Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Klima.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Klima."— Előadás másolata:

1 Klima

2 Átállás: R134-ről R1234yf-re

3 1Kompresszió 2Kicsapódás 3Tágulás 4Párolgás
1. A cirkuláló, gáz halmazállapotú hűtőközeg először sűrítődik, és a nyomásnövekedés révén felmelegszik. 2. Ekkor a hűtőközegből állandó nyomáson hő vonódik el, melynek során az folyékonnyá válik. 3. A hűtőközeg ezután nyomásesés közben lehűl. 4. Végezetül a hűtőközeg hőt vesz fel a környezetből, és ismét elpárolog.

4 Az R1234yf a következő tulajdonságokkal rendelkezik:
csak a szintetikus PAG (Polyalkylglykol)- vagy POE (Polyolester)-kenőanyagokkal keveredik, ásványolajokkal nem, a fémet nem támadja meg, az alkáli fémekkel, a könnyűfémekkel, az alumíniummal, a cinkkel és a magnéziummal azonban reakcióba lép, bizonyos műanyagokat megtámad, tehát csak az R1234yf hűtőközeghez megfelelő, speciális tömítések használhatók, enyhe, rá jellemző szaga van, alacsony koncentrációban nem mérgező, könnyen elnyeli a nedvességet, atmoszférikus feltételek mellett gyúlékony, gáz halmazállapotban a levegőnél nehezebb, így a talaj közelében fennáll a fulladás veszélye,

5 Klima működése Az autóklima kompresszor, , a hajtását ékszíjjal az elektromágneses tengelykapcsolón keresztül kapja, összesűríti a hűtőközeget, s ezáltal a külső hőmérséklet fölé növeli annak hőmérsékletét. A hűtőközeg a kondenzátorban folyadékká kondenzálódik, ("lecsapódik") és a hőmennyiség az elektromos ventilátor légáramával a külső térbe távozik. A hűtőközeg ezután áthalad a szárítószűrőn ami kiszűri abból az esetleges szilárd szennyeződéseket és nedvességet. A következő lépésben az expanziós szelep csökkenti a hűtőközeg nyomását, annak hőmérséklete az utastér hőmérséklete alá csökken. A következő, elpárolgási (folyadék-gáz) szakaszban az elektromos ventilátor az elpárologtatón átáramoltatott utastérlevegőben lévő hőmennyiséget átveszi a hűtőközeg.

6 Melyik módszer nem alkalmas a klímaberendezés átöblítésére?
a. A berendezés levegővel történő átfújása b. A berendezés hűtőközeggel történő átöblítése c. A berendezés vegyi tisztítószerrel történő tisztítása d. A berendezés nitrogénnel történő átöblítése

7 Működése azon a természeti törvényen alapszik, hogy a folyadékok hőemelkedés vagy nyomáscsökkenés hatására elpárolognak, és eközben hőt vesznek fel. Ha ezt követően a forró gőz ismételt lehűtésére kerül sor, akkor az a felvett hőt leadja, és ismét folyékony lesz. Ez a folyamat tetszőleges gyakorisággal ismétlődhet, így folyamatosan hideg termelődik.

8 Kompresszor  a kompresszor az autó klímaberendezésnek az a szerkezeti eleme  amely biztosítja a hűtőközeg cirkulálását a rendszerben a hűtő körfolyamat  fenntartásának érdekében.  feladata  a hűtőközeg átszivattyúzása a rendszeren. A  hűtőközeg  beszívása  gázállapotban  alacsony  nyomáson  és  alacsony   hőmérsékleten történik, majd sűrítés után magas hőmérsékleten, ill. magas nyomással kerül vissza a rendszerbe.

9 Elpárologtató   Az  elpárologtatóban  történik  meg  a  hő  átadása.  Tulajdonképpen egy csőkígyó, melynek  hőátadó képességét lamellákkal növelik.  Expanziós szelep A mindenkor  megkívánt  üzemmódnak  megfelelő  mennyiségű  hűtő  közeget  adagol  az elpárologtatóba. Az expanziós szelep mindig az elpárologtató közelében van elhelyezve, vagy arra van rászerelve.

10

11 A víz nem alkalmas hűtőközeg a klímaberendezés számára, mert forrási hőmérséklete alacsony nyomáson is túl magas. Elpárologtatásával nem lehetne megfelelő hűtőhatást elérni. Ehelyett a könnyen forrásba hozható anyagokat használják erre. Ezek a hűtőközeggázok már nagyon alacsony hőmérsékleten forrnak. A hűtőközeg forráspontja 1 bar atmoszférikus nyomáson: R134a = -26 °C R1234yf = -29 °C

12 1. A lehűlési fok: a. a kicsapódás (a nyomásmérőről leolvasva) és a hűtőközeg kondenzátor kimenetén mért hőmérséklete közötti hőmérséklet-különbség. b. a kicsapódás (a nyomásmérőről leolvasva) és a hűtőközeg párologtató kimenetén mért hőmérséklete közötti hőmérséklet-különbség. c. a beszívott levegő és a gépkocsi belső terébe befúvott levegő hőmérséklete közötti hőmérséklet-különbség. d. az elpárologtatás (a nyomásmérőről leolvasva) és a hűtőközeg párologtató kimenetén mért hőmérséklete közötti hőmérséklet-különbség. a

13 A felsorolt módszerek közül melyik nem alkalmas a klímaberendezés tömítetlenségeinek felismerésére?
a. UV-lámpával történő tömítetlenségkeresés b. Nitrogénnel végzett tömítetlenségkeresés c. Automatikus kalibrálású halogén tömítetlenségkeresővel végzett tömítetlenségkeresés/elektronikus tömítetlenségkereső készülék d. Hidrogénnel végzett tömítetlenségkeresés d

14 Az állandófojtás-rendszerrel és a teljesítmény-vezérelt kompresszorokkal felszerelt klímaberendezéseknél a kompresszor be- és kikapcsolási időit (ciklusidőit) kell meghatározni a. Igaz b. Hamis b

15 . Melyik állítás hamis a működő klímaberendezés hűtőközeg-vezetékének kézi ellenőrzésére vonatkozóan? a. A párologtatóhoz menő vezetéknek az állandó fojtástól vagy a tágulási szeleptől melegnek kell lennie. b. A kompresszortól a kondenzátorhoz vezető nagynyomású vezetéknek forrónak kell lennie. c. A kondenzátorból jövő vezeték meleg az állandó fojtásig vagy a tágulási szelepig, a szárítóval/gyűjtővel bezárólag. d. A szárítótól/gyűjtőtől, ill. közvetlenül a párologtatótól a kompresszorhoz menő vezetéknek hidegnek kell lennie. a

16 A túlmelegedési fok: a. a hűtőfolyadék hőmérséklet-különbsége a hűtőközeg-kompresszor bekapcsolásánál. b. a kicsapódás (a nyomásmérőről leolvasva) és a hűtőközeg párologtató kimenetén mért hőmérséklete közötti hőmérséklet-különbség. c. az elpárologtatás (a nyomásmérőről leolvasva) és a hűtőközeg párologtató kimenetén mért hőmérséklete közötti hőmérséklet-különbség. d. a kicsapódás (a nyomásmérőről leolvasva) és a hűtőközeg kondenzátor kimenetén mért hőmérséklete közötti hőmérséklet-különbség. c

17 Az UV-lámpás tömítetlenségkereséshez a hűtőközeghez fluoreszkáló tömítetlenségkereső anyagot kell keverni a. Igaz b. Hamis a

18 Melyik módszer nem alkalmas a klímaberendezés átöblítésére?
a. A berendezés levegővel történő átfújása b. A berendezés hűtőközeggel történő átöblítése c. A berendezés vegyi tisztítószerrel történő tisztítása d. A berendezés nitrogénnel történő átöblítése a

19 Ellenőrző kérdések Jelölje meg a helyes választ, vagy egészítse ki a hiányzó részeket. 1. A lehűlési fok: a. a kicsapódás (a nyomásmérőről leolvasva) és a hűtőközeg kondenzátor kimenetén mért hőmérséklete közötti hőmérséklet-különbség. b. a kicsapódás (a nyomásmérőről leolvasva) és a hűtőközeg párologtató kimenetén mért hőmérséklete közötti hőmérséklet-különbség. c. a beszívott levegő és a gépkocsi belső terébe befúvott levegő hőmérséklete közötti hőmérséklet-különbség. d. az elpárologtatás (a nyomásmérőről leolvasva) és a hűtőközeg párologtató kimenetén mért hőmérséklete közötti hőmérséklet-különbség. 2. A felsorolt módszerek közül melyik nem alkalmas a klímaberendezés tömítetlenségeinek felismerésére? a. UV-lámpával történő tömítetlenségkeresés b. Nitrogénnel végzett tömítetlenségkeresés c. Automatikus kalibrálású halogén tömítetlenségkeresővel végzett tömítetlenségkeresés/elektronikus tömítetlenségkereső készülék d. Hidrogénnel végzett tömítetlenségkeresés 3. Az állandófojtás-rendszerrel és a teljesítmény-vezérelt kompresszorokkal felszerelt klímaberendezéseknél a kompresszor be- és kikapcsolási időit (ciklusidőit) kell meghatározni. a. Igaz b. Hamis 4. Melyik állítás hamis a működő klímaberendezés hűtőközeg-vezetékének kézi ellenőrzésére vonatkozóan? a. A párologtatóhoz menő vezetéknek az állandó fojtástól vagy a tágulási szeleptől melegnek kell lennie. b. A kompresszortól a kondenzátorhoz vezető nagynyomású vezetéknek forrónak kell lennie. c. A kondenzátorból jövő vezeték meleg az állandó fojtásig vagy a tágulási szelepig, a szárítóval/gyűjtővel bezárólag. d. A szárítótól/gyűjtőtől, ill. közvetlenül a párologtatótól a kompresszorhoz menő vezetéknek hidegnek kell lennie. 5. A túlmelegedési fok: a. a hűtőfolyadék hőmérséklet-különbsége a hűtőközeg-kompresszor bekapcsolásánál. c. az elpárologtatás (a nyomásmérőről leolvasva) és a hűtőközeg párologtató kimenetén mért hőmérséklete közötti hőmérséklet-különbség. d. a kicsapódás (a nyomásmérőről leolvasva) és a hűtőközeg kondenzátor kimenetén mért hőmérséklete közötti hőmérséklet-különbség. 6. Az UV-lámpás tömítetlenségkereséshez a hűtőközeghez fluoreszkáló tömítetlenségkereső anyagot kell keverni. 7. Melyik módszer nem alkalmas a klímaberendezés átöblítésére? a. A berendezés levegővel történő átfújása b. A berendezés hűtőközeggel történő átöblítése c. A berendezés vegyi tisztítószerrel történő tisztítása d. A berendezés nitrogénnel történő átöblítése


Letölteni ppt "Klima."

Hasonló előadás


Google Hirdetések