Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kemény István : a királynál (2012)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kemény István : a királynál (2012)"— Előadás másolata:

1 Kemény István : a királynál (2012)
Arató László 2014

2 A szerzőről Kemény István szinte kultikus alakja a
) A szerzőről Kemény István szinte kultikus alakja a mai magyar lírának. A fiatal költők seregének apafigurája. A budaörsi gimnáziumban érettségizett, az ELTE-n, magyar-történelem szakon 1990-ben végzett. Kun Árpád, Tóth Krisztina és Vörös István mellett az 1981 és 2003 között működő Sárvári Írókör tagja volt. Tíz verseskötete, két regénye,egy kispróza kötete, egy Vörös Istvánnal közösen írt esszékötete, egy drámája és egy Bartis Attilával írt beszélgetőkönyve jelent meg eddig. Nős, három gyermeke van. Két lánya is publikál verseket, Kemény Lilinek Már kötete is van. (Interjú: nagyvizit-kemeny-istvannal ) Kemény István (1961, Budapest)

3 Apa és lányai a pódiumon
Kemény Zsófi, a slammer: ube.com/watch?v =CUh-1tCySrw Rokonok - a Kemény család: ww.youtube.com/watch?v=MFXdpwb2SZsSZs Kemény István és a Quimby:

4 Két kedvcsináló Kemény István-vers a költő két lányának előadásában
A Néma H című kötetből: a Hajnal: Közönséges romantikusok: Slam-vers a Kemény-lányságról:

5 Az életműről Csigalépcső az elfelejtett tanszékekhez (1984)
Verseskötetek Csigalépcső az elfelejtett tanszékekhez (1984) Játék méreggel és ellenméreggel (1987) Témák a Rokokó-filmből (1991) A koboldkórus ( 1993) A néma H (1996) Valami a vérről. Válogatott és új versek (1998) Hideg. Versek 1996–2001 (2001) Élőbeszéd (2006) Állástalan táncosnő. Összegyűjtött versek  (2011) A királynál (2012) Regények Az ellenség művészete (1989) Kedves Ismeretlen (Magvető, Budapest, 2009) Kispróza: Család, gyerekek, autó (Palatinus, Budapest, 1997) Esszék: A Kafka-paradigma (Vörös Istvánnal, 1994), Komp-ország, a hídról (Holmi, 2006/2.)

6 A Koboldkórus (1993) „Az irodalmi férfikor teljébe lépő KeményIstván első könyve az 1993-as A koboldkórus. Nem tekintem célomnak a Kemény-recepciótörténet vizsgálatát, az viszont tény, hogy e remek kötet körül szikráznak össze először a befogadói indulatok: a bírálatok sorában éppúgy akad hozsanna, mint empátiával teli, alapos motivikus elemzést adó tanulmány és vicsorító, Pázmány Péter-i szitkokkal tűzdelt förmedvény”. (Térey János) A koboldkórus délelőtti dala Nőni, nőni, mert megverünk! Egy ideges, rohadt alakot akarunk, akitől félünk. Nyolcéves vagy? Akkor megverünk. Mi vagyunk a többi gyerek. Ez csak a délelőtti dalunk. [Csak ezt mertük belőle idézni]

7 A néma H (1996) A néma H a létező, működő, de megragadhatatlan titok körül forog. A franciában a néma h-t ugyan nem mondjuk ki, de ott működik mégis a mondatokban, megváltoztatja az őt megelőző és követő szavak kiejtését. Úgy van jelen, hogy nincs jelen. A titok, a megragadhatatlan mögöttes ugyanakkor a leghétköznapibbal, a kórház egyezményes közúti jelével kapcsolódik össze, harmadik jelentésében pedig a halállal. Kiemelkedő versek a kötetből: A néma H: Amatőr vándor dala: a történelemi állandók működéséről szóló meseszerű Nagymonológ: az érettségi találkozó kapcsán felhangzó nagy összegzés, az Egy nap élet: [A Legfontosabb versek a mellékelt szöveggyűjteményben is!] az Arany versére rájátszó, de a keresztény úri középosztály háborús bűnéről és szocializmusbeli megaláztatásairól, az elmúlt hatvan év magyar történelméről egy zseniális alakrajzban beszélő Az eperfa lombja: S

8 Hideg (2001) A néma H és az Élőbeszéd között jelent meg a Hideg (2001) című kötet, melynek legfontosabb versei talán a „korszakunk kulcsát megadó” Dél: xPc és az a vers, mely arról az osztályról szól, amely vállalt és élesen kritizált hagyományként Kemény egész történelemszemléletét, múltfelfogását, sőt családi(!) és közéleti líráját meghatározza, a Keresztény és közép: HVHc

9 Élőbeszéd(2006) „egy roppant bizonytalan világban, ahol erőteljes relativizmus uralkodik, olyan figura szólal meg, aki alapjaiban bizonytalan magában, valamint azokban a kategóriákban, melyekkel hagyományosan a világ és a személyiség leírható lenne - ugyanakkor e megszólalás során állandóan olyan kérdéseket tesz fel, mind magának, mind a világnak, melyek e világnak és személyiségnek hagyományos alapproblémáit a legnagyobb intenzitással ismétlik újra és újra, s melyek a mindenütt uralkodó elbizonytalanítás jogosságát a legradikálisabban kétségbe vonják.” (Margócsy István)

10 Kiemelkedő versek az Élőbeszédből
A zebrára esett üres kesztyű és az autós találkozásán keresztül az én esetlegességéről, a szöveg és az olvasó értelemadó találkozásának esélyéről, a kommunikációban való létrejövés esélyéről szóló kötetnyitó Kesztyű: a Kályha-bácsihoz („vissza a kályhához”) forduló, a döntés dilemmáit, az életutak választását firtató Állástalan táncosnő: az érett férfi és fiatalkori önmaga szembesítését jelenetező nagy vers, a Fel és alá az érdligeti állomáson és a halál látogatásáról szóló, kötetcímadó Élőbeszéd, valamint a kötetzáró Célszerű romok: .

11 Egy hét az öreg Káinnal A hét szemszögből, hét alakban, hét versformában, hét hangnemben megjelenő Káinról, azaz az ember, a bűn és a történelem viszonyáról szóló ciklus Kemény költészetének egyik csúcsteljesítménye. A ciklus a főbűn örökkévaló voltát és időről időre való előbukkanását firtatja. Káin alakját összekapcsolja a holokauszttal, a bibliai alakot, illetve a hajdani nácit gyakran mulatságosnak, esendőnek, kiszolgáltatottnak (pl. öreg szomszéd bácsinak vagy túl nagy testével és fejével küzdő nagybácsinak), mutatja. A mítosz egyszerre emelkedik ki a történelemből és ölt testet a jelenben és a történelemben. Darabjai: A mítosz: Előkészítő látogatás: Káin éneke közelről: Káin és a Biblia: A szomszédok kara: Epilógus: Káin éneke messziről:

12 Kedves ismeretlen (2009) „A Kedves Ismeretlen tulajdonképpen három
nap története: egy húsvéti rokonlátogatás, egy könyvtári karácsonyi buli és egy erdei kirándulás alkotja a három fő pillérét, s ezekből ágaznak el a további történetek. A három időpillanatot összekötő személy, a narrátor Krizsán Tamás, a tulajdonképpeni főszereplő. […] A regény egész eszköztára egy magánmitológia, a Krizsán Szótár megteremtését szolgálja.[..] A Kedves Ismeretlen alapmotívuma az elkészíthetetlen időgép, a mindenki időgépe, az a vállalkozás, ami illethető a >>nagy mű<<, >>főmű<<, az életcél fellengzős kifejezésekkel is” (Benedek Anna)

13 A királynál (2012) – a heroikus melankólia
E kötet talán legfontosabb jellemzője, hogy a magánéleti és a közéleti líra nem válik el benne, Kemény korszakalkotó újdonsága, hogy az értékrendek, hagyományok, vitáját, küzdelmét a párkapcsolaton belülre hozza. Ezzel egyszerre újítja meg a szerelmi és a közéleti-politikai lírát. Egyik értelmezője így ír erről: „Kemény lírai megszólalásai is az én különböző válságait tudatosítják. Nemzedéki verseiben a középkorúak magánéleti válsága párhuzamba állítható a politikai-közéleti kérdésfelvetésekkel, hiszen mindkettőt az illúzióvesztés határozza meg. Az olyan versek esetében, mint az Ötvenhat, a Midlife crises vagy a Huszadik évünk, azt láthatjuk, hogy a párkapcsolat nehézségeit tematizáló versek és a politikai problémák kibogozhatatlanul összecsomózódnak.” „Kemény már régen beért a >>férfikor nyarába<<, s létösszegző verseit a heroikus melankólia határozza meg.” (Horváth Csaba)

14 A könyvborító és a hallgató Isten
A borítón látható csatafestmény (A. Altdorfer: Alexanderschlacht, 1529) közvet- lenül kapcsolódik a kötet címadó verséhez, A királynál címűhöz, mivel annak megszólított- ja is végső csatára készül. A festmény kozmi- kus-metafizikai távlata a kötet egészét is jellemzi. Kis pontatlansággal és túlzással azt mondhatnánk, hogy A királynál a hallgató, a néma Isten három említése köré épül. A három versből álló nyitó ciklus záróversében, a kötet címadójában (A királynál) jelenik meg először a motívum: „mert meguntam, hogy hallgat az Isten”. Azután harmadik ciklus utolsó és a negyedik ciklus első versében folytatódik Isten hallgatása: „- Az értelmét kérem az életemnek./ És ő ezzel a csönddel válaszolt (Elszámolás), illetve: „ és idáig nem jár le az Isten” (A remény).

15 https://www. youtube. com/results
Szívem-hez szólás Így tettél, szívem, szépen lassan morális mozgásképtelenné, és szép is volt így, míg meg nem untál, de továbbélni mégse volt becstelenség. A történelmet, politikát – néhol féloldalas – házastársi párbeszédbe belevonó tendenciának felel meg, hogy a kötet legjellemzőbb, kilenc versben meghatározó és összesen 14-szer előforduló megszólítottja, a „szívem”. Némi túlzással a kötet Isten hallgatására és a szívem-mel folytatott konfliktusokkal terhes beszélgetésre épül, e kettő által és az aktuális politikai légkör által létrehozott kommunikációs térben jön létre.

16 Kötetindítás, a ciklusok
A kötet négy ciklusból áll. 1. Meguntam, hogy hallgat, 2. De még így is majdnem, 3. Az egyiptomi csürhe. 4. Remény. ( = Részletesebben a pdf-formátumú tanítási segédanyagban) Az első ciklus első hatsoros verse, az Elégiácska öndefiníció és talán műalkotás-definíció is: Aki kilőtte, már rég nem él,  a célpont meg se született. Nyílvessző suhan át a házon. Az élményeim keletkeznek, az emlékeim kárba vesznek. Mint a kondenzcsík, most kicsit látszom. Az én csak közvetít a már nem létező múlt és a még nem létező jövő között.

17 Műelemző feladatsorok 1. – házasság,politika, történelem [Csoportmunka ]
A) A Kossuth téren 1.Milyen tartalmi és nyelvtani különbség indokolja a szöveg két versszakra választását? Mi szól a kettébontás ellen? 2. Kit ábrázol az első szakasz alakrajza, miért a Parlamentnél áll (2006 2007-ben)? Mi jellemzi a figurát? Milyen életrajzot képzelsz mögé? 3. Milyen eszme képviselője az asszony, mi jelzi ezt? Mi mutatja az eszme, a meggyőződés eltorzulását? Idézd! 4. Emeld ki azokat a szavakat, tagmondatokat, amelyek támadó iróniával beszélnek a megszólítotthoz, szívemhez! Miért kárhoztatja a beszélő kedvesét, élete társát? A vers melyik szava jelzi „szívem” megvetését a köpködő, gyűlölködő nő iránt, kire vonatkozhat még az adott névmás? 5. Miért, hogyan lehet felelős, „bűnös” a feleség a köpködő nő eljövetelében? Milyen társadalmi réteg, történelmi előzmény, világkép képviselője lehet „szívem”? [További kérdések és megoldások: ]   (A feladatok megoldásai a pdf-tananyagban!) Az itt következő feladatok lehetséges megoldásai rövid műelemzések formájában a pdf-tananyagban találhatók.

18 B) Ötvenhat 1. Milyen a „szívem” szó, megszólítás modalitása, hangneme itt? 2. Mi az én s mi a „szívem” viszonya 1956-hoz? (Állításaitokat igazoljátok a vers szövegével! Ez a további kérdésekre is vonatkozik.) 3. Milyen családba érkezett „szívem” s milyenbe a „beszélő”? (A válaszhoz elolvashatjátok Kemény István Keresztény és közép, Az eperfa lombja, illetve Ágnes kioktatása című verseit.) 3. Mi a házastársak kapcsolatának itt exponált szilárd alapja? 4. Miért tesz a beszélő szemrehányást „szívem”-nek s miért önmagának? 5. Mi a vers két szereplőjének viszonya az eszmékhez? Hogyan változott ez az együtt leélt évek során, s hogyan a vers folyamán? Az utóbbi kérdés megválaszolásához tüzetesen vesd össze az az első és az utolsó szakaszt, az ismétlődéseket és variációkat!

19 C) Midlife crises  1. A vers első szakaszában milyen váratlan élességű váltás, illetve milyen meghökkentő összekapcsolás teremti meg a drámai teret, beszédhelyzetet? 2. Vizsgáljátok meg a „tagad” ige előfordulásait a versben! Miért van kulcsszerepe? (A versindító sorpár mögött milyen tagadás húzódik meg?) 3. Vizsgáljátok meg az én és a te előfordulásait a versben? Milyen szabályosság figyelhető meg? 4. A zárás milyen kapcsolatot létesít a személyes válság és az ország állapota között? Mi magyarázhatja ezt a merész általánosítást, túlzást?

20 D) Szélsőséges dalocska
1. Milyen szólásra épül a vers? 2. Hogyan éleszti fel a vers a szólás halott metaforáját? Mitől, hogyan nyer életet, fizikai jelenlétet az ördög? 3. Milyen viszony van a vers témája és címben jelölt műfaja között? Valóban dal-e a vers, s ha igen, miért? 4. Milyen motívum köti össze ezt a verset A Kossuth téren, illetve a Midlife crisis cíművel? 5. Milyen a „szívem” szó, megszólítás modalitása, hangneme itt? 6. Hogyan értékeli a beszélő „szívem” magatartását, attitűdjét? Keresd meg a legironikusabb sort! 7. Milyen értelemben hasonlíthat a beszélő a fasisztára, akivel persze nem azonosul?

21 Műelemző feladatsorok 2
Műelemző feladatsorok 2. - A házasság mint törvény és kísérlet (A huszadik évünk, A távoli Olümposz, John Anderson éneke) A) A huszadik évünk 1. A vers a Midlife crisis párverse, vele egy oldalpáron szerepel a kötetben. Hogyan viszonyul a két szöveg egymáshoz? Miért kerültek egymás mellé? 2. Mi jellemzi az én és a te viszonyát, miért hiányozhat itt a „szívem” megszólítás? Milyen metaforák következetes végigvitelére alapul a vers? 3. Mennyiben különbözik a te és az én szerepeltetése és a rímszerkezet ebben a versben a Midlife crisis te-én váltogatásától?

22 B) A távoli Olümposz 1. A százsoros költemény két nagy terjedelmű (50, illetve 36 soros) szakaszra tagolódik. Hány mondat a vers? Hogy viszonyul egymáshoz a két nagy kompozíciós egység, a házasságot melyik hogyan írja le, beszéli el? 2. Keresd meg, emeld ki a második részben az elsőre visszautaló, az annak motívumait ellentétező szavakat, állításokat! 3. Milyen eszközök stilizálják az első részben felfelé, a másodikban lefelé az életutat, a párkapcsolatot? 4. Az első részben mit találtok ironikus túlzásnak és miért? 5. Mit éreztek túlzó, valószínűtlen stilizálásnak a második részben? 5. Teljesen negatív-e a vers végkicsengése?

