

7 3. Megállíthatatlan trend: 24/7 virtuális munkahely Mobiltelefonok, nagy sebességű, szélessávú internetkapcsolat, kézi számítógépek és más egyéb technológiai vívmányok, az elektronikusan továbbítható munka növekvő aránya teljesen átformálja a munkahelyről és a munkaidőről alkotott fogalmat. A jövő generációja a hét mind a 7 napján, és a nap 24 órájában elérhető munkaerővé válhat, aki nem ismer határokat a munkában. TÁVMUNKA MEGNÖVEKEDETT SZEREPE

8 Virtuális karrier Európában és a tengerentúlon is népszerű pénzkereseti forma, Magyarországon még kevesen vállalnak távmunkát Milyen területen? Programozók, szerkesztők, adatrögzítők, honlapkészítők, fordítók, kutatók, elemzők stb. Külföldi távmunkára általában freelance (elance.com; odesk.com) internetes oldalakon lehet jelentkezni közvetítési díj fejében (nyelvi teszt és számítástechnikai tudás ellenőrzése) https://www.elance.com/ Elengedhetetlen feltétel a szükséges házi infrastruktúra kialakítása (komolyabb notebook, jó minőségű internet kapcsolat, Skype illetve a kapcsolattartás speciális szoftverei pl. Dropbox stb)

9 A virtuális munkahely veszélye Sokak számára jelent megelégedést, de ugyanakkor a munka és magánélet közötti egyensúly megbomlása miatt rossz szokások kialakulásához vezethet (munkamánia, fokozódó stressz a munkahely elvesztése miatt, magánéleti konfliktusok növekvő száma stb.)

10 4. Megállíthatatlan trend: halmozottan sokféle munkaerő A munkavállalók korábban lépnek be a munkaerőpiacra és tovább vannak jelen. Jövedelemszerzés szüksége miatt többen próbálnak meg visszalépni a munkaerőpiacra 3(4) generáció van jelen a munkaerőpiacon, ami a munkáltatók számára az eltérő igények miatt újonnan felmerülő nehézségeket okoz

11 Mi jellemzi a jövő munkaerőpiacát ? Fejlődő ágazatokban óriási kereslet bizonyos szakmák iránt: pl: bio- és környezettechnika, egészségügy; robotizálás, biotechnológia stb. Munkavállalók „patchwork” karriert fognak befutni (egyéni életpálya: 3 szakma, több munkahely, egy munkahelyen átlagosan 3-5 év) Vállalatoknál projekt alapú munkaszervezés dominanciája Információtechnológiának köszönhetően a munka és magánélet egyre inkább egymásba mosódik

12 WORK-LIFE BALANCE

13 Tanácsok a work-life balance fenntartásához CEB (Corporate Executive Board): 50.000 munkavállaló, 50< ország Szűk határidők, folyamatos bizonytalanságérzet okozta stressz, több órás számítógépes munkavégzés Azok az alkalmazottak teljesítettek jobban, akiknek lehetőségük volt a saját munkaidejüket beosztani Családbarát munkahely: home office, részmunkaidő, távoli elérés, családi események, gyermekmegőrzők, sport, rekreáció Work-life balance megteremtése → harmonikus életvezetés→képességek kibontakozása→ egészséges életmód

14 Az életpályamodell változása Életpályamodell 1990-es évekig: életkor: 18 év 60 év Tanulmányok Aktív évek Pihenés Életpályamodell napjainkban : Tanulmányok: Aktív évek: Pihenés, inaktív évek:

15 Fehér Könyv a növekedésről, versenyképességről és foglalkoztatásról /White Paper on growth, competitiveness and employment ) Európai Bizottság által 1993.12.01. napján kiadott jelentés stratégiai javaslatokat tesz a munka világával kapcsolatos több területre. Egy nyitott, decentralizált és egészséges, versenyképes – az információs és telekommunikációs kultúrára alapozott gazdaság kialakítása a közös uniós cél.

16 Az uniós cél megvalósítása érdekében szükséges tennivalók Élethosszig tartó tanulás (LLL= Life Long Learning) Nagyobb rugalmasság belső/vállalati, ágazati, és külső értelemben Decentralizáció, innováció Az alacsonyan képzett munkások számarányának csökkentése az EU munkaerőpiacán, tehát a fiatalok mind erőteljesebb általános és szakmai képzése FONTOS ÜZENET a munkaerőpiacra éppen csak belépőknek: a ma munkahelyei, munkakörei és ágazatai az egyetem elvégzésekor talán már nem is léteznek

17 Continuous Learning

18 Keresett szakmák Bio- és környezettechnika: a foglalkoztatottak száma évente megduplázódik: alternatív energiaforrások, kutatás, biotechnológia, gyógyszeripar Egészségügy: öregedő társadalomban egyre nagyobb szerephez jut. Egészséges életmód elterjedése wellness iparág fejlődése Új fogalom megjelenése: tudásmunkás („knowledge worker”) A fizikai ereje helyett a „fejével” dolgozó munkaerő. Határszakmák / társszakmák. Újságírás, PR, HR, tanácsadás, (tájépítész – Corvinus; ELTE – bionika; BME – biomérök)

19 Mi a helyzet a magyar munkaerőpiacon? 1990 óta a nemzetközi trendnek megfelelően az ingatlanforgalomban, üzleti szolgáltatásokban, valamint a kereskedelemben dolgozók aránya nőtt a legnagyobb mértékben Kisebb mértékű növekedés: közigazgatás, egészségügy, szociális ellátás területén Iparban dolgozók aránya csökkent, mezőgazdaságban foglalkoztatottak aránya rendkívül alacsony Felsőfokú végzettségűek zöme a szolgáltató szektorban dolgozik (egészségügy, szociális ellátás, közigazgatás) Közfoglalkoztatottság 250000 – 300 000 fő

20 Mi a helyzet a magyar munkaerőpiacon? Versenyszféra középtávon elsődlegesen műszaki végzettségűekre tart igényt, ezt követik a gazdasági végzettségűek ( 4000 mérnök munkakör betöltetlen) Költségvetési szektor szakemberigénye: döntően közgazdászok, jogászok, orvosok, egészségügyi végzettségűek Orvosok iránt egyre növekvő többletigény (elvándorlás) Pedagógusok esetében a képzési kapacitások évekre visszamenően túlzottak a várható kereslethez képest

21 Foglalkoztatási trendek Mit hozott magával a válság? Felhígult munkaerő-kínálat → minőségi cserék ideje Kölcsönzött munkaerő száma közel 50%-kal csökkent A jó munkaerő jellemzően megmaradt a munkáltatójánál Szűkülő foglalkoztatási lehetőségek Az aktuális társadalmi és gazdasági változások nagyban befolyásolják a munkaerőpiac elvárásait Mit tapasztaltok a környezetetekben?

22 Munkanélküliség és a diplomás pályakezdők Magyarországon a rendszerváltás óta 3,9- szeresére nőtt a felsőoktatásban résztvevők száma. Ezzel párhuzamosan folyamatosan nő a diplomás pályakezdő munkanélküliek száma is Hazai 15-29 éves fiatalok 2/5-e tanul, 2/5-e foglalkoztatott, 1/5 része gazdaságilag inaktív (nem dolgozik és nem is tanul)

23 Munkanélküliség és a diplomás pályakezdők A kilencvenes évek első felében tapasztalt „diplomaéhség” lecsengőben van, néhány speciális területet leszámítva (egészségügy, bizonyos műszaki végzettségűek) a munkaadó válogathat a diplomások között Akadályt képezhet a jövőbeli diplomás számára, hogy a piaci igények változását csak fáziskéséssel észleli, ezért a szakemberek segítsége a pályaválasztási döntés meghozásában egyre növekszik

24 Munkanélküliség és a diplomás pályakezdők A felsőoktatás még ma is jellemző módon egyfajta akadémikus alkalmasságot kér számon a hallgatókon, miközben a munkaerőpiacon számtalan más – alkalmazható – képességet várnak el tőlük. Megoldás: olyan tematikát, tananyagot kell kialakítani, amely a munkavállalói készségekkel foglalkozik (kompetencia alapú) – duális képzés

25 Kompetencia Minden olyan készség, képesség, tapasztalat (jártasság) kompetenciává válik, amelyet a munkavállaló fel tud ajánlani, a munkáltató pedig elfogad Az egyén teljesítménye és hatékonysága megítélését illetően nemcsak az iskolai bizonyítványok és teljesítmények a mérvadók, hanem a készségek, képességek, jártasságok, egyetlen szóval: a kompetenciák

26 Néhány szó a kompetenciákról Minden szakmának megvannak a maga kompetenciái, amelyek birtokában sikeres szakmai pályafutásra lehet esély. A szakmai kompetenciákat kellő szorgalommal elsajátíthatjuk az iskolapadban ülve. De, mindez kevés! A szakmai ismeretek elsajátításán kívül számos személyes és társas kompetenciára is szükség van ahhoz, hogy sikeres karriert építhessen a szakember az adott pályán.

27 „Vállalati” kompetenciák I. Jó csapatjátékos: aki tisztában van azokkal a szerepekkel, amelyek az adott csoport latens és manifeszt funkcióiból, formális és informális struktúrájából erednek. (Kellő tudatosság, társadalomtudományos műveltség; szociológiai és pszichológiai oktatás szerepe) Problémamegoldó készség: számtalan nem várt akadály, nehézség merülhet fel, csak ezek megoldása után lesz alkalom bizonyítani a szakmai alkalmasságot

28 „Vállalati” kompetenciák II. Konfliktustűrés/konfliktuskezelés: a munka világában korántsem problémamentes a beilleszkedés és beválás Számítógépes ismeret: Innovatív kapacitás: Kommunikációs készség: Nyelvtudás: Mások irányítása:

29 Ki a jó csapatjátékos? Alkalmazkodó Együttműködő Elkötelezett Jól kommunikál Hozzáértő Megbízható Fegyelmezett Gyarapító (képes növekedni és másokat növelni) Lelkes Elszánt Van küldetéstudata Felkészült Kapcsolatépítő Fejlődőképes Önzetlen Megoldásorientált Kitartó

30 Jól jegyezzétek meg! A gazdasági versenyre berendezkedett társadalmakban a hangsúly olyannyira az egyének személyes kompetenciáira került, hogy lényegében ezek lettek a munkaerőpiaci érvényesülés alapvető és meghatározó súlypontjai. (Kiegészítések ppt!)

31 Tevékenységek Sorold fel, hogy mi mindent csináltál eddig az életedben, ami előnyös készségek és tulajdonságok megszerzését tette lehetővé: 1........................ 2.……………. 3.…………….

32 Forrás: ÁFSZ Baranya Megyei Munkaügyi Központ Diplomás pályakezdők regisztrációjának hossza

33 Merre tart a munkaerőpiac? Társadalmi kommunikációs zavar: egyidejű munkanélküliség és munkaerőhiány tömeges jelensége A valós kereslet és kínálat között szakadék tátong (felsőoktatás ontja magából az elavult tudással, piacképtelen diplomával rendelkezők tömegét) Változtatások a felsőoktatásban! A fiatalok fejében ott él a LLL, ami nem azonos sem a formális képzésben töltött egyre hosszabb idővel, sem az OKJ-s képzések halmozásával.

34 Globális foglalkoztatási trendek 2015-ben a foglalkoztatás fellendítése az idén - főként a fejlett gazdaságokban - továbbra is lassan halad világszerte kiemelt probléma a 15-24 éves korosztály magas munkanélküliségi rátája (Mo.:27,6%, Németo.. 8,1% Spanyolo.: 48.7%, Szlovákia : 35% Eu.:22.1) A fejlett országokban következetesen magas a munkanélküliség, és növekszik az elvánorlás, míg a fejlődő régiókban bővül a munkahelyek száma. (Indonézia!)

35 Újra kell gondolni az általánosan elfogadott makroökonómia politika elemeit és a minőségi munkahelyek létrehozását, valamint központi célkitűzéssé kell tenni a méltányos munkát, a magas szintű növekedéssel, az alacsony inflációval és a kiegyensúlyozott állami költségvetéssel együtt a munkaerőpiac talpra állásának késlekedése abban is megnyilvánul, hogy a termelékenységből származó nyereségek sok országban nem tükröződnek a reálbérek emelkedésében.

36 VÁLSÁG VAN, helyenkét már előremutató jelekkel! gazdasági, társadalmi, érték-, és morális Mit lehet tenni ebben a helyzetben? Lehetőségek beszűkülése, átmeneti kompromisszum Ne legyetek passzívak! Új készségek, ismeretek elsajátítása A nehéz helyzetek megoldása csak erősít!

37 Miről szól az élethosszig tartó tanulás? A saját szakmai életút tudatos és energikus megszervezéséről sokkal inkább szól a ma már szlogenszerűen használt három angol L betű. Bővülő ismeretek megszerzése a világról, másokról és önmagunkról. A tanulásnak ez a módja magában foglalja az egyéni és szociális fejlődés minden formáját és színhelyét – formálisan az iskolákban, a szakképzési, a felsőoktatási és a felnőttképzési intézményekben, illetve informálisan otthon, a munkahelyen és a közösségben.

38 Az álláspiac díjazza a diplomát 2014.08.12 Megéri felsőfokú tanulmányokat folytatni, és az egyetemi diplomát kifejezetten díjazza az álláspiac - írja a Világgazdaság keddi számában az Állami Foglalkoztatási Szolgálat adataira hivatkozva. A versenyszférában majdnem ötször annyit keres egy egyetemi diplomás, mint egy nyolc osztályt végzett munkavállaló. Tavaly átlagosan 8-12 százalékkal nőttek a műszaki diplomások alapbérei a korábbi évhez képest; egy átlagos mérnökfizetés 230 ezer és 415 ezer forint között alakul. Különösen jó helyzetben vannak az informatikusok, akik három-négy év alatt érnek el akkora bérnövekedést, mint a mérnökök 10-15 év alatt. SSC: pályakezdők fizetése a beszélt nyelvek számának függvényében br. 260-350 Ft között mozog.

39 Mi a helyzet ma Magyarországon a diplomások körében? 25-64 év közötti népesség 17%-a rendelkezik diplomával (OECD átlag 26%) Diplomások számának növekedése nem rontotta számottevően az elhelyezkedési lehetőségeket ill. munkaerő-piaci érvényesülési esélyeket Bérelőny: nők esetében 88%; férfiak estében 153% a középfokú végzettségűekhez képest Munkanélküliségi ráta: 6,7% - pályakezdők körében 6,4% a diplomások aránya (2014.01. hó)

40

41 Adatok a munkanélküliségről Szociális és Munkaügyi Minisztérium (SZMM) adatai alapján 2015. első félévének átlagában 12 %-kal nőt a regisztrált pályakezdő álláskeresők száma, akik között szép számmal vannak diplomások is. A Magyarországon 2006-ban elindított Bologna rendszerű felsőoktatási átállás pontosan azt kell, hogy megértesse a fiatalokkal és a munkaadókkal egyaránt, hogy a tömeges felsőoktatás világában az alapfokú diploma nem több az érettséginél.

42 Nyilvántartott álláskeresők (Baranya megye 2015. augusztus 20.) Iskolai végzettség FérfiakNőkÖsszesen fő% % % 8 általánosnál kevesebb 6174,29106,61 5275,4 8 általános 5 33136,44 94335,810 27436,1 Szakmunkásképző 5 52137,73 19623,18 71730,6 Szakiskola 1561,14253,15812,0 Szakközépiskola 1 2498,51 70812,42 95710,4 Technikum 5653,92922,18573,0 Gimnázium 7114,91 54111,22 2527,9 Főiskola 3102,15403,98503,0 Egyetem1591,12611,94201,5 Kitöltetlen (hibás kódú)70,03 100,0 Összesen14 62699,913 819100,128 44599,9

43 Terület Nyilvántartott álláskereső k száma 2015. augusztus Álláskeresők aránya a gazdaságilag aktív népesség becsült számához viszonyítva Álláskeresők aránya a munkavállalói korú népesség számához viszonyítva Változás az előző hónaphoz képest Változás az előző év azonos időszakához képest fő% % % Pécs8 92211,97,42342,73 05852,1 Komló5 60323,012,6-75-1,31 54638,1 Mohács3 91218,411,1-263-6,3962,5 Siklós3 52422,712,7381,154918,5 Sellye2 03536,921,10,025114,1 Szigetvár2 82126,615,3-103-3,52329,0 Szentlőrinc1 62826,515,1382,446139,5 Baranya megye28 44518,010,6-132-0,56 19327,8

44 Milyen diplomást keresnek a munkaerő-piacon? A diplomásoknak szóló álláshirdetéseket vizsgálva készített tanulmányt a Felvi.hu. (5019 álláshirdetés).Felvi.hu Műszaki és gazdaságtudományi képzés dominanciája: 60% Orvos- és egészségtudományi terület: 7-9% Jogi- igazgatási terület: 8-9% Informatika: 4% Bölcsészet 1-2% Agrártudomány: 1-2% Természet- társadalomtudomány: 1-2% Egyéb: elhanyagolható mértékű

45 Az ideális jelöltet keresik a cégek Álláshirdetések 61%-ban alkalmazási feltétel legalább egy, 17%-ban legalább két – leginkább tárgyalóképes – idegen nyelv ismerete 50%-ban legalább 2-3 év tapasztalattal rendelkező jelöltet várnak a cégek Készségek: nyitottság, tolerancia, pontosság, lojalitás, dinamizmus, problémamegoldó készség, motiváció, jó kommunikációs-, stressztűrő képesség Egyéb: jogosítvány, PC ismeretek

46 Kik keresnek munkaerőt a munkaerő- piacon? Hirdető cégek közel 30%-a multinacionális vállalat 8% önkormányzatok Központi költségvetési szervezetek (minisztériumok, háttérintézmények, egyetemek, egészségügyi intézmények) 1-3 % Nonprofit elhanyagolható 40% fővárosi központú cég

47 Az álláshirdetések… 25%-a szolgáltatói szektor Nehézipar 16% 10% egészségügy 8% pénzügyi szektor 8% központi közigazgatás 2% könnyűipar 1% mezőgazdaság 1% szociális szféra Non-profit elhanyagolható

48 Bérkörkép Vidéki diplomások átlagosan 20%-os bérhátrányban vannak a fővárosiakhoz képest Műszaki végzettségű friss diplomás 180-250.000 Ft-os kezdő fizetés, gyors előrelépés; (1-2 éves munkatapasztalat 280-300.000 Ft multinacionális cégnél) Kisebb cégek akár 40%-os eltérés Gazdasági végzettségűek kezdő bére 240.000 Ft- tól Gyakornok bérek: 150.000-170.000 Ft-tól Közalkalmazotti bérek: E-F kategória: 154.664 Ft E kategória 169.442 Ft

49 Összefoglalás Átalakuló munkaerőpiaci trendek, átalakuló egyéni életpálya Magyarországon is megjelenő és egyre növekvő diplomás munkanélküliség Idegennyelv ismeretének nélkülözhetetlensége Információtechnológiai ismeretek nélkülözhetetlensége A szaktudás mellett meglévő egyéb kompetenciák szerepének megnövekedett jelentősége

50 Néhány szó a válságról… tömeges elbocsátások csökkentett munkaidő bérbefagyasztás csökkenő béren kívüli juttatások állami beavatkozások megnövekedett szerepe munkaerő megtartása, képzések megnövekedett szerepe csökkenő foglalkoztatásbővülés a munkaerőpiac kínálati oldalának bővülése atipikus foglalkoztatási formák tájékozottság megnövekedett szerepe: gazdasági lapok, Internet (Honnan fogod tudni, hogy merre tarts, ha nem vagy tájékozott?)

51 “If one does not know to which port one is sailing, no wind is favorable” Seneca


Letölteni ppt "Munkaerőpiaci trendek Karriertervezés és munkaerőpiaci ismeretek kurzus."

Hasonló előadás


Google Hirdetések