Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SPORTJOGÁSZ SZAKKÉPZÉS Sportmenedzsment tantárgy

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SPORTJOGÁSZ SZAKKÉPZÉS Sportmenedzsment tantárgy"— Előadás másolata:

1 SPORTJOGÁSZ SZAKKÉPZÉS Sportmenedzsment tantárgy
Dr. Muszbek Mihály okleveles szakközgazdász, Sportunio vállalatcsoport ügyvezető igazgató.

2 7-8. óra Regionális sportesemények reklám, marketing és közvetítési jogainak értékesítése A MARKETING ÉS REKLÁM SZEREPE A SPORTVÁLLALKOZÁSOKBAN Miért fontos, mi a reklám és a marketing a sportban és mi a szerepe? Mi a sportvállalkozás terméke és ebben hogyan jelenik meg a reklám üzenet? Hogyan értékesül a termék? Sportvállalkozás, mint reklámeszköz. Mi mit ér?

3 1. Miért fontos, mi a reklám és a marketing a sportban és mi a szerepe?
információt hordoz és közvetít piacot befolyásol; közvetlen vagy közvetett módon vásárlásra, ösztönöz bevételt eredményez a költségvetés meghatározóan fontos része. Megjelenése: A sportreklám a XX. század közepének „találmánya” a tv megjelenésével egyidejűleg terjedt el tömegesen, mert a tv volt az az eszköz, amely emberek milliói felé elvitte a sporton keresztül a hirdetői reklám üzenetet. Indokoltság: Sokáig a sport szellemétől idegennek találták a sportban a reklámot, de a gazdasági szükségszerűség áttörte az ellenállás falát. Kivétel: Ma az Olimpia az egyedüli jelentős sportrendezvény ahol nincs tömeges reklám.

4 2. Mi a sportvállalkozás terméke és ebben hogyan jelenik meg a reklám üzenet?
Sportszolgáltatás – üzleti alapon való szórakoztatás – mérkőzés, verseny – Bár nem vagyok a pályán, de tevékeny része a küzdelemnek, átélem, vele vagyok, neki drukkolok, hozzá tartozom, vagy csak jól akarom érezni magam  kikapcsol, szórakoztat. A termék A sport, a küzdelem élménye, a sportolóval való azonosulás, a valahová tartozás gondolata viszi a sportpályára a szurkolót, illetve ülteti le a tv elé a sportközvetítést néző drukkert. A motiváció A néző a mérkőzés nézése közben válik a reklám fogyasztójává azáltal, hogy a játékosokon mezreklámot a pályán pedig hirdetőtáblát olvas érzékel. A megjelenés A reklám ilyen fogyasztása nem tudatos, hanem tudat alatti cselekvés, érzékelés.

5 3. Hogyan értékesül a termék?
Megnézik  fogyasztók Közvetlenül helyszínen, jegybevétel + reklám érzékelés: fogyasztás Közvetetten: tv, rádió, újság, médiumokon keresztül kereskedelmi termékeken keresztül felidézi a jó érzést  mez. Minél többen nézik a sporteseményt annál többen „fogyasztják” a reklámot. Bármely nagy is a helyi „fogyasztás” (helyi néző pld fő a stadionban), ez eltörpül a tv nézők számához képest millióig.

6 Az értékesülés eredménye; miből van a bevétel?
bérlet, jegy eladás – páholy – helyszíni vendéglátás tv jogdíj kereskedelmi termékek: mez Stuttgart 130 EUR/Mez/ C Ronáldó mezből eddig 1 millió darabot adtak el 100 millió Ft értékben (ezzel a 93 milliós átigazolási díj megtérült) mivel a mérkőzés, verseny hatékony üzenetközvetítő  sokan látják + célközönség  hatékony reklám eszközzé vált. Közvetítés szerepe és ereje: Csak 1960-tól közvetít a tv. Addig lokális piac – azóta globális.