23 C)John Anderson éneke 1. Ki a beszélő, ki a megszólított, milyen a viszonyuk? 2.Ki az a John Anderson, mit jelent a felidézése? 3.Hová érkezett meg a pár? Mi jellemzi a mennyek országát, mi mindennel azonos? 4. Vizsgáljátok meg a vers rímszerkezetét? Mennyiben különbözik az eddig tanult Kemény-versek rímelésétől, s vajon miért? 5. Mi az ének szerepe a versben, hol ki énekel? 6. Hogyan módosul a szívem stílusértéke, jelentésárnyalata ebben a kötetzáró versben?

24 Műelemző feladatsorok 3. – a Búcsúlevél elődei és utódai
1. Milyen hagyományokat idéz fel a vers első sora, megszólítása, illetve címe? (Szerző, kor, műfaj stb.) 2. Milyen verselés, ritmus és rímelés jellemzi a szakaszok első sorát? Hol található még a strófákban hasonló ritmus? Milyen rímszerkezetet várunk a sor alapján és milyet kapunk helyette? 3. Hol, hogyan és miért törik meg a az első sorok által kijelölt ritmus, verselés? 4. Válaszd ki a versből a leginkább elrontott sorokat, szavakat! A szakaszoknak melyik sora lóg ki hosszúságával a versszakból? Keress látványosan elrontott sormetszeteket! Emeld ki a versmondattani hibákat! Hol vannak brutálisan erős enjambementok (áthajlások)?

25 Feladatok a Búcsúlevél elemzéséhez 2.
5. Miért csalódott a beszélő hazájában? Több tényezőt is jelölj meg! 6. A versben a Balassinál tanult (pl. Egy katonaének) szimmetrikus, hárompilléres kompozíciót is felfedezhetjük. Mi kapcsolja össze és emeli ki az első és az utolsó versszakot mint pillért? 7. Ha a verset hárompilléres kompozíciónak tekintjük, hányadik szakasz a középső pillér? A vers szimmetriatengelyében való elhelyezkedésen kívül milyen tartalmi és milyen formai elemek hangsúlyozzák még ennek a szakasznak a kitüntetett szerepét! 8. Hogyan értelmezi át a reformkorból örökölt haza=anya metaforát a vers? Értelmezzük az országra, a társadalomra, a nemzetre a szakaszban kibontott képet! 9. Hogyan függ össze a haza(-metafora) átalakulása és a vers formája, verselési módja? 10. Aktuálpolitikai vagy tágabban értendő, hazafias, közéleti versnek érzitek a Búcsúlevelet? Érveljetek mindkét álláspont mellett!

26 Összehasonlító elemzések 1. Panaszversek, búcsúdalok
Dolgozzatok ötös csoportokban! Mindenki egy verset olvasson el, majd versét olvassa föl a csoport többi tagjainak! Olvassátok el és vessétek össze a következő verseket a Búcsúlevéllel! Bornemisza Péter: Siralmas énnéköm… (Cantio optima), Balassi Bálint: Búcsúja hazájától, Rimay János: Tizedik, kiben kesereg a magyar nemzetnek romlásán és fogyásán, Ady Endre: Bujdosó kuruc rigmusa, Ady Endre: Sípja régi babonának (A verseket a mellékelt szöveggyűjteményben találhatjátok.) 1. Melyikben miért búcsúzik a költő hazájától? 2. Melyikben milyennek mutatkozik a haza állapota? 3. Melyik műben ki, mi a megszólított? 4. Melyik miben hasonlít a Búcsúlevélhez? Szerintetek melyik hasonlít a leginkább és miért? (Tartalomra, hangulatra és formára is figyeljetek!)

