Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében"— Előadás másolata:

1 Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
Sági Matild OFI TÁMOP3.1.1 „Fejlesztés a minőségi oktatásért – fejlesztés a pedagógia világában” Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet évi konferenciája Budapest, december 6.

2 Mitől függ az oktatás minősége?
Az oktatás minősége egyike azon kulcsfontosságú tényezőknek, amelyek meghatározzák, hogy egy ország növelni tudja-e a versenyképességét Mitől függ az oktatás minősége? A választ a nemzetközi összehasonlító mérésekre alapozott elemzések adják meg

3 „A tanárok számítanak!”
Mi befolyásolja a gyerekek iskolai teljesítményét? (Pisa adatokra, kompetencia-mérésekre alapozott kutatási eredmények: Hanushek, Kain, Rivkin, Darling-Hammond, Vignoles , …) A család szerepe a legfontosabb Az iskolán belüli drága megoldások nemigen hatnak Az iskolán belül a TANÁR A LEGFONTOSABB! McKinsey elemzés 2007: „Mi áll a világ legsikeresebb iskolai rendszerei teljesítményének hátterében?" A megfelelő emberekből legyenek a tanárok A tanárképzés valóban eredményes oktatókká képezzen A rendszer a lehető legjobb színvonalú oktatást nyújtsa MINDEN gyermek számára. OECD 2005: „A tanárok számítanak!”

4 Oktatási rendszerek fejlesztési területei (2. McKinsey jelentés)
FEJLESZTÉSI FÁZIS Gyengéről megfelelőre Megfelelőről jóra Jóról magas színvonalúra Magas színvonalúról kiemelkedőre Alapvető írás-olvasási és számolási készségek elérése Intézményi- szervezeti alapok kialakítása A pedagógus hivatás megerősítése Szakértői együtt-működésre és innovációra épülő tovább-fejlődés KIEMELT FEJLESZTÉSI TERÜLET

5 Mitől függ a tanári munka minősége?
A rekrutációtól: A tanári pályára jelentkezők képességeitől, ambícióitól A tanárjelöltek kiválasztásától (szűrés) A tanárképzés minőségétől A pályakezdők „betanításától” A tanári munka minőségének értékelésétől, visszacsatolásától, az ehhez kapcsolódó jutalmazási és támogatási rendszertől (A tanárok egyénre szabott, fejlesztő szakmai támogatása) A képzés, továbbképzés, hivatásbeli szakmai fejlődési lehetőségek rendszerétől Az adott célkitűzésnek, az adott helyzetnek leginkább megfelelő „optimális keverék” „Tanuló közösségek” jelentősége Iskolavezetéstől Attól, hogy hosszú távon (is) mennyire vonzó a tanári pálya A fizetés számít A tanári pályaív (oktatáson belüli karrier lehetőségek, önmegvalósítási lehetőségek) legalább ilyen fontosak Munkafeltételek, iskolai légkör, tanítási környezet

6 A kutatások OECD nemzetközi tanár kutatás (TALIS)
23 résztvevő ország (Ausztrália, Ausztria, Belgium (Fl.), Brazilia, Bulgária, Dánia, Észtország, Magyarország, Izland, Írország, Olaszország, Korea, Litvánia, Malajzia, Málta, Mexikó, Norvégia, Lengyelország, Portugália, Szlovákia, Szlovénia, Spanyolország, Törökország) Standardizált kérdőíves adatfelvétel, 2008 ISCED 2 szinten tanító tanárok és iskolavezetők Igazgatói és tanári kérdőív, Országonként 200 iskola, iskolánként 20 pedagógus (+ az iskolavezető) A Társadalmi Megújulás Operatív Program számú, „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” című kiemelt projekt (Megvalósítók: Oktatáskutató és Fejlesztő intézet és Educatio Kft)

7 A szakmai továbbfejlődés gyakorlata

8 A vizsgálatot megelőző 18 hónapban szakmai továbbképzésben részt vevő pedagógusok, % Forrás: TALIS 2008 Három területen érzik úgy a tanárok, hogy szakmai fejlődésükhöz nagyobb mértékben lenne szükség továbbképzésre: a speciális tanulási igényű tanulók oktatása a tanulók viselkedési és fegyelmezési problémái megoldásának technikái, valamint a tanításhoz szükséges számítógépes ismeretek

9 A szakmai fejlesztésekben való részvétel Forrás: TALIS 2008, a vizsgálatot megelőző 18 hónapban, %

10 A kívánt továbbképzésben való részvétel elmaradásának okai Forrás: TALIS 2008, akadályról beszámoló pedagógusok %-a Három területen érzik úgy a tanárok, hogy szakmai fejlődésükhöz nagyobb mértékben lenne szükség továbbképzésre: a speciális tanulási igényű tanulók oktatása a tanulók viselkedési és fegyelmezési problémái megoldásának technikái, valamint a tanításhoz szükséges számítógépes ismeretek

11 A tanári munka értékelésének gyakorlata

12 A vizsgálatot megelőző 18 hónapban NEM értékelték a munkáját, % Forrás: TALIS 2008
Magyarországon – és általában a kelet-európai országokban – a TALIS átlagnál elterjedtebb a pedagógusok munkájának értékelése. A pedagógusok munkájuk értékelését túlnyomórészt tisztességesnek, korrektnek és igazságosnak tartják. A tanárok a munkájukról való visszajelzéseket gyakorlati támogatásként élik meg, különösen akkor, ha ezek abban segítik őket, hogy hogyan kezeljék az iskolában előforduló speciális helyzeteket. A tanárok munkájuk során azokra a tényezőkre figyelnek leginkább, amelyekről visszajelzést kaptak.

13 Külső szakmai értékelés hiánya Nem kapott külső szakmai értékelést a vizsgálatot megelőző 18 hónapban, % Forrás: TALIS 2008

14 A szakmai értékelés kimenetei Forrás: TALIS 2008

15 Összegzés Az oktatás minősége a pedagógusok munkájának minőségétől függ A tanári munka minőségét befolyásolja: A pedagógus pályát választók toborzása, kiválasztása A tanárképzés minősége A pályakezdők „betanítása” A tanári munka minőségének értékelési rendszere Képzés, továbbképzés, hivatásbeli-szakmai fejlődési lehetőségek rendszere Iskolavezetés A tanítás, mint életpálya hosszú távú vonzereje A főbb tényezők tekintetében a nemzetközi középmezőnyben helyezkedünk el A pedagógus hivatás megerősítéséhez nemcsak az egyes tényezők javítására, de az elemek közötti koherencia megerősítésére is szükség van

16 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
Dia címe Köszönjük a figyelmet! Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet


Letölteni ppt "Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében"

Hasonló előadás


Google Hirdetések