7 PROFI SPORT KÖZVETETT REKLÁMESZKÖZZÉ, MÉDIUMMÁ VÁLT:
A sportesemény fontos. Sokan akarják megnézni A tv közvetíti A hirdető üzenetet közvetít, hogy eladjon (nézettség miatt) Sok hirdető Bevitel Minőségibb verseny, fizetés magasabb. A sportverseny, a mérkőzés, mint reklámeszköz nagy számok törvénye, sok nézőből sok információ értékesül  vásárlás Okvetlen elvárás: – a reklámzabálók táborát állandóan növelni. – nagy nézőszámú  stadion állandó bővítés – tv országos: magas nézettségi mutató Következmény: regionális – helyi tematikus – sport 1 fizető – csatorna

8 Ha csak a verseny a mérkőzés a fontos
jegy, vendéglátás, kereskedelem fizető csatorna  jogdíj fizetés A stadionban a reklám nagy számban van jelen, de a kicsi nézőszám miatt nem jelentős az értéke, ha a tv nem közvetít. Max 25 hazai mérkőzés össz. nézője 2 millió, míg a legeredményesebb klubok 15 nemzetközi mérkőzését millió néző is nézi. Szponzor  mecénás  hirdető, reklámozó Mecénás: nem vár ellenértéket  önzetlenül segít, saját jó belső, sokszor érzelem is, érzéséért nem kíván nyilvánosságot – SEGÍT, KARITATIV. Szponzor – nem piaci ellenértéket vár – annál kevesebbel is beéri, de nyilvánosságot igényel. Hirdető – üzenet közvetítő eszközt keres és talál, minél kevesebb pénzből minél több terméket eladni vagy saját magát ismertté tenni, vagy a jó hírnevet megalapozni. TESCO

9 szülő gyermekében önmaga céljait éli és valósítja meg
A profi sportnak a mecénásra, a szponzorra és főleg a hirdetőre egyaránt szüksége van. Stadion reklám Külső reklám fogyasztja helyi + és tv néző fogyasztja jogdíj SPOTESEMÉNY hirdetési bevétel Mecénás: szülő gyermekében önmaga céljait éli és valósítja meg drukker minden pénzt megér, ha győz a csapat (A DERBI NAPJA ) társadalmi cél – sport egészség – NO DROG! Önmagát hirdeti – image.

10 SZPONZOR ha 10 millió Ft-ból máshól 1 millió embert ér el és vásárol itt a sportban, beéri a felével  mert drukker  érzelem + erőteljes image. Hirdető reklám eszközök közül hatékonyság alapon választ azért hirdet a sportban, mert ezzel az eszközzel tudja a piacot a legkisebb ráfordítással a legnagyobb vásárlásra ösztönözni Érzelem is jelen van, de cégfilozófia is meghatározó.

11 4. SPORTVÁLLALKOZÁS, MINT REKLÁM ESZKÖZ
Üzenet a hirdető, a szponzor és a mecénás felé Eszköztárak, események, módszerek Sajtótájékoztató, interjú, újság, hírlevél, magazin (vagyunk, élünk, ez fog történi, gyere az eseményre, lojalitás megteremtés jutatás) Eszköz nyilatkozó fal, interjúalany, ruházat, hirdetés. Vállalkozás tartós kapcsolat csapat elnevezés Stadion elnevezés

12 ESEMÉNYEN KERESZTÜL helyszín, stadion bejárat, lépcső, szektor, lámpaoszlop, cserepad, eredményjelző jegy, bérlet műsorfüzet kereskedelmi termékek kereskedelmi csomagolóanyag küzdőtér – tábla rendszer, bábu, szőnyeg, matrac öltözékek – játékos mez, cseremez segédszemélyzet, asztal, játékvezető technikai eszközök, palánk, labda, zászló hangosbemondó interaktív játék Egyéb saját tv csatorna Reál Madrid bál szurkolói klubok

13 5. MI MIT ÉR? Cél: 100 néző elérése legalább 30 mp tartós üzenettovábbításon keresztül legalább 3-5 néző konkrét vásárlása. 1 néző elérése eszközök függvényében – mennyire definiált a célcsoport – maximum 1 Ft-ba kerülhet. Sport mint reklámhordozó esetén 11 néző max. 10 Ft-ba. Hányan nézik: összeadni évad 10 hazai 20x500 – 90 perc – 15% érzékelési hatékonyság = 20x5000x14= néző (14 perc ezért x28 = 38 millió) 30mp. I. kategória RTL. 2.5 millió néző 4% közönségarány 30mp. Sugárzási ktg. 3.5 millió

14 2.5  3.5 millió Ft listaár 28 millió  x x = 38 * 3,5 = ∑ 52 millió Ft. (Stadion) ∑ reklámeszköz 2,5


Letölteni ppt "SPORTJOGÁSZ SZAKKÉPZÉS Sportmenedzsment tantárgy"

Hasonló előadás


Google Hirdetések