27 Ady-követések Dolgozzatok ötös csoportokban!
Mindenki egy verset olvasson el, majd versét olvassa föl a csoport többi tagjainak! Hasonlítsátok össze Ady két versét (Bujdosó kuruc rigmusa, Sípja régi babonának) Kemény Búcsúlevelével és Térey János arra válaszul született Magyar közönyével! – A verseket a mellékelt szöveggyűjteményben találhatjátok.) 1. Melyik miben hasonlít a választott Ady-versekhez? Melyik kortárs költemény melyik vershez hasonlít jobban a kettő közül és miben? Miben különböznek egymástól, illetve az Ady-versektől? Melyiknek ki, illetve mi a megszólítottja? (Ez természetesen Ady két versénél is megvizsgálandó.) 2. Szerintetek Kemény vagy Térey verse hasonlít jobban az adott Ady-versekhez? 3. Kemény vagy Térey verse nevezhető inkább (aktuál)politikai versnek? Melyik a kiábrándultabb? Érveljetek!

28 Kortárs versek párbeszéde a Búcsúlevéllel
Dolgozzatok négyes csoportokban! Mindenki egy verset olvasson el, majd versét olvassa föl a csoport többi tagjainak! Hasonlítsátok össze a Búcsúlevelet Térey János Magyar közöny, Nádasdy Ádám A hazafiúi hűségről és Erdős Virág Édes hazám című versével! (A verseket a mellékelt szöveggyűjteményben találhatjátok.) 1. Melyik vers hogyan kapcsolódik Kemény verséhez, miben vitatkozik vele? Hol érzitek legerősebbnek, hol a legkevésbé hangsúlyosnak a kapcsolódást? Érveljetek a szövegből vett bizonyítékokkal! 2. Itt is vizsgáljátok meg a megszólításokat, megszólítottakat! Melyik versben mennyire és hogyan van jelen az én, a beszélő, mennyire ad jellemzést önmagáról is? 3. A négy vers közül melyekben található meg a haza anyaként való naturalisztikus leírása?

29 Műelemző feladatsorok 4. – A remény
1. Mi jellemzi e megszólalás helyét, beszélhetünk-e valódi jelenetkeretről: valóságos vagy lelki-szellemi helyszínről van-e szó? Érveljetek a versből vett idézetetekkel! 2. Hozz példát a vers emelkedett, illetve köznapi stílusú soraira! 3. Emeljétek ki a versből a fogalmi és a konkrét-érzékletes jelentésű szavak szokatlan összekapcsolását, az anyagszerűvé vált fogalmakat! 4. Értelmezd a „törhetetlen üveg maradéka” szókapcsolatot, a kérdés metaforikus jelölőjét! Mit mond ez a metafora a feltenni szándékozott kérdésről? 5. Milyen célból megy fel(?) a beszélő a hegyre? 6. Mi jellemzi a versben az ember-Isten viszonyt? 7. Milyen szavakkal is exponált időrendi „trükk” figyelhető az utolsó két versszak viszonyában? Hogyan hat ez a viszony a vers végkicsengésére? 8. Vesd össze A reményt Ady Endre A Sion-hegy alatt című versével! Milyen hasonlóságokat és különbségeket találsz a két vers között? A feladatok megoldásai a pdf-tananyagban!

30 Szakirodalmi ajánlás Interjúk Élőbeszéd - Nagyvizit Kemény Istvánnál: (Eredetileg a Litera.hu-n) A költőség nem foglakozás. Krónika Online január: Kemény István költészetéről Benedek Anna: Kemény zakója. Műút 2012/03 (Kemény 50 szám): Fekete Richárd: Kétkedő komolyság – Kemény István költői ethosza: Margócsy István: Számadás és/vagy panasz? Élet és Irodalom, június 23.: Térey János: Mi lett önből?, avagy Kemény István, és akiknek nem kell: A királynál című kötetről Bazsányi Sándor: Zarándok vagy fogadós. Műút, április: Horváth Csaba: A melankólia heroizmusa. Kritika 2013/8 Ikker Eszter: Mert megunta, hogy hallgat. Kultúra és Kritika Portál, május 22.:


Letölteni ppt "Kemény István : a királynál (2012)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések