Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2. 2017. április 9..

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2. 2017. április 9.."— Előadás másolata:

1 2. 2017. április 9.

2 Célok, amelyeket az egyének a munkahelyükön kívánnak elérni.
Egyéni célok (Williamson felosztása) Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Célok, amelyeket az egyének a munkahelyükön kívánnak elérni. O.E. Williamson Jövedelem, Biztonság, Státusz, Hatalom, Presztízs, A társadalom szolgálata, Szakmai kiemelkedés, Hasznosság.

3 Szervezeti célok főbb jellemzői
Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Hierarchikus strukturáltság, Kölcsönös erősítés, Kompatibilitás, Szuperordinált célok.

4 Egyéni és szervezeti célok kapcsolata
Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Egy szervezet eredményességét alapvetően befolyásolja, hogy milyen mértékben éri el a céljait. A szervezet minden tagjának van elképzelése a saját és a szervezet céljairól. Az egyéni célok váltják ki a cselekvéseket. A kapcsolat minősége, viszonya az egyéni és a szervezeti célok között.

5 Egyéni és szervezeti célok kapcsolata
Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Egyéni és szervezeti célok kapcsolata egyéni szervezeti részeleges ellentét szervezeti egyéni teljes ellentét szervezet ember szervezeti egyéni összeegyeztethető szervezeti egyéni semleges szervezeti egyéni azonos célok

6 A vállalati működés érintettjei
Minden olyan személy vagy csoport, aki/amely lényeges, tartós, kölcsönös kapcsolatban áll a vállalat működésével. TULAJDONOSOK MUNKAVÁLLALÓK MENEDZSEREK Belső érintettek

7 A tulajdonos céljai Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés A tulajdonos célja, hogy befektetett tőkéje értékét növelje (ennek feltétele a nyereséges gazdálkodás).

8 A tulajdonosok és céljaik
Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés

9 A tulajdonosok és céljaik
Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés

10 A tulajdonosok és céljaik
Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Képviseleti probléma: alapja egyfajta információ aszimmetria. A menedzserek és a tulajdonosok eltérő informáltsága, amelyet az előbbi csoport kihasználhat saját céljaira. Eugene Fama (1980) Részvényessé válás Elbocsátás

11 A menedzser és céljai Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés A menedzser kötődik a legjobban a vállalat céljaihoz.

12 A munkavállaló és céljai
Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés A munkavállaló elsődleges célja a minél magasabb jövedelem, de emellett: az értelmes munkavégzés jelentette öröm, az önmegvalósítás igénye, a társas kapcsolatok egyaránt fontosak. Természetes ellentét

13 Célok, amelyeket az egyének a munkahelyükön kívánnak elérni.
Egyéni célok (Williamson felosztása) Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Célok, amelyeket az egyének a munkahelyükön kívánnak elérni. O.E. Williamson Jövedelem, Biztonság, Státusz, Hatalom, Presztízs, A társadalom szolgálata, Szakmai kiemelkedés, Hasznosság.

14 Vállalati célok Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Üzleti vállalkozás: olyan emberi tevékenység, amelynek alapvető célja a fogyasztói igények kielégítése nyereség elérése mellett. + Felelős vállalati koncepció: a vállalatnak társadalmi felelősége is van, melynek során, mintegy szűrőt alkalmazva racionálisan dönt a morálisan elfogadható alternatívák között.

15 Social Responsibilities of the Businessman (1953)
„Meghatározása szerint a társadalmi felelősség az üzletember azon kötelessége, hogy olyan álláspontra törekedjen, olyan döntéseket hozzon és olyan cselekvést kövessen, mely a társadalom céljai és értekei értelmében kívánatos" Howard Rothmann Bowen (1908 –1989)

16 Közgazdasági Nobel-díj 1976
70-es évek……. Szeptember 13, 1970. Milton Friedmann Közgazdasági Nobel-díj 1976 „A gazdaság társadalmi felelőssége a profitnövelés” Előfeltevés: Csak az emberi lények tartoznak erkölcsi felelősseggel tetteikért. A vállalat nem emberi lény, hanem egyének összessége, ezért egy cégen belül minden egyén maga felelős cselekedeteiért. A menedzserek egyetlen felelőssége, hogy a részvényesek érdekében cselekedjenek. Minden tarsadalmi probléma az állam, nem a vallalati menedzserek hatáskörébe kell, hogy tartozzon.”

17 CSR létjogosultsága A modern társdalomban számos olyan komoly emberi és társadalmi probléma van, amely a nagyvállalatok gyors növekedéséből ered. A vállalatvezetőknek úgy kell vezetniük a cégeiket, hogy ezeket a problémákat megoldják, vagy legalább mérsékeljék a társdalomra gyakorolt negatív hatásaikat.

18 A CSR hazai gyakorlata Szponzoráció, Jótékonykodás, Pro bono munkák,
Tréning keretében végzett jótékonykodási munka, Környezetvédelem, környezettudatosság – a beruházásoknál, Környezettudatosság – az irodában, Megváltozott munkaképességűek alkalmazása, Társadalmi szemléletformálás, a felelős fogyasztás terjesztése, Szakmai felelősség (magas színvonalú munka), Munkavállalókkal való kapcsolatos programok, tevékenységek, Szállítókkal kapcsolatos programok, tevékenységek, Nem etikus tevékenységek, üzleti lehetőségek, partnerek elkerülése, jogszabálykövetés.

19 CSR kommunikációja Mindenképpen szükséges, hogy a vállalatok kellő figyelmet fordítsanak a CSR kommunikálására, mivel ez befolyásolhatja a vállalatról kialakított képet, erősítheti a vállalat irányítását, és példát mutathat más vállalatoknak. Internet, Fenntarthatósági Jelentés, Sajtóközlemények, rendezvények, Média, programokhoz kapcsolt kommunikáció, rendezvények, oktatás, díjak, Belső e-hírlevél, Alkalmi kiadványok, Minden olyan média megjelenés, ami ingyenes, Minőségügyi kézikönyv.

20 CSR mérése A CSR mérésének a legfőbb problémája abban rejlik, hogy egy-egy tevékenység megítélésében számos szubjektív elem jelenik meg, ezért is nem létezik egy, általánosan elfogadott mérési módszer, hiszen ahány vállalat annyi féle tevékenység létezik. Olyan szektorokban látunk jelentős CSR tevékenységet, ahol a fogyasztói bizalom, illetve a vállalati működés fokozottan kihat a természeti és társadalmi környezetre (pl. energia ipar, élelmiszeripar, bankszektor) ben összesen 1238 cég készített GRI jelentést, amelyeknek egyharmada ebből a három (34%) szektorból került ki.

21

22 CSR mérése

23 Milyen haszna van a CSR-nek?
A vásárlókat és az ügyfeleket befolyásolja a vállalat jó híre a társadalmi és környezetvédelmi kérdésekben. A munkaerőpiacon nagy a verseny, és az értékes munkaerő olyan vállalatoknál kíván dolgozni, amelyek gondoskodnak alkalmazottaikról. A társadalmi teljesítmény befolyásolja a befektetők döntéseit, mivel az etikus befektetések piaca rendkívül gyorsan nő. A CSR lehetővé teszi a belső és külső kockázatok stratégiai kezelését a társadalmi és a környezetvédelemmel kapcsolatos területeken. A már meglévő, társadalmilag felelősségteljes cselekvések láthatóbbá és ismertebbé válnak. A társadalmi és környezetvédelmi felelősség bizonyítottan csökkenti a működési költségeket.

24 Területek Alkalmazottak-munkahely: egészségi állapot, esélyegyenlőség-diszkrimináció, jóléti juttatások, képzés, munkaidő, munkahelyteremtés. Környezetvédelem- környezeti fenntarthatóság: környezetbarát megoldások (energia, szemétkezelés, szállítás, szennyezés), környezetvédelem támogatása, erőforrások hatékony felhasználása, alapanyagok, csomagolóanyagok, melléktermékek újrahasznosíthatósága, Közösségek- társadalmi fenntarthatóság: okt. intézmények támogatása, tehetséggondozás, alapítványok, adakozás a rászorulóknak, kultúra támogatása, helyi beszállítók előnyben részesítése, a vállalat termékével kapcsolatos felelős fogyasztói magatartás erősítése, a dolgozók a vállalat nevében vállalaton kívüli önkéntes tevékenységekben való részvétele, Vállalati értékek- stratégiai cél: átláthatóság, esélyegyenlőség, pozitív kép, minőség, kapcsolat a fogyasztókkal, díjak, jövőkép, értékrend, a felelős vállalati magatartással kapcsolatos értékrend kiterjesztése a beszállítói körre, Felelős vállalatirányítás (Responsible Corporate Governance): számonkérhetőség

25 Vállalati célok hierarchiája
Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Vállalati célok hierarchiája Alapvető cél Küldetés Távlati, tartós célok Közvetlen irányítási célok Operatív működési célok Fogyasztói igények kielégítése nyereség mellett. Milyen úton, tevékenységen keresztül éri el az alapvető célt. Mit kell teljesíteni a küldetés megvalósításáért. Pl. reklámakció. Pl. termelési folyamat.

26 A vállalati működés érintettjei
Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Minden olyan személy vagy csoport, aki/amely lényeges, tartós, kölcsönös kapcsolatban áll a vállalat működésével. FOGYASZTÓK VERSENYTÁRSAK STRATÉGIAI PARTNEREK ÁLLAMI INTÉZMÉNYEK ÁLLAMPOLGÁRI KÖZÖSSÉGEK TERMÉSZETI KÖRNYEZET SZÁLLÍTÓK Külső érintettek TULAJDONOSOK MUNKAVÁLLALÓK MENEDZSEREK Belső érintettek

27 Vállalkozási formák

28 Egyéni vállalkozás Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Egyéni vállalkozás: egyetlen személy tulajdonában lévő üzleti vállalkozás. tőkét fektet be, döntéseket hoz, elvégzi a feladatot.

29 Társaságok Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Társaság: két vagy több tulajdonos által alapított személy és/vagy tőke-egyesülés jellegű üzleti vállalkozás, ahol a partnerek osztoznak az eredményen és a vezetés felelőségén. Eltérések a társasági formák között: A társulással járó feltételek, következmények. A társasági tevékenység jellege. Az alapítás körülményei. A felelőségi viszonyok.

30 Társaságok Mindegyik társasági formára igaz, hogy:
Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Társaságok Mindegyik társasági formára igaz, hogy: A társaságban résztvevők sajátos érdekközösségét fejezi ki. A tulajdonosok személyi vagyonától elkülönült önálló szervezeti és ügyviteli mechanizmusokat hoznak létre. Kötelező erejű szerződések keretében közös gazdasági vállalkozásra, ill. koordinációra irányul.

31 Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Részvénytársaság Részvénytársaság: tisztán tőkeegyesülés jellegű társaság, ahol a tulajdonosok a társaság működéséért a részvénytulajdonukon túl semmilyen felelőséggel nem tartoznak.

32 Európai Unió, 2004. május 1. 3 új gazdasági forma:
Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Európai Unió, május 1. 3 új gazdasági forma: Európai részvénytársaság. Európai szövetkezet. Európai gazdasági egyesülés.

33 Egyes vállalkozási formák előnyei
Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Egyes vállalkozási formák előnyei Vállalkozási forma Előnyök Egyéni vállalkozás Az alapítás és megszüntetés egyszerűsége. Áttekinthetőség. A vállalkozó függetlensége. Az adatszolgáltatási kötelezettség hiánya. Adózási kedvezmények. Társaság Részvénytársaság

34 Egyes vállalkozási formák előnyei
Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Egyes vállalkozási formák előnyei Vállalkozási forma Előnyök Egyéni vállalkozás Az alapítás és megszüntetés egyszerűsége. Áttekinthetőség. A vállalkozó függetlensége. Az adatszolgáltatási kötelezettség hiánya. Adózási kedvezmények. Társaság Egyszerű alapítás. Adózási előnyök. Tulajdonlási lehetőség nagyobb tőke nélkül. Jogi védettség. Jelentősebb tőke és hitelforrások. A folytatás lehetősége tulajdonváltozás esetén. Részvénytársaság

35 Egyes vállalkozási formák előnyei
Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Egyes vállalkozási formák előnyei Vállalkozási forma Előnyök Egyéni vállalkozás Az alapítás és megszüntetés egyszerűsége. Áttekinthetőség. A vállalkozó függetlensége. Az adatszolgáltatási kötelezettség hiánya. Adózási kedvezmények. Társaság Egyszerű alapítás. Adózási előnyök. Tulajdonlási lehetőség nagyobb tőke nélkül. Jogi védettség. Jelentősebb tőke és hitelforrások. A folytatás lehetősége tulajdonváltozás esetén. Részvénytársaság A tulajdonosok korlátozott felelősége. Széleskörű tőkebevonási lehetőség. Korlátlan élettartam.

36 Egyes vállalkozási formák hátrányai
Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Egyes vállalkozási formák hátrányai Vállalkozási forma Hátrányok Egyéni vállalkozás Szerényebb nyereségszerzési lehetőség. A pénzügyi forrásokhoz jutás korlátozottsága. Túlzottan sokoldalú követelmények. Korlátlan felelősség. A vállalkozás korlátozott élettartama. Társaság . Részvénytársaság

37 Egyes vállalkozási formák hátrányai
Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Egyes vállalkozási formák hátrányai Vállalkozási forma Hátrányok Egyéni vállalkozás Szerényebb nyereségszerzési lehetőség. A pénzügyi forrásokhoz jutás korlátozottsága. Túlzottan sokoldalú követelmények. Korlátlan felelősség. A vállalkozás korlátozott élettartama. Társaság Személyi konfliktusok lehetősége. Agresszív törekvések lehetősége az alkalmazottaknál a partnerségre. Világos menedzseri felelősség hiánya. Részvénytársaság

38 Egyes vállalkozási formák hátrányai
Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Egyes vállalkozási formák hátrányai Vállalkozási forma Hátrányok Egyéni vállalkozás Szerényebb nyereségszerzési lehetőség. A pénzügyi forrásokhoz jutás korlátozottsága. Túlzottan sokoldalú követelmények. Korlátlan felelősség. A vállalkozás korlátozott élettartama. Társaság Személyi konfliktusok lehetősége. Agresszív törekvések lehetősége az alkalmazottaknál a partnerségre. Világos menedzseri felelősség hiánya. Részvénytársaság A nyilvános adatszolgáltatás kötelezettsége. Az alapítás és a megszüntetés bonyolult és költséges volta. Adóhátrányok.

39 Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Vállalatok alapítása Két módon jöhetnek létre: előzmények nélkül, rendszerint egyéni kezdeményezésre, meglévő vállalatok szervezeti átalakulásával alakulnak ki. Egyéni motivációk: nyereség, pénzügyi függetlenség, önmegvalósítás, egyéni képességek kipróbálása, alkotni akarás, függetlenség, hatalomvágy. Környezetből fakadó motivációk: a szellemi vagy anyagi elismertség hiánya a munkahelyen, perspektívátlanság.

40 Szervezetek vállalatalapítása
Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Szervezetek vállalatalapítása Egy szervezet (vállalat, állami intézmény, nonprofit szervezet) gazdasági érdekből létrehoz egy teljesen vagy részben általa tulajdonolt leányvállalatot. Néha két vállalat saját magát is átalakítva hoz létre új céget: fúzió felvásárlás Szövetkezet: a tagok rendszerint a vezetésben is részt vesznek, oly módon, hogy az egy tag egy szavazat elv érvényesüljön.

41 Vállalatok megszűnése
Szervezet Vállalat érintettjei Vállalat Célok Szervezeti formák Megszűnés Általában sikertelenségnek élik meg, de sok esetben az új vállalkozáshoz szükséges tőkét a korábbi vállalkozás megszüntetése jelenti. Okai: piacvesztés (elsődleges), hibás vezetési gyakorlat, hibás expanzió. Csőd: jogi eljárás, amelynek során rendezik annak a vállalatnak az adóságait, amely nem képes pénzügyi kötelezettségeinek eleget tenni.

42 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "2. 2017. április 9.."

Hasonló előadás


Google Hirdetések