Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A szülői példa jelentősége az utódok életében

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A szülői példa jelentősége az utódok életében"— Előadás másolata:

1 A szülői példa jelentősége az utódok életében
Dr. Pintér Sándor Szeged SZTE Gyermekgyógyászati Klinika

2 a neki megfelelő módon „Neveld a gyermeket még ha megöregszik
akkor sem tér el attól” (Példabeszédek 22, 6)

3 A modell utáni tanulás a legjobb hatásfokú

4 döntő nevelési tényező
A személyes példamutatás döntő nevelési tényező az utódok életében

5 milyen legyen gyermeke
Mit szeretne a szülő, milyen legyen gyermeke viselkedése hasonlítson rá ne hasonlítson rá?

6 Minek tartja a szülő a gyermeket
áldásnak vagy tehernek?

7 „Isten megáldotta őket és ezt mondta nekik Isten:
szaporodjatok, sokasodjatok, töltsétek be és hódítsátok meg a Földet.” (Mózes I,1,28)

8 „Bizony az Úr ajándéka a gyermek az anyaméh gyümölcse jutalom”
(Zsoltárok 127.3)

9 Hogyan neveljen a szülő megfelelő módon?

10 Minden újszülött tiszta lappal, de bűnös hajlammal érkezik a világba
(„vad” emberként) érkezik a világba

11 Mi szükséges a neveléshez?
kapcsolatteremtés kötődés

12 A kötődés (attachment) a kapcsolatok egyik formája diádikus kapcsolat

13 A diádikus kapcsolathoz
szükséges veleszületett kapcsolati kézség és megfelelő partner (már a legkorábbi életkortól, a születés utáni pillanattól kezdve)

14 A diádikus kapcsolat alapja
a szociális kölcsönösség (reciprocitás) és a megkülönböztetett, különösen szeretett (preferált) személyhez történő ragaszkodás (anya, apa)

15

16

17

18

19 Az újszülött- és csecsemőkori kötődés
elmaradását semmi nem pótolja

20 (3–5 éves kor között még igen)
5 éves kortól nem lehet a nevelés alapján a kötődésen javítani (3–5 éves kor között még igen)

21 szokásrend (szocializáció)
A kötődés eredménye a szokásrend (szocializáció) kialakulása

22 A szokásrend (szocializáció)
60%-a 6 éves korig 80%-a 12 éves korig 100%-a 18 éves korig kialakul

23 A szocializáció folyamatát
befolyásoló tényező (0–18 éves kor között) 0–3 év családi hatás 3 év  közösség (óvoda, iskola, barátok, környezet)

24 A GYERMEK SZEMÉLYISÉG-FEJLŐDÉSÉT MEGHATÁROZÓ KÜLSŐ TÉNYEZŐK

25 Az egyén magatartásában egy korábbi diád eseményei türköződnek
Az intergenerációs „átörökítettség” az „intergenerációs spirál” jelentősége Az egyén magatartásában egy korábbi diád eseményei türköződnek Ez a megállapítás az anyára és az apára egyaránt vonatkozik

26 kialakításának feltételei
A jó kapcsolatteremtés kötődés szokásrend (szocializáció) kialakításának feltételei lehetőség és idő

27 kialakulásában kulcsfontosságú
A biztonságos kötődés kialakulásában kulcsfontosságú a bőr-bőrkontaktus, a szoptatás

28 elmaradt kötődési zavarokhoz vezet
Az újszülött és csecsemőkorban elmaradt anya-gyermek közötti biztonságos kapcsolat kötődési zavarokhoz vezet

29 személyiségfejlődési
A sérült kötődés személyiségfejlődési zavarokat eredményez

30 A kötődési zavar talaján kialakulhat
identitás-diffúzió izoláció kiégés agresszív viselkedés balesetekre való hajlam lelassuló neuropszichológiai fejlődés magatartási zavarok („kezelhetetlen gyermek”)

31 Kötődés hatása a felnőttkorra (I)

32 Kötődés hatása a felnőttkorra (II)
3232

33 A legfontosabb szülői feladatok
a bibliai alapértékek szerinti személyes példamutatás (modell) szeretetteljes (nyugodt) családi környezet közös élmények gyűjtése (foglalkozni a gyermekkel, idő!, idő! ...) beszélgetés (követésre méltó személyekről, történetek olvasása) a gyermek meghallgatása (a csecsemőt, kisdedet és az óvodást is) közös játék (társasjátékok, stb.) közös kirándulás közös mozgás (futkározás, labdázás, fáramászás, kerékpározás, stb.) fegyelmezés (de nem haragra ingerlés)


Letölteni ppt "A szülői példa jelentősége az utódok életében"

Hasonló előadás


Google Hirdetések