Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

9. Szeminárium INNOVÁCIÓ

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "9. Szeminárium INNOVÁCIÓ"— Előadás másolata:

1 9. Szeminárium INNOVÁCIÓ

2 Véleményezendő témakörök előadásokon; meghirdetés: nov. 3., nov. 17., nov. 24., dec. 1. és dec. 8. Első a site-on: november 5. (szerda) 12-től, utolsó vélemény november 13. (csütörtök) 12 óra. Visszajelzés november 17-i előadáson. Figyelem: a vélemény kifejtése előtt regisztráció szükséges! Fenti site-on, jobb oldalon alul: Egyéb/IndaPass Regisztráció

3 A véleményeket várjuk: november 5-13. között
Témakörök A verseny kényszeríti a vállalatokat az innovációra, hiszen aki nem tud újabb és újabb termékkel és szolgáltatásokkal, „megoldásokkal” előállni, hamar elveszti piaci pozícióját. Sokan úgy tartják ugyanakkor, hogy a jelenlegi „fogyasztói társadalom” emberi és természeti zsákutca a történelem fejlődésében, és a piacok már ma is felesleges bőségben, sőt káros következményekkel kínálnak a fogyasztóknak javakat és szolgáltatásokat. Mi a véleménye erről az ellentmondásról? Az emberiség életminősége szempontjából milyen területen látna szívesen, tartana fontosnak innovációt (új terméket, szolgáltatást, eljárást, szervezeti megoldást)? Miért? A véleményeket várjuk: november között

4 November 24.  15-20 oldalas házi dolgozat beadása!!!!

5 ZH-hoz Előző átlaga: 8,08 pont  Mostanié: 6,83 pont 
+ előző órai prezi (Jenőék): 9,2 pont!!

6 Üzleti vállalkozásnak tekintjük, ha
Önálló Profitorientált Kockázatot vállal Valóságos piacon működik

7 Szervezeti célok 4 legfőbb jellemzője
Hierarchikusan strukturáltak Szervezeti és egyéni célok kölcsönösen erősítik egymást Szervezeti és egyéni célok összeegyeztethetők, kompatibilisek Létezik egy fölérendelt, szuperordinált cél

8 Egyéni vállalkozás előnyei
Egyszerű alapítani, megszüntetni Áttekinthetőség Függetlenség Adózási kedvezmények Nincs nyilvános adatszolgáltatási kötelezettség

9 Egyéni vállalkozás hátrányai
Szerényebb nyereség Szerényebb forráshoz jutási lehetőségek Korlátlan felelősség Sokoldalú követelmény a vállalkozótól Korlátozott élettartam

10 Rt előnyei Korlátozott felelősség Széles körű tőkebevonási lehetőség
Korlátlan élettartam

11 Rt hátrányai Nyilvános adatszolgáltatási kötelezettség
Alapítás és megszüntetés bonyolult és költséges adóhátrányok

12 Még amit sokan nem tudtak…
Pozicionálás: a terméknek/szolgáltatásnak a versenytársakhoz való viszonyának meghatározása és a fogyasztókban való tudatosítása, kommunikálása SWOT: erősségek és gyengeségek belső környezet elemzésére, lehetőségek, veszélyek külső környezet elemzésére!! BCG-mátrixot és Porter versenystratégiáit nem kellene összekeverni!!!!

13 Az üzletági portfolió elemzése
Magas Alacsony Piaci növekedés „Kérdő-jelek” „Sztárok” „Fejős-tehenek” „Kutyák” Relatív piaci részesedés Magas Alacsony

14 BCG Mátrix

15 KÖLTSÉGEKRE FÓKUSZÁLÓ MEGKÜLÖNBÖZTETŐFÓKUSZÁLÓ
Porter versenystratégiái VERSENYELŐNY ALACSONY KÖLTSÉG DIFFERENCIÁLÁS (EGYEDISÉG) DIFFERENCIÁLÁS (EGYEDISÉG) SOK PIACI SZEGMENS KÖLTSÉG-DIKTÁLÓ DIFFERENCIÁLÓ (MEGKÜLÖNBÖZTETŐ) CÉLPIAC KÖLTSÉGEKRE FÓKUSZÁLÓ MEGKÜLÖNBÖZTETŐFÓKUSZÁLÓ NÉHÁNY PIACI SZEGMENS

16 Visszajelzéseitek alapján…

17 Erősségek Érdekes órák, sok érdekesség Jó hangulat
Pihentetők (videók, ábrák, viccek) Diák léte (honlapon fennléte) Interaktivitás Feladatok Emberközpontú, véleménynyilvánítási lehetőségek Folyamatos tanulás Tegeződés, néven szólítás, közvetlen stílus, demokrácia, nyitottság…

18 Gyengeségek Zaj, sok beszéd, káosz (nagyon zavaró!!)
Hosszú a 2x80 perc Sok számonkérés, folyamatosan kell csinálni valamit Gyors slide-ok „Nem figyelünk egymásra” !!!!! „Szigorúság” (tényleg??????ezen meglepődtem)

19 Javaslatok Több pluszpont lehetőség (szerintem szinte mindig van valami plusz-feladat, lehetőség vagy szorgalmi) Lányos témák – más témák (gondolkodom rajta…jogos!) Több videó, több film (így is van elég, és sok idő elmegy velük…) Könnyebb zh (majd próbálkozom… ) A 3. Zh a könyv második részéből legyen (OK,nagyrészt, de egy kérdés lesz előbbről is!!!) Igaz-hamisok megoldása is szerepeljen a dián (OK, így lesz ) Több csoportmunka (OK )

20 Igaz - Hamis A marketing-mix a vállalat termék, ár és kommunikációs politikáját, valamint az értékesítési utak politikáját foglalja magában. Az árpolitika célja, mindig az, hogy maximalizálja a cég árbevételét. A reklám személyes befolyásolás, erre példa a sok televíziós reklám, ami „közvetlenül megszólítja” az egyes fogyasztókat. Az eladásösztönzés elsősorban rövid távú hatású.

21 Igaz - Hamis A marketing-mix a vállalat termék, ár és kommunikációs politikáját, valamint az értékesítési utak politikáját foglalja magában. IGAZ Az árpolitika célja, mindig az, hogy maximalizálja a cég árbevételét. HAMIS (lehet még lefölözés, túlélés, nyereségmaximalizálás, forgalomnövelés…) A reklám személyes befolyásolás, erre példa a sok televíziós reklám, ami „közvetlenül megszólítja” az egyes fogyasztókat. HAMIS (reklám tömegszerű, személytelen) Az eladásösztönzés elsősorban rövid távú hatású. IGAZ

22 INNOVÁCIÓ

23 Innováció-”történelem”
Schumpeter a 30-as években alkalmazta a gazdaságra, mint a termelési tényezők újszerű kombinációja. Ez minden innováció fogalom kiindulópontja, bár egy egységesen elfogadott definíció nem létezik. A lényeg egy újdonság első alkalmazásba vétele, piaci bevezetése. Egy másik megfogalmazásban: „A fogyasztói igények és a műszaki lehetőségek újszerű, kreatív összekapcsolása.” Meg kell különböztetnünk a találmányt és az innovációt. Egy találmány még nem innováció, csak ha gazdasági alkalmazásba kerül.

24 J. Schumpeter Innováció típusai:
Új javak v. a meglévő javak új minősége Új termelési v. kereskedelmi eljárás bevezetése Új piac megnyitása Új input beszerzési források meghódítása Új szervezet létrehozása

25 A „mi” innováció fogalmunk
A fogyasztói igények új, magasabb minőségi szinten történő kielégítése. Új termékkel-szolgáltatással Új technológiával Új szervezeti megoldással

26 AZ ÚJ MEGOLDÁSOK TÍPUSAI
Magas Technológiai innováció Új eljárás régi problémára Komplex megoldások Technológia és a piac egyszerre fejlődik Újdonság- érték a vállalat számára Termék differenciálás Minőséggel és változatokkal való versenyzés Szerkezeti újítás Meglévő technológiák új kombinációjá val új funkciók Alacsony Alacsony Magas Újdonságérték a piac számára

27 AZ INNOVÁCIÓ TÍPUSAI Piac vezette innováció II. Technológia vezette
Megoldás Van Nincs Van 1. 2. I. Felismert igény Piac vezette innováció II. Technológia vezette III. Alapkutatás + véletlen 3. 4. III. Nincs II.

28 Az innovációt újdonságtartalom szerint is osztályozhatjuk
Bázis (az első számítógép vagy TV) Fejlesztő (PC, vagy színes TV) Látszat (A termék lényegét nem érintő, a jobb eladhatóságot szolgáló fejlesztések, pl. kényelmesebb használat, egy új klaviatúra számítógéphez.)

29 Rendezvényszervező cégek válási-partykat szerveznek
Példák Kérdés: technológia vagy piacvezérelt innováció? Újdonságérték a vállalat és a piac számára magas vagy alacsony? Bázis, fejlesztő vagy látszat innováció? Rendezvényszervező cégek válási-partykat szerveznek Biometrikus azonosítás Munkaidő-nyilvántartásra Lufthansa – beszállókártyák bankautomaták Avatarok (virtuális modellek) beszédfelismerő szoftver kiegészítéseként, akik a folyó beszédet jelbeszéddé alakítják (IBM-fejlesztés) Roomba intelligens robotporszívó 32 gigabájtos pendrive Erkölcsvédő kóser mobil Kuyatelefon (GPS és mobiltelefon egyben) Svéd lakáskulcs, amely emlékszik arra, milyen helyzetben húzták ki a zárból (RFID technológiával) Ippi (tv-hez csatlakoztatható mobil, az üzenet a tv képernyőjén jelenik meg, nagyban, és távirányíthatóval „léptethető”) Gyalogosoknak szánt légzsák

30 AZ INNOVÁCIÓS LÁNC Ötlet Megvalósítás Marketing Kutatás-fejlesztés
Beruházás Termelés Értékesítés Megvalósítás

31 A termékinnováció folyamata
Ötletgyűjtés Ötletek kiértékelése Termék tervezése Első piaci tesztelés Termékfejlesztés Második piaci tesztelés Termelés Piaci bevezetés

32 Összegzés-tanulság Innováció nélkül a vállalat nem lehet versenyképes.
Az innovációnak piacorientáltnak kell lennie. Nem csak új termékekre és technológiákra van szükség, de a vállalat minden területén (marketing, HR, logisztika, pénzügy, stratégia stb.) keresni kell az új módszereket, szükséges az állandó megújulás, beleértve a szervezeti megújulást is.

33 Ötlettől - sikerig Nagyszerű ötlet Nagyszerű technológia
Piaci alkalmazás Nagy üzleti lehetőség Nagy vállalkozás Nagy befektetési lehetőség Nagy siker

34 Innováció motorjai lehetnek
Nagyvállalatok: IT, gyógyszeripar, hadiipar főleg Vállalkozási készség, kockázatvállalási hajlandóság  kockázati tőke társaságok

35 Innováció – K+F Az innovációt még a szakemberek is gyakran azonosítják a kutatás-fejlesztéssel, pedig a kettő korántsem ugyanaz. Az innovációs fejlesztések végén ugyanis - a K+F-től eltérően - egy versenyképes, a piacon eladható termék vagy szolgáltatás születik.

36 K+F és nyereségesség között nincs kapcsolat
Innováció és nyereségesség között van A K+F az innováció egy összetevője, általában egy új termék, technológia A kitalálás, a találmány, az invenció addig nem fontos, amíg nincs eladva, nincs belőle üzleti siker!!!!

37 0,0 0,2 0,4 0,6 0,8 1,0 1,2 1,4 1,6 IT és távközlési kiadás / GDP Foglalkoztatottak a high-tech iparágakban Állami K+F ráfordítás a GDP arányában Foglalkoztatottak a high-tech szolgáltatásokban Diplomások aránya Felnőttképzésben résztvevők aránya Innovációs ráfordítások az árbevétel arányában Új TéT diplomások Vállalati K+F ráfordítás a GDP arányában EPO szabadalmak 1 millió lakosra USPTO szabadalmak 1 millió lakosra Induló kockázati tőke a GDP arányában EU15 = 1 HU/EU15 Fontosabb K+F és innovációs mutatószámok az EU-15 átlagához viszonyítva

38 Országok összehasonlítása - innovációs eredményjelző tanulmány
INPUT tényezők Innováció motorja: Felsőfokú végzettségűek aránya Természettudományos végzettségűek aránya Élethossziglani tanulás Tudásteremtés: GDP hány %-át fordítja az ország K+F-re, és ebből mennyi kormányzati, mennyi vállalati ráfordítás A kis és középvállalkozások hány %-a hasznosítja az innovációkat OUTPUT tényezők High-tech iparágak aránya Szabadalmak aránya

39 Alacsony teljes és vállalati K+F ráfordítás, stagnáló K+F beruházás

40 A kutatási és innovációs aktivitás vállalatmérettől függetlenül alacsony
Az EIS 2005 felmérés szerint a magyar vállalkozásoknak: 4%-a stratégiai innovátor, 6%-uk innovál időszakosan, 7%-uk technológiai innovációt, 6%-uk technológia átvételt valósít meg – 77%-uk viszont nem innovatív. Az innovációk döntő része a termékek megújításához kötődik, csak négytizedük az eljárások korszerűsítéséhez.

41 A közfinanszírozású kutatóhelyek
tevékenysége nem hasznosítás-orientált

42 A K+F tevékenység típusai
Alapkutatás: olyan kísérleti és elméleti munka, amelynek elsődleges célja új ismeretek szerzése (tudásbővítés), a közvetlen felhasználás vagy alkalmazás szándéka nélkül (tiszta alapkutatás). Alkalmazott kutatás: új ismeretek megszerzése céljából végzett tudományos tevékenység, amely konkrét probléma megoldására irányul. Kísérleti fejlesztés: tudományos-műszaki ismeretek és gyakorlati tapasztalatok hasznosítása új vagy lényegesen továbbfejlesztett termékek, szolgáltatások, eszközök, módszerek és eljárások létrehozása érdekében.

43 Egyéb problémák Egyenlőtlenségek a K+F és innováció ágazati és területi megoszlásában Szétaprózott kutatási és innovációs folyamatok, gyenge együttműködés Egyenlőtlen színvonalú K+F alapinfrastruktúra Fejletlen tőkeprogramok A K+F és innováció humán erőforrás feltételei korlátozottak: K+F létszám a lakosságszámhoz viszonyítva mindössze fele az európai átlagnak. A kutató-bázis korösszetétele öregedik. A kutatási tevékenység elaprózott, 2005-ben 100 K+F szakemberre 144 kutatási-fejlesztési téma, a nemzetközi átlag tízszerese jutott. Külföldi agyelszívás

44 Magyarország számára perspektivikus, nagy potenciált rejtő területek K+F területén
infokommunikáció biotechnológia élettudományok nanotechnológia anyagtudományok környezeti technológiák megújuló energiaforrások

45 A Mustang-story

46 "Találd fel magad. Szerezd meg a szükséges képesítést, de aztán, az ég szerelmére, csinálj valamit. Ne csak várd, hogy megtörténjenek a dolgok!" Lido (Lee) Anthony Iacocca Amerikai iparszervező

47 Lee Iacocca olasz bevándorlók fiaként 1924-ben született Allentownban (Pennsylvania), a középiskola után gépészmérnöki tanulmányokat folytatott, majd 1946-ban a Princetonon szerzett diplomát az egyetem után a Ford-nál kapott állás, bár Iacoccát mérnöknek vették fel, hamar kiderült róla hogy jobban ért az eladáshoz a vevőorientált hozzáállással és a potenciális vásárlók megszólításának új eszközeivel területi értékesítési képviselőként impozáns eredményeket realizált, 3 év múlva a piaci osztály vezetője lett, majd elismerésül II. Henry Ford alelnökké és termékigazgatóvá nevezte ki

48 Iacocca és a Mustang ami I. Henry Fordnak a T-modell volt, az Iacoccának a Ford Mustang egy olyan sportkocsi kifejlesztését akarta, melyet a tervezett nagy szériaszámnak köszönhetően a középkategóriás családi autók árán lehetett értékesíteni a Mustang a tervezett 125 ezres évi darabszám helyett már a kibocsátás évében, 1964-ben, 400 ezer példányban talált vevőre ennek a páratlan sikernek köszönhetően Iacocca 1970-ben átvette a Ford elnöki hivatalának irányítását Newsweek és Time → sztár évi dolláros fizetésével 1973-ban Amerika legjobban fizetett vezetőjének számított

49 Ford Mustang, 1965

50 Ford Mustang, 2005

51 Az innovációs lánc és a Mustang
Ötlet Marketing Kutatás-fejlesztés Beruházás Termelés Értékesítés Megvalósítás

52


Letölteni ppt "9. Szeminárium INNOVÁCIÓ"

Hasonló előadás


Google Hirdetések