Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Széchenyi István Egyetem Közlekedésépítési és Településmérnöki Tanszék Közlekedési Infrastruktúra Változások és kihívások a XXI. században Jubileum Konferencia.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Széchenyi István Egyetem Közlekedésépítési és Településmérnöki Tanszék Közlekedési Infrastruktúra Változások és kihívások a XXI. században Jubileum Konferencia."— Előadás másolata:

1 Széchenyi István Egyetem Közlekedésépítési és Településmérnöki Tanszék Közlekedési Infrastruktúra Változások és kihívások a XXI. században Jubileum Konferencia Győr, március Szepesházi Róbert Változások az úttervezésben, kihívások a geotechnikában

2 Az „utas világ” problémakörei 1980 – 1995
Közlekedéstervezés Forgalomtechnika Útállapot-minősítés Útüzemeltetés PMS Bitumenminőség Geotechnika ? „No problem!”

3 Prof. Heinz Brandl (TU Wien) 1. Széchy-Emlékelőadás Győr 1995
Autópálya-építés Ausztriában csúszásveszélyes lejtőkön

4 Geotechnikai hibák

5 Dr. Keleti Imre: Csökkenthető-e az útépítés ára hazánkban Közúti és Mélyépítéstudományi Szemle október A földmunkák ára időszakban 10-szeres lett, míg egyéb útépítési munkáké legfeljebb 3-szoros. Új utak árában kb. 40 % lett a földmunka. Az elnagyolt geotechnikai tervek óvatosságra és ezzel árnövelésre késztetik a vállalkozót. Kevés lehetőség van a jobb alternatívák kidolgozására az új lebonyolítási rendben.

6 1998. ÁKMI – K+F. Az útépítési projektek műszaki dokumentációinak
1998 ÁKMI – K+F Az útépítési projektek műszaki dokumentációinak geotechnikai tartalmai MAÚT – ÚT : Utak geotechnikai tervezésének általános szabályai MAÚT – ÚT : Utak és autópályák létesítésének általános geotechnikai szabályai

7 1. Magassági vonalvezetés: elválás a tereptől.
Úttervezési célok Tervezési sebesség növelése Szolgáltatási színvonal emelése Forgalombiztonság javítása 1. Magassági vonalvezetés: elválás a tereptől. Geotechnikai feladatok Magas töltés alapozása, építése Völgyhíd alapozása Mély bevágás csúszásveszéllyel Alagúthajtás talajban

8 M6 autópálya Szekszárd – Bóly
Geresdi-dombság Bátaszék Sárrét 85 – 90 m Bf 145 – 215 m Bf ártéri holocén fedőréteg dunai – ős-sárvízi hordalék felső-pannon agyag lösz (átmozgatott, szélhordta, mocsári) lösz meszes kiválásokkal tengelici vörösagyag felső-pannon agyag S á r r é t M6 autópálya Szekszárd – Bóly 3 alagút – 6 völgyhíd magas (hát)töltések 2 év alatt G e r e s d i - d o m b s á g

9 2. Helyszínrajzi vonalvezetés: konfliktusmentes sáv keresése.
Konfliktusforrások Természeti értékek és védelmezőik Területhasználat és érdekeltjeik Települések és képviselőik Régészeti leletek és feltáróik 2. 2. Helyszínrajzi vonalvezetés: konfliktusmentes sáv keresése. Geotechnikai feladatok Építés járhatatlan mocsaras területen Töltésépítés puha altalajon Vadátjárók Völgyhíd kritikus alapozással Támfal tájba illően

10 Erősített talajtámfalak
Hátrahorgonyzott cölöpfal

11 Támfal vagy rézsű ? A mezőgazdasági területek, az erdők, a táj védelme érdekében a zöldek a bevágások helyett a támfalas megoldásokat preferálják. A hazai dombvidékekhez inkább a néhány év után természetesnek tűnő bokros, erdős rézsű illik, kőburkolatú támfalak sziklás hegyekbe valók. Ausztria (a szomszédban) szinte csak „bezöldített” máglyafalakat épít, nálunk az üzemeltető „viszolyog” a növényzettől. Bevágásokat támasztunk meg valójában töltésbe való támszerkezetekkel, az építéshez kinyitott bevágás gyakorta véglegesen is jó lenne. Támszerkezet esetén is az általános állékonyság lehet a meghatározó, csúszásveszélyes rézsűt csak hatalmas támszerkezet tud stabilizálni. Az Alpokban (vasutak mentén) 150 éves támfalak vannak, de pl. a pesti partfalak is hasonló korúak, az előírt 100 éves élettartam talán kevés. A támszerkezetek fenntartása, javítása, az öregedés elleni védekezés (beton, acél, fa, geoműanyag romlása, víztelenítés tartóssága) nehéz.

12 3. Pályaszerkezet méretezése földműteherbírás biztosítása?
Pályaszerkezetek fejlesztése Mechanikai méretezés Típus-pályaszerkezetek Burkolat nagymodulusú aszfaltból Teljesítményelvű pályaszerkezet 3. Pályaszerkezet méretezése földműteherbírás biztosítása? Követelmények a földműre Tömörség Teherbírás Gyors ellenőrzés Homogenitás Építés közbeni járhatóság Vízelvezetés

13 Földmű minősége, minősítése
Teherbírás E2 MPa Méretezési: Tervezett: Takarás előtti: Leromlás: DE2 / Dw Statisztikai „jó”: E2 – sE2 Németország: Tartós minőség(?) Tömörségellenőrzés Kiszúróhengeres minta Izotópos mérés Homokszórásos Tárcsás terhelés Könnyű ejtősúlyos mérés Dinamikus mérés FDVK (CCM) Technológiaellenőrzés

14 4. Gazdaságosabb tervezés geotechnikai tartalékokból.
Autópályaépítésünk gazdaságossága Világviszonylatban drága Túlzott szolgáltatási szintek Korrupció, kartellezés, csőd, csúszás Társadalmi kritika, Szigorodó ellenőrzés 4. Gazdaságosabb tervezés geotechnikai tartalékokból. Geotechnikai lehetőségek Meredekebb rézsűk Másodlagos anyagok Hosszabb építési idő Alaposabb előkészítés

15 A rézsűhajlás kérdései
A rézsűhajlás költségvonzata jóval nagyobb, mint azt a „szocialista” magyar mérnökök általában „érzik”. Az M7 ap. ~30 db ~20 m-es bevágásából egyetlen egy csúszott meg (az is a késői víztelenítés miatt), ami túlzott óvatosságra vall. Nagyobb kockázatvállalás is elfogadható lenne, mert az építés alatti mozgások kezelhetők, s nincs életveszély. Vannak már könnyen, gyorsan kezelhető, olcsó, megbízható állékonyságvizsgáló számítógépes programok. A megfigyeléses módszer jól alkalmazható lenne, a szomszéd rézsűkön tapasztaltak alapján, s a mélyítést figyelve. A meredekebb hajlás miatt fenyegető erózió elleni védekezésre már jó termékek (geotextília, -háló, juta-, kókuszpokróc) vannak. Az üzemeltetés lapos rézsűhajlásra vonatkozó igénye felülvizsgálandó, keressük adekvát növénytelepítésben a megoldást.

16

17 Tervezés az új lebonyolítási rendben Geotechnikai változások
Engterv, tenderterv az államnak Kiviteli terv a győztes vállalkozónak Szolgáltatási szint, tartósság, minőség Közbeszerzési szabályok Hatósági engedélyek 5. Áttervezés a győztes vállalkozó számára: a geotechnikai munkákban a legtöbb a változás. Geotechnikai változások Földanyagok beszerzési helye Töltésalapozások módosítása Támszerkezet típusa, formája Hídalapozások Időtényező

18 Olcsó, időigényes, „tudásalapú” töltésalapozási módszerek

19 Költséges, speciális töltésalapozási megoldások

20 6. Útkorszerűsítések tervezése geotechnikai feladat is.
Következő évtized útépítési feladatai Lepusztult közutak felújítása Burkolatszélesítés Elkerülő utak építése Kapacitásnövelés 6. Útkorszerűsítések tervezése geotechnikai feladat is. Geotechnikai szempontok Burkolat és földmű komplexitása Víztelenítés megoldása Szélesítés konstrukciója Töltésmagasság optimálása Közúti aluljáró

21 Az útmérnök és a geotechnikus szemléletmódjának különbözősége

22 Geotechnikai válaszok és feltételeik
Talajjavítási technológiák Geoműanyagok Új támfalkonstrukciók Speciális mélyépítő cégek Geotechnikai szaktervezők Innovációs készség Geotechnikai útügyi előírás FEM-programok Megfigyeléses módszer Monitoring Talajvizsgálatok Tanulmányterv Időbeli ütemezés Diszpozíció Kooperáció Geotechnikai ismeretek


Letölteni ppt "Széchenyi István Egyetem Közlekedésépítési és Településmérnöki Tanszék Közlekedési Infrastruktúra Változások és kihívások a XXI. században Jubileum Konferencia."

Hasonló előadás


Google Hirdetések