Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Miért szükséges a változtatás?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Miért szükséges a változtatás?"— Előadás másolata:

0 Prof. Dr. Mihályi Péter A magyar egészségügy reformja
Államreform Bizottság (ÁRB) Egészségügyi Szakmai Munkacsoport Prof. Dr. Mihályi Péter A magyar egészségügy reformja 2007. január A „Győztesek felelősség – Tájkép csata után” – A Central European Business Centre konferenciája, Bp., febr. 2.

1

2 Miért szükséges a változtatás?
Mert a rendszer nem elég hatékony. Mert a rendszer igazságtalan. Nincs többlet-pénz, ami segítene az 1-2. probléma megoldásában.

3

4 Az EU tagországok egészségügyi kiadásai
Bár nem költünk keveset az egészségügyre, sőt ... Az EU tagországok egészségügyi kiadásai Új EU tagok EU 15 Teljes egészségügyi kiadás (GDP százaléka) Magas jövedelmű OECD (Svájc, Norvégia) HUN SVN CZE LTU POL SVK LVA EST Egy főre jutó GDP Forrás: Világbank (2005) OECD 2003-as adatok alapján

5

6 Aktív kórházi esetek száma 100 lakosra
Közben túl sok ember kerül kórházba (pl. kivizsgálás címén) Aktív kórházi esetek száma 100 lakosra Db Magyarország EU 10 EU 15 2004 Forrás: European Health for All, January 2006

7 Rendkívül magas a műtétek száma
Műtétek száma 1000 lakosra Db Magyarország Egyesült Királyság Hollandia Szlovénia Forrás: OECD Health Data, 2005, October

8 A TB-gyógyszerkassza alakulása, 1995–2006
A gyógyszerkassza elfutása pedig finanszírozhatatlan A TB-gyógyszerkassza alakulása, 1995–2006 A GDP százalékában A fajlagos doboz-ár között 75%-kal nőtt*, miközben a doboz-szám stagnált A kiadásnövekedés oka a struktúra „akadálytalan” változása** * 905 Ft/doboz-ról 1586 Ft/doboz-ra ** Támogatott: 5408 gyógyszer Forrás: PM

9 Az egészségügyi rendszer finanszírozásának problémái
Az egészségügyi rendszer finanszírozásának legfőbb problémáját a járulékot nem fizetők magas aránya jelenti Az egészségügyi rendszer finanszírozásának problémái Egészségügyi járulékot fizetők aránya (%) Járulékfizetők* aránya A közteherviselés alól való kibújás az SZJA fizetés kikerülésén kívül az egészségügyi és nyugdíjjárulékok fizetésének elkerülését is jelentik Végeredményben 1,6 millió nem minimálbéren foglalkoztatott állampolgár finanszírozza a sajátján kívül 8,4 millió honfitársa egészségügyi szolgáltatását Járulékot egyáltalán nem, vagy minimálbér után fizetők aránya * Minimálbérnél nagyobb járulékalap után járulékot fizetők Forrás: Államreform Bizottság

10 ? Min kell változtatni?

11 Vízió – az egészségügyi rendszerrel kapcsolatos elvárások
A reform célja a modern, európai szintű szolgáltatásokat nyújtó egészségügyi rendszer megteremtése Vízió – az egészségügyi rendszerrel kapcsolatos elvárások Szolgáltatáselvű rendszer Az Európai Unió normáihoz illeszkedő rendszer Az orvosi munka átlagos minőségének javulása Szakmai – és költséghatékonyság javulása Betegek komfort érzetének javulása Hálapénz és korrupció minden formájának visszaszorítása Forrás: Államreform Bizottság

12 A reform során eddig elhatározott lépések – 1.
Számos fontos kérdésben meghatározó előrelépés történt az elmúlt időszakban A reform során eddig elhatározott lépések – 1. Leírás Biztosítási elvű egészségbiztosítás A járulékot fizetni nem akaró potyautasok helyett a jövőben már nem fizetnek a megbízható járulékfizetők Az ellátó intézmények rendszerének átalakítása Felesleges kapacitások leépítése Kórházi kezelések helyett a járóbeteg/ambuláns ellátás előnyben részesítése A többlet-kereslet visszafogása A szabályozás által generált, felesleges többlet-kereslet visszafogása Betegút szabályozás Az egyes panaszokat az azt leghatékonyabban gyógyító szinten kell kezelni Forrás: Államreform Bizottság

13 A reform során eddig elhatározott lépések – 2.
Számos fontos kérdésben meghatározó előrelépés történt az elmúlt időszakban A reform során eddig elhatározott lépések – 2. Leírás Piacfelügyelet A független piacfelügyelet szabályozó szerepének a piac minél nagyobb részén érvényesülnie kell Gyógyszerfelírási szokások megváltoztatása Felírási, támogatási és kiskereskedelmi szabályok megváltoztatása annak érdekében, hogy a drágább innovatív gyógyszerek helyett az olcsóbb, generikus gyógyszerek felé tereljék a betegeket Komplex rehabilitáció elősegítése A tartósan hátrányos helyzetbe került személyek komplex rehabilitációját végző ellátási rendszer kialakítása a munkaerő-piacra való visszatérés elősegítése érdekében Prevenció előtérbe helyezése A betegség valószínűségének és az ezáltal generált beavatkozások és gyógyszerek költségének csökkentése Forrás: Államreform Bizottság

14 A biztosítási piac megnyitásának kérdése
A biztosítási piac megnyitásának kérdése azonban még megválaszolatlan maradt A biztosítási piac megnyitásának kérdése A bismarcki-beveridge kevert rendszer fenntartása Társadalombiztosítási piac megnyitása a verseny előtt Hosszú távra, évre szóló döntést kell hoznunk, figyelembe véve: hol szorít MA a MI cipőnk merre mennek az EU legprogresszívabb reform-országai Forrás: Államreform Bizottság

15 Választási lehetőségek
És több választási lehetőség is áll előttünk..., Választási lehetőségek Döntés elhalasztása Visszatérés az adóból finanszírozott ellátáshoz OEP Zrt. Biztosítási piac megnyitása és verseny Forrás: Államreform Bizottság

16 Mindig egy harmadik fél fizet …. (1)

17 Mindig egy harmadik fél fizet … (2)

18 Mindig egy harmadik fél fizet… (3)

19 A döntés során érvényesítendő elvek
Azonban a következő elveket minden esetben szem előtt kell tartanunk A döntés során érvényesítendő elvek Leírás Társadalombiztosítási modell A magyar egészségügyi rendszer jövője a társadalombiztosítási modellben képzelhető el reálisan, nem pedig az állami egészségügyi rendszer (pl. Anglia) kereteiben Szolidaritás és nemzeti kockázatközösség A finanszírozás két alapelve a szolidaritás és a nemzeti kockázatközösség kell, hogy legyen Kockázatszelekció kizárása A biztosított választhat biztosítót, a biztosító azonban nem választhat a biztosítottak közül Jogviszony alapú ellátás Mindenki mögött ellenőrizhető, közvetlen vagy származtatott befizetésen alapuló jogviszonynak kell állnia Szolidaritási elv A szolidaritási elv megvalósítása a számon kért kötelességek és számon kérhető jogok egyensúlyán alapul A köz-és magánfinanszírozás aránya változatlan maradjon, az igazságos és az igénybevételt racionalizáló egyéni teherviselés senkit nem zárhat el az elől, hogy hozzájuthasson az általánosan biztosítható, hatékony technológiákon alapuló ellátások igénybevételéhez, az általánosan biztosítható körülmények között Köz- és magán-finanszírozás aránya Az egészségügyi szolgáltatási piacot erős felügyelet ellenőrzi, mely engedélyezi a piacra lépést, a működést és pénzfelhasználást és a biztosítottak fogyasztóvédelmét látja el Felügyelet Forrás: Államreform Bizottság

20 Az egyes működési modelleket az alábbi szempontok alapján is értékelnünk kell
A modellek értékelése Biztosítottak számára nyújtott ellátás színvonala Egészségügyi ellátás területi különbségeinek felszámolására gyakorolt hatás Államháztartás egyensúlyára gyakorolt hatás Államreform elképzeléseinek való megfelelés Lakosság számára jelentett anyagi teher Átlátható viszonyok kialakulásának elősegítése Életpálya-kilátások az egészségügyi dolgozók számára Egészséges életvitelre ösztönzés Munkaerőpiacra gyakorolt hatás Egészségügyi piac élénkítése, beruházások ösztönzése Forrás: Államreform Bizottság

21 Megválaszolandó kérdések
És a következő kérdéseket is meg kell tudnunk válaszolni Megválaszolandó kérdések Miért előnyös az állampolgároknak, ha választhatnak egészségbiztosítót? A biztosítási piac megnyitása esetén milyen garanciák biztosítják a szolidaritási elven működő átcsoportosítások fennmaradását? A biztosítási piac megnyitása esetén az üzleti biztosítók hajlandóak lesznek-e a szerepvállalásra? Hogyan lehet biztosítani, hogy versengő biztosítók esetén a veszteségeket ne a költségvetés állja? Milyen szerződéskötési kötelezettség terhelné a versengő biztosítókat és ez hogyan egyeztethető össze az önkormányzati ellátási kötelezettséggel? Szükséges-e a mai finanszírozási technikák megváltoztatása? El kell-e kötelezően választani a szolgáltatói és a vásárlói oldalt? A több-biztosítós rendszer működési költségtöbblete alacsonyabb-e a hatékonyság-javulásból származó eredménnyel? A biztosítók hozamérdekeltsége milyen mértékben drágítja az egészségbiztosítást? Forrás: Államreform Bizottság

22 A biztosítási piac megnyitása esetén követendő alapelvek
Amennyiben a biztosítási piac megnyitása mellett döntünk, akkor a következő alapelveket kell szem előtt tartanunk A biztosítási piac megnyitása esetén követendő alapelvek Minden állampolgárra kiterjedő, kötelező biztosítás Legfeljebb 8-10 darab, profitorientált biztosító legyen a méret- és választékgazdaságosság érdekében Demográfiai alapú kockázatkiegyenlítés a biztosítók között (szlovák vagy holland modell) A kockázatközösség megőrzése országos szinten a közegészségügy és a legköltségesebb eljárások esetében A finanszírozás bér- és bérekhez kapcsolódó jövedelmekből történik, lineáris kulccsal és felső plafonnal Kemény költségvetési korlát a biztosítók számára az állami költségvetés védelme érdekében Kötelező biztosítás Finanszírozás jövedelemből Biztosítók korlátozott száma Gazdálkodás Kockázatkiegyenlítés Kockázatközösség Forrás: Államreform Bizottság

23 Magán egészségbiztosítás Magyarországon
A biztosítási piac megnyitása esetén nem nulláról kell indulni Magán egészségbiztosítás Magyarországon Biztosítók Egészségpénztárak IBR 29 biztosító közül 8 foglalkozik egészségügyi termékekkel: Aegon Allianz Hungária ING Generali Providencia K&H Biztosító OTP Garancia Winterthur Union 25 db egészségpénztár 500 ezer tag 15 IBR 2,3 millió tag Forrás: Államreform Bizottság


Letölteni ppt "Miért szükséges a változtatás?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések