Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pedagógusok lelki egészségvédelme A segítő mentálhigiénéje

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pedagógusok lelki egészségvédelme A segítő mentálhigiénéje"— Előadás másolata:

1 Pedagógusok lelki egészségvédelme A segítő mentálhigiénéje
Szerző István 2012. december 08.

2 Fogalmak

3 Mentálhigiéné fogalma
Mentálhigiéné fogalma: Összetett szó, előtagja görög eredetű szó, „fejben lejátszódó”, lelki folyamatokra utalunk vele. Az utótag is görög eredetű, tisztaság, egészség értelemben használjuk. Így a kettő együtt lelki „tisztaságot”, lelki egészséget jelent. Általánosan a lelki egészség védelmét, megőrzését, egyfajta testi, lelki, szociális harmóniára való törekvést értünk rajta.

4 A mentálhigiéné társadalmi szükségessége
A gazdasági helyzet megváltozása. Morális válság. A társadalmi mobilitás. Társadalmi elégedetlenség. Identitásválság, globalizáció, az azonosságtudat megrendülése.

5 A mentálpedagógia jelenleg még formálódóban lévő szubdiszciplína-kezdeményezés.

6 A mentálhigiéné intézményei

7 Professzionális intézmények
Laikus intézmények Család Szomszédok Közösségi kapuőrök Önsegítő csoportok Professzionális intézmények Egészségügyi intézmények Szociálpolitika intézményei Oktatási-nevelési intézmények

8 Család mentálhigiénés funkciói
Információ rendszerezése, gyűjtése értelmezése Visszajelentő, útmutató Életfilozófia, identitás forrása Referencia és kontrollcsoport Gyakorlati segítség Pihenés, regeneráció

9 Bagdy Emőke: Relaxációra épülő tanári mentálhigiénés és pszichoszomatikus prevenció.

10 Bevezetés Ez a tanulmány egy 40 órás mentálhigiénés program kiséletét és eredményét elemzi. Ezt a munkát az Országos Egészségbiztosítási Pénztár támogatásával lehetett megvalósítani.

11 Felmerülő kérdés Lehet-e viszonylag rövid, intenzív pszichológiai munkával változásokat elérni a személyiségben, a szemléletmód, az önismeret, a stresszkezelés és a lelki küzdőképesség terén?

12 Mi is a stressz? Biológiai értelemben értünk alatta bármilyen hatást, amely megzavarja az élő szervezet természetes egyensúlyát, illetve az olyan helyzeteket, amelyek állandó viselkedésmódosításhoz vezetnek. A stressz hatásai rövidtávon akár hasznosak is lehetnek, mivel a plusz energia hatására a koncentráció, a munkabírás intenzívebbé válik. Ha azonban a szervezet hosszú távon nem szabadul fel a stressz alól, a hatások negatívvá, károssá válnak, fejfájáshoz, álmatlansághoz, étvágytalansághoz, feledékenységhez a koncentrálóképesség hiányához vezetnek. TÁMOP Szociális Füzetek 4. szám

13 Stresszkeltő tényezőknek
A szituációkat, embereket, eseményeket és tárgyakat, amelyek az egyén számára stresszt okoznak Munkához kapcsolódó (az egyén munkához való viszonya vagy a munkahelyi kapcsolatok minősége) Nem munkához kapcsolódó (az otthon, a család és a munkahely elvárásainak való egyidejű megfelelés)

14 Stressz kezelésével kapcsolatban
a stressz kiváltó okának fel- és elismerése, a változás akarása, a stressz és hatása elleni védekezés keresése annak eldöntése, hogy magunk képesek vagyunk-e a változtatásra

15 Miért van szüksége a pedagógusnak mentálhigiénés támogatásra?
a pedagógus szakma személyiségfogyasztó sokkjelenségek indukálhatnak Fegyelmezési és oktatómunka (adminisztratív, irányítási, szervezési feladatok, stb.) Pszichoszomatikus zavarok (fejfájás, álmatlanság, légzési és keringési zavarok, stb.)

16 Ki segít a segítőnek? Wolfgang Schmiedbauer
„segítőszintróma” első leírója „jó pedagógus”-önkép pszichikai „ideges” tünetek kialakulása

17 Önismereti tréning mentálhigiénés szemlélet (prevenció) WHO
gyakorlati hangsúlyú (önszabályozás) stresszkezelés (megküzdési eszközrendszer)

18 A képzés „Alapozás” amely tekinthető, olyan elméleti és gyakorlati szemléletformáló, amelyre később több más tréning is építhető. Összességében a relaxációs tréning az önismerethez és elfogadáshoz vezető út.

19 Téma Az iskolai mentálhigiéné rendszere és módszertana
A modern pszichológia és pszichoimmunológiai stresszelméletek. Szorongás, félelem <-> feszültségelhárító mechanizmusok „Pszichoszomatikus” jelenségek szabályozási rendszere A relaxáció mint a testi önismeret

20 Az alaptréningben elsajátítható
a neutralizáció: abban segít, ami leginkább „zavar” bennünket; szervspecifikus tréning; általa értjük el az egyes, megzavart működésű szervek célzott szabályozását, az egészséges működési program visszaállítását; az intencionális tréning: elősegíti, hogy azokat a vonásainkat, amelyeket nem vagy nehezen tudunk magunkban elfogadni.

21 Elvárások csökken az idegrendszeri ingerelhetőség
feltehetően, hogy az aktuális szorongás mértékén is kedvezően változtat a relaxációs önszabályozás. a stresszezéssel való megküzdés egyéni stílusmintázatán is változtatni lehet az önismereti tréning

22 Eredmények Olyan kérdések merültek fel amelyek még korábban nem tettek fel a testi működésre vonatkozóan.

23 Összegezve (a pedagógus „ultravalója”)
Megállapítható meg, hogy a mentálhigiénés szemléletformáló relaxáció önszabályozó készségfejlesztő tréning. Tendenciaszinten csökken az aktuális szorongásmérték is. Módosul a küzdőképesség

24 Microsoft Engineering Excellence
Kérdések? Microsoft bizalmas

25 Microsoft Engineering Excellence
Köszönöm a figyelmet Microsoft bizalmas


Letölteni ppt "Pedagógusok lelki egészségvédelme A segítő mentálhigiénéje"

Hasonló előadás


Google Hirdetések