Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MITŐL JÓGA GYAKORLAT A JÓGA GYAKORLAT?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MITŐL JÓGA GYAKORLAT A JÓGA GYAKORLAT?"— Előadás másolata:

1 MITŐL JÓGA GYAKORLAT A JÓGA GYAKORLAT?
Himalájai Jóga Meditáció Spirituális Központ Előadó: Zoltai Miklós A DJE elnöke A Magyar Jóga Akadémia minősített vezető jógatanára Bocskai István-díjas MITŐL JÓGA GYAKORLAT A JÓGA GYAKORLAT?

2 MITŐL JÓGA GYAKORLAT A JÓGA GYAKORLAT - I.RÉSZ
Ez az ábra azt a nagy zűrzavart jelenti, amely a jógával sannak valódi céljával kapcsolatos. A sok össze-vissza karika, a különböző tévhiteket jelenti, amely a galambot vagyis a jóga tiszta célját ketrecbe zárja. S azt is, hogy a jógázók és a jóga tanítása is legtöbbször sajnos ezeken alapul.

3 Napjainkban se szeri, se száma a legkülönfélébb, a leglátványosabb az érdeklődést felkeltő különleges képességeket hirdető vagy a legszélsőségesebb igényeket kielégítő jógatanfolyamoknak. Pl. Szex-jóga, alakformáló jóga, ovi-tini, női, párkapcsolati, baba, mama jóga és sorolhatnám végtelenségig a sort. Csupán csak be kellene ütni a Google keresőbe Jóga Magyarországon címszó alatt, hogy micsoda hirdetések jelennek meg.

4 Mindezek azért jöttek létre, mert nem tiszta forrásból merítettek, nem értették meg a jóga igazi célját. A Káli-yugában mindenelferdül, s a jóga is „a miből nem csináltunk még pénzt" kategóriájábadegradálódott. S a „jóga galambja" bezártan vergődik a silányság hálójában. Nekünk, a valódi jógát ismerőknek alapvető kötelességünk, hogy lehetőségeinkhez képest javítsunk ezen, a tudatlanság helyett tiszta forrásból származó tudást adjunk.

5 II. rész Mivel ma az ászanákról és azok megtanításáról lesz szó, elengedhetetlen annak tisztázása mire valók, miért és hogyan végezzük őket, mi a szerepük és hol a helyük a jóga szádhanában.

6 Az ászana fogalomköre:
- testtartások, testhelyzetek és az általuk elérhető tudatállapotok és azok változásai - a testi, lelki, szellemi, szociális egészség megteremtése - rehabilitáció (helyrehozás), normalizáció (megtartás), prevenció (megelőzés) - ellenőrzés, felismerés, irányítás, szabályozás, változtatás.

7 Swami Svatmarama a Hatha-jóga-Prádipika-ban pontosan meghatározza ezt:
„a Hatha-jóga tudománya briliáns ragyogású és mintegy létraként szolgál a kereső számára, aki a rádzsa jóga magasságaiba törekszik.” (I./1.) „a Hatha-jóga kizárólag a rádzsa jóga érdekében taníttatik." (I./2.) „A Hathát rádzsa jóga nélkül és a rádzsa jógát hatha nélkül nem lehet sikerre vinni, ezért együtt kell gyakorolni őket, míg a tökéletességet el nem érjük." (I./76.) „Azok, akik csak hathát gyakorolnak és nem ismerik a rádzsa jógát, úgy vélem, megfosztják magukat törekvésük gyümölcseitől." (IV/79.)

8 Ezzel ellentétben áll szinte az egész világon a hatha jóga értelmezése
Ezzel ellentétben áll szinte az egész világon a hatha jóga értelmezése. Ennek alapvető oka az, hogy a káli-yugában, amelyben az ego / ahamkar a domináns, a testtel való azonosulás: én a testem vagyok a priori. Ez melegágya a halálfélelemnek s oka a tévképzetes, az egészséges és a hosszú élet elérésének a vágya, ami csak képzelgés vajmi kevéssé valóság. A hatha jógát csupán a test jógájának tartják, a test a cél. Erre épül az egész termelői-fogyasztói társadalom, a szépészeti, - kozmetikai,- medicinális -és gyógyszeripar. Így a jóga a külső hurokra, durva testre, az annamaya kosára korlátozódik, elhitetve az emberek nagy többségével: ez a jóga célja. Márpedig ez alapvetően téves elképzelés és eltér a jóga igazi céljától, a Brahmagyanitól, az önrnegvalósítástól, az Istennel való egység megtapasztalásától.

9 MI A HATHA JÓGA? A rádzsa jóga előkészítő része
Felkészíteni a tanítványt testi-lelki-szellemi-szociális-spirituális szinten a magasabb rendű tudatosság eléréséhez A finomabb esszenciák: pratyiahara, dharana, dhyana, szamádhi, a kundalini sakti pránák, csakrák megalapozása. Ezek nélkül minden ászana csak öncélú gimnasztikává sekélyesedik, torzítja a személyiséget. Befejezetlenek lesznek, mert a bennük rejlő lehetőségek nem fejlesztődnek ki.

10 A „Ha" jelentése: a Nap, Szúrja, Shiva, pingala nádi
A „Ha" jelentése: a Nap, Szúrja, Shiva, pingala nádi. A „Tha" jelentése: Hold, Chandra, Shakti, ida nádi. A legfontosabbakat kiemelve. Ez a két hatalmas erő befolyásolja életünket, és ezek megfogása, bevitele és irányítása, raktározása a feladat. A cél e kettő harmóniába hozatala a gyakorlás által a gyakorlóban pl.: a szusumnába egyesítetett ida-pingala áramlat, amikor a prána és az elmeáramlás a meditációban felébreszti a kundalini shaktit. A hatha jóga gyakorlatok közvetve-közvetlenül az elme, a tudatosság fejlesztését készítik-segítik elő.

11 A tudat az elsődleges és másodlagos az anyag, a test
A tudat az elsődleges és másodlagos az anyag, a test. A tudat irányít, a test követ. Ezért minden fizikai gyakorlat valójában mentális gyakorlat. Swami Véda Bharáti mondja: „Amikor hatha jógát gyakorolsz, úgy gyakorold, mint egy gondolkodási folyamatot"... „az elme mozgásai váltják ki a fizikai mozgást.” A Hatha- Jóga-Prádipika konklúzója: „Addig minden tudásod a (hatháról) csak mítosz, képmutatás és üres szavak." (IV./114.) Természetesen az előbbiek korán sem fejezik ki a hatha jóga teljességét, csupán a legfontosabbak emelődtek ki.

12 III. RÉSZ A SZÁDHAKA/ADHIKÁRI MEDITATÍV SZÁDHANÁJA – GYAKORLÁSI FOLYAMATA
A valódi cél tiszta tudása: A jelen és a következő életekre szóló: AZ ISTENI LÉT MEGTAPASZTALÁSA konkrét gyakorlathoz kapcsolódó Felajánlás: Istennek, gurunak Tapasz, adzsna csakra buddhi Szankalpa (szilárd elhatározás): a gyakorlást elősegítő tiszta szándék Adzsna csakra buddhi Cél-céltudat; tudat-tudatosság-tudatosítás, tökéletes felismerés Adzsna csakra, vidzsnánamája kósa, buddhi, vivéka, kozmikus tudat, turija. Az egészet áthatja a szattva.

13 Információk a gyakorlatról, gyakorlatokról: világos megértés Testi, lelki, szellemi, természeti, szociális, spirituális vonatkozások Adzsna csakra, vidzsnánamája kósa, buddhi, vivéka Képzelet: létrehozó, megjelenítő és reproduktív benső látás a gyakorlat végzése előtt, közben és utána, vizualizáció, megjelenítés Adzsna csakra, vidzsnánamája kósa, buddhi, vivéka Koncentráció, dharana: felismerés a célt illetően, megvalósítást segítő öszpontosított erő Adzsna csakra, vidzsnánamája kósa, buddhi, vivéka

14 Gyakorlás-gyakorlat végzés
A technikai kivitel elsajátítása, pl.: ászana, pránayama, jóganidra stb. Annamája kósa, vidzsnánamája kósa, az öt vira csakra, tattvák, gúnák, indriják Légzés / pranajama és mozgásszinkron; ciklikusság-harmónia; ritmus; pránaáramlás, áramoltatás Annamája- pránamája-vidzsnánamája kósa, buddhi, 8 csakra, nádik, 5 fő prána Szervérzetek: állapotfelmérés, tapasztalás: izom, légzés, szívritmus, nyomás, zsigeri érzetek, mozgás közben, statikus helyzetekben Annamája- pránamája-vidzsnánamája kósa, buddhi Csakrák és nádik tudatosítása, összekapcsolása a gyakorlattal Mantrák kapcsolódása Az elme, a prána és a mozgás folyamatos áramlása, áramoltatása együttesen.

15 Kontroll: a pillanatnyi eredmény összevetése a céllal; tudatosítás; fel-és ráismerés, tapasztalat Adzsna csakra, vidzsnánamája kósa, buddhi Korrekció-kreativitás-aktivitás: itt és most (jelen idő); A gyakorlat és a gyakorló folyamatos alakítása, fejlesztése; változás-változtatás, kísérletezés Adzsna csakra, vidzsnánamája-annamája kósa, buddhi, aparigraha Információ  rendszeres, folyamatos gyakorlás  türelem  megtapasztalás  rá- és felismerés  változások tudatosítása  változtatás  a jógázásban és az életben való alkalmazás  TUDÁS!

16 Spiritualitás: Ishwara-pranidhana, Brahma-gyani, topah (felajánló) Daivik csakrák (adzsna, bindu, szahaszrar) buddhi, viveka, vairágja, szattva, maitri Ananda állapot: „Szat-csit-ananda". Brahman az Abszolút Lét: felismerés, üdvösség, teljes elszemélytelenedés, végső feloldódás: szamadhi, moksa Értelmezés: - 1, 2, 3, 11, 12, szattvikus jelleg - 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 radzsasztikus jelleg - 1, 2, 3, 4, 5, 6, nem cselekvéses jelleg - 7, 8, 9, 10 cselekvéses jelleg

17 Gyakorlatok utáni szakasz:
Ez a második 50%-a a gyakorlatnak, sohasem kihagyható. Tudatosító, észlelő, érzékelő, megfigyelő szakasz (szervérzetek, légzés, szívritmus, izorndirektérzetek, nyomásérzetek, zsigerérzetek) Érzelmi hatások Mentális hatások Pihenő időszak (anyagcsere biztosítás), tisztulás, feltöltés MINDEN GYAKOLAT CSUPÁN ESZKÖZ A MEGFELELŐ HATÁS LÉTREJÖTTÉBEN DE SOHASEM CÉL!

18 A „Jóga Galamb"-ja megszabadulva, szabadon szárnyal a VÉGTELENBEN!
AUM TAT TWAM ASI! (TE IS AZ VAGY!)

19 A helyes kiindulóhelyzet felvétele: (fekvő, ülő, álló)
A JÓGAGYAKORLATOK FELÉPÍTÉSE, VÉGREHAJTÁSI RENDJE (három harmados felosztásban) I.(1/3).: (Mentális rész) A helyes kiindulóhelyzet felvétele: (fekvő, ülő, álló) Tudatosítás: cél- és feladatmeghatározás ("Mit, miért csinálok?" PI:"Most alsó légzést gyakorlok, hogy javítsam a gázanyagcserém, a keringésem és erősítem légzőizmaim.") A gyakorlat végiggondolása (ez csak akkor lehetséges, ha a gyakorló már tudja a gyakorlat végrehajtását, melynek kivitelezése még nem feltételezi a tökéletességet.)

20 II.(2/3).: A konkrét gyakorlat tudatos végrehajtása: (Cselekvő rész)
elme-, prána-(energia), mozgásáramlás a gyakorlat végzése közben keletkezett érzetek tudatos érzékelése, szervérzetfogás (pl.: izom, ízület,légzés,szívritmus,nyomásérzetek, közérzet, gondolatok) fontos a tudatosság folyamatos megtartása az adott történésen, az "itt és most" állapotának tudatosítása. direktérzet (a gyakorlat végrehajtásában hol és mit érez a gyakorló legjobban?)

21 III.(3/3).:(Mentális rész):
A pihenő helyzet felvétele (fekve, ülve, állva) A gyakorlat utóhatásainak érzékelése, észlelése, tudatosítása, rögzítése: (max.:5-30 mp.) szervérzetek fogása és rögzítése (mit érzett a gyakorló az ízületekben, izmokban, milyen volt a légzése, pulzusa, szívritmusa, a nyomásérzet és a direkt érzet.)

22 3. Konkrét pihenés: a gondolatok szabad áramlása
a regeneráció, a feltöltődés fázisa relaxáció: (ánandászana/savászana, azaz pihenő testhelyzet: kilégzés-belégzés az orron, ajkak lazán nyitottak vagy épphogy zártak, könyökben nyújtott karok a törzs mellett, tenyér rézsútosan, hajlított ujjakkal felfelé néz, kifele forduló lábfejekkel kis terpeszben.) a gyakorlatok közötti pihenés időtartama 3-5 légzés, ill. amíg helyreáll a légzés normál, nyugodt ritmusa. Az összes gyakorlat befejezése után az ánandászana/savászana, ill.jóganidra időtartama mind a jógaoktató,mind a gyakorló estében a kiválasztott módszer szerinti. Cél: a pihenés, az izmok, izomcsoportok tudatos elernyesztése, lazulásával a tökéletes áramlás biztosítása, ill. a gyakorlat egyre tökéletesebb memorizálása.

23 Visszatérés/visszahozás:
Tudatosítás: A gyakorlat megnevezése: cél és feladatmeghatározás (PI. :"Most alsó légzést gyakoroltam, hogy javítsam a gázanyagcserét és a keringést.") Visszatérés/visszahozás: külső ingerek érzékelése (hang, fény, illat stb.) a testet körülvevő tér érzékelése a test és a talaj közötti érintkezési pontok érzékelése sóhajtó légzések folyamatos, fokozatos, az egész testre kiterjedő nyújtózkodás bal oldalra fordulás, a pingala nádi aktiválása surya-saktival (7-21 légzés) kezekkel segítve kilégzés közben elhelyezkedés a helyes ülésben.


Letölteni ppt "MITŐL JÓGA GYAKORLAT A JÓGA GYAKORLAT?